Vespa GTS prošla pro rok 2019 modernizací, výsledkem je zvýšení výkonu, komfortu a vylepšení stylu

Vespa GTS se zapíše do historie jako jeden z nejoblíbenějších motocyklů na světě. Jedná se o nástupce legendárních modelů „Vespone“, jak se nazývaly skútry Vespa s větší, výhradně ocelovou kapotáží. Tyto skútry jsou jako stvořené pro elegantní jízdu po městě, ale také pro cestování či dokonce dobrodružné výpravy díky stále velkorysejším motorům.

Rodina velkých skútrů Vespa byla založena v roce 2003 s příchodem modelů Vespa GT 125 a 200 a v roce 2005 se rozrostla o verzi GTS 250, následovanou dalšími variantami motorů se zdvihovým objemem až 300 cm³. V roce 2016 obdržela modelová řada Vespa GTS také motory i-get se zdvihovým objemem 125 a 150 cm³.

Kompletní modelová řada Vespa GTS prošla pro rok 2019 další modernizací, jejímž cílem bylo zvýšení výkonů, komfortu a vylepšení stylu.

Nová modelová řada Vespa GTS s rozsáhlou standardní výbavou nyní zahrnuje pět verzí: Vespa GTS, GTS Touring, GTS Super, GTS SuperSport a zcela novou, technicky zaměřenou variantu Vespa GTS SuperTech s barevným displejem TFT, který maximalizuje konektivitu s chytrým telefonem prostřednictvím systému VESPA MIA.

K dispozici jsou motory s dvěma zdvihovými objemy. Již důvěrně známý a oceňovaný jednoválec 125 i-get je nyní doplněn novým motorem 300 hpe (High Performance Engine), nejnovějším plodem technického vývoje koncernu Piaggio Group, jehož cílem je vyvíjet stále vyspělejší a hospodárnější motory s minimálními emisemi a spotřebou paliva. Historicky nejvýkonnější motor ve skútrech značky Vespa poskytuje nejvyšší výkon více než 23 koní.

Design: tradice a modernost

Evoluce designu modelu Vespa GTS probíhá i nadále s ohledem na bohatou historii. Designérům se přitom podařilo vytvořit okouzlující harmonii mezi tradicemi a moderností, jíž se vyznačují linie výhradně ocelové kapotáže.

Nový model Vespa GTS se od předchozích verzí zřetelně odlišuje mnoha úpravami designu, ale zároveň zůstaly zachovány některé osobité znaky: Přední světlomet a zadní svítilna nyní využívají techniku LED, což je řešení, které přispívá k ještě vyšší úrovni aktivní bezpečnosti. Přední část je vybavena nově navrženým štítem, jehož prostřední plocha nese nezaměnitelný kryt houkačky, který je prodloužený a opatřený třemi ozdobnými prvky. Rovněž nové jsou tvary řídítek, chromované logo na předním blatníku, zpětná zrcátka a ochranné mřížky po stranách štítu, charakterizované zcela novým voštinovým motivem.

Nově tvarovány jsou také boční panely ve spodní části zádě. Verze poháněné motorem 300 HPE se navíc odlišují novými kryty klikového hřídele a tlumiče výfuku.

Legendární komfort na ještě vyšší úrovni

Skútry Vespa jsou díky své dokonalé ergonomii a přirozené poloze sezení odjakživa komfortní, příjemně se řídí a snadno používají. Nová Vespa GTS navazuje na tradici velkých skútrů Vespa s vytříbeným cestovním charakterem a nabízí nové sedlo, zaručující jezdci a spolujezdci ještě větší komfort. Toho bylo dosaženo optimalizovanou ergonomií a použitím nových materiálů pro polštáře sedacích ploch a čalounění.

Velká odkládací schránka pod sedlem maximálně využívá disponibilní prostor, takže do ní lze odložit dvě přílby Vespa Visor 3.0 a vedle nich i další předměty. Vespa GTS kromě toho disponuje ještě jednou odkládací schránkou, v níž je umístěn vstup USB, využitelný k praktickému nabíjení nejen mobilního telefonu.

Motor Piaggio 300 hpe: nejvýkonnější Vespa všech dob

Nová Vespa GTS se může pochlubit nejnovější evoluční verzí kapalinou chlazeného, čtyřdobého, čtyřventilového jednoválce se zdvihovým objemem 300 cm³ a elektronicky řízeným vstřikováním. V této jednotce s označením 300 hpe (High Performance Engine) se zrcadlí rozsáhlé zkušenosti výzkumného a vývojového oddělení koncernu Piaggio Group, které se při vývoji zaměřilo na zvýšení výkonových parametrů při současném snížení spotřeby paliva. Nejvyšší výkon je 17,5 kW/23,8 koní při 8250 ot./min, což v porovnání s předchozí verzí představuje nárůst o 12 %. O 18 % se zvýšil maximální točivý moment, který je nyní 26 Nm při 5250 ot./min. Navzdory uvedeným vylepšením se výrazně snížila spotřeba paliva, a to z 3,4 na 3,2 l/100 km podle zkušební metodiky WMTC.

Mohlo by vás zajímat:  Vespa GTS 310

Jedná se o historicky nejvýkonnější motor pohánějící skútr Vespa. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky pečlivé práci techniků Piaggio na velkém počtu komponentů s cílem optimalizovat termodynamickou účinnost a snížit tření. Nová hlava válce a píst s novou konstrukcí vytváří spalovací prostor pro velmi účinné spalování, k němuž přispívají také větší průměry ventilů a sacího potrubí. Ventilový rozvod OHC s jedním vačkovým hřídelem v hlavě válce, vybavený zdvihátky s rolnou, má optimalizované časování a zdvih ventilů. Spalovací proces vylepšuje také nový vysokotlaký víceotvorový vstřikovač. Optimalizované sání v neposlední řadě zvyšuje točivý moment v nízkých otáčkách a zajišťuje výjimečně kultivovanou jízdu v jakékoli rychlosti. Nové iridiové zapalovací svíčky se vyznačují větší odolností a delší životností.

Také převodovka byla výrazně změněna. Převodovka s plynule měnitelným převodem (CVT) má nový řemen, novou geometrii a nové materiály. Nový kryt převodovky je opatřen zvukově izolačním materiálem, který pohlcuje mechanický hluk. K nižší hlučnosti přispívá rovněž nová a tužší konstrukce spojky.

Motor je řízen nejnovější generací elektronické řídicí jednotky Magneti Marelli MIUG4, která je již kompatibilní s budoucí emisní normou Euro 5.

Motor 125 i-get

Všechny verze nové modelové řady Vespa GTS jsou nabízeny také s motorem 125 i-get s kapalinovým chlazením, elektronicky řízeným vstřikováním a čtyřventilovým rozvodem. Tato jednotka je na vrcholu své kategorie z hlediska výkonových parametrů a ochrany životního prostředí.

Motory řady i-get se vyznačují použitím systému Start & Stop, patentovaného společností Piaggio, která pro něj používá označení RISS (Regulator Inverter Start & Stop System). Tento systém nahrazuje tradiční spouštěč bezkartáčovým elektromotorem, uloženým přímo na klikovém hřídeli. Toto řešení má mnoho výhod, mezi něž patří tišší spouštění motoru, nižší hmotnost, vyšší spolehlivost a nižší spotřeba paliva. Systém Piaggio Start & Stop automaticky vypne motor 3 až 7 sekund po zastavení skútru (v závislosti na tom, zda již motor dosáhl optimální provozní teploty či nikoli). K okamžitému opětovnému spuštění motoru stačí malé otočení rukojeti plynu. Vše probíhá s naprostou tichostí, protože skútr není vybaven tradičním spouštěčem. Při použití bočního stojanu nebo specifickém náklonu skútru, detekovaným senzorem, vypne řídicí jednotka funkci Start & Stop, takže motor se po vypnutí automaticky znovu nespustí.

Motor 125 i-get dosahuje nejvyššího výkonu 9 kW při 8250 ot./min. Výkonová charakteristika motoru přitom vychází vstříc požadavkům jezdců pro každodenní městský provoz s častým zastavováním a rozjížděním. Mezi ně patří především pohotové reakce, temperamentní zrychlení a kultivovanost. K tomu přispívá i vynikající hodnota nejvyššího točivého momentu 11,1 Nm při 6750 ot./min, díky níž Vespa GTS vyniká zrychlením z klidu i za jízdy. A to vše s velmi příznivou spotřebou paliva 2,5 l/100 km podle metodiky WMTC.

