Honda CBR600RR se představuje pro rok 2024

24YMHONDACBR600RR

Supersportovní klenot značky Honda střední hmotnostní kategorie se vrací na evropské silnice i závodní tratě. Stejně jako všechny stroje z řady supersportů Honda, také model CBR600RR pro modelový rok 2024 je dostupný v kombinaci červená/trikolóra HRC Grand Prix Red HRC TriColour a v nenápadné matné černé metalíze Matt Ballistic Black Metallic.

Motor

16ventilový řadový čtyřválcový motor o objemu 599 cm3 v modelu CBR600RR disponuje výkonem 89 kW při 14 250 ot./min. a točivým momentem 63 Nm při 11 500 ot./min. Pro dosažení výkonu při těchto maximálních otáčkách byly vylepšeny materiály použité pro vačkové hřídele, pružiny ventilů a klikový hřídel, aby zvládaly setrvačné síly působící při vysokých otáčkách a aby byla zajištěna jejich dlouhá životnost. Vrtání a zdvih jsou 67 x 42,5 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 12,2:1. Všechny součásti sání, spalování a výfuku prošly od ukončení prodeje modelu CBR600RR v Evropě dalším vývojem. Dostatečný průtok vzduchu při vysokých otáčkách zajišťuje 44mm škrticí klapka. Otvor škrticí klapky a sací strana ventilů byly vytvarovány tak, aby byl dosažen plný průřez sacího otvoru (včetně vnitřku škrticí klapky) což je zárukou hladkého běhu motoru a snížení tlakové ztráty. Kombinace tohoto hladkého sacího kanálu a elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) přispívá k hladkému ovládání škrticí klapky, zejména při částečném otevření z úplně zavřené polohy. Sací otvory mají nový tvar, čímž se jejich průtočná kapacita zvýšila o 2,2 %. Úpravy se dotkly také časování ventilů: uzavření sacích ventilů bylo zpožděno o 5°, přičemž výfukové ventily se otevírají o 5° později. Tím se zlepšuje účinnost sání směsi paliva a vzduchu a odvod výfukových plynů. Průměr sacích ventilů je 27,5 mm, výfukových pak 22,5 mm. Aby byla zajištěna maximální účinnost chlazení hlavy válců, jsou použity dlouhé svíčky, které umožňují umístění vodního pláště do blízkosti jejich otvoru a blízko sedel výfukových ventilů.

Výfukové potrubí s uspořádáním 4-2-1 má velký vnitřní průměr zlepšující proudění spalin při vysokých otáčkách, tloušťka stěn byla pečlivě nastavena tak, aby se minimalizoval nárůst hmotnosti. Také katalyzátor se vyznačuje většími fyzickými rozměry a je důležitou součástí procesu homologace pro plnění normy EURO5. Pomocná kluzná spojka omezuje „odskakování“ zadního kola při rychlém podřazování a prudkém brzdění. Zároveň se – v porovnání s klasickou konstrukcí – o 32 % snižuje fyzická síla potřebná pro její ovládání a systém na obou stranách využívá vačky z hliníkové slitiny, jejichž vzájemná vůle byla optimalizována s ohledem na lepší pocit z ovládání páčky.

Motor a elektronika

Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) u modelu CBR600RR byla odvozena od verze použité v CBR1000RR-R Fireblade a primárně byla vyvinuta pro RC213V-S. Snímač polohy plynu (Acceleration Position Sensor – APS), který je spojen s plynovou rukojetí, je zabudován do ovládacího bloku na řídítkách. Z něj je odesílán signál do elektronické řídicí jednotky ECU, která následně ovládá motor škrticí klapky, který pohybuje vlastní klapkou. Klíčovým aspektem je, že zpětná pružina a tření vytvářené systémem APS nabízí zcela přirozený pocit z ovládání plynu. Zároveň je zajištěna stejná kontrola a pocit na všech úrovních výkonu. Také balík elektronických asistentů, které s elektronickou škrticí klapkou spolupracují, je odvozen z modelu Fireblade. Systém nastavitelné kontroly trakce HSTC nabízí 9 úrovní nastavení (plus možnost vypnutí) a slouží k regulaci prokluzu (která sleduje míru, do jaké se rychlost prokluzu kol mění v závislosti na poměru otáček předního/zadního kola), čímž plynule reguluje rychlý prokluz zadního kola. Výsledkem je hladké a intuitivní řízení adheze, neboť software tohoto systému byl vyvinut na základě rozsáhlé kvalifikované zpětné vazby z celého světa, včetně té od jezdců HRC. Úroveň 1 představuje nejslabší zásahy, úroveň 9 pak nejsilnější. Jezdec může vybírat ze tří přednastavených jízdních režimů: Režim 1 (rychlá jízda), režim 2 (zábavná jízda) a režim 3 (komfortní jízda), další 2 uživatelské režimy User pak umožňují vlastní nastavení všech parametrů. Režimy lze přepínat za jízdy (pomocí ovladače na levé rukojeti), v režimech User 1 nebo 2 lze pak měnit i nastavení intenzity zásahů systému HSTC.

