Honda X-ADV se představuje pro modelový rok 2024

24YM X-ADV

U modelu X-ADV se podařilo zachytit esenci svobody na dvou kolech v atraktivních nových tvarech a přilákat pozornost armády jezdců z celé Evropy hledajících něco nového. Díky tomu se tento stroj stal skutečným prodejním úspěchem. A na důkaz svých terénních schopností se lehce modifikovaná verze tohoto stroje v rukou italského jezdce Renata Zocchiho zúčastnila náročné 7 000kilometrové Gibraltar Rally 2019, kde tento stroj dosáhl celkového vítězství ve třídě 2.

Motor

Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu X-ADV vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Náklon motoru směrem vpřed snižuje těžiště stroje a napomáhá jeho optimální stabilitě.

Hodnota maximálního výkonu činí 43,1 kW při 6 750 ot./min., zatímco maximální točivý moment dosahuje 69 Nm při 4 750 ot./min. Z rychlosti 30 km/h zvládne X-ADV zrychlení na 20 m za 1,7 s, na 50 m za 3,2 s a při rychlosti 60 km/h pracuje silný motor pouze na 2 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Hondy ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Hondy omezit výkon silnější verze na 35 kW úpravou softwaru řídicí jednotky ECU.

Dva setrvačníky vyvažují vibrace motoru při vyšších otáčkách, aniž by tím bylo dotčeno charakteristické „dunění“ způsobené nepravidelným zapalováním motoru a klikovým hřídelem s fázováním 270°. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo. Díky této minimalizaci počtu dílů zůstává motor lehký, úsporný a spolehlivý. Motor Hondy X-ADV je velmi střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje až 366 km dojezd na 13,2litrovou nádrž. Motor také splňuje emisní normu EURO5, která oproti dosavadní normě EURO4 od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na obsah škodlivin ve výfukových plynech. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

Motor a elektronika

Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru řídí elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 4 režimů pokrývajících všechny jízdní podmínky. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti.

  • Režim STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje nejčastěji.
  • Režim SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně, zatímco ABS zasahuje častěji.
  • Režim RAIN se vyznačuje nízkým výkonem motoru a brzděním motorem, systémy HSTC a ABS zasahují častěji.
  • Režim GRAVEL využívá vysoký výkon motoru i brzdění motorem, zatímco systémy HSTC a ABS zasahují pouze málo.
  • USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké/střední/vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC.

Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) nabízí jemnější kontrolu, neboť pomocí elektronicky řízené škrticí klapky TBW může lépe regulovat přísun síly na zadní kolo. K dispozici jsou 3 úrovně: Úroveň 1 znamená minimální zásahy a umožňuje určitý prokluz zadního kola (například na štěrkových nebo nezpevněných cestách). Úroveň zásahů byla v tomto případě oproti předcházející verzi snížena. Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití. Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách. Systém HSTC je také možné zcela vypnout.

Dvouspojková převodovka (DCT)

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do dvanáctého roku své sériové výroby. V Evropě se již prodalo přes 200 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá.

Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce.

Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.

Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici 5 map pro automatické řazení. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORT.

V jízdním režimu GRAVEL využívá X-ADV relativně sportovní mapu řazení „G“; tento režim se kromě dalších parametrů vyznačuje nižší úrovní „prokluzu“ spojek při přechodu z plně otevřené nebo zavřené škrticí klapky. Jezdec tak získává přímější kontrolu nad trakcí zadního kola a může se v terénu pohybovat řízeným smykem. Zatímco tato funkce se v minulosti aktivovala samostatným tlačítkem G, je nyní integrována do nové mapy řazení „G“ v rámci převodovky DCT.

V uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systémů ABS a HSTC.

Vzhled a výbava

Unikátní styling modelu X-ADV, za jehož originálním pojetím stojí italský výzkumný a vývojový tým značky Honda, byl pro rok 2021 ještě více přiostřen a zeštíhlen. Silueta zůstává úmyslně vzpřímená, každý panel stroje byl však vyladěn s důrazem na celkový dojem. Zdvojené LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla a díky svému jasu a vysoké viditelnosti přispívají k vyšší bezpečnosti při jízdě. Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Z hlediska ergonomie jsou sedlo ve výšce 820 mm (vytvarované tak, aby jezdec snadno dosáhl na zem) a široká řídítka ve výšce 910 mm zárukou skvělého výhledu do všech stran. Plexi štít u X-ADV lze pro dojíždění do zaměstnání i pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí slabší nebo silnější proudění vzduchu. Celkový výškový rozdíl je 139 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°.

