Nová Aprilia RS 660 přijíždí na český trh

Značka Aprilia otevírá novou éru. Zrodila se nová generace lehkých a výkonných motocyklů, postavená na zcela nových technických základech a definovaná novým stokoňovým řadovým dvouválcem o objemu 660 cm3, sofistikovaným designem a špičkovou technikou. Aprilia RS 660 je prvním modelem zcela nové řady motocyklů, která reaguje na poptávku nové generace jezdců po zábavných a snadno ovladatelných strojích, vhodných ke sportovní jízdě na silnici i občasnému svezení na závodním okruhu.

Aprilia RS 660 se jasně vymezuje svým designem a nastavuje nový směr, kterým se sportovní motocykly Aprilia budou ubírat. Design je inovační, propracovaný a skutečně sportovní. Hlavním cílem studia Aprilia Style Centre bylo vytvořit dynamické, moderní tvary s malou povrchovou plochou, ale zároveň nezacházet do úplného extrému, aby se i v sedle sportovního motocyklu cítila posádka pohodlně a měla dost prostoru. Přesto ze štíhlých proporcí motocyklu vyzařuje lehkost. Základní tvary kapotáže hovoří typickým jazykem značky Aprilia. Dominuje jim trojitý přední LED světlomet, doplněný světly pro denní svícení (DRL), která obklopují dva hlavní světlomety, a dávají modelu RS 660 nezaměnitelný vzhled za jakýchkoli světelných podmínek. Směrová světla jsou zabudovaná do profilů DRL, a díky tomu je přední část ještě více kompaktní. Systém osvětlení je vybaven několika funkcemi, které se starají o větší bezpečnost jízdy: světlocitlivý senzor automaticky zapíná potkávací světla, zatímco směrovky (s automatickým vypínáním) se rozblikají v případě nouzového intenzivního brzdění. A konečně, funkce náklonového svícení, čítající pár přídavných předních světlometů umístěných v parabolách, osvětluje vnitřek zatáčky a zvyšuje viditelnost při jejím průjezdu.

Mohlo by vás zajímat:  Od lyží ke dvěma kolům. Marcel Hisrscher pojede závod ROMANIACS na Husqvarna TE 300i

Aprilia RS 660 se pyšní dvouvrstvou kapotáží s integrovanými aerodynamickými prvky, špičkovým řešením, které potvrzuje zkušenosti značky Aprilia v oblasti aerodynamického vývoje.Analýza těchto dvourozměrných povrchů s účelem dosáhnout ideální kombinace designu a funkčnosti ukázala, že fungují jako jeden. Účinnost byla nejdříve analyzována s pomocí softwaru CFD, následovala analýza ve větrném tunelu a pak další vývojové fáze na silnici i na okruhu. Inspirace zřetelně vychází ze závodního prostředí: jednou z funkcí dvouvrstvé kapotáže je optimální stabilita ve vysokých rychlostech, zatímco komfort jezdce se zvyšuje díky lepšímu rozrážení vzduchu a lepšímu odvodu tepla od motoru a chladiče.

Ergonomie za řídítky RS 660 je dokonalá. Jízdní pozice je navržena s ohledem na každodenní sportovní vyžití, a zároveň se drží tradice značky Aprilia, která si vždy zakládala na dokonalém spojení jezdce se strojem. Trojúhelník sedlo-stupačky-řídítka vyhovuje jezdcům všech typů postav a nabízí jim komfort i dostatek prostoru. Jízdní pozice nepřetěžuje přílišnou vahou ruce a také kolena nejsou na ideálně umístěných stupačkách přehnaně ohnutá. Jezdec si tak může užívat pozici, která zaručuje maximální kontrolu nad strojem, aniž by na delších trasách způsobovala únavu. Sedlo má velmi pohodlné polstrování a po stranách je zúžené, aby jezdec snadno mohl dosáhnout nohama na zem a mohl s motocyklem lehce manévrovat na místě a při rozjíždění. Velkoryse dimenzované sedlo spolujezdce je umístěno na zadní části, jejíž design našel inspiraci u modelů řady V4. Jednomístná verze je k dispozici jako příslušenství. Umístění výfukového potrubí pod motorem přineslo konstruktérům výhodu větší volnosti při umisťování stupaček spolujezdce, který díky tomu má více pohodlí. Patnáctilitrová palivová nádrž podtrhuje kompaktnost a umožňuje jezdci snadné zalehnutí za kapotáž.

