HONDA X-ADV se představuje pro modelový rok 2025

Model X-ADV, který stojí daleko od davu, se vždy vyznačoval jedinečnými tvary. V rámci úprav pro modelový rok 2025 byla jeho kapotáž přepracována tak, aby měla ještě ostřejší a agresivnější vzhled s prémiovým předním světelným obrysem. Přepracované dvojité LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL) s vysokou viditelností, v nichž jsou poprvé ve světě motocyklů elegantně integrovány i přední ukazatele směru. Upravený tvar sedla umožňuje jezdci snáze dosáhnout na zem; pro větší komfort je sedlo opatřeno silnější vrstvou uretanové pěny. Schránka pod sedlem má objem 22 litrů a nachází se v ní nabíjecí zásuvka USB-C; k dispozici je také praktická schránka na rukavice.

Nový pětipalcový barevný TFT displej přichází s novou grafikou, barvami a strukturou menu. Při jeho návrhu byl kladen důraz na maximální čitelnost i za jasných dnů a disponuje systémem konektivity Honda RoadSync. Díky snadnému ovládání pomocí podsvíceného čtyřsměrového tlačítka na levé rukojeti může jezdec kromě dalších funkcí chytrého telefonu na displeji sledovat i pokyny navigace. Praktickým doplňkem pro delší cesty po dálnici pro rok 2025 je tempomat, který ve spolupráci s převodovkou DCT nabízí mimořádně kvalitní a méně únavnou jízdu.

Mohlo by vás zajímat:  V prvních měsících tohoto roku zemřelo 23 motorkářů, těžce zraněných je téměř stovka

Řadový dvouválcový motor stejně jako dříve kombinuje vysoký výkon v nízkých a středních otáčkách se snadnou ovladatelností a vynikající spotřebou paliva. Špičkový výkon dosahuje 43,1kW a točivý moment vrcholí působivými 69 Nm. Elektronicky řízená škrticí klapka (TBW) ovládá čtyři výchozí jízdní režimy, u nichž byly dále vylepšeny předdefinované kombinace nastavení výkonu, brzdění motorem a míry zásahů systému nastavitelné kontroly trakce HSTC. K dispozici je navíc nastavitelný režim „USER“. Systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) se 3 úrovněmi nastavení nabízí nově vylepšené režimy Gravel a Rain. Dvouspojková převodovka (DCT) disponuje automatickými mapami řazení, které jsou integrovány do jednotlivých jízdních režimů. V režimu USER navíc poskytuje možnost výběru preferované mapy řazení; její technická vylepšení se zaměřila na hladší odezvu při nízkých rychlostech. Odolný podvozek je tvořen rámem z ocelových trubek, 41mm inverzní přední vidlicí, zadním centrálním tlumičem (se systémem Pro-Link) a hliníkovou kyvnou vidlicí. 17palcovému přednímu kolu sekunduje 15palcové zadní kolo. Přední brzdy jsou vybaveny dvěma radiálně uloženými čtyřpístovými třmeny. 

Vzhled a výbava

Přitažlivý styl modelu X-ADV – který navrhl a vyvinul výzkumný a vývojový tým značky Honda v Itálii – se v modelovém roce 2021 vyvinul do štíhlejších a ostřejších proporcí s úzkou a záměrně vzpřímenou siluetou. Každý panel kapotáže byl přitom vypilován s ohledem na celkové zaměření stroje. Pro modelový rok 2025 se stroj opět posouvá směrem k ještě ostřejšímu vzhledu, a to zejména díky nové robustně působící přední kapotáži s řadou ostrých úhlů a zářezů, které působí origami dojmem. Na přídi vyniknou pronikavé nové dvojité LED projektorové světlomety, které jsou nyní vybaveny světly pro denní svícení (DRL) s elegantně integrovanými ukazateli směru. Technologie „skrytých očí“ značky Honda začerňuje prostor kolem projektorových čoček a dává tak světlům pro denní svícení ještě více vyniknout. Veškeré ostatní světelné prvky jsou tvořeny LED diodami. Kromě toho společnost Honda při výrobě kapotáže použila udržitelný materiál Durabio a další recyklované plasty a pryž. Společnost Honda si jako součást svých environmentálních cílů stanovila „efektivní využívání zdrojů“ a do roku 2050 hodlá dosáhnout „100% udržitelného využívání materiálů“. X-ADV pro rok 2025 je prvním motocyklem značky Honda, který aktivně využívá udržitelné materiály, jako jsou recyklované plasty a plasty z biomasy, které mají nízký dopad na životní prostředí.

  • Pro odkládací schránku a pro spodní část sedla jsou poprvé použity recyklované plasty z nárazníků automobilů Honda.
  • Pro několik krytů a panelů v rámci stroje je využit polypropylenový materiál recyklovaný v rámci výrobního závodu
  • Plast z biomasy „DURABIO se používá při výrobě bočních panelů a ochranného plexi štítu.
  • Toto světové prvenství v použití plastu DURABIO vyrobeného z biomasy u kapotáže motocyklů představuje dodatečný přínos v eliminaci emisí CO2 souvisejících s konvenčním procesem lakování.
Mohlo by vás zajímat:  2025 Honda MSX125 Grom

Z hlediska ergonomie jsou sedlo ve výšce 820 mm (nově vytvarované tak, aby jezdec snadno dosáhl na zem) a široká řídítka ve výšce 940 mm zárukou skvělého výhledu do všech stran. V sedle je nyní použito o 10 % více uretanové pěny, což zvyšuje jízdní komfort, zatímco změna umístění pístu sedadla rovněž zlepšila kvalitu jeho otevírání a zavírání. Plexi štít u X-ADV lze pro dojíždění do zaměstnání i pro dlouhé cesty snadno nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí slabší, nebo silnější proudění vzduchu. Přepracovaná vnitřní konstrukce a způsob ovládání umožnily snížit počet kroků pro změnu polohy štítu a celý proces tak zefektivnit. Předchozí model vyžadoval 5 kroků za použití obou rukou, zatímco nový model umožňuje nastavení výšky ve 3 krocích jednou rukou, což dále zlepšuje ovladatelnost. Celkový výškový rozdíl je 139 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°. Prémiová technologie ve formě nového 5palcového barevného TFT displeje využívá pevného spojení mezi displejem a ochrannou vrstvou (optical bonding), která zlepšuje viditelnost na jasném slunci. Utěsněním mezery mezi krycím sklem a TFT displejem pryskyřicí se snižuje odraz okolního světla a zlepšuje se čitelnost. Zobrazení údajů na displeji lze přepínat mezi režimy „Bar“ (čárové), „Circle“ (kruhové) a „Simple“ (jednoduché) zobrazení a k dispozici je také konektivita pro připojení chytrého telefonu pomocí aplikace Honda RoadSync.

Honda RoadSync umožňuje přímé zobrazení pokynů navigace na displeji, a navíc poskytuje jezdci možnost (prostřednictvím technologie Bluetooth a headsetu v přilbě) vyřizovat telefonáty, poslouchat hudbu nebo přijímat hlasové informace o počasí. Vše, co musí majitel udělat, je stáhnout si bezplatnou aplikaci Honda RoadSync buď z Play Store nebo z App Store, připojit se k X-ADV a vyrazit na cestu. Robustní plastové chrániče rukou chrání jezdce před větrem i deštěm a při jízdě v terénu napomáhají k lepší ochraně rukou i páček před odlétajícími kameny. Dodatečnou ochranu spodní části stroje zajišťuje hliníkový krycí panel. Nový tempomat je úzce propojen s převodovkou DCT a velmi snadno se ovládá; aktivuje se tlačítkem na pravé rukojeti, levou rukou se pak nastavuje „plus“, „minus“ a obnovení funkce po přerušení (resume). 22litrová schránka pod sedlem je schopna pojmout integrální přilbu a je osvětlena integrovanou LED lampičkou umístěnou tak, aby zajišťovala rovnoměrné osvětlení bez oslňování. V zadní části schránky se pro větší pohodlí nachází USB nabíjecí zásuvka. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.

Pro ještě více pohodlí využívá model X-ADV inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Praktická je také funkce „odpovědi“, která umožňuje snadné nalezení stroje na větší dálku pomocí zablikání směrových světel, a pomocí tlačítek se také zamyká a odemyká volitelný „chytrý“ horní kufr. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zvyšuje bezpečnost tím, že zabraňuje násilnému odemknutí řídítek. Zadní ukazatele směru jsou navíc vybaveny funkcí výstražných světel pro nouzové brzdění (Emergency Stop Signal – ESS) s automatickým vypnutím. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nad 2,5 m/s2. Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí automatického vypnutí. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

Mohlo by vás zajímat:  Inovovaná řada Moto Guzzi V85 přijíždí do Česka

Motor

Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený osmiventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu X-ADV vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Mechanická konstrukce motoru zůstala pro modelový rok 2025 nezměněna. Jeho architektura s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Náklon motoru směrem vpřed snižuje těžiště stroje a napomáhá jeho optimální stabilitě. Hodnota maximálního výkonu činí 43,1 kW při 6 750 ot./min., zatímco maximální točivý moment dosahuje 69 Nm při 4 750 ot./min. Z rychlosti 30 km/h zvládne X-ADV zrychlení na 20 m za 1,7 s, na 50 m za 3,2 s a při rychlosti 60 km/h pracuje silný motor pouze na 2 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW úpravou software řídicí jednotky ECU. Dva setrvačníky vyvažují vibrace motoru při vyšších otáčkách, aniž by tím bylo dotčeno charakteristické „dunění“ způsobené nepravidelným zapalováním motoru a klikovým hřídelem s fázováním 270°. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo. Díky této minimalizaci počtu dílů zůstává motor lehký, úsporný a spolehlivý. To znamená, že motor modelu X-ADV je velmi střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje dojezd na 13,2litrovou nádrž přes 360 km. Revidovaný katalyzátor a senzor OBD2-2 zajišťují plnění emisních norem. 

