Do BMW jsem šel pro BMW R 1200 RT. Dobře jsem věděl, proč jsem si ji vybral a byl jsem proto příslušně pocitově naladěný. RT však nebylo dopoledne „ready“, a tak jsem dočasně odjel na S1000XR. Když jsme v pozdním odpoledni řešili výměnu motorek, dohodli jsme se jinak. XR si teď nechám a RT přijde na řadu jindy.
A tak jsem místo cestovního biku vyrazil vstříc mimopražským kilometrům na štíhlým dojmem působícím a vysokém XR. Nepřehlédnutelným prvkem a později při dešti i oceněnou záležitostí je nádrž. Při pohledu zpředu si oči skoro nedokáží vybrat. Z vysoké podlouhlé masky s úzkým plexištítkem pod sešikmenými světly oddělenými od sebe svislým LED vykřičníkem denního svícení a zvýrazněné černými doplňky sklouzávají oči ke zlaté upside down vidlici. Po stranách hluboko vykrojená poskytuje perfektní prostor pro kolena jezdce a skvělou základní ochranu před dešťovými kapkami.
Na nádrž navazuje pohodlné sedlo, které nabízí spoustu místa pro oba členy posádky i na delší trase. Bohužel (na rozdíl od RT) nebylo pro mě až tak příjemně nízko uložené (výška 840 mm), takže při zastavení na semaforech jsem doslova visel v prostoru a balancujíce na špičkách jsem záviděl zkušenosti baletkám, pro které je taková pozice zcela běžná. No, měl jsem asi víc jíst, abych měl výšku pořádného chlapa.
XR je podle výrobce určená hlavně pro toho, kdo hledá dynamický výkon sportovního stroje, univerzálnost endura a komfort cestovního motocyklu. Musím uznat, že od každého se na mašině něco najde. Motor a podvozek nezapřou sportovní zaměření, základ cestovních endur je znát při usednutí za široce rozevřená a lehce vyvýšená řídítka. Komfortní cestovní zastoupení projeví nejen při pohledu přes úzké, ale poměrně vysoké plexi, ale zejména pak na přístrojovém panelu. Informace jsou soustředěny na displeji a nechybí tady nic podstatného. Jízdní režimy “Rain”, “Road” a “Dynamic“ se ovládají tlačítkem na pravé rukojeti, nechybí vlastní ovladač nastavení a ani kvůli ovládání mnoha dalších funkcí či přepínání údajů na displeji není potřeba pouštět řídítka. Velikou radost jsem měl z velmi výrazného ukazatele zařazené rychlosti. Příjemným zpestřením je i tempomat, který jsem ale na českých letních cestách zase tak často nevyužíval.
Motor je zcela určitě tou možná nejzajímavější částí XR. Řadový kapalinou chlazený čtyřválec se 160 koníky při 11 000 ot./min s maximálkou přes 200 km/h a spotřebou kolem 5,5 litru na 100 km táhne obrovskou silou a šestistupňová převodovka si s ním náramně rozumí. Je to přímo výzva k rychlejší sportovnější jízdě. Škoda to nezkusit. Stejně jako u tempomatu jsem ale většinou musel brázdit cesty v režimu „rain“ a tomu odpovídajícímu nastavení podvozku. Změnila se odezva plynu, jinak se také začala chovat kontrola trakce a ABS. Kromě toho, že mi do přilby bušily kapky vody (a chvíli i menší kroupy), se vlastně nic moc na chování motorky a plynulosti jízdy nezměnilo. V dešti taky dobře, ale nepříjemně. Divný týden nám (mně a XR) příroda nadělila. Prostě pršelo víc než bylo zdrávo…
I přes částečnou nepřízeň počasí byla jízda s BMW S1000XR příjemnou zkušeností spojenou s pocitem radosti a uvolnění. Při mé výšce bych si ji asi nepořizoval na časté jízdy po městě a oproti půjčené mašině bych ji vybavil navigací. I když s sebou kvůli tomu tahám řadu pro jízdu na motorce nesmyslných věcí, kufry bych XR neověšoval.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor | |
Typ | Vodou/olejem chlazený řadový 4dobý 4válec, čtyři ventily na válec, dva vačkové hřídele |
Vrtání x zdvih | 80 mm x 49,7 mm |
Zdvihový objem | 999 ccm |
Nominální výkon | 118 kW (160 k) při 11 000 1/min |
Největší točivý moment | 112 Nm při 9250 1/min |
Kompresní poměr | 12,0 : 1 |
Úprava paliva/ Systém řízení motoru | Elektronické vstřikování |
Čištění spalin | Uzavřený 3cestný katalyzátor s interferenčním potrubím |
Jízdní vlastnosti/ Spotřeba paliva | |
Největší rychlost | přes 200 km/h |
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 90 km/h | 5,4 l |
Spotřeba paliva na 100 km při konst. 120 km/h | 5,8 l |
Typ paliva | Bezolovnatý benzin, 95 – 98 oktanů (RON), (regulace klepání; udávaný výkon při použití paliva Natural 98) |
Elektrické systémy | |
Alternátor | 486 W |
Baterie | 12 V/8 Ah, bezúdržbová |
Přenos energie | |
Spojka | Vícelamelová spojka v olejové lázni, anti-hopping, mechanicky ovládaná |
Převodovka | 6stupňová převodovka s přímým ozubením |
Pohon | Řetěz 17/45 |
Podvozek / brzdy | |
Rám | Příhradový kompozitní hliníkový rám, částečně nesoucí motor |
Vedení předního kola / odpružení | Upside-down vidlice, ∅ 46 mm, nastavitelná tuhost i útlum |
Vedení zadního kola / odpružení | Hliníkové rozvidlené kyvné rameno, nastavitelná tuhost i útlum |
Dráha pružiny vpředu /vzadu | 150 mm / 140 mm |
Rozvor kol | 1548 mm |
Závlek | 117 mm |
Rejdový úhel hlavy | 64,5° |
Kola | Litá kola z hliníkové slitiny |
Rozměr ráfků vpředu | 3,50 x 17″ |
Rozměr ráfků vzadu | 6,00 x 17″ |
Pneumatiky vpředu | 120/70 ZR 17 |
Pneumatiky vzadu | 190/55 ZR 17 |
Brzdy vpředu | Dvoukotoučová brzda, plovoucí kotouče, 4pístkové pevné třmeny, průměr 320 mm |
Brzdy vzadu | Jednokotoučová brzda, 2pístkový plovoucí třmen, průměr 265 mm |
ABS | Závodní BMW Motorrad ABS (částečně integrální), vypínatelné |
Rozměry / hmotnost | |
Délka | 2183 mm |
Šířka (nad zrcátkem) | 940 mm |
Výška (bez zrcátek) | 1408 mm |
Výška sedadla při hmotnosti prázdného vozidla | 840 mm |
Délka podsedlového rámu při hmotnosti prázdného vozidla | 1894 mm |
Hmotnost prázdného vozidla, připraveno k jízdě, plně natankováno | 228 kg |
Celková přípustná hmotnost | 434 kg |
Užitečná nosnost (u sériové výbavy) | 206 kg |
Využitelný obsah nádrže | 20 l |
z toho rezerva | cca 4 l |