Test: S BMW F 750 GS si porozumí každý řidič bez rozdílu zkušeností

test-BMW-F-750-GS

Už při přebírání na sebe tahle motorka upozornila. Byla z obou stran mírně odřená, tedy minimálně dvakrát se s ní kdosi poroučel k zemi. Mám si dávat převeliký pozor, protože je zběsilá, divná, v nedobrém stavu či příčinu jejího opakovaného „nestandardního kontaktu“ se zemí je potřeba hledat někde úplně jinde?

Ještě dřív, než jsem se na ni usadil, mě ale tahle věc přestala sužovat. Už samotný pohled na stojící motorku je jiný. Chybí mi tu jeden z dlouholetých symbolů BMW trčících do stran, tradiční motor boxer. F 750 je osazena novým výkonným řadovým dvouválcem se dvěma vyvