Společnost Yamaha Motor oznámila, že vyvinula elektrický trialový bike TY-E 2.0, který se blíží dosažení uhlíkové neutrality z pohledu zábavy na motocyklu. Společnost plánuje přihlásit motocykl do vybraných kol mistrovství světa FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) v roce 2022. V roce 2021 společnost přezkoumala ekologický plán Yamaha Motor Group pro rok 2050, který byl původně formulován v roce 2018, a stanovila si nový cíl zaměřit se na uhlíkovou neutralitu ve všech svých obchodních aktivitách – včetně životních cyklů svých produktů – do roku 2050.
Projekt vývoje TY-E 2.0 probíhá jako jedinečný přístup Yamahy k dosažení uhlíkové neutrality. V rámci své vývojové koncepce FUN x EV si TY-E 2.0 klade za cíl poskytovat více zábavy než spalovací motory využitím vlastností jedinečných pro elektrická vozidla, jako je silný točivý moment při nízkých otáčkách a silné zrychlení. Vývoj TY-E 2.0 pokročil na základě prvního modelu TY-E oznámeného v roce 2018 a obsahuje nově navržený monokokový rám vyrobený z kompozitních laminátů, ve kterém je umístěna elektrická pohonná jednotka s vylepšeným výkonem díky kombinaci mechanických částí a elektronického ovládání. Na biku je také namontována nově vyvinutá lehká baterie s přibližně 2,5krát větší kapacitou než předchozí model.
Nový TY-E 2.0 se má od června tohoto roku zúčastnit mistrovství světa FIM Trial s Kenichim Kuroyamou v týmu Yamaha Factory Racing Team, který také slouží jako jeho vývojový jezdec. TY-E 2.0 bude také vystaven na stánku Yamaha Motor na 49. ročníku Tokyo Motorcycle Show, který se bude konat od 25. do 27. března.
TY-E 2.0 využívá monokokový rám vyrobený z kompozitních laminátů, který přispívá k nižší hmotnosti a optimální tuhosti. Uspořádání pohonné jednotky a baterie bylo přezkoumáno a revidováno, aby bylo dosaženo výrazně nižšího těžiště ve srovnání s předchozím modelem.Yamaha vyvinula novou vysokokapacitní baterii s vyšší hustotou výstupu a úspěšně udržela nárůst hmotnosti na přibližně 20 %, přičemž dosáhla asi 2,5krát větší kapacity než předchozí model. Pohonná jednotka je dále zdokonalena kombinací mechanických částí a elektronického ovládání. Na základě předchozího modelu byla trakce vylepšena spárováním mechanických částí, jako je spojka a setrvačník, s pečlivě vyladěným elektronickým ovládáním motoru, který je schopen číst jemné změny přilnavosti.
Specifikace TY-E 2.0
Celková délka × šířka × výška 2 003 mm × 830 mm × 1 130 mm
Rozvor 1 310 mm
Minimální světlá výška 340 mm
Pohotovostní hmotnost nad 70 kg
Typ motoru Střídavý synchronní elektromotor
Typ baterie Lithium-iontová
Spojka Hydraulická, Mokrá, Vícelamelová
Typ rámu CFRP Monocoque
Funkce TY-E 2.0
Baterie s ještě vyšší hustotou výstupu a kapacity z přehledu výběru článků, rozložení a použitých komponent.
Rozložení komponent pro nízké těžiště.
Pohonná jednotka je dále zdokonalena kombinací elektronického ovládání a mechanické spojky a setrvačníku.
Kompozitní monokokový rám s žebrováním ve tvaru X.