Devět dopravních policistů Krajského ředitelství policie kraje Vysočina se služebními motocykly se dnes odpoledne zapojilo do dopravně bezpečnostní akce zaměřené na dohled nad silničním provozem, zejména na chování motocyklistů v silničním provozu. Policisté budou kontrolovat, zdali motocyklisté dodržují nejvyšší povolenou rychlost, mají v pořádku všechny doklady potřebné pro provoz a řízení motocyklu a zdali je motocykl v řádném technickém stavu.
Do akce se zapojili dopravní policisté na území celého Kraje Vysočina, včetně dálnice D1. Policisté se v rámci akce věnovali také chování ostatních účastníků silničního provozu, protože hustota provozu na silnicích všech typů začala v souvislosti s ukončením mimořádných a krizových opatření výrazně narůstat.
Naplno začala také letošní motorkářská sezóna, což se také odrazilo v počtu dopravních nehod s účastí motocyklistů. Za prvních pět měsíců letošního roku jsme vyšetřovali dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem 25 motocyklistů, ve 14 případech motocyklisté nehodu zavinili. Dva motocyklisté se při nehodě těžce zranili, 20 motocyklistů utrpělo lehké zranění a pouze tři motocyklisté vyvázli z nehody bez zranění.
Teplé počasí láká na silnice každoročně větší počet motocyklistů. S tím by měli počítat nejen samotní motocyklisté, ale také všichni ostatní účastníci silničního provozu. Samotní motocyklisté by měli dbát zvýšené opatrnosti a nepřeceňovat svoje schopnosti zvlášť, když vyjíždějí na silnice po delší zimní přestávce. Proto policie všechny řidiče motocyklu upozorňuje, aby dbali opatrnosti a jízdě na motocyklu věnovali zvýšenou pozornost, aby nezpůsobili dopravní nehodu.
Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí.
Obliba skútrů roste, současně s tím ale roste počet jejich nehod
Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly a výsledkem je pak havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky.
„Na chování motocyklistů v silničním provozu se budeme pravidelně zaměřovat v rámci dohledu nad silničním provozem. Dnešní dopravně bezpečnostní akce není v letošním roce v žádném případě akcí poslední,“ dodává vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. David Jirák a doplnil, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti.
Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.
Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění“ vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů.