Honda CRF250R se představuje pro modelový rok 2023

2023 HONDA CRF250R

Modelový rok 2022 se nesl ve znamení významného posílení výkonu, čímž se stroj stal nejsilnějším ve své historii, a dále významného vylepšení podvozku převzatého z CRF450R modelového roku 2021, čímž se zlepšily jak jeho schopnosti, tak agilita. Posílení točivého momentu v nízkých otáčkách umožnilo maximální využití schopností nového podvozku, zlepšila se i celková robustnost a odolnost. Do modelového roku 2023 vstupuje CRF250R bez mechanických změn. Zájemcům nabídne nové výrazné grafické provedení zahrnující nová přepracovaná ikonická loga HRC, jež odkazují na rozšiřování závodních aktivit týmu. 

Pro rok 2023 jsou agresivní linie modelu CRF250R zdůrazněny výraznou novou grafikou, která obsahuje i nové přepracované ikonické HRC logo, jež je nyní vyvedeno v kurzívě a vyjadřuje expanzi aktivit týmu HRC i do oblasti automobilových závodů.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CRF110F se představuje pro modelový rok 2025

DOHC motor o objemu 249,4 cm3 v modelu CRF250R je dlouhodobě známý jedním z nejvyšších výkonů na závodní trati. Úpravy pro rok 2022, které přetrvávají i v roce 2023, se zaměřily na posílení točivého momentu a výkonu v nízkých otáčkách, aniž by to mělo nepříznivý dopad na maximální hodnoty těchto parametrů. Motor se začíná zvedat již při nízkých otáčkách, přísun výkonu je hladký a lineární, zatímco točivý moment je k dispozici již při výrazně nižších otáčkách. Celkově má motor oproti předchozí konstrukci v celém rozmezí otáček až o 10 % více výkonu a o 15 % více točivého momentu, což umožňuje rychlé překonávání úseků mezi zatáčkami na jeden rychlostní stupeň. Výsledkem, který poznáte na plynové rukojeti, je agresivní motor s ještě vyšší dynamikou, který umožňuje rychlou kontrolovanou akceleraci již od nízkých otáček, aby bylo možné plně využít agilitu nového rámu. Hlavní vylepšení spočívají v lepší stabilitě spalování při nízkých otáčkách a v optimalizaci proudění plynů sacími i výfukovými kanály. Sací vzduchové potrubí a kuželová trubice jsou přivedeny ke vstřikovači, který je nakloněn pod úhlem 60 stupňů. Z válce pak plyny pokračují do výfukového systému. Vzduchová komora o objemu 4,1 litru zajišťuje vysokou účinnost sání a chlazení nasávaného vzduchu; vzduchový filtr je snadno přístupný.

Výfuková soustava je zakončena jedním lehkým tlumičem výfuku. Výfukový svod umožňuje rychlý odvod spalin, jeho optimalizované vnitřní rozměry zlepšují stabilitu spalování a účinnost výfukového systému. Jeho kompaktní charakter také přispívá ke štíhlým proporcím celého stroje. Pro odvedení dodatečného tepla generovaného výkonnějším motorem došlo k vylepšení chlazení. Kryty chladiče zvětšují množství vzduchu přiváděného k chladiči. Konstrukce stroje klade důraz na maximální spolehlivost. Konstrukce vodního čerpadla si dobře poradí i s olejem o vysoké teplotě, zatímco tlak oleje v hlavě válce zajišťuje větší průtok oleje. Optimální chlazení pístu a časování zapalování je zajištěno olejovou tryskou v pístu opatřenou 5 otvory. Kombinované olejové čerpadlo / hnací ozubená kola se nacházejí na pravé straně motoru, olejový filtr a olejové cesty jsou umístěny rovněž vpravo – cesta oleje motorem je krátká a přímá, olej navíc maže také spojku a převodovku. Celkový objem olejové náplně činí 1,35 litru. Pro zlepšení odolnosti, pocitu kontroly a lepšího ovládání spojkové páčky je spojka tvořena 9 lamelami, čímž je zajištěno lepší rozložení zatížení mezi třecí plochy. K vyšší výkonnosti a k 21% nárůstu odolnosti (v porovnání s předchozí konstrukcí) přispívají také dodatečná třecí pružina ve věnci spojky, optimalizované mazání, použité třecí materiály a primární poměr – plus tužší střed spojky.

Elektronika

Systém HRC Launch Control nabízí každému jezdci to nejlepší pro rychlý start a disponuje 3 režimy, z nichž je možno vybírat:

  • Úroveň 3 – 10 000 ot./min., blátivé podmínky / nováček
  • Úroveň 2 – 11 750 ot./min., suché podmínky / standard
  • Úroveň 1 – 13 000 ot./min., suché podmínky / expert
Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená Honda NT1100

Aktivace systému HRC Launch Control je snadná – pro zapnutí stačí smáčknout páčku spojky a stisknout tlačítko Start vpravo. Je-li zvolena Úroveň 1, LED dioda jednou blikne. Dalším stiskem tlačítka Start (případně jeho podržením po dobu 0,5 s či déle) LED dioda blikne 2x pro Úroveň 2. Opakováním procesu LED dioda blikne třikrát, což indikuje zvolení Úrovně 3. Tlačítko pro změnu režimu motoru (Engine Mode Select Button – EMSB) mění charakteristiku motoru, přičemž k dispozici jsou tři mapy podle jízdních podmínek nebo preference jezdce: Režim 1 (Standard), Režim 2 (Smooth – hladký) a Režim 3 (Aggressive – agresivní). LED dioda rovněž indikuje zvolený režim. Ovládací a zobrazovací prvky pro jezdce – tlačítko pro vypnutí motoru, výstraha elektronického vstřikování EFI, tlačítko pro výběr režimu EMSB a LED ukazatel – jsou společně umístěny na jednom místě na levé rukojeti.

MOTOR 
TypKapalinou chlazený, čtyřtaktní jednoválec DOHC
Zdvihový objem249,4 cm3
Vrtání a zdvih79 mm x 50,9 mm
Kompresní poměr13,9 : 1
Olejová náplň1,35 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceVstřikování paliva
Objem palivové nádrže6,3 l
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartováníElektrické
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyLamelová, mokrá
Typ převodovkySe stálým záběrem
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypZdvojený hliníkový, trubkový
PODVOZEK 
Rozměry (D x Š x V)2 177 x 827 x 1 265 mm
Rozvor kol1 477 mm
Záklon rejdového čepu27,32°
Závlek115 mm
Výška sedla961 mm
Světlá výška333 mm
Pohotovostní hmotnost104 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředu49mm inverzní vidlice Showa s vinutými pružinami (Hitachi Astemo, Ltd)
Typ vzaduCentrální tlumič Showa s přepákováním Pro-Link (Hitachi Astemo, Ltd.)
KOLA 
Typ vpředuHliníková s drátěným výpletem
Typ vzaduHliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu80/100-21 PIRELLI MX32 MIDSOFT
Pneumatika vzadu100/90-19 PIRELLI MX32 MIDSOFT
BRZDY 
Vpředu260mm hydraulická, vlnovitý kotouč
Vzadu240mm hydraulická, vlnovitý kotouč