Nové BMW R 1250 GS a nové BMW R 1250 RT: Nejen dokonalejší motory boxer

Před více než 35 lety se motor boxer v modelech BMW Motorrad řad GS a RT stal synonymem suverénního. Již více než 25 let BMW Motorrad používá ve svých motorech čtyřventilové rozvody ve spojení s elektronickým vstřikováním paliva a katalyzátorem. Nové modely BMW R 1250 GS a R 1250 RT se vyznačují významně zdokonalenými motory boxer, které jsou nejen výkonnější a silnější, ale také, zejména v nízkých otáčkách, mnohem kultivovanější. Nové motory současně vykazují nižší úrovně emisí i spotřeby paliva, a přitom zaujmou i svým specifickým zvukem. Pro dosažení těchto výsledků BMW Motorrad poprvé ve své historii aplikovalo do sériové výroby technologii BMW ShiftCam, jejíž součástí je proměnné časování a zdvih sacích ventilů. V nejnovější generaci motorů se zvětšil objem na 1254 cm3(dříve 1170 cm3). Nový motor má výkon 100 kW (136 k) při 7750 1/min a točivý moment 143 Nm při 6250 1/min (dříve: 92 kW/125 k při 7750 1/min a 125 Nm při 6500 1/min). Se zvýšením objemu o 7 % se tak pojí posílení výkonu o 14 % a točivého momentu o 9 %. Díky tomu je nový motor nejvýkonnějším sériovým boxerem od BMW. Ve svém nejnovějším provedení motor používá prověřenou kombinaci chlazení vzduchem a vodou, kdy voda prochází jen těmi částmi motoru, které jsou tepelně nejvíce namáhané. Mezi tyto části patří hlavy motoru a části pístů. Chladicí systém využívá dvojici chladičů umístěných po stranách v přední části motocyklů.

Cíli vývoje nových motorů boxer pro R 1250 GS a R 1250 RT bylo další zvýšení výkonu a točivého momentu ve spojení se zlepšením v oblastech hospodárnosti, emisí a kultury projevu. Jedním z prvků, který tyto pokroky umožnil, je technologie BMW ShiftCam, která slaví v segmentu motocyklů premiéru. Srdcem této technologie je vačkový hřídel s dvojicí vaček pro každý sací ventil, z nichž jedna je určena pro malé a střední zatížení a druhá pro velké zatížení. Aktivace jedné či druhé vačky se dosahuje axiálním posunem celého vačkového hřídele, a to v závislosti na otáčkách a zatížení motoru a podle pokynů elektronické řídicí jednotky motoru. Samotný posuv vačky zajišťuje elektromotor umístěný spolu se speciálním členem, v němž jsou drážky pro posuv konci vačkového hřídele. Technologie BMW ShiftCam přináší zlepšení hospodárnosti o 4 procenta. 

Mohlo by vás zajímat:  Policie radí, jak připravit děti na bezpečný návrat do škol

Ve standardním provedení jsou k dispozici dva jízdní režimy, umožňující přizpůsobení motocyklu individuálním požadavkům jezdce. Standardně dodávaný systém Automatic Stability Control (ASC) přináší vysokou úroveň bezpečnosti a nejlepší možnou trakci. Dalším prvkem ze seznamu standardní výbavy je asistent rozjezdu do kopce. Součástí volitelné výbavy jsou jízdní režimy Pro, přinášející další režim „Dynamic“, funkci Dynamic Traction Control (DTC) a v případě R 1250 GS ještě režimy „Dynamic Pro“, „Enduro“ a „Enduro Pro“. DTC umožňuje ještě účinnější a bezpečnější akceleraci zejména v náklonu. ABS Pro, který je součástí jízdních režimů Pro v R 1250 GS a standardem v R 1250 RT, zajišťuje ještě více bezpečnosti při brzdění, a to zejména v náklonu. Nový systém brzdového asistentu Dynamic Brake Control (DBC) přidává další úroveň bezpečnosti při brzdění v náročných situacích tím, že zamezuje nechtěné aktivaci akcelerátoru. Současně dochází při brzdění k omezení točivého momentu, takže je i na zadním kole k dispozici plná brzdná síla. Tento systém přináší více stability a současně kratší brzdnou dráhu.

