Vitesco Technologies bude dodávat pohon pro lehké motocykly i pro elektrický tříkolový Twike 5

Vitesco_Teschnologies_Electrfication_scooter

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní výrobce a dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro e-mobilitu, představila na světovém veletrhu motocyklů EICMA širokou škálu svých inovací v oblasti jednostopých vozidel. Jde například o produkty od plně elektrických pohonů pro lehké motocykly a skútry přes demoverzi hybridního motocyklu až po systémy snižování emisí, určené pro velké množství aplikací v jednostopých a sportovních vozidlech. Společnost rovněž využije svého elektronického pohonu nápravy EMR3 poprvé mimo sektor osobních automobilů a bude s ním pohánět tříkolové Twike 5.

Elektrický pohon pro jednostopá vozidla

48voltový systém, který společnost Vitesco Technologies poprvé představila na veletrhu v Miláně, je určen pro vozidla s výkonem 3 až 7 kW, tedy pro elektrifikovaný ekvivalent lehčích jednostopých motorových vozidel s objemem motoru do 150 cm³. Elektronická řídicí jednotka systému, eDCU (electric drive control unit), integruje funkci měniče a zajišťuje další funkce vozidla. Elektromotor je vybaven robustním systémem indukčních snímačů polohy rotoru (iRPS). Tento systém zaručuje velice snadné řízení vozidla a zajišťuje, že elektrický pohon zvládne na silnici i ty nejnáročnější situace. Společnost Vitesco Technologies již vyvíjí 48voltový systém, určený pro sériovou výrobu.

Mohlo by vás zajímat:  První zimní kolekce od Husqvarna Mobility

Hybridní systém umožňuje plně elektrickou jízdu a zvyšuje potěšení z jízdy

Na rozdíl od výkonového segmentu 3 až 7 kW, kde se v blízké budoucnosti očekává velmi razantní přechod k plně elektrickým pohonům, společnost Vitesco Technologies předpokládá, že u větších motocyklů budou v přechodné fázi i nadále sehrávat důležitou úlohu hybridní řešení – budoucích limitů týkajících se emisí CO2 již zcela zřejmě nelze dosáhnout pouze dalším vývojem spalovacích motorů. Demoverze hybridního motocyklu používá jako přídavný elektromotor standardní 48voltový startér-generátor poháněný řemenem, jenž se již používá v automobilovém průmyslu.

Velmi náročné řízení pohonu obstarává v hybridních systémech jednotka PDCU (Powertrain Domain Control Unit). Tato hlavní řídicí jednotka řídí 48voltový pohon, komunikuje s řídicí jednotkou spalovacího motoru M4C a koordinuje oba typy pohonu. Rozhoduje o tom, kdy se použije elektrický a kdy konvenční pohon, případně oba typy pohonů zároveň, a zajišťuje také hladký přechod mezi jednotlivými režimy. Další novinku hybridního motocyklu představuje inteligentní aktuátor (Smart Transmission Actuator), ten dokáže samostatně a bez použití spojky ovládat převodovku.

Široká škála elektrifikovaných řešení od funkce start-stop až po vysoce výkonné pohony

Pomocí řídicí jednotky startér-generátoru lze do jednostopých vozidel s objemem motoru do 250 cm3 velmi jednoduše integrovat funkci start-stop. Za tímto účelem je 12voltový alternátor, který je součástí systému, upraven takovým způsobem, aby fungoval nejen jako generátor, ale také jako aktuátor pro startování spalovacího motoru. To znamená, že se lze zcela obejít bez startéru. V určitých jízdních situacích lze aktuátor použít také ke zvýšení výkonu.

Mohlo by vás zajímat:  CB1000 Hornet, vlajková loď mezi nahými stroji Honda

Třetí generace motoru EMR (Electronics Motor Reducer), který společnost Vitesco Technologies od roku 2019 standardně používá v mnoha modelech osobních automobilů, je vysoce integrovaná, kompaktní a lehká sestava skládající se z elektromotoru, výkonové elektroniky (měniče) a redukční převodovky. Tento motor je vhodný pro výkonná třístopá a dvoustopá elektrická vozidla, například motocykly s postranním vozíkem či rikši.

Elektrický pohon pro Twike 5

Tříkolka Twike 5 se stala prvním vozidlem, které nepatří do kategorie osobních automobilů a zároveň využívá elektrický pohon nápravy EMR3 společnosti Vitesco Technologies. Toto vysoce výkonné tříkolové vozidlo je kombinací elektromobilu, tříkolky a lehokola a zahájení jeho výroby se v omezeném rozsahu plánuje na polovinu roku 2022. V stávající podobě zrychlí tento dvoumístný vůz na 100 km/h za 3,8 s a dosáhne maximální rychlosti 190 km/h. Kromě tohoto působivého výkonu se Twike 5 vyznačuje také velmi vysokou energetickou účinností. Kombinovaná spotřeba energie podle WLTP činí pouze 6,9 kWh na 100 km a kombinovaný dojezd dosáhne více než 400 km (údaje vycházejí z aktuálních simulací a závisejí na zvolené variantě baterie).

Vitesco_Teschnologies_twike-5 (1)

Třetí generace EMR (Electronics Motor Reducer) představuje kompaktní, lehkou jednotku, která se skládá ze synchronního motoru s permanentními magnety, výkonové elektroniky (měniče) a redukční převodovky (reduktoru). Tento škálovatelný elektrický pohon disponuje výkonem až 150 kW a točivým momentem až 2 900 Nm, přičemž váží pouhých 76 kg.

Mohlo by vás zajímat:  Königa sejmul v úvodním kole zezadu soupeř

Vitesco Technologies je přední světovou společností, která vyvíjí a vyrábí nejmodernější technologie pohonu pro udržitelnou mobilitu. Svými chytrými systémovými řešeními a komponenty pro elektrické, hybridní a spalovací pohony přispívá Vitesco Technologies k čisté, efektivní a dostupné mobilitě. Výrobkové portfolio zahrnuje elektrické pohonné systémy, elektronické řídící jednotky, senzory a aktuátory a řešení pro zpětné odvádění výfukových plynů. Společnost Vitesco Technologies dosáhla v roce 2020 obratu 8 miliard eur a zaměstnává téměř 40 000 pracovníků v asi 50 lokalitách po celém světě. Sídlo společnosti Vitesco Technologies je v německém Regensburgu.