Test Yamaha T-MAX DX: Zaveze vás všude

Yamaha T-MAX je už pořádný stroj. Vždyť se taky řadí mezi maxiskútry. T-MAX není jen nejprodávanějšími maxiskútrem v Evropě, ale také jedním z nejprodávanějších modelů, jaké kdy společnost Yamaha vyráběla. A tak i moje očekávání byla veliká.

Najednou stál přede mnou ve své inovované podobě a ani já jsem nemohl přehlédnout charakteristické rysy, kterými se vyznačovaly v uplynulých 17 letech všichni jeho předchůdci. Už při prvním pohledu je jasné, že se nejedná o žádného lenocha, ale naopak jde srdcem i duší o sportovce. Štíhlost a agresivita sportovce vyzařuje nejen z předních partií, přičemž nejvýraznějšími jsou tu LED světla a integrované směrovky. Výrazné změny vzhledu lze najít i v zadní části s výraznými oddělenými zadními LED světly. Kratší koncovka výfuku směřující strmě vzhůru výrazně podtrhuje sportovního ducha T-MAXe. Jasně, vypadá moc hezky. Ale přece se na něj nebudu pořád jen dívat.

Musím vyzkoušet, co takový řadový kapalinou chlazený dvouválec o objemu 530 ccm s technologií YCC-T (neboli moderním systémem procesorem řízené škrticí klapky) umí. T-MAX je navíc historicky prvním modelem Yamaha s převodovkou CVT, který tuto technologii využívá. Motor naskočil na první dobrou. Ještě přepnout v hlavě na skútr a vyrazit vstříc pražským ulicím.

No, sice už je to dlouho, ale byly časy, kdy jsem při prvních kilometrech na skútru byl jak kyvadlo. Dopředu, dozadu. Správně, chtěl jsem řadit a moje levá ruka se jala manipulovat s levou páčkou na řídítkách. Ale to je fakt už dávno. Teď jsem si „skútrjízdu“ začal vychutnávat od samého počátku bez doprovodných spojkových úletů. Sezení docela v pohodě, široká řídítka i pohodlně široké sedlo. Když si člověk sedne hodně dozadu a natáhne nohy, nastaví správnou rychlost na tempomatu, pak je jízda skutečně příjemným zážitkem.

K tomu dopomáhá i nastavitelný plexištít. Netřeba dodávat, že tempomat jsem využil jen na dálnici. Pohodička se ale ztrácí při vynuceném zastavení. To pak člověk musí položit nohy na zem pěkně zeširoka. Po tropických dnech přišlo ochlazení a s ním i dlouho vzývaná voda. A samozřejmě jsem v té době měl T-MAXe v testu. Věřte, že jsem byl rád, že plexištít je výškově elektricky nastavitelný a nohy je možné slušně schovat do kapotáže. Dokonce jsem v těchto krušných momentech využil i vyhřívání rukojetí a nepohrdl jsem ani ohřevem pozadí. Na nejnižší stupeň ze tří možných. Je pravdou, že pršelo drobně, ale intenzivně. A já jsem přesto dorazil do cíle vodou téměř nepoznamenán.

TEST-skutru-Yamaha-T-MAX-DX- (5)

Kromě zpětných zrcátek, v nichž je dobře vidět provoz za mnou, je rozumně a logicky vyřešenou kombinaci přístrojového panelu v analogu i digitálu. Klasické kulaté budíky informují o rychlosti a otáčkách motoru. Centrální displej se ovládá pomocí tlačítek na řídítkách. Kromě běžných údajů (hodiny, počítadlo kilometrů, teplota, hladina paliva a teplota chlazení) dovoluje v cyklickém režimu přepínat režimy palivové mapy, nastavovat výšku plexi, vypínat kontrolu trakce nebo nastavovat tempomat a intenzitu vyhřívání rukojetí a sedla řidiče. U skútru nechybí ani funkce Yamaha D-MODE. Zkušenější již vědí, že se jedná o prvek elektronického řízení, který dává možnost nastavovat si provozní režimy (mapování) motoru podle aktuálních jízdních podmínek a situace. Pouhým stisknutím spínače na pravé části řídítek stačí vybrat režim T-Mode pro jízdu po městě nebo S-Mode pro sportovní jízdu. A stejně jako u motorek se tu změna projeví znatelně.

I při své konstrukci a hmotnosti 216 kg je skútr při jízdě výborně ovladatelný. Pohodlné sezení s bonusem elektronicky nastavitelného štítu, vyhříváním rukojetí a ohřevem prodloužených zad ve spojení s dostatečně velkým úložným prostorem pod sedlem, umožní využívání T-MAXu při jízdách nejen do posilovny, do bazénu, za holkama, za klukama, na výlet s kočkou či partnerem, do práce (tedy zaměstnání) od brzkého jara do pozdního podzimu. A možná i déle. Neoddiskutovatelnou výhodou jistě je i skutečnost, že není nutné si pořizovat žádné zvláštní vybavení. Naskočit řidič může v plavkách, montérkách, společenském obleku. Prostě kdykoliv. Šikovné dámy jsem na skútru potkával i „na jehlách“. To já ale považuji za zvrhlost.

Jedna věc mi u ovládání dělala starosti. To neuhádnete. Středový stojan. Přátelé, já měl pocit, že si k „nahození“ na stojan budu muset pozvat pomocníka. Do této chvíle jsem nepochopil proč. Odmítám to přičítat nešikovnosti nebo snad dokonce věku. Středový stojan je u T-MAXe  na ochranu před neoprávněným použitím, a skútr je tak vybaven unikátním špičkovým systémem zamykání tohoto stojanu, který zajišťuje jeho bezpečnost.

Pár dní za řídítky maxiskútru od Yamahy pro mě znamenalo příjemné rozptýlení. Celou dobu jsem nemusel řadit, skútr zvládal jízdu pomalou i ostřejší, vždy akceleroval podle potřeby, záda nepoznala bolest, drobný déšť byl problémem jiných.

Musím přiznat moment, kdy jsem se rozhodl využít předností T-MAXe z ne zcela nejrozumnějších pohnutek. Bylo to na dálnici. Spokojeně jsem se cca 100km/h rychlostí posouval po D5 a v tu chvíli mě předjíždělo BMW v provedení cabrio. Za volantem mladíček, spolujezdec mladíček, na zadních sedadlech dvě nakrucující se slečny. Spolujezdec se na mně s úšklebkem pohrdavě podíval a na rozloučenou mi zamával. I chtěl jsem ho blíž poznat a otočil heftem doprava. Chvíli jsme jeli tak stodvacítkou vedle sebe, což se slečnám evidentně nezamlouvalo. Nesvědčilo to jejich účesům… BMW to vzdalo. Když mě předjížděli podruhé, už nemával. Kdyby si občas něco přečetli, možná by věděli, co se uvnitř tohoto sportovce ukrývá. Závodit se sním nedá, ale jízdní vlastnosti jsou minimálně tak dobré, jako jeho vzhled.

Technické specifikace

Typ motoru: paralelní dvouválec s náklonem dopředu, 4taktní, kapalinou chlazený, DOHC,
4ventilový
Zdvihový objem: 530cc
Vrtání x zdvih: 68,0mm x 73,0mm
Kompresní poměr: 10:9 : 1
Maximální výkon: 33,8 kW @ 6 750 ot/min
Limited power version: N/A
Maximální točivý moment: 53,0 Nm @ 5 250 ot/min
Systém mazání: Se suchou skříní
Karburátor: Vstřikování paliva
Systém zapalování: TCI
Systém startování: Elektrický
Převodovka: automatická s variátorem
Fuel consumption: 5,3 l/100km
CO2 emission: 122 g/km
Výška sedla 800 mm
Mokrá hmotnost včetně náplní 216 kg
Kapacita palivové nádrže 15 Litry
Přední pneumatika 120/70-15
Zadní pneumatika 160/60-15