Volitelná výbava BMW Motorrad Dynamic ESA další generace automaticky upravuje charakteristiku tlumení podle jízdní situace a současně kompenzuje změny zatížení. Jemně přizpůsobuje charakteristiku tlumení danému jízdnímu stavu a je schopná zajistit optimální komfort a současně i příkladnou stabilitu. Nyní je tato výbava připravena také pro R 1250 RT. Do volitelné výbavy patří také Inteligentní tísňové volání, jenž zrychluje zavolání pomoci. Stejně, jako dříve, i nyní lze tuto výbavu objednat pro oba modely. 

Mohlo by vás zajímat:  Motorkáře pomůže vycvičit neuronová síť

Nové R 1250 GS je nyní standardně vybaveno LED světlem. Kromě toho je v nabídce originálního příslušenství také LED denní svícení, a to jak pro R 1250 GS, tak pro R 1250 RT. Standardní výbavou pro R 1250 GS je nyní barevný 6,5“ displej, který je součástí paketu Connectivity. Mnoho jeho funkcí může řidič snadno a intuitivně obsluhovat známým multifunkčním otočným ovladačem BMW Motorrad. R 1250 RT je vybaveno displejem s úhlopříčkou 5,7“, který doplňuje analogový rychloměr a otáčkoměr.

V rámci výbavy BMW Motorrad Spezial Option 719 pro R 1250 GS a R 1250 RT je k dispozici také sada frézovaných dílů Option 719 Classic a HP. Například páčky nebo stupačky jsou vyfrézované z jednoho kusu trvanlivého hliníku. Kryty hlav motoru a přední část motoru jsou vyrobeny kováním. Mezi frézované díly patří například také kryty hlav motoru, kryty cívek, olejového filtru, přední části motoru, expanzní nádržky, stejně jako páčky brzdy a spojky. Pro R 1250 GS jsou připraveny také pravá a levá stupačka, páčka nožní brzdy a frézovaná zrcátka.

 Nové BMW R 1250 GS je k dispozici ve dvou barevných provedeních základního modelu a ve dvou atraktivních stylových verzích. Základní verze mohou být lakované metalickými laky Blackstorm nebo Cosmic Blue. Standardní kombinací jsou šedá litá kola v barvě Granite Grey, matně černé brzdové třmeny, černý zadní rám, stříbrný hlavní rám, stříbrná řídítka a motor, stejně jako základna pro nosič zavazadel v matně hliníkové barvě Nürburg Silver. Výraznými prvky jsou též přední vidlice se zlatou eloxovanou povrchovou úpravou. 

Mohlo by vás zajímat:  Motorkář jel dvoustovkou s dítětem za zády. Hrozí mu zákaz řízení až na rok a půl

R 1250 GS Exclusive
Pro variantu Exclusive je typická barevná kombinace Blackstorm/Night Black. S černými povrchy vytvářejí kontrast šedé doplňky rámu, zlatě ozdobený nápis GS na bocích a matně zlaté brzdové třmeny. 

R 1250 GS HP
Druhá stylová verze R 1250 GS HP akcentuje sportovní vzhled své off-roadové nátury. Barevné schéma staví na kombinaci Light White/metalická Racing Blue/ Racing Red. Mezi další typické barvy patří černá, šedá a různé odstíny stříbrné. Charakteristické je také sportovní sedlo Rallye v barevném provedení HP.

R 1250 RT 

Na rozdíl od předchůdce je nyní spoiler motoru navržen nově a přidán byl ještě jeden spojler v přední části. Atraktivním detailem je nové vedení výfukového systému. Pro základní provedení R 1250 RT je připravena bílá barva Alpine White. V nabídce jsou ale též metalické laky Option 719 Spezial v provedení Blue Planet a Sparkling Storm. 

R 1250 RT Sport
Sportovní styl nového motocyklu R 1250 RT Sport se vyznačuje kombinací metalické barvy Mars Red a matné metalické barvy Slate Dark. Kryty hlav válců jsou lakovány matnou metalickou barvou Agate Grey. Provedení Sport je vybaveno nižším větrným štítkem, který lze zaměnit za standardní. 

R 1250 RT Elegance
Druhá stylová varianta zaujme elegantním vzhledem nového R 1250 RT, pro nějž je charakteristická metalická barva Carbon Black. V kombinaci s šedými a stříbrnými detaily vznikl velmi specifický cestovní stroj.