Výkon (Power – P) je možné nastavit na úroveň od 1 do 5, přičemž 1 nabízí maximální a přímý výkon. Brzdění motorem (Engine Brake – EB) reguluje výkon při zavřené škrticí klapce v úrovních 1–3, přičemž 1 znamená nejsilnější brzdění motorem. Systém pro zamezení zvedání předního kola (Wheelie – W) rovněž nabízí úrovně 1–3 (a také možnost úplného vypnutí), kdy 1 nabízí nejslabší regulaci výkonu. Systém pro zamezení zvedání předního kola využívá informace o úhlu podélného náklonu stroje poskytované jednotkou IMU, a dále údaje o otáčení předního a zadního kola. Na základě těchto dat reguluje točivý moment a eliminuje případné zvedání předního kola, aniž by docházelo k omezení přenosu hnací síly. Standardně dodávané rychlořazení zajišťuje bleskurychlé změny rychlostních stupňů s krátkým přerušením přívodu paliva při přeřazování a s hladším náběhem točivého momentu po přeřazení. K dispozici jsou 3 úrovně nastavení síly potřebné pro jeho ovládání.

Podvozek

Při této nejnovější inkarnaci modelu CBR600RR konstruktéři značky Honda prověřili celý stroj, od přídě po záď, s cílem nalézt možné úspory hmotnosti a zvýšení výkonu, čímž by doplnili šestiosou jednotku pro měření setrvačných sil Bosch (oproti pětiosé z modelového roku 2021) obsaženou v souboru elektroniky. Vylepšená jednotka IMU je klíčem ke schopnosti motocyklu dosahovat vysokých rychlostí, neboť měří každý dynamický aspekt jízdy ve všech rovinách, přičemž potřebné údaje vypočítává 100krát za sekundu s využitím vlastního algoritmu značky Honda a na základě těchto údajů řídí systémy HSTC a ABS umožňující brzdění v zatáčkách, což je u CBR600RR pro modelový rok 2024 nová technologie. Systém je o 2,5 kg lehčí než kombinovaný elektronický systém ABS předchozí konstrukce. Využívá ABS modulátor a elektronickou řídicí jednotku Nissin, která přebírá data z jednotky IMU a informace o míře prokluzu ze snímačů otáček předního a zadního kola a upravuje intenzitu brzdné síly při přímé jízdě i v zatáčkách. Další novinkou je systém zamezující zvedání zadního kola, který opět na základě údajů z IMU maximalizuje brzdný výkon při současné minimalizaci zvedání zadního kola. Srdcem podvozku je dutý odlévaný dvojitý páteřový hliníkový rám. Rozvor kol je 1 370 mm, sklon přední vidlice 24°06’ a závlek 100 mm. Délka od čepu kyvné vidlice k ose zadního kola je 569 mm, hliníková kyvná vidlice je také o 150 g lehčí než předchozí model, přičemž každý díl byl přepracován s důrazem na úsporu hmotnosti, ale tak, aby byla zároveň zajištěna požadovaná rovnováha tuhosti. Pohotovostní hmotnost činí 193 kg.

Plně nastavitelná 41mm inverzní vidlice Showa Big Piston nabízí prvotřídní reakci odpružení a kontrolu nad strojem. Je o 15 mm delší, čímž umožňuje flexibilní změny geometrie. Plně nastavitelný zadní tlumič Showa je spojen s přepákováním Pro-Link. Dva radiálně umístěné čtyřpístové brzdové třmeny na přídi se zakusují do 310mm plovoucích kotoučů, součástí výbavy je také hlavní brzdový válec s radiálními písty. Zadní jednopístový třmen je spojen s 220mm kotoučem. Kola z hliníkové slitiny jsou obuta do pneumatik 120/70ZR17M/C vpředu a 180/55ZR17M/C vzadu. Elektronický tlumič řízení Honda (HESD) – navržený exkluzivně pro CBR600RR – pracuje v závislosti na rychlosti a je řízen elektronickou řídicí jednotkou ECU. Při nižších rychlostech se otevírá jeho hlavní ventil, čímž se snižuje tlumicí síla. Při vysokých rychlostech se ventil zavírá, čímž se zvyšuje tlumicí síla pro maximální stabilitu.