Motor a elektronika

Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru řídí elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze čtyř režimů pokrývajících všechny jízdní podmínky. Výběr ze čtyř režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti.

  • Režim STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru (P), brzděním motorem (EB), odezvou převodovky DCT i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje nejčastěji.
  • Režim SPORTnabízí agresivnější přísun výkonu motoru (P), silné brzdění motorem a nízkou míru zásahů systému HSTC, „pozdější“ aktivaci ABS a sportovní mapu řazení převodovky DCT.
  • Režim RAINse vyznačuje nízkými hodnotami P a EB, vysokou hodnotou HSTC a brzkou aktivací ABS, s hladkým řazením převodovky DCT.
  • Režim GRAVELse vyznačuje vysokými hodnotami P a EB, nízkými hodnotami HSTC, ABS a specifickým nastavením převodovky DCT pro jízdu po nezpevněném povrchu.
  • Režim USER pak nabízí možnost individuálního nastavení nízké / střední / vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC. K dispozici je také pět map řazení převodovky DCT.
Mohlo by vás zajímat:  FIM SuperMoto of Nations 2024 je minulostí

Systém HSTC nabízí jemnější kontrolu, neboť pomocí elektronicky řízené škrticí klapky TBW může lépe regulovat přísun síly na zadní kolo. K dispozici jsou tři úrovně: Úrovně 1 a 3 byly pro rok 2025 optimalizovány s ohledem na hladší průběh řazení.

  • Úroveň 1 znamená minimální zásahy a umožňuje určitý prokluz zadního kola (například na štěrkových nebo nezpevněných cestách). Úroveň zásahů byla v tomto případě oproti předcházející verzi snížena.
  • Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.
  • Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.

Systém HSTC je také možné zcela vypnout

Dvouspojková převodovka (DCT)

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do sedmnáctého roku své sériové výroby. Od roku 2010 se v Evropě prodalo přes 230 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Systém se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Cílem vylepšení této technologie u modelu X-ADV pro rok 2025 byly hladší rozjezdy z klidu a lepší kontrola nad strojem při nízkých rychlostech pod 10 km/h – například při otáčení. To vyžaduje rychlou, ale jemnou hnací sílu při malém otevření škrticí klapky. Nová technologie, která překonává provozní parametry předchozí generace převodovky DCT, nyní odhaduje tlak oleje v komoře spojkového pístu a zcela přehodnocuje způsob, jakým je na základě zpětné vazby upravována jeho síla. Nespoléhá se totiž pouze na snímač tlaku oleje před spojkovým pístem, což vede k lepší a jemnější odezvě spojky. Kromě způsobu nového otevírání škrticí klapky ze zavřené polohy je převodovka DCT nově vybavena také vyhrazeným nastavením pro jízdu mimořádně nízkou rychlostí.

Konzistentní a rychlé řazení jednotlivých rychlostních stupňů zůstává i nadále samozřejmostí. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce, a především možnost většího soustředění výhradně na správnou stopu, zatáčení, body pro brzdění a akceleraci.

Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – funguje buď jako automatická převodovka (AT) s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, nebo jako manuální převodovka (MAN), kdy jezdec může sám řadit tlačítky na levé rukojeti. Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici pět map pro automatické řazení. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORT. V jízdním režimu GRAVEL využívá X-ADV relativně sportovní mapu řazení; tento režim se kromě dalších parametrů vyznačuje nižší úrovní „prokluzu“ spojek při přechodu s plně otevřené nebo zavřené škrticí klapky. Jezdec tak získává přímější kontrolu nad trakcí zadního kola a může se v terénu pohybovat řízeným smykem. V uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systémů ABS a HSTC.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje soutěžní R 1300 GS Trophy a motocykl F 900 a motocykl F 900 GS Trophy pro maršály

Podvozek

Rám modelu X-ADV z lichoběžníkových ocelových trubek je lehký, pevný a poskytuje dostatek prostoru pro schránku pod sedadlem. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Úhel řízení dosahující 39° a poloměr otáčení 2,8 m výrazně usnadňují manévrování s X-ADV v hustém provozu. Dlouhý zdvih odpružení – 153,5 mm vpředu a 150 mm vzadu – je sladěn se světlou výškou 165 mm umožňující X-ADV jízdu po jakémkoliv povrchu. Celková pohotovostní hmotnost dosahuje 237 kg. Pro jízdu v těžším terénu lze u 41mm patronové inverzní vidlice nastavit předpětí pružin a tlumení v odskoku. Zadní tlumič s nastavením předpětí má single tube split pressure konstrukci a je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U. 17palcové přední kolo a 15palcové zadní kolo jsou opatřeny nerezovým ocelovým výpletem a zlepšují schopnosti X-ADV při jízdě v těžším terénu. Ke kvalitě jízdy přispívají špalíkové pneumatiky, zatímco ventily ve tvaru L usnadňují kontrolu tlaku v pneumatikách. Rozměr pneumatik je 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 296mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.

