K Yamaze MT-07 jsem se dostal vlastně náhodou. Osud tomu chtěl, že se původně domluvená XSR900 se spolu s mnoha dalšími nevrátila včas z akce na Slovensku. Asi tam pořádaná akce byla úspěšná, což je jistě dobře. Mně tím vznikl problém, který se ale díky PR & Communication CZ/SK YAMAHA MOTOR EUROPE N.V. Martinu Tománkovi a nedávno otevřenému dealerství Yamahy KaraOne v Praze Štěrboholech podařilo rychle a zdárně vyřešit. MT-07 místo XSR900.
Do KaraOne jsem přijel odpoledne, a protože původně neočekáván, motorka ještě nebyla k dispozici. Naproti dealerství je příjemná hospůdka, kde jsem potřebný čas v pohodě přečkal. Kolem půl šesté konečně nastal ten okamžik a já jsem si MT-07 šel přebrat. Přesto že jsme MT-07 již v redakci měli v roce 2014, těšil jsem se na svezení na jednom z obchodně nejpovedenějším modelu Yamahy. Více než 90 000 prodaných exemplářů jednoznačně potvrzuje MT-07 v pozici jednoho z nejúspěšnějších modelů v celé historii značky.
Povinně jsme obešli motorku a zrekapitulovali nedostatky. Pravý zadní blinkr bez krytu. Z mého pohledu nepochopitelný výkon některého z předchozích řidičů. Bez dalších dlouhých řečí usedám za řídítka a několika zvídavými pohledy zkoumám ovládání , které je oproti roku 2014 bez koncepčních změn. Jako první mě logicky zaujme LED displej s digitálními přístroji, kde jsou, myslím, všechny potřebné údaje. Osobně se mi líbily velké číslice, které jsou super dobře čitelné. Srovnám si v hlavě umístění dalších ovladačů jako jsou blinkry, světla, klakson. Start, vyrážím na cesty.
Byť se motorka na první pohled jeví jako menší sestra „dospělých motorek“,věřte, klame tělem. Posez vcelku příjemný, pohodlný. Díky tomu, že mám pod 180 cm, pak ani nohy nemám zalomené tak, že při delší cestě by mě měly trápit křeče. Moje nevelká figura tak nemá problém s řídítky, dosahem na ovládací prvky, ani, světe div se, s výškou sedla 805 mm. Jen klakson mě občas pozlobil. Nevím jestli mám tlustější prsty, ale někdy jsem před blikáním i troubil.
MT-07 jsem si půjčil v době konání oslav 115. výročí Harley-Davidson. Jak jinak. Tahle skutečnost předznamenala i většinu využití našeho společného času. Nízká hmotnost bez provozních náplní, pouhých 164 kg byla při spanilé jízdě Prahou velkou devizou, stejně jako skvělý rejd. Nebyl problém se otočit do protisměru během spanilky v ulicích města. Při přípravách na spanilou jízdu jsem měl sice v úmyslu se nadměrným manipulacím mezi tisícovkami motorek vyhnout.
Nedefinovatelný pocit jsem měl chvilku z faktu, že se budeme srovnávat se silnými burácejícím stroji od legendární americké značky. Kapalinou chlazený řadový dvouválec o objemu 689 cm3 s nejvyšším výkonem 55 kW/74,8 koní při 9000 min-1 a točivý moment 68 Nm při 6500 min-1 si s okolním obry nezadal. Super je zvuk. Na volnoběh se to nezdá, ale v otáčkách začne motorka příjemně pobroukávat a strojem začnou procházet i velice příjemné vibrace. Spotřebu jsem nedosahoval ve výši udávané v příručce, což jak známo, je obecná skutečnost. Pravda, většinu kilometrů jsem absovoval po dálnici či ve velkoměstě a ještě při spanilé jízdě. Spotřeba někde kolem 5,5 litrů na 100 km tak nemusí být pro nikoho strašákem.
Nová kapotáž s ostřeji řezaným sáním vzduchu dokládají příbuznost s řadou MT. Výrazné a agresivně působící linie hlavního světlometu spolu s novou palivovou nádrží, bočními panely a sedlem opticky přibližují MT-07 jeho větším příbuzným. I deště se nám společně dostalo. V tu chvíli jsem opravdu ocenil tvarovanou nádrž. Koleny jsem pevně sevřel její tělo a voda nebyla tak hrozná. Nejen funkční tvarování je výhodou nádrže. Na pohled působí nádrž i motorka příjemně, barevná kombinace s výrazně modrou barvou je atraktivním prvkem. Někdy si jezdím pro snídani a motorku stavím hned vedle vchodu do obchodu. „Vy máte zase nějakou jinou tu motorku co?“ slyšel jsem za sebou. „Ta je ale krásná,“ dodal na lavičce sedící pán. Prohodili jsme pár slov. Po informaci, že ji zase za pár dnů musím vrátit, se pán rozjasnil. „A stejně je krásná, i když není Vaše,“ rozloučil se se mnou.
A jaká tedy Yamaha MT-07 je? Příjemná, lehká, dobře ovladatelná, oku lahodící, cenově dostupná motorka nejen pro začátečníky. Yamahu MT-07 si člověk může pořídit za 169 990 Kč.
Technická specifikace
Motor
Typ motoru | 2válcový, 4taktní, kapalinou chlazený, DOHC, 4ventilový |
Zdvihový objem | 689 cm³ |
Vrtání x zdvih | 80,0mm x 68,6mm |
Kompresní poměr | 11,5 : 1 |
Maximální výkon | 55,0 kW (74,8PS) @ 9 000 rpm |
Limited power version | 35,0 kW |
Maximální točivý moment | 68,0 Nm (6,9 kg-m) @ 6 500 rpm |
Systém mazání | zásoba oleje v klikové skříni |
Typ spojky | mokrá, vícelamelová |
Systém zapalování | TCI |
Systém startování | Elektrický |
Převodovka | stálý záběr, 6rychlostní |
Koncový převod | Řetěz |
Fuel consumption | 4,3 l/100km |
CO2 emission | 100 g/km |
Podvozek
Rám | Diamond |
Přední zdvih | 130 mm |
Úhel sklonu | 24º 50 |
Stopa | 90 mm |
Systém předního odpružení | Teleskopické vidlice |
Systém zadního odpružení | kyvná vidlice, (kloubové odpružení) |
Zadní zdvih | 130 mm |
Přední brzda | Hydraulická s dvojitým kotoučem, Ø 282 mm |
Zadní brzda | Hydraulická jednokotoučová, Ø 245 mm |
Přední pneumatika | 120/70 ZR 17M/C(58W) (Tubeless) |
Zadní pneumatika | 180/55 ZR 17M/C(73W) (Tubeless) |
Rozměry
Celková délka | 2 085 mm |
Celková šířka | 745 mm |
Celková výška | 1 090 mm |
Výška sedla | 805 mm |
Rozvor kol | 1 400 mm |
Minimální světlá výška | 140 mm |
Mokrá hmotnost včetně náplní | 182 kg |
Kapacita palivové nádrže | 14 L |
Kapacita olejové nádrže | 3,0 L |