Vzhled a výbava

Kromě toho, že se jedná o skvěle vypadající motocykl, přináší vzhled modelu CBR600RR i dvě výkonnostní vylepšení: ačkoliv se jedná o plně vybavený silniční motocykl, vyznačuje se nejnižším koeficientem aerodynamického odporu ve své třídě (0,555 s jezdcem v závodní poloze), zatímco křidélka zlepšují stabilitu při vjezdu do zatáčky a schopnost zatáčení při akceleraci. Hlavním mottem konstruktérů značky Honda při vývoji kapotáže bylo „Vytvoření funkčního designu ve snaze o výkony na závodní trati při vysokých rychlostech.“ Ve snaze o centralizaci hmoty bylo využito vše, co se inženýři naučili při vývoji modelu CBR1000RR-R Fireblade a předtím i u speciálu RC213V-S odvozeného od MotoGP. Výsledkem jsou ostré, mimořádně kompaktní LED světlomety, ukazatele směru a ABS modulátor. Všechny tyto prvky jsou navíc oproti předchozímu řešení lehčí. Také pozice jezdce za řídítky byla záměrně přizpůsobena pro jízdu na silnici i na okruhu – palivová nádrž je o 10 mm nižší, což jezdci umožňuje skrčit se při vysokých rychlostech. Nádrž je zároveň užší a její tvar byl navržen tak, aby ruce jezdce zastávaly při rychlé jízdě přirozenou polohu. Štítek má sklon 38°, čímž je maximalizována aerodynamická účinnost s ohledem na jakoukoliv pozici, kterou může jezdec na trati zaujmout. Sedlo je umístěno ve výšce 820 mm.

Hlavním úkolem střední části kapotáže je zajistit efektivní odvod tepla z chladiče, proto byl vstup i výstup proudu vzduchu do/z prostoru předního kola optimalizován jak s ohledem na rychlost, tak s ohledem na tlak proudícího vzduchu. Spodní část kapotáže je protažena do blízkosti zadního kola a vytvarována tak, aby proud vzduchu směrovala dolů. Tím se snižuje přímé působení tlaku vzduchu na pneumatiku, a tedy i celkový odpor. Při vjezdu do zatáčky, kdy jezdec zahájí náklon a uvolní brzdovou páčku, vytváří křidélka přítlačnou sílu, jež zajišťuje přítlak přední pneumatiky. Výsledkem je nejen lepší stabilita, ale i rychlost průjezdu zatáčkou. Křidélka byla pečlivě navržena tak, aby nenarušovala celkovou ovladatelnost a agilitu stroje, přičemž jejich vertikální tvar pomáhá potlačovat vznik vzdušných vírů. Plnobarevný TFT displej nabízí režimy Street (silnice), Circuit (okruh) a Mechanic (mechanik). Ukazatel přeřazení na vyšší rychlostní stupeň využívá 5 bílých horizontálních LED diod nad centrálním displejem. Po dosažení nastavených otáček pro přeřazení se diody rozsvítí a začnou blikat. Informace zobrazované na displeji zahrnují také čas potřebný pro ujetí jednoho kola, počet ujetých kol a údaj o nejrychleji zajetém kole. Osvětlení je složeno výhradně z LED diod. Dvojité přední světlomety mají lehkou konstrukci a vytvářejí optimální nasávací prostor pro centrální vzduchový kanál. Výstražná světla pro nouzové brzdění Honda Emergency Stop Signal (ESS) jsou propojena s modulátorem ABS a při náhlém prudkém brzdění dochází k aktivaci předních i zadních ukazatelů směru s cílem varovat ostatní účastníky silničního provozu.

Bezpečnostní systém Honda Ignition Security System (HISS) využívá provázanosti identifikačního znaku mezi klíčem a interním ID elektronické řídicí jednotky motoru. Bez klíče tak nelze motor nastartovat. Po vypnutí zapalování po dobu 24 hodin na přístrojovém panelu každé 2,5 sekundy bliká červená LED dioda. I poté, co blikat přestane, systém HISS zůstává aktivní. A ještě malý detail, který stojí za zmínku – CBR600RR na svou závodní DNA odkazuje klasickým logem s křídlem Honda na víčku palivové nádrže – stejným jako RC213V-S.