Mohlo by vás zajímat:  All American Fest odstartuje již dnes

Technická výbava pro maximální bezpečnost

Podvozek a nosná konstrukce modelu Vespa GTS jsou stejně jako u všech skútrů Vespa od roku 1946 až do současnosti výhradně ocelové, což zaručuje bezkonkurenční robustnost a skutečně jedinečnou úroveň bezpečnosti a dynamiky. Výsledkem je mimořádný jízdní komfort ve městě i mimo město, který je kombinován s vynikající ovladatelností a bezpečnou stabilitou, k níž přispívají také pneumatiky velkorysých rozměrů na 12“ kolech. Brzdová soustava se dvěma kotoučovými brzdami zajišťuje okamžité zpomalení dokonce i při sportovní jízdě. Snadné ovládání přitom ocení nejen jezdci začátečníci.

Piaggio Group je prvním výrobcem, který představuje elektronicky řízený protiprokluzový systém ASR pro skútry. Tato technika se dříve dodávala pouze pro nejlepší motocykly. Soubor elektronicky řízených systémů završuje protiblokovací systém ABS. Oba systémy se dodávají standardně pro všechny verze modelové řady Vespa GTS.

Nepřetržité připojení díky systému VESPA MIA

Systém pro konektivitu VESPA MIA umožňuje připojení chytrého telefonu k elektronickému systému skútru Vespa GTS prostřednictvím Bluetooth a využívání exkluzivních funkcí pro ještě uspokojivější a zábavnější zážitky z jízdy.

VESPA MIA a nová aplikace Vespa jsou kompatibilní s přenosnými zařízeními iOS nebo Android, která lze připojit k aktuálním modelům Vespa, vybaveným panelem přístrojů s displejem TFT: Vespa Elettrica, Vespa Primavera S, Vespa Sprint S a zcela nové verzi SuperTech v modelové řadě Vespa GTS.

Po připojení chytrého telefonu ke skútru Vespa GTS SuperTech – prostřednictvím speciální aplikace Vespa, kterou lze stáhnout z portálů App Store nebo Google Play – se budou uprostřed displeje TFT přehledně zobrazovat veškerá upozornění, týkající se příchozích telefonních hovorů nebo zpráv. Systém také umožňuje ovládání funkcí telefonování praktickým joystickem na pravé straně řídítek a používání hlasových povelů pro telefonování nebo poslech hudby z aktivovaného seznamu skladeb. Vespa GTS SuperTech nabízí jako příslušenství speciální přílbu s integrovanými sluchátky a komunikačním rozhraním Bluetooth, která umožňuje maximální využívání uvedených funkcí.

Displej slouží také funkcím navigačního systému, který šipkami a piktogramy ukazuje jezdci cestu po trase, kterou si předem nastavil v aplikaci Vespa.

Systém VESPA MIA, dodávaný standardně pro verzi Vespa GTS SuperTech, je na přání k dispozici i pro ostatní verze modelové řady Vespa GTS. Panel přístrojů s displejem TFT využívají nejen funkce informačních, zábavních a navigačních systémů. Aplikace je také výjimečným zdrojem informací o stavu vozidla, provozních údajích a přehledu o aktuální jízdě, které se zobrazují na chytrém telefonu. Technologie VESPA MIA optimalizuje používání skútru Vespa GTS ve městě i při delších jízdách, a vylepšuje tak zážitky z cestování.

Verze a barvy

Klasická verze modelu Vespa GTS se dodává v odstínu šedá Dolomite a dvou nových barvách, zelená Relax a modrá Energy. Pro fanoušky cestování je určena dobrodružná Vespa GTS Touring, navazující na cestovatelské tradice značky Vespa. Miliony skútrů Vespa s výbavou pro cestování poskytují celým generacím příležitosti k poznávání světa, rozšiřování obzorů a setkávání s různými kulturami. Vespa GTS Touring vyniká svou expresivně tvarovanou horní kapotáží, která vylepšuje ochranu, aniž by ubírala skútru na eleganci díky minimalizovaným rozměrům. Zadní nosič zavazadel v kombinaci s prostornou odkládací schránkou pod sedlem poskytuje dostatečný prostor pro přepravu zavazadel na nezapomenutelnou dovolenou, ať sólo nebo ve dvou. Vespa GTS Touring, dodávaná v odstínech červená Vignola a nové barvě zelená Forest, se může pochlubit také ušlechtilým a elegantním čalouněním sedla a speciálním štítkem na zadní straně štítu.