Příslušenství

Pro model X-ADV je k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda, a to jak po jednotlivých kusech, tak ve formě pěti pečlivě navržených praktických paketů. Sem patří:

Paket Adventure

Zdůrazňuje terénní ambice modelu X-ADV předními mlhovými světly, předními bočními trubkami, černými nástavci chráničů rukojetí a stupačkami pro jezdce.

Paket Comfort

Všestranná sada navržená pro zvýšení komfortu a pohodlí jezdce. Paket Comfort obsahuje komfortní sedlo s tlustším polstrováním, úložný prostor pro nezbytné věci, chrániče nohou a vyhřívané rukojeti, které vám zpříjemní jízdu i v chladnějších dnech.

Paket Style

Zdůrazňuje prvotřídní dojem díky použití hliníkových a nerezových dílů, jako jsou podlahové plechy, páčka parkovací brzdy, upevnění řídítek, kryt parkovací páčky a boční kryty.

Paket Travel

Zvyšuje praktičnost na dlouhé cesty díky bočním kufrům (pravý 26 l, levý 33 l), taškám do kufrů a dekorativním hliníkovým panelům.

Paket Urban 

Obsahuje příslušenství, díky němuž je X-ADV vynikajícím dopravním prostředkem pro každodenní dojíždění, včetně 50litrového chytrého vrchního kufru s praktickou vnitřní taškou a s dekorativním hliníkovým panelem, opěrky pro vrchní kufr, či přepážky pro rozdělení úložného prostoru pod sedlem.

Mohlo by vás zajímat:  Yamaha Motor Europe a Swobbee zkoumají potenciál vyměnitelných baterií se skútry NEO v Berlíně

K dispozici jsou také:

  • Ručně uzamykatelný vrchní kufr o objemu 50 l
  • 38litrový vrchní kufr
  • Alarm

Technické parametry

MOTOR
TypKapalinou chlazený čtyřtaktní osmiventilový řadový dvouválec SOHC
Zdvihový objem745 cm3
Vrtání x zdvih (mm)77 x 80 mm
Kompresní poměr10,7
Maximální výkon43,1 kW při 6750 ot./min. (35 Nm při 6000 ot./min.)
Max. točivý moment69 Nm při 4750 ot./min.
Úroveň hluku (dB)max. 87 dB
Max. rychlost168 km/h
Olejová náplň4 l
StartováníElektrický startér
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceVstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže13,2 l
Emise CO2 (WMTC)85 g/km
Spotřeba paliva3,6 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
Typ baterieAGM
Kapacita baterie12 V 11,6 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojky2x mokrá lamelová spojka
Typ převodovkyŠestistupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM
TypRám z kosočtvercových ocelových trubek
PODVOZEK
Rozměry (D x Š x V)2215 mm x 940 mm x 1370 mm
Rozvor kol1 590 mm
Záklon rejdového čepu27°
Závlek104 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška165 mm
Pohotovostní hmotnost237 kg
Poloměr otáčení2,8 m
ZAVĚŠENÍ KOL
Přední vidlice41 mm inverzní vidlice SFF-CA, zdvih 153,5 mm
Zavěšení zadního kolaCentrální tlumič, kyvná vidlice s Prolink, zdvih 150 mm
KOLA
Vpředu17M/C X MT3.50, drátěný výplet
Vzadu15M/C X MT4.50 drátěný výplet
Pneumatika vpředu120/70R17 M/C (58H)
Pneumatika vzadu160/60R15 M/C (67H)
BRZDY
Typ ABS2kanálový systém ABS
VpředuRadiálně umístěný čtyřpístový brzdový třmen, dva 296mm plovoucí kotouče
VzaduJednopístový třmen, jeden 240mm kotouč
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA
Přístrojový panel5palcový TFT multifunkční informační displej
SvětlometLED
Světla pro denní svíceníAno
Zadní světloLED
KonektivitaRoadSync
USBTyp C
Ukazatele směru s funkcí automatického vypínáníAno
Zabezpečovací systémHISS
TempomatAno
Jízdní režimySport, Standard, Rain, Gravel a User
HSTC3 úrovně + VYP
Další funkceSmart Key, štít nastavitelný +139 mm