Agresivní vzhled, příjemně barevná kombinace, výrazná i vcelku objemná palivová nádrž. První pohled, první hodnocení. Pětistovkové F v žádném případě nevytváří dojem malého stroje, který by neuměl uspokojit snad každého začínajícího jezdce, ale na kterém svezením nepohrdne ani zkušený bard.
Při svojí výšce necelých 180 cm mám raději mašiny s níže položeným sedlem. A tahle krasavice má pevné dělené sedlo ve výšce 790 mm nad zemí. Při hmotnosti pod 200 kg pak já i další řidiči menších postav naprosto v pohodě dosáhnu nohama na zem a určitě se nedostavuje pocit nejistoty nebo dokonce faktické rozkolísání či převážení motorky. Pro méně zkušené pozitivní a povzbuzující, pro vyježděné řidiče minimálně příjemná záležitost. I zkušení mají občas chuť se „vyblbnout“. A pětistovka Honda to umožní se vší parádou .
Za řídítky se člověk nemusí natahovat vpřed. I při pohodlném sezení jsou řídítka i všechny ovládací prvky bezproblémově dostupné. Intuitivní ovládání pak přímo vybízí i opravdové začátečníky, aby bez bázně vyrazili polykat kilometry s větrem ve vlasech. Osobně bych uvítal na displeji informaci o zařazeném rychlostním stupni.
Maličký problém jsem měl také se zpětnými zrcátky. Když jsem chtěl opravdu dobře vidět za sebe, musel jsem se různě naklánět nebo posunovat ruku stranou. Drobnost, chce se říct. Pro eléva může být i dost nepříjemně rušivá.
Pravda je, že vítr ve vlasech je tady rčení přehnané, ovšem větru si každý za řídítky užije až až. Na dálnici jsem zkusil otočit rukojetí plynu a držet ji, dokud mašina měla snahu ještě zrychlovat. Okolo 160 km/h už začala ztrácet na síle a já na odvaze. Ani Hondě ani mně se to dlouho nelíbilo. Mašina mířila na hranu “svých rozumných možností“ a já měl pocit, že mě vichr přemůže a dál bude motorka pokračovat sama. Tak raději zpátky do bezpečí. Vždyť se stejně tak rychle jezdit nesmí.
Honda je poháněná řadovým dvouválcem o objemu 471 ccm a výkonu 43 koní. Jako údaj asi nic moc, za jízdy už je to něco jiného. Motor táhne už pěkně odspodu a kolem 6000 otáček za minutu je to ta pravá muzika. V tu chvíli se motor „rozdovádí“ a ve chvilce se dostane až k rychlosti okolo 160 km/h. A o tom jsme už mluvili.
Na dálnici (tedy v současnosti vlastně na silnici D5) jsem obdivuhodně ocenil hlavně podvozek – nastavený do města, lehce do měkka. Bylo skvělé, že jsme spolu dokázali zvládat i docela velké díry a kličkování různými zúženími a omezeními, kterých je v důsledku „odborně naplánovaných prací na českých silnicích a dálnicích“ neuvěřitelný nadbytek. Honda byla skvělou kamarádkou i při popojíždění po Praze. Někdy se dnes s výjimkou semaforů musíte chovat stejně v Praze i na dálnici. A co víc? Motorka dokáže i v takových podmínkách jezdit se spotřebou kolem 3,5 litru na 100 kilometrů. Ještě že existují motorky. Ještě že existují takové motorky jako je tahle Honda CB500F.
Honda CB 500F není stvořena k trhání rychlostních rekordů a jako taková nemá ani žádné závodní ambice. Pořídit si ji můžou všichni jezdci vlastnící řidičské oprávnění A2 a vynikající volbou je určitě nejen pro začínající motorkáře a motorkářky, ale nepochybně i pro pohodlné denní ježdění.
TECHNICKÉ PARAMETRY:
Motor
Vrtání × zdvih (mm) | 67 mm x 66,8 mm |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Kompresní poměr | 10.7: 1 |
Zdvihový objem motoru (cm3) | 471 cm3 |
Motor | Kapalinou chlazený, řadový dvouválec |
Max. výkon | 35 kW / 8 500 ot./min |
Max. točivý moment | 43 Nm / 7 000 ot./min |
Startér | Elektrický |
Převodovka
Spojka | Mokrá lamelová spojka |
Stálý převod | Řetěz |
Převodovka | 6stupňová |
Rozměry a hmotnost
Úhel sklonu | 25.5° |
Typ rámu | Ocelový rám |
Objem palivové nádrže (Litry) | 16,7 l |
Spotřeba paliva | 3,4 l/100 km (režim WMTC) |
Objem palivové nádrže (Litry) | 16,7 l |
Světlá výška (mm) | 160mm |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 190kg |
Výška sedla (mm) | 785mm |
Závlek (mm) | 102mm |
Rozvor (mm) | 1410mm |
Kola
Přední brzdy | Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen, 2kanálové ABS |
Zadní brzdy | Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen, 2kanálové ABS |
Přední zavěšení | Přední teleskopická vidlice 41mm s nastavením předpětí |
Zadní zavěšení | Prolink s jedním tlumičem s 9 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů |
Velikost přední pneumatiky | 120/70ZR-17M/C |
Velikost zadní pneumatiky | 160/60ZR-17M/C |
Přední kola | Z lehké slitiny, vícepaprsková |
Zadní kola | Z lehké slitiny, vícepaprsková |