Mohlo by vás zajímat:  Nová generace supersportů: 2025 Yamaha R9

Verze GTS Super ztělesňuje typické hodnoty modelu Vespa GTS, styl, komfort a bezpečnost, které navíc umocňuje vytříbeným sportovním charakterem jako nástupce legendárních sportovních modelů Vespa GS 150 z roku 1955, Vespa 180 SS z roku 1965 a T5 „Pole Position“ z roku 1985. Okamžitě rozpoznatelná verze s černými koly, broušenými diamantem, a dvojitým čalouněním sedla s lemováním se dodává ve čtyřech barvách: bílá Innocence, černá Polished, červená Passion a nová žlutá Summer.

Vespa GTS SuperSport je vrcholným vyjádřením sportovního ducha značky Vespa. Silný charakter této verze umocňují zcela černá kola a dvě odvážné matné barvy, šedá Titanium a modrá Bright, vylepšené novými speciálními grafickými prvky. Stejně jako verze Super je i varianta GTS SuperSport vybavena sedlem s dvojitým čalouněním a lemováním.

Nová Vespa GTS SuperTech reprezentuje vrcholnou verzi modelové řady Vespa GTS s nejvyšším důrazem na sportovní vlastnosti a vyspělou techniku. GTS SuperTech je první Vespa s velkou kapotáží, vybavená zcela digitálním panelem přístrojů na barevném 4,3“ displeji TFT. Panel přístrojů kromě zobrazování všech obvyklých informací, jako je rychlost jízdy, celkový a denní ukazatel ujetých kilometrů, teplota vzduchu a množství paliva v nádrži, slouží také jako displej systému VESPA MIA pro konektivitu chytrého telefonu.

Vespa GTS SuperTech je po estetické stránce charakterizována koly a ozdobnými prvky na typickém krytu houkačky, nabízenými se speciální matně černou povrchovou úpravou. Žlutě lakovaná pružina předního tlumiče je originálním prvkem, který kontrastuje se dvěma nabízenými barvami, černá Volcano a šedá Matter. Dokonce i sedlo má povrchovou úpravu ve stylu „high-tech“, s dvojitým čalouněním a dvoubarevným prošíváním se žlutými částmi.

Příslušenství

Pro nový model GTS je v souladu s tradicemi značky Vespa připraven široký sortiment příslušenství, které umožňuje majitelům individualizaci svého vozidla a další zvýšení jeho komfortu a funkčnosti.

Horní odkládací schránka s prostorem pro uložení jedné integrální přílby nebo dvou otevřených přílb. Lakování schránky ladí s kapotáží. Schránka má čalouněnou opěrku, která zvýší komfort spolujezdce.

Přední a zadní chromované nosiče zavazadel vpředu a vzadu patří mezi nejžádanější a nejoceňovanější příslušenství, které silným a osobitým způsobem umocňuje charakter skútru Vespa a navazuje na dlouhou cestovatelskou historii značky.

Sada chromovaných ochranných prvků je jedním z mnoha nabízených chromovaných doplňků a zaručuje maximální ochranu i jednoznačnou estetickou individualizaci skútru Vespa. Ještě více elegance dodá skútru tmavě hnědé sedlo z pravé kůže „Made in Italy“.

Cestující jsou chráněni čelním štítem z netříštivého a odolného methakrylátu a velmi kvalitní horní částí kapotáže s kompaktními, sportovními tvary (v transparentní nebo tónované verzi). Pokrývka nohou z hřejivého materiálu se snadno používá a nabízí jízdní komfort po celý rok. Řada příslušenství také zahrnuje nepromokavou pryžovou rohož s protiskluzovou úpravou, vnější a vnitřní plachty na vozidlo, systém mechanického zajištění proti odcizení, vnitřní vak do horní odkládací schránky, upínací pásy na nosič zavazadel a držák chytrého telefonu.

Pro verze Super a SuperSport a jako doplňky chromovaných ochranných prvků a nosičů zavazadel v matně černé barvě jsou k dispozici také následující prvky: sportovní sedlo kombinující dva technické materiály a ušlechtilé hliníkové detaily pro sportovně orientovaný vzhled, horní část kapotáže, logo na blatníku, zpětná zrcátka a sada komponentů pro ovládací prvky na řídítkách, včetně pák brzdové soustavy, rukojetí a koncovek řídítek z kovaného hliníku.