Test Honda Forza 300: Pozor, ať na dálnici nedostanete pokutu

Testování Forzy 300 proběhlo tak trošku na rychlo. Jelikož byla sezona u konce, přišla nabídka a ta se musela díky počasí chytnout všema deseti. Na výběr bylo mezi dvěma verzemi, slabší Forzou 125 a silnější 300. Volba padla jasně na silnější 300 a moc jsem se těšil.

Už když jsem si skútr Honda Forza 300 přebíral, začal jsem se s ním seznamovat. Na první pohled je to hodně mohutný stroj. Přicházím ke skútru a hned zpočátku mě příjemně překvapuje bezklíčový přístup. Skútr řidiče poznává a hned se aktivuje. Pak už stačí jen stisk a otočení ovladače do první polohy, kdy jde otevřít víčko nádrže nebo sedlo, vyndat helmu. Pod sedlem se totiž ukývá ohromný prostor, kam lze schovat hned dvě integrálky. Později dokonce spolknul i tašku s notebookem. V první poloze je odemčená i schránka na levé straně od panelu přístrojů, vejde se do ní 1,5litrová láhev s pitím a je v ní i USB nabíječka. V druhé pozici je aktivované zapalování a tím je připraveno na start a jízdu.

Samotnému skútru dominuje centrální panel s analogovým rychloměrem a otáčkoměrem a digitálním displejem zobrazujícím základní jízdní informace. V horní části displeje jsou zobrazeny hodiny, stav paliva a teplota motoru, ve spodní části teplota vzduchu a stav napětí akumulátoru. Střední část je věnována zobrazení „INFO A“. Pod tím se schovává zobrazení informací o čase jízdy, průměrné spotřebě paliva a ujeté vzdálenosti ve dvou údajích. Je tu ale také „INFO B“, jenž ukazuje celkový stav ujetých kilometrů, aktuální spotřebu paliva a dojezd na palivo v nádrži. Na levé rukojeti jsou tlačítka INFO A a INFO B, která palubní počítač přepínají, klakson, přepínač blikačů, přepínač tlumených a dálkových světel a světelné houkačky, ale i tlačítko pro elektrické ovládání větrného štítu a ze zadní strany je tlačítko pro vypnutí trakce. Pravá rukojeť je oproti levé trošku strohá. Najdeme na ní pouze tlačítko pro startování a varovné blikače a přepínač pro vypnutí motoru.

test-honda-forza-300

Forzu 300 mám zmapovanou a vyrážím na projížďku. Nejdříve si dám trošku městského provozu, tam přece skútr hlavně patří. Tady mi tenhle skútr ukazuje, že se s ním skvěle manévruje a poslouchá pokyny řidiče. Posez je velice příjemný a nebolí z něj ani trochu záda ani při dlouhém odpoledním ježdění. Zrychlení Forzy 300 je parádní a dokazuje to na každé křižovatce. Potěšilo mě i chování podvozku, protože krásně pobírá nerovnosti. Poznat jsou jen větší příčné nerovnosti, na nichž je cítit výraznější „zakopnutí“ zadního kola. Nechal jsem se dokonce tak unést, že jsem si málem ustlal na kruháči, když jsem Forzu naklonil tak, že jsem si o asfalt škrtl levou stranou pohonu zadního kola. Tak příjemná jízda ve městě je…

Vyjel jsem ale i na okresku. A tady se ukázalo, že volba vzít si právě třístovku byla dobrá. Honda Forza 300 je totiž na předpisové 90km/h rychlosti jako lusknutím prstu. Vyrazil jsem na křivoklátské cesty a silnice utíkala jako nic. Není to na žádné velké sportování, ale držet se i nad povolenou maximální rychlostí není problém. Na druhé straně má alespoň člověk čas pokochat se krásnou krajinou. Zpátky domů jsem najel na dálnici, aby se ukázalo, jak se docela velký skútr chová při míjení aut. První zjištění situace přišlo záhy. Nohy je lepší dát z klasického posedu na stupačkách na místo před sebou. Pak na ně tolik nefouká (když jsem motorku testoval, venku byla zima a sychravo). Co jsem ale při jízdě postrádal, byl tempomat. Myslím si, že by se zde docela uplatnil. Zkoušel jsem i nastavení plexi štítu, těch 16 cm rozsahu dělá strašně moc. Mimochodem když jsem se jednou zamyslel, na rychloměru se ukázalo i 155 km/h. Na skútru! A překvapivé je, že ani v této rychlosti na mě nijak zásadně nefoukalo. Jo, a spotřeba se po celém testu pohybovala kolem čtyř litrů na 100 km.

Honda Forza 300 je vybavena FULL LED osvětlením, nenajdete na ní ani jednu jedinou klasickou žárovku. A jak svítí ve tmě? Potěšilo mě to. Osvětlení od Hondy nezklamalo a zase jsem se přesvědčil, že výrobci opravdu dělají maximum pro příjemné cestování i za tmy. Jednu věc jsem ale v chladném testovacím týdnu přeci jen postrádal. Vyhřívané gripy, kterém jsme měli nedávno na testovací Yamaze T-MAX DX. Teplota už večer totiž klesala hodně nízko, takže by se určitě využily. Je to ale každopádně drobnost, která se dá vyřešit.

Po několikadenním testování mě Honda Forza 300 velice mile potěšila. Na první pohled vypadá robustně a těžkopádně, ale po prvních metrech jízdy přesvědčuje o opacích. Kilometry na ní ubíhají jako na běžícím páse, je rychlá a dá se na ní užít i docela zábava. Hondě se tenhle skútr opravdu povedl.

Technické údaje:

Motor

Vrtání × zdvih (mm) 72 x 68,5 mm
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr 10,5:1
Zdvihový objem motoru (cm3) 279 cm3
Motor Kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec
Max. výkon 18,5 kW / 7 000 ot. za min
Max. točivý moment 27,2 Nm / 5 750 ot. za min
Kapacita oleje (litry) 1,7 l
Startér Dynamostartér

Kola

ABS System dvoukanálové
Přední brzdy kotoučová 256 mm
Zadní brzdy 240 mm kotouč
Přední zavěšení Teleskopická
Zadní zavěšení Dva tlumiče
Přední pneumatiky 120/70R15
Velikost přední pneumatiky 120/70R15
Velikost zadní pneumatiky 140/70R14
Přední kola 15″
Zadní kola 14″

Rozměry a hmotnost

Kapacita akumulátoru (V – Ah) 12V-8,6 Ah
Úhel sklonu 26.5°
Rozměry (D × Š × V) (mm) 2 140 x 755 x 1 470
Typ rámu Ocelový z trubek
Objem palivové nádrže (litry) 11,5 litru
Spotřeba paliva 3,2 l/100 km (WMTC)
Světlá výška (mm) 135 mm
Světlomety LED
Pohotovostní hmotnost (kg) 182 kg
Výška sedla (mm) 780 mm
Závlek (mm) 89 mm
Rozvor (mm) 1510 mm

Převodovka 

Spojka Automatická, odstředivá
Stálý převod Klínový řemen
Typ převodovky Variátor