RS 660 se drží tradice značky Aprilia, a před jízdou na okruhu je demontáž nepotřebných prvků výbavy – jako jsou zpětná zrcátka, stupačky spolujezdce nebo držák registrační značky – rychlá a jednoduchá. 

Model RS 660 je postaven na zcela novém šasi se štíhlou stavbou, tvořeném rámem a kyvnou vidlicí z litého hliníku, s unikátní charakteristikou v rámci své třídy. Rozměry šasi nahrávají ovladatelnosti: díky rozvoru 1370 mm a sklonu hlavy řízení 24,1° se RS 660 pyšní výjimečnou ovladatelností, kterou doplňuje přesné a citlivé řízení, typické pro všechny motocykly z Noale. Rám tvoří dva podélné nosníky přišroubované k hlavě řízení, zatímco funkci zadního nosného prvku má motor, který přispívá ke kompaktní, lehké a zároveň tuhé stavbě šasi. Aby mohl být rám ještě lehčí a jednodušší, čep kyvné vidlice je zasazen přímo do motoru. Kyvná vidlice má díky tomu svou charakteristickou délku, která přispívá k optimální trakci zadního kola, přičemž její asymetrická ramena patří k typickým technickým řešením značky Aprilia. Specifické uchycení zadního nastavitelného tlumiče dává odpružení vynikající progresi bez nutnosti použití přepákování, a dále tak snižuje hmotnost motocyklu. Podvozek doplňuje přední nastavitelná obrácená 41mm přední vidlice Kayaba. Brzdový systém tvoří dvojice předních ocelových kotoučů o průměru 320 mm, osazených radiálně uchycenými třmeny a radiálním hlavním brzdovým válcem na řídítkách, obojí značky Brembo. Model RS 660 je vybaven špičkovými pneumatikami Pirelli Diablo Rosso Corsa II v rozměrech 120/70 ZR 17 vepředu a 180/55 ZR 17 vzadu, které zaručují bezpečnost a zábavu na silnici, a zároveň spoustu gripu při hledání limitu na okruhu. Ovladatelnost, mrštnost a kompaktní stavba modelu RS 660, dává v kombinaci s výkonným motorem zelenou vzrušujícím zážitkům na zakroucených silnicích, přičemž od jezdce nevyžaduje žádné extrémní nasazení.

Aprilia RS 660

Zcela nový motor zažívá svou premiéru v modelu Aprilia RS 660, který je předzvěstí kompletní modelové řady nových motocyklů. Tento řadový dvouválec o objemu 660 cm3 s kompaktními rozměry představuje novou generaci motorů, odvozených od vidlicového čtyřválce 1100 cm3, jehož koncepci využívá jak ve prospěch sportovního charakteru, tak ke splnění normy Euro 5. Tuto kombinaci si Aprilia vybrala proto, že je kompaktní a lehká. Motor se zmenšenými rozměry na délku i výšku dává designérům maximálně volnou ruku v obou podstatných směrech; při umisťování sání i výfuku. Pokud jde o šasi, motor přebírá funkci nosného prvku, a na zadní části slouží k uchycení kyvné vidlice. Nový dvouválec Aprilia je výsledkem zkušeností získaných při vývoji extrémně výkonného motoru pro superbike RSV4 a tomu odpovídá jeho základní architektura zaměřená na účinnost a technickou kvalitu: hlavy válců, spalovací prostory, sání i písty jsou převzaté z V4. Také vrtání 81 mm je stejné jako u V4. Díky výhodám techniky vidlicového čtyřválce může motor dosahovat vysokého výkonu, přičemž zdvih pístů je v porovnání se zdvihovým objemem relativně vysoký. Veškeré komponenty motoru, včetně všech odlitků a svárů, jsou samozřejmě konstruovány speciálně pro nový motor. Maximum točivého momentu má hodnotu 67 Nm a čeká v 8 500 otáčkách, přičemž 80 % je k dispozici už od 4 000 ot. za min. a 90 % nastupuje v 6 250 otáčkách. Model RS 660 je rovněž v nabídce ve verzi s maximálním výkonem 95 koní, kterou lze omezit na poloviční výkon (35 kW) pro začátečníky nebo méně zkušené jezdce. Výkon nového motoru diriguje elekronika převzatá z modelové řady V4, včetně elektronického plynu Ride-by-Wire a několika jízdních režimů.

