Test skútru BMW C 400 X (2019)

test-skutru-bmw-c400x-2019- (1)

Jako první stroj pro sezonu 2019 se mi do rukou dostal skútr BMW C 400 X z řady Urban Mobility. Počasí mi ze začátku sice vůbec nepřálo, ale nakonec se umoudřilo, přestalo pršet a mohl jsem tak BMW radostně prohánět. Při přebírání CéiXa jsem byl zpočátku opatrný, jelikož jsem měl obavy z výkonu motoru. Bude to stačit? Nebo to bude moc? Nechám se překvapit.

Beru do rukou vystřelovací klíček, ale není ho kam vložit. C 400 X je totiž (za příplatek) vybaveno bezklíčovým startem, o čemž vás informuje na víčku palivové nádrže, a stačí mít tedy klíč v kapse. Přijdete ke stroji a pouze stisknete aktivační tlačítko pod displejem. Hned potom na něm naskakuje úvodní obrazovka s animací BMW a siluety CéiXka.

Začíná seznámení s ovládáním skútru. Pravá rukojeť nese ovladače pro vyhřívání rukojetí a sedadla a kolébkový vypínač motoru. Na levé rukojeti nalezneme ovládání světelné houkačky a dálkových světel, tlačítko pro aktivaci automatického (!) přepínaní mezi denním a potkávacím světlem, přepínač blikačů (je zde funkce automatického vypínaní blikače při zjištění zrychlování), tlačítko pro varovné blikače, klakson a ovladač (ten byl pro mě celkem složitý) palubního počítače.

Ovládač menu jsem dlouho nechápal, kolébkový přepínač záložek menu doplňuje otočný ovladač na okraji levého heftu. Ze základní obrazovky je třeba se dostat do menu pomocí zmíněného kolébkového přepínače, pak se řidič už pohybuje pomocí otočného kolečka. Kolikrát jsem myslel, že bude stačit otočit kolečkem pro další možnost v menu, ale ono se muselo kolečkem „tlačit“ směrem ke středu řidítek a pak potvrdit otočením. No, válčil jsem s tím systémem celkem dlouho, ale je třeba ovládání jen přijít na „chuť“ a poté je to jen otázka chvilky si nastavit co potřebuji.

Mohlo by vás zajímat:  Nové Piaggio MP3 310

test-skutru-bmw-c400x-2019- (11)

Středový displej je schovaný za pevným plexi štítem. Je výborně čitelný i za výrazného slunce a automaticky mění jas ve dne a za šera, funguje stejně jako přepínání denního a potkávacího světla. Displej zobrazuje stav ujetých kilometrů, stav paliva v nádrži, hodiny, venkovní teplotu, rychlost a kontrolku pro denní svícení. Při přepnutí základní obrazovky na pokročilou se ještě zobrazí stav nabití akumulátoru, dojezd na nádrž, teplota vody a stav oleje. BMW také nabízí možnost spárování mobilního telefonu a interkomu v přilbě. Řidič pak může bezpečně poslouchat hudbu nebo přijímat hovory.

I na pohled tenhle skútr vypadá velmi zajímavě. Design mě naživo na první pohled uchvátil, pomohla tomu i Modrá metalíza Zenith. Má totiž ostré rysy, kterým dominuje pro BMW typický „kachní“ zobák s full LED světlem, obojí odkazuje na modely BMW GS. V tunelu mezi nohama je víčko palivové nádrže, také bezklíčové a jde otevřít i zavřít pouze s vypnutým motorem. Na každé straně je na boku odkládací schránka, obě jdou otevřít pouze se zapnutým zapalováním a jedna je vybavená dobíjecí zásuvkou.

Posez na skůtru je velice pohodlný, jelikož se sedí skoro stejně jako na klasické motorce. Díky tomu je CéiXko parádně ovladatelné a ani na delší trase nebolí záda. Sedlo je příjemně tvarované a je z výborného materiálu, není ani příliš měkké, ale ani příliš tvrdé. Sedadlo po zvednutí drží plynová vzpěra a odkryje velký zavazadlový prostor, který se dá ještě zvětšit pomocí sklopného dna BMW flexcase (za příplatek). Po sklopení je prostor pod sedlem až k zadnímu kolu a v pohodě pojme velkou přilbu. Jen dejte pozor, protože pokud zapomenete dno vrátit do původní polohy, skútr nenastartuje. Velký náklad tedy pojme pouze při stání.

