Test HONDA CB500F: Dobrá kámoška nejen do města

Agresivní vzhled, příjemně barevná kombinace, výrazná i vcelku objemná palivová nádrž. První pohled, první hodnocení. Pětistovkové F v žádném případě nevytváří dojem malého stroje, který by neuměl uspokojit snad každého začínajícího jezdce, ale na kterém svezením nepohrdne ani zkušený bard.

Při svojí výšce necelých 180 cm mám raději mašiny s níže položeným sedlem. A tahle krasavice má pevné dělené sedlo ve výšce 790 mm nad zemí. Při hmotnosti pod 200 kg pak já i další řidiči menších postav naprosto v pohodě dosáhnu nohama na zem a určitě se nedostavuje pocit nejistoty nebo dokonce faktické rozkolísání či převážení motorky. Pro méně zkušené pozitivní a povzbuzující, pro vyježděné řidiče minimálně příjemná záležitost. I zkušení mají občas chuť se „vyblbnout“. A pětistovka Honda to umožní se vší parádou .

Za řídítky se člověk nemusí natahovat vpřed. I při pohodlném sezení jsou řídítka i všechny ovládací prvky bezproblémově dostupné. Intuitivní ovládání pak přímo vybízí i opravdové začátečníky, aby bez bázně vyrazili polykat kilometry s větrem ve vlasech. Osobně bych uvítal na displeji informaci o zařazeném rychlostním stupni.

Maličký problém jsem měl také se zpětnými zrcátky. Když jsem chtěl opravdu dobře vidět za sebe, musel jsem se různě naklánět nebo posunovat ruku stranou. Drobnost, chce se říct. Pro eléva může být i dost nepříjemně rušivá.

Test-HONDA-CB500F-p2

Pravda je, že vítr ve vlasech je tady rčení přehnané, ovšem větru si každý za řídítky užije až až. Na dálnici jsem zkusil otočit rukojetí plynu a držet ji, dokud mašina měla snahu ještě zrychlovat. Okolo 160 km/h už začala ztrácet na síle a já na odvaze. Ani Hondě ani mně se to dlouho nelíbilo. Mašina mířila na hranu “svých rozumných možností“ a já měl pocit, že mě vichr přemůže a dál bude motorka pokračovat sama. Tak raději zpátky do bezpečí. Vždyť se stejně tak rychle jezdit nesmí.

Mohlo by vás zajímat:  22. ročník mezinárodního Gold Wing srazu v roce 2023 zná svůj termín

Honda je poháněná řadovým dvouválcem o objemu 471 ccm a výkonu 43 koní. Jako údaj asi nic moc, za jízdy už je to něco jiného. Motor táhne už pěkně odspodu a kolem 6000 otáček za minutu je to ta pravá muzika. V tu chvíli se motor „rozdovádí“ a ve chvilce se dostane až k rychlosti okolo 160 km/h. A o tom jsme už mluvili.

Test-HONDA-CB500F-p3

Na dálnici (tedy v současnosti vlastně na silnici D5) jsem obdivuhodně ocenil hlavně podvozek – nastavený do města, lehce do měkka. Bylo skvělé, že jsme spolu dokázali zvládat i docela velké díry a kličkování různými zúženími a omezeními, kterých je v důsledku „odborně naplánovaných prací na českých silnicích a dálnicích“ neuvěřitelný nadbytek. Honda byla skvělou kamarádkou i při popojíždění po Praze. Někdy se dnes s výjimkou semaforů musíte chovat stejně v Praze i na dálnici. A co víc? Motorka dokáže i v takových podmínkách jezdit se spotřebou kolem 3,5 litru na 100 kilometrů. Ještě že existují motorky. Ještě že existují takové motorky jako je tahle Honda CB500F.

Honda CB 500F není stvořena k trhání rychlostních rekordů a jako taková nemá ani žádné závodní ambice. Pořídit si ji můžou všichni jezdci vlastnící řidičské oprávnění A2 a vynikající volbou je určitě nejen pro začínající motorkáře a motorkářky, ale nepochybně i pro pohodlné denní ježdění.

TECHNICKÉ PARAMETRY:

 

Motor

Vrtání × zdvih (mm) 67 mm x 66,8 mm
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Kompresní poměr 10.7: 1
Zdvihový objem motoru (cm3) 471 cm3
Motor Kapalinou chlazený, řadový dvouválec
Max. výkon 35 kW / 8 500 ot./min
Max. točivý moment 43 Nm / 7 000 ot./min
Startér Elektrický
Mohlo by vás zajímat:  Skyler Howes z Husqvarna Factory Racing vede Rallye Dakar 2023 na konci prvního týdne závodů

 

Převodovka  

Spojka Mokrá lamelová spojka
Stálý převod Řetěz
Převodovka 6stupňová

 

Rozměry a hmotnost  

Úhel sklonu 25.5°
Typ rámu Ocelový rám
Objem palivové nádrže (Litry) 16,7 l
Spotřeba paliva 3,4 l/100 km (režim WMTC)
Objem palivové nádrže (Litry) 16,7 l
Světlá výška (mm) 160mm
Pohotovostní hmotnost (kg) 190kg
Výška sedla (mm) 785mm
Závlek (mm) 102mm
Rozvor (mm) 1410mm

 

Kola

Přední brzdy Jeden vlnovitý kotouč, 320 mm, 2pístový třmen, 2kanálové ABS
Zadní brzdy Jeden vlnovitý kotouč, 240 mm, 1pístový třmen, 2kanálové ABS
Přední zavěšení Přední teleskopická vidlice 41mm s nastavením předpětí
Zadní zavěšení Prolink s jedním tlumičem s 9 úrovněmi nastavení tuhosti, kyvné rameno ze čtvercových ocelových profilů
Velikost přední pneumatiky 120/70ZR-17M/C
Velikost zadní pneumatiky 160/60ZR-17M/C
Přední kola Z lehké slitiny, vícepaprsková
Zadní kola Z lehké slitiny, vícepaprsková