Model Aprilia RS 660 je výjimečný také svojí elektronickou výbavou zaměřenou na výkon a bezpečnost, dokonce na vyšší úrovni, než nabízí některé motocykly v kategorii superbike. Značka Aprilia byla vždy na čele v oblasti elektroniky (jako první začala v roce 2007 používat elektronické ovládání plynu Ride-by-Wire) a v současné době se může pochlubit kompletním balíčkem elektronických asistenčních funkcí APRC (Aprilia Performance Ride Control), vyladěným na úroveň nejlepších systémů, uznávaných odbornou i laickou veřejností.

Model RS 660 je vybaven šestiosou inerciální platformou, která díky vestavěným akcelerometrům a gyroskopům umí rozpoznat aktuální stav jízdního povrchu, zaznamenávat pokyny jezdce a předávat tyto informace řídící jednotce, která podle toho plynule upravuje jízdní parametry.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CRF110F se představuje pro modelový rok 2022

Paket APRC, vyvinutý za účelem maximálního využití výkonu a zachování bezpečnosti na silnici, zahrnuje tyto funkce:

  • ATC: Aprilia Traction Control, nastavitelná kontrola trakce s citlivou a přesnou algoritmikou zásahu.
  • AWC: Aprilia Wheelie Control, nastavitelný systém wheelie control.
  • ACC: Aprilia Cruise Control, tempomat, který udržuje nastavenou rychlost bez nutnosti použití plynové rukojeti.
  • AQS: Aprilia Quick Shift, elektronický systém, umožňující řazení ve vysokých otáčkách bez zavření plynové rukojeti nebo použití spojky. Funguje také při podřazování, kdy není třeba používat spojku. Díky softwaru z nabídky originálního příslušenství lze nastavit obrácené řazení bez nutnosti výměny jakýchkoli dílů.
  • AEB: Aprilia Engine Brake, nastavitelný brzdný účinek motoru.
  • AEM: Aprilia Engine Map, různé palivové mapy, které mění průběh výkonu motoru.

Aprilia RS 660 je vybavena moderním vícemapovým náklonovým ABS, které zajišťuje maximální bezpečnost na silnici, aniž by narušovalo sportovní charakter motocyklu. Systém s extrémně nízkou hmotností a kompaktními rozměry umí optimalizovat zásahy ABS během zatáčení a díky speciálnímu algoritmu, který hodnotí parametry jako je podélná akcelerace, tlak na brzdovou páčku, úhel náklonu nebo sklon silnice, upravuje brzdný účinek tak, aby během zpomalování byla zaručena bezpečnost a stabilita. Aprilia vyvinula pět jízdních režimů, nejen proto, aby zajistila jezdci co nejlepší zážitky v různých jízdních podmínkách, ale také aby mu usnadnila život za řídítky. Stačí, když si jezdec vybere, který z jízdních režimů nejlépe vyhovuje jeho potřebám, a dostane optimální nastavení kontroly trakce, wheelie control, brzdného účinku motoru, ABS a dalších parametrů.

Pro jízdu po silnici slouží tři jízdní režimy:

  • Commute, pro každodenní běžnou jízdu.
  • Dynamic, pro sportovní jízdu po silnici.
  • Individual, umožňuje individuální nastavení všech elektronických asistenčních systémů.

Pro jízdu na okruhu slouží dva jízdní režimy:

  • Challenge, vhodný pro závodní tempo na trati, maximálně využívá potenciál stroje
  • Time Attack, umožňuje zkušenějším jezdcům kompletně nastavit elektroniku.

Nastavení elektroniky se provádí jednoduše pomocí čtyř tlačítek na levé straně, přičemž ovládání tempomatu a kontroly trakce se provádí zrychleným úkonem.

Aprilia RS 660

V zájmu snížení hmotnosti je model RS 660 vybaven lehkou lithiovou baterií. Barevný TFT displej se pyšní výjimečným množstvím zobrazovaných informací a parametrů. K dispozici jsou dva volitelné režimy zobrazení Road a Track (oba s automaticky měnitelnou barvou podsvícení na den a noc). Další možnosti dává jezdci funkce Aprilia MIA, multimediální platforma značky Aprilia, která umožňuje spojit smartphone s motocyklem a rozšířit funkčnost přístrojového panelu. Systém Aprilia MIA využívá připojovací protokol, který šetří spotřebu akumulátoru telefonu, a zahrnuje jak funkce infotainmentu, včetně hlasového ovládání, telefonních hovorů a výběru hudby přes intuitivní ovladač na řídítkách, tak funkce navigace. Díky tomu je po zadání cílové destinace do chytrého telefonu možné sledovat pokyny navigace přímo na přístrojovém panelu. Aplikace Aprilia MIA rovněž umožňuje ukládat projeté trasy, a také provádět analýzu dat z telemetrie přímo v aplikaci.

Model Aprilia RS 660 se vyrábí v nové barvě Acid Gold, která nejlépe vyjadřuje jeho dynamický mladý charakter a zvýrazňuje jeho designové prvky. Aprilia RS 660 je v nabídce ještě v dalších dvou grafických variantách: Lava Red jasně odkazuje na barvy, spojené se skvělou sportovní minulostí značky Aprilia. Kombinace fialové a červené barvy vzdává hold modelu RS 250 v provedení 1994 Reggiani Replica, poslednímu skutečně sportovnímu motocyklu dvoutaktní éry, který je stále oblíbeným a vyhledávaným strojem mezi motocyklovými nadšenci a sběrateli. Druhé barevné provedení, Apex Black, charakterizuje kompletně černý vzhled, který rovněž patří do sportovní historie značky Aprilia.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Aprilia RS 125 a Tuono 125

Model Aprilia RS 660 je v nabídce také se sníženým výkonem 95 koní, jako ideální motocykl pro začátečníky, přičemž všechny ostatní technické parametry a funkce zůstávají beze změny.

 Společně s modelem RS 660 Aprilia vyvinula také řadu originálních doplňků:

  • Kompletní výfukový systém Akrapovič “For Race Use Only”: kompletní výfukový systém včetně svodů vybavený karbonovou koncovkou a určený k použití na okruhu. Není homologovaný pro jízdu v silničním provozu. Snižuje hmotnost a zvýrazňuje sílu i zvuk dvouválcového motoru. Součástí sady je speciální palivová mapa pro řídící jednotku a software, umožňující aktivovat na quickshifteru obrácené řazení. Tento software (k dispozici též jako samostatné příslušenství) umožňuje také využití funkce pit-limiteru.
  • Kompletní homologovaný výfukový systém Akrapovič: kompletní výfukový systém se svody, homologovaný pro silniční provoz. Vylepšuje výkon, zvuk a vzhled modelu RS 660.
  • Software pro obrácené řazení: aby quickshifter pracoval v obrácené konfiguraci, stačí nahrát tento doplňkový software do řídící jednotky a není třeba měnit žádné díly. Software umožňuje také využití funkce pit-limiteru.
  • Brzdová a spojková páčka: Nastavitelné páčky z frézovaného hliníku dodají motocyklu ještě sportovnější vzhled.
  • Nálepky na ráfky: Nálepky na paprsky kol dodají modelu RS 660 agresivnější vzhled.
  • Servisní stojan pod kyvnou vidlici: Stacionární stojan pod zadní kolo je nezbytným doplňkem v boxu i při běžné údržbě.
  • Protektory na nádrž: Samolepící 3D protektory chrání nádrž před odřením a poskytují jezdci pevnější kontakt s motocyklem. K dispozici též na zadní část nádrže.
  • Karbonový držák registrační značky: Je velmi lehký a vylepšuje vzhled modelu RS 660.
  • Komfortní sedlo: Gelová náplň zvyšuje jízdní komfort.
  • Větší kapotáž: Poskytuje lepší ochranu před náporem větru na silnici i na okruhu.
  • Boční brašny: Nepostradatelný doplněk při cestování. Určeny k montáži na sedlo spolujezdce, neomezují jízdní komfort jezdce.
  • Tankvak: Jeho konstrukce umožňuje bezpečné a pohodlné umístění na nádrž.
  • Elektronický imobilizér: Kompaktní a technologicky vyspělý systém se snadnou instalací. Součástí je dálkové ovládání. Systém má vlastní zdroj energie a minimální spotřebu.
  • USB zásuvka: Nezbytná pro dobíjení externích zařízení, například mobilního telefonu. Umístěna na boku přístrojové desky.
  • Aprilia MIA: Nová funkce, která umožňuje spojit smartphone s motocyklem přes bluetooth, a vytvořit tak multimediální platformu.
  • Plachta do interiéru: Chrání motocykl před prachem během delších odstávek.
  • Kryt sedla spolujezdce: Dotváří sportovní image motocyklu a zvýrazňuje design modelu RS 660.

Technické údaje

  • Typ motoru
    Čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový dvouválec Aprilia s válci nakloněnými dopředu, chladičem a tepelným výměníkem voda-olej, rozvodem DOHC, tichým rozvodovým řetězem na pravé straně a čtyřmi ventily na válec.
  • Vrtání x zdvih
    81 x 63,93 mm
  • Zdvihový objem
    659 cm3
  • Kompresní poměr
    13,5:1
  • Maximální výkon na klikové hřídeli
    100 k (73,5 kW) při 10 500 ot. za min.
  • Maximální točivý moment na klikové hřídeli
    67,0 Nm (6,83 kgm) při 8 500 ot. za min.
  • Palivový systém
    Airbox s předním nasáváním vzuduchu. 2 vstřikovací tělesa ∅ 48, elektronické ovládání plynu Ride-By-Wire
  • Zapalování
    Elektronické
  • Mazání
    Olejová náplň
  • Převody
    Šestistupňová převodovka s obousměrným rychlořazením Aprilia Quick Shift (AQS)
  • Spojka
    Vícelamelová v olejové lázni, antihopping
  • Sekundární převod
    Řetězem, převodový poměr 17/43
  • Elektronické řídící prvky
    Šestiosá inerciální platforma, paket APRC zahrnující ATC (kontrola trakce), AWC (wheelie control), AEB (brzdný účinek motoru), AEM (palivové mapy), ACC (tempomat), 5 jízdních režimů (Road a Track, 3 pevně nastavené a 2 nastavitelné)
  • Rám
    Dvounosníkový hliníkový rám s montovanou podsedlovou částí
  • Přední odpružení
    Převrácená vidlice Kayaba ∅ 41 mm s obrácenou pružinou a hliníkovými nálitky pro uchycení radiálních třmenů. Nastavitelný útlum, komprese a předpětí pružiny. Zdvih kola 120 mm.
  • Zadní odpružení
    Hliníková kyvná vidlice s asymetrickými rameny. Tlumič Monoshock s obrácenou pružinou a nastavitelným útlumem a předpětím pružiny. Zdvih kola 130 mm.
  • Přední brzda
    Dva kotouče o průměru 320 mm
    Radiální třmeny Brembo se čtyřmi protilehlými pístky ∅ 32 mm.
    Radiální pumpa a pancéřové brzdové hadice
  • Zadní brzda
    Kotouč o průměru 220 mm; třmen Brembo se dvěma oddělenými pístky ∅ 34 mm. Pumpa s integrovanou nádobkou a pancéřové brzdové hadice
  • ABS
    Náklonové vícemapové ABS
  • Kola
    Z hliníkové slitiny, přední 3.5 „X17“, zadní 5.5 „X17“
  • Pneumatiky
    Radiální bezdušové, přední 120/70 ZR 17, zadní 180/55 ZR 17 (alternativně 180/60 ZR17)
  • Rozměry
    Rozvor: 1370 mm
    Délka: 1995 mm, šířka: 745 mm
    Výška sedla: 820 mm
    Úhel hlavy řízení: 24,1°
    Stopa: 104,6 mm
  • Hmotnost
    183 kg pohotovostní hmotnost (169 kg suchá hmotnost)
  • Homologace
    Euro 5
  •  Spotřeba paliva
    4,9 litru / 100km
  • Emise CO2
    116 g /km
  • Objem palivové nádrže
    15 litrů (včetně rezervy 4 l)
  • Barevná provedení
    Apex Black, Lava Red, Acid Gold
Foto: Společnost Piaggio- Zdroj: Faber moto s.r.o.