Závodní sada HRC Race Kit

Tým HRC vyvinul pro model CBR600RR závodní sadu Race Kit, která zvyšuje výkon motoru, zlepšuje ovladatelnost a přilnavost v zatáčkách a snižuje hmotnost stroje. K dispozici je pouze jako kompletní sada, která je určena výhradně pro použití na okruhu. Všechny bezpečnostní prvky pro provoz na veřejných komunikacích lze snadno demontovat a součásti sady HRC včetně elektronické řídicí jednotky, kabelového svazku, těsnění hlavy válců, velkého chladiče, závodního výfuku, předního/zadního odpružení a brzdových kotoučů lze namontovat přímo na motocykl.

Příslušenství

Pro model CBR600RR jsou připraveny dva balíčky originálního příslušenství Honda:

Paket Racing

Tento paket zdůrazňuje závodní rodokmen a sportovní charakter modelu CBR600RR. Víčko otvoru pro doplňování oleje je opatřeno HRC logem, ochranná nálepka na nádrž v imitaci karbonu má na sobě logo CBR a polepy kol jsou provedeny v trikolóře HRC a opatřeny logem Honda Racing. Jako náhrada sedla spolujezdce je dostupný kryt v černé nebo červené barvě.

Paket Comfort

Posuňte zážitky s vaším supersportem na novou úroveň… Funkční brašna na zadní sedlo, která byla speciálně přizpůsobena jeho zúženému tvaru. Nabízí objem 15 litrů, který lze zvětšit až na 22 litrů a díky specifickému systému upevnění zůstává během jízdy vždy stabilní. Vyhřívané rukojeti s 5 úrovněmi pomáhají prodloužit sezónu, zatímco praktičnost zvyšuje USB-C nabíjecí zásuvka.

Technické parametry

 MOTOR

TypKapalinou chlazený 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC
Zdvihový objem (cm3)599 cm3
Počet ventilů na válec4
Vrtání x zdvih (mm):67 mm x 42,5 mm
Kompresní poměr12,2 : 1
Maximální výkon89 kW při 14 250 ot./min.
Max. točivý moment63 Nm při 11 500 ot./min.
Úroveň hlukuLurban – 74 dB, Lwot – 77 dB
Olejová náplň3,4 l

PALIVOVÝ SYSTÉM

KarburacePGM-FI
Objem palivové nádrže18 l
Emise CO2 dle WMTC128 g/km
Spotřeba paliva5,5 l/100 km

ELEKTRICKÁ SOUSTAVA

StartováníElektrické
Kapacita baterie12-9,1 Ah YTZ10S

HNACÍ ÚSTROJÍ

Typ spojkyMokrá lamelová hydraulická spojka
Typ převodovkyManuální, 6stupňová
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypZdvojený páteřový hliníkový rám

PODVOZEK

Rozměry (D x Š x V)2 030 mm x 685 mm x 1 140 mm
Rozvor kol1 370 mm
Záklon rejdového čepu24°06’
Závlek100 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška125 mm
Pohotovostní hmotnost193 kg
Tuning ragius                                             3,2M
Typ vpředuPlně nastavitelná 41mm inverzní vidlice Showa Big Piston, zdvih 120 mm.
Typ vzaduPlně nastavitelný zadní tlumič Showa s přepákováním Pro-Link. Zdvih v ose kola 128 mm.

KOLA

Velikost ráfku přední17M/CxMT3,50
Velikost ráfku zadní17M/CxMT5,50
Pneumatika vpředu120/70ZR17M/C DUNLOP SPORTMAX Roadsports2
Pneumatika vzadu180/55ZR17M/C DUNLOP SPORTMAX Roadsports2

BRZDY

Systém ABS, Typ2kanálový
Vpředu310mm plovoucí kotouče s radiálně upevněným 4pístovým třmenem
Vzadu220mm kotouč s jednopístovým třmenem

PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA

Přístrojový panelTFT-LCD
SvětlometLED
Zadní světloLED
ConnectivityNE
USBVolitelná
12V zásuvkaNE
Auto Winker CancelNE
QuickshifterANO
Security SystemHISS
Cruise ControlANO
Cornering LightsANO

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.