V sezóně 2020 uvede společnost Yamaha na trh rychlejší, silnější a lehčí enduro motocykl WR250F vyvinutý na základech motokrosového stroje YZ250F, ověnčeného mnoha vavříny. Motocykl WR250F nové generace pohání nový, vysoce výkonný motor s obrácenou hlavou válce, usazený do nejmodernějšího dvojitého hliníkového kolébkového rámu se supermoderním odpružením vpředu i vzadu. Celek je doplněn štíhlejší přepracovanou kapotáží a představuje nejvyspělejší čtyřtaktní enduro motocykl kubatury 250 ccm, jaký kdy společnost Yamaha vyrobila.
Během své dvacetileté historie si tento ryzí enduro model vybudoval skvělou pověst jednoho z nejodolnějších a nejkonkurenceschopnějších závodních strojů na všech úrovních, s celou řadou vítězství v národních i mezinárodních soutěžích. Kromě stupňů vítězů v konkurencí mimořádně nabité třídě E1 si model WR250F také získal popularitu mezi milovníky jízdy v terénu, kteří oceňují snadné ovládání motocyklu, vysoký výkon a vynikající spolehlivost a odolnost.
Vysoce výkonný motor vycházející z YZ250F
YZ250F patří k nejšpičkovějším závodním motokrosovým motocyklům na všech úrovních. Dokládají to četná umístění mezi nejlepšími zásluhou jezdců týmu Yamaha Monster Energy Kemea – Jago Geertse a Bena Watsona – na mistrovství světa v motokrosu třídy MX2 2019 pořádaného mezinárodní motocyklovou federací (FIM), stejně jako vítězství Dylana Ferrandise na americkém šampionátu West Championship AMA Supercross 2019 ve třídě 250.
Motor modelu WR250F 2020 bezprostředně vychází z nejmodernější konstrukce použité u motocyklu YZ250F a disponuje celou řadou technologií pro zvýšení výkonu zajišťujících vyšší a lineární přísun výkonu v širokém rozsahu otáček. Nový kovaný hliníkový píst umožnil použití vyššího kompresního poměru 13,8:1 a společně s optimalizovaným časováním výfukové vačky a novými sedly ventilů sacího kanálu přinesly tyto změny vyšší točivý moment v nízkých a středních otáčkách, se kterým je toto enduro dokonalým strojem třídy E1.
Vstřikovač s 10 otvory použitý na předchozím modelu nahradil nový vstřikovač s 12 otvory doplněný novým 44mm tělesem škrticí klapky Mikuni a přepracovaným sacím kanálem, které zajišťují skvělou výkonovou charakteristiku. Tyto úpravy a výkonovou odezvu motocyklu WR250F 2020 dotahuje k dokonalosti nově zkonstruované vyvažovací závaží klikového hřídele.
Na rozdíl od předchozího provedení motoru přináší konstrukce použitá u modelu WR250F 2020 vyšší výkon v celém rozsahu otáček, přičemž narostl zejména ve vyšších otáčkách. Motocykl je tak tím nejkonkurenceschopnějším čtyřtaktem Yamaha kubatury 250 ccm, jaký tu kdy byl.
Lehčí startér
Nový model je vybaven lehkým a kompaktním startérem o průměru pouhých 50 mm umožňujícím snadné opětovné nastartování a rychlý rozjezd při závodech. Silný 390W startér je umístěn blízko středu podvozku, kde přispívá k ideální centralizaci hmoty. Napájí ho kompaktní olověný akumulátor a nový alternátor ACM pak zajišťuje dostatečný a spolehlivý přísun elektrické energie.
Lehčí a odolnější spojka
Třída Enduro je pravděpodobně tou nejnáročnější pro jakoukoli motocyklovou spojku. Musí si poradit se vším, včetně velmi nešetrného zacházení, od nelítostného prokluzování na technických tratích po agresivní rozjezdy pod plným plynem při speciálním testování.
Pro rok 2020 dostal motocykl WR250F šestistupňovou převodovku s dlouhými převody opatřenou spojkou nové konstrukce, která je lehčí a současně odolnější. Nová spojka, konstruovaná pro dlouhodobý provoz s vysokou účinností v tom nejnáročnějším terénu, využívá speciální lamely se zdrsněným povrchem odolné proti tepelné zátěži. Výsledkem je citlivější ovládání páčky spojky.
Speciální vzduchový filtr enduro se zvýšeným průtokem
Jedinečný motor Yamaha s obrácenou hlavou válce má sání vpředu a airbox je namontován před palivovou nádrží. Model pro rok 2020 je vybaven nově navrženým vzduchovým filtrem, který umožňuje výměnu bez použití nářadí. Délka sání ve spojení se speciální vysokoprůtokovou konstrukcí filtru přispívá ke skvělé odezvě nového motoru z hlediska trakce a lineární výkonové charakteristiky. Svařovaná konstrukce opatřená pomocným pryžovým těsněním po obvodu vodicího čepu zaručuje, že se do spalovacího prostoru dostane pouze čistý vzduch.
Kompatibilita s aplikací Power Tuner pro chytré telefony
Výkonovou charakteristiku motocyklu WR250F 2020 lze bezdrátově ladit pomocí chytrého telefonu s nainstalovanou aplikací Power Tuner. Tento postup bylo dříve možné provést jen s využitím zařízení Yamaha Power Tuner. Nyní je však nastavení provozních charakteristik motoru snazší a rychlejší než kdy dříve.
Aplikace Power Tuner umožňuje zasahovat do většího množství nastavení, takže jezdec na motocyklu WR250F si může upravovat výkon přesně podle svých požadavků, terénu a jízdních podmínek. Jezdci mají k dispozici 3 tovární mapování a možnost výběru 16 nastavitelných hodnot pro vstřikování paliva a časování zapalování, což dohromady představuje širší spektrum nastavení. Hodnoty jsou zobrazeny na 3D mapě za účelem vyšší přesnosti úprav v požadovaných rozmezích otáček. Výkonovou charakteristiku motoru lze proto jemně doladit pro prakticky libovolnou situaci.
Aplikace Power Tuner dále nabízí funkci záznamu informací o závodu, diagnostiku motoru, obrazovku monitorování v reálném čase a funkci zálohy dat. Kromě toho aplikace jezdcům umožňuje sdílet a porovnávat mapy a protokoly ze závodů pro účely plánování závodních strategií – nebo jen jako pomůcku pro ostatní jezdce, kteří chtějí své stroje využívat na maximum.
Přepínač mapování motoru
Motocykl WR250F je vybaven dvoupolohovým přepínačem mapování motoru umístěným na řídítkách. Přepínač ovládá dva režimy nastavené z výroby, jezdci však mohou volit i z vlastních map vytvořených pomocí aplikace Power Tuner. Ty lze nahrát do komunikační řídicí jednotky (CCU) motocyklu WR250F a jezdec má pak možnost přepínáním mezi jednotlivými mapováními přizpůsobit stroj za jízdy aktuálním podmínkám.
Další změny na motoru pro rok 2020
- Přepracované dolní výřezy válce pro snížení čerpacích ztrát
- Nové umístění olejového filtru a měrky oleje
- Hliníkové oběžné kolo a nově vedené rozvody chladicí kapaliny
- Nová zapalovací svíčka se dvěma elektrodami
- Odlehčené svorníky a šrouby
Podvozek: Nový dvojitý kolébkový rám pro přesnější ovládání
Nový dvojitý hliníkový kolébkový rám má upravenou konstrukci, například přímé nosníky palivové nádrže, a k dosažení optimálně vyvážené tuhosti je opatřen nově vyvinutými hlavními úchyty motoru s pomocnými vnějšími destičkami. Nová konstrukce přinesla přibližně 15% nárůst celkové tuhosti podvozku. Působí proto odlehčeně a vyváženě a nabízí skvělou zpětnou vazbu od povrchu.
Špičkové odpružení vpředu i vzadu
Přední a zadní odpružení Yamaha je obecně považováno za jedno z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší mezi terénními motocykly. Pro rok 2020 dostal motocykl WR250F přední vidlici typu AOS (Air Oil Separate – se samostatnými kanálky pro vzduch a olej) z modelu YZ250F se speciálním enduro nastavením, které si dokáže poradit s jízdou nízkou i vysokou rychlostí na nejrůznějších typech zpevněných i měkkých povrchů.
Nová vidlice Kayaba (KYB) s trubkami o průměru 25 mm, což je o 1 mm více než u předchozího modelu, a zvýšeným průtokem oleje poskytuje pocit bezpečného kontaktu s terénem. Nová listová pružina ventilu MSV reaguje i na ten nejmenší průtok oleje a zajišťuje vynikající tlumení při nízkých rychlostech. Enduro nastavení vidlice přináší pocit kontroly s plynulými přechody mezi fázemi stlačení a odskoku. Nová vidlice je navíc vybavena tužšími rozpěrkami kola, které pomáhají eliminovat průhyby a poskytují trakci zajišťující vyšší stabilitu a lepší ovladatelnost.
V zadní části motocyklu je tlumič převzatý z modelu YZ250F se silnější a o 350 g lehčí vinutou pružinou. Objem nádržky zvětšený o 30 ccm přináší lepší a stabilnější charakteristiku tlumení.
Větší, štíhlejší palivová nádrž
Nový motocykl WR250F nabízí díky použití větší, 7,9litrové palivové nádrže (o 0,5 l více než u předchozího modelu) delší dojezd. Nová konstrukce nádrže vychází z provedení pro YZ250F. Většího objemu se podařilo dosáhnout protažením nádrže dolů směrem ke středu motocyklu, tak, aby byl stroj optimálně vyvážený.
Štíhlejší a agresivněji tvarovaná kapotáž se zlepšenou ergonomií
V roce 2020 dostal tento vysoce výkonný čtyřtakt kubatury 250 ccm výrazný nový závodní vzhled, který ladí s novinkou pro rok 2019 WR450F a nejnovějšími motokrosovými modely řady YZF. Nové kryty chladiče a kryt airboxu přinesly ladnější křivky a sjednocenější vzhled, nové boční panely a zadní blatník mají agresivnější tvar – a aby motocykl vypadal dlouho dobře, je kapotáž opatřena grafikou odolnou proti opotřebení.
Přes objemnější novou nádrž je kapotáž modelového roku 2020 štíhlejší než předchozí verze, společně s plošším a nižším sedlem zaručují lepší ergonomii i volnost pohybu jezdce
Elegantní nový kryt světlometu
Vzhled ve stylu řady WRF posiluje nový elegantní kryt světlometu, umístěný níže na vidlici blíže k jezdci. Toto řešení nejen přispívá k centralizaci hmoty, ale z pohledu jezdce rovněž vytváří pocit odlehčenosti a agility.
Pevnější a lehký spodní kryt
Motocykl WR250F je opatřen novým spodním krytem vyrobeným z lehkého plastu zajišťujícím vysokou míru ochrany. Kromě ochrany rámu, čerpadla chladicí kapaliny, hadic a skříní motoru brání také pronikání nečistot a bláta, které mohou zvyšovat hmotnost. Plochá základna přispívá k hladkým přejezdům přes kameny a popadané větve.
Lehký snímač rychlosti a displej s přesným zobrazením
Nový lehký snímač rychlosti na předním kole odesílá data do displeje s vysokou přesností. Odpadá tak potřeba lanka a příruby rychloměru použitých na předchozím modelu. Nový systém tak umožňuje rychlejší demontáž a montáž předního kola. Kompaktní displej obsahuje také palivoměr a kontrolky řízení motoru.
Klíčové vlastnosti modelu WR250F 2020
- Nový design pro rok 2020
- Nový vysoce výkonný motor vycházející z YZ250F, upravený pro kategorii enduro
- Nové nastavení časování výfukové vačky a nový tvar výfukových kanálů
- Nový vstřikovač paliva Denso s 12 otvory doplněný novým 44mm tělesem škrticí klapky Mikuni
- Nová speciálně tvarovaná sedla ventilů sacího kanálu
- Lehký píst umožňující použití vyššího kompresního poměru
- Nové vyvažovací závaží klikového hřídele
- Nová zesílená spojka odolná proti tepelné zátěži
- Nový lehký a kompaktní elektrický startér
- Nový alternátor ACM s vysokým výkonem
- Šestistupňová převodovka s dlouhými převody a upraveným řadicím válečkem
- Vstřikování paliva a časování zapalování s mapováním speciálně pro enduro
- Kompatibilní s bezplatnou aplikací Yamaha Power Tuner pro chytré telefony
- Jednotka CCU s podporou nastavování prostřednictvím aplikace Power Tuner
- Dvourežimový přepínač mapování namontovaný na řídítkách
- Nově zkonstruovaný dvojitý kolébkový rám se speciálními enduro úchyty
- Nová přední vidlice typu AOS převzatá z modelu YZ250F s většími 25mm trubkami
- Nový lehký zadní tlumič
- Zvětšená 7,9litrová palivová nádrž
- Nový plastový kryt motoru
- Nové rozpěrky kola konstrukčně vycházející z modelu YZ250F
- Nové plošší a nižší sedlo vyvinuté na základech z modelu YZ250F
- Nová grafika odolná proti opotřebení
Závodní off-roadové motocykly 2020
Motocykl WR450F se zářnou závodní historií, zahrnující celkové vítězství v závodech ISDE v roce 2017 a četná umístění na stupních vítězů v rallye Dakar v případě verze Rally, je osvědčeným šampionem. V roce 2019 byl model WR450F od základů přepracován. Dostal lehčí a štíhlejší podvozek a výkonnější motor a pro rok 2020 novou grafiku. Stále však nabízí ve třídě do 450 ccm tu nejlepší kombinaci výkonu, ovladatelnosti, odolnosti a celkové hodnoty.
Dostupnost
Nové modely WR250F 2020 a WR450F 2020 budou dostupné u prodejců Yamaha od října 2019. WR250F a WR450F budou k dispozici pouze v závodní konfiguraci bez homologace EU4. Provozovat je bude možné pouze na uzavřených okruzích, soukromých pozemcích a speciálních akcích, na kterých jsou povolena i vozidla bez registrace. Pokud máte zájem o další informace a chcete zjistit místní maloobchodní cenu, obraťte se na oficiální zastoupení společnosti Yamaha ve své zemi.