Mohlo by vás zajímat:  Dva modely a tři barevné možnosti pro 2025 Kawasaki Eliminator

Skútr na sebe poutal velkou pozornost, ohlížela se za ním velká spousta lidí – chodců ale i okolních řidičů. Nejvíce řidičů se ale dívalo ve chvílích, kdy jsem je na dálnici předjížděl. Díky motoru s objemem 350 cm³, s 25 kW/34 koňmi (při 7 500 ot./min) a hmotností skútru 204 kg (plně natankovaný skútr včetně provozních kapalin) totiž nebyl problém jet i 155km/h rychlostí. Díky štítku jsem navíc neměl pocit, že bych z něj měl každou chvilku odletět.

Už při rozjezdu z křižovatky nebo ze semaforu je cítit, že má skútr co nabídnout. Reakce na plyn je dostatečně rychlá a nijak se nemusí přemlouvat k rozjezdu. Pokud člověk chce z křižovatky vypadnout opravdu rychle, stačí otočit heftem na maximum a CéiXo rázně vypálí. Jediné, co bych si dokázal představit lepší, je zvuk. Myslím si, že by si BMW zasloužilo lepší zvukový projev, aby všichni kolem věděli, s kým mají tu čest. Na druhou stranu zase chápu manažera v kvádru, který určitě nebude chtít, aby mu pod zadkem hučel nějaký Akrapovič. Jako volitelné příslušenství bych ale tuto možnost uvítal a bral všemi deseti.

Co se týče podvozku, ten je naladěn velice příjemně. Ani jednou jsem nepocítil jakékoliv rány do zadního kola nebo do řidítek. V zatáčkách tlumiče krásně pohlcovaly nerovnosti a nepozoroval jsem žádné poskakování. Přitom při delší jízdě se CéiXko dokázalo krásně pohupovat. Brzdy jsou namontované BYBRE a reakce na stlačení páčky je okamžitá a citlivá. Brzdy se dají s přehledem ovládat jedním prstem a to i v případě krizovky, kdy je třeba po brzdách pořádně hrábnout.

Udávaná spotřeba paliva je 3,5 l/100 km a je to hodnota, které se dá docela s přehledem dosáhnout. V případě, kdy člověk bude chtít být „spořivka“, tak se dostane níž i o nějakou tu další desetinku. To ale samozřejmě funguje i směrem vzhůru a to mi šlo mnohem snadněji, protože mě BMW pořád lákalo tahat za plyn.

Mohlo by vás zajímat:  Karbon a jeho dopady na různé typy motorů

BMW C 400 X je podle mě skvělá alternativa pro lidi, co pracuji ve městě a dojíždí do práce klidně i 50km a více a nechtějí být součástí kolon ale i pro lidi, co se rádi jdou jen projet, nebo mají radí výlety na motorce. BMW Motorrad navíc na všechny motorky dává standardně tříletou záruku.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Značka,BMW
Typ,C 400X 2018
Objem motoru,350 cm³
Výkon,25 kW/34 koní při 7500 ot./min
Točivý moment,35 Nm při 6000 ot./min
Startér ,Elektrický
Počet válců,1
Vrtání,80 mm
Zdvih,69.6 mm
Kompresní poměr,11.5 : 1
Rozvod,OHC
Ventilů na válec,4
Příprava paliva,Vstřikování
Počet rychlostí,Variátor
Sekundární převod,Přímý
Typ rámu,Trubkový
Materiál rámu,ocel
Rozvor,1565 mm
Brzdy vpředu,2x kotoučové
Rozměr předního kotouče,265 mm
Přední třmen,čtyřpístkový
Brzdy vzadu,1x kotouč
Přední kolo,15″
Zadní kolo,14 “
Rozměr přední pneu,120/70 ZR15
Rozměr zadní pneu,150/70 ZR14
Výška sedla,775 mm
Pohotovostní hmotnost,204 kg
Objem nádrže, 12.8 litrů
Spotřeba ,3.5 l/100 km
Zrychlení 0-100 km/h,9.5 s
Maximální rychlost ,139 km/h
[/table]