Součástí rozhraní u modelu X-ADV, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti.

Robustní plastové chrániče rukou chrání jezdce před větrem i deštěm a při jízdě v terénu napomáhají k lepší ochraně rukou i páček před odlétajícími kameny. Spodek stroje je chráněn brokovaným, 2,5mm silným hliníkovým ochranným krytem. 22litrová schránka pod sedlem pojme integrální přilbu a je osvětlena integrovanou LED lampičkou, jejíž texturovaný povrch zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. V zadní části schránky se nachází USB nabíjecí zásuvka. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.

Pro ještě více pohodlí využívá model X-ADV inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Praktická je také funkce „odpovědi“, která umožňuje snadné nalezení stroje na větší dálku pomocí zablikání směrových světel, a pomocí tlačítek se také zamyká a odemyká volitelný „chytrý“ horní kufr. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.

Přední a zadní ukazatele směru u modelu X-ADV jsou také vybaveny funkcí nouzových brzdových světel s automatickým vypnutím. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s.

Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí automatického vypnutí. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

Podvozek

Pro rok 2021 získal model X-ADV nový rám z ocelových lichoběžníkových trubek, který pomohl uspořit 1 kg hmotnosti a uvolnit více prostoru pro praktickou odkládací schránku. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Úhel řízení dosahující 39° (a poloměr otáčení 2,8 m) usnadňují manévrování s X-ADV v hustém provozu. Dlouhý zdvih odpružení – 153,5 mm vpředu a 150 mm vzadu – je sladěn se světlou výškou 165 mm. Celková pohotovostní hmotnost dosahuje 236 kg.

Pro jízdu v těžším terénu lze u 41mm patronové inverzní vidlice nastavit předpětí pružin a tlumení v odskoku. Zadní tlumič s nastavením předpětí má single tube split pressure konstrukci a je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U.

17palcové přední kolo a 15palcové zadní kolo jsou opatřeny nerezovým ocelovým výpletem a zlepšují schopnosti X-ADV při jízdě v těžším terénu. Ke kvalitě jízdy přispívají špalíkové pneumatiky, zatímco ventily ve tvaru L usnadňují kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 296mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.

Příslušenství

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro nový model X-ADV zahrnuje:

  • zadní nosič,
  • „chytrý“ horní kufr,
  • 38/50litrový vrchní kufr s hliníkovou / barevně sladěnou vložkou,
  • nosiče bočních kufrů,
  • boční kufry – pravý 26l, levý 33l s hliníkovou / barevně sladěnou vložkou,
  • tašku na středovou konzoli,
  • nástavce chráničů řídítek,
  • boční ochranné lišty,
  • mlhové světlomety,
  • vyhřívané rukojeti.

Technické parametry

MOTOR
Hluk (dB) L-wot – 77

L-urban – 72

TypKapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2válec SOHC splňuje EURO5
Zdvihový objem745 cm3
Vrtání a zdvih77 mm x 80 mm
Kompresní poměr10,7 : 1
Maximální výkon43,1 kW při 6 750 ot./min.
Max. točivý moment69 Nm při 4 750 ot./min.
Olejová náplň4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže13,2 litru
Spotřeba paliva3,6 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
StartováníElektrické
Kapacita baterie12V/11Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová, hydraulická 2spojková
Typ převodovky6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypKosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2 215 mm x 940 mm x 1 370 mm
Rozvor kol1 590 mm
Záklon rejdového čepu27°
Závlek104 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška165 mm
Pohotovostní hmotnost236 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředu41mm inverzní vidlice, zdvih 153,5 mm (137 mm v ose kola)
Typ vzaduCentrální tlumič, kyvné rameno se systémem Pro-link, zdvih v ose kola 150 mm (53 mm zdvih pružicí jednotky)
KOLA
Typ vpředuPaprskové kolo
Typ vzaduPaprskové kolo
Velikost ráfku přední17M/C x MT3.50
Velikost ráfku zadní15M/C x MT4.50
Pneumatika vpředu120/70-R17M/C
Pneumatika vzadu160/60-R15M/C
BRZDY
Systém ABS, Typ2kanálový
Typ vpředu296mm dvojité kotouče se 4pístovými třmeny
Typ vzaduJeden 240mm kotouč s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel5palcový barevný TFT panel
Zabezpečovací systémSystém inteligentního klíče Smart Key
SvětlometLED, světla pro denní svícení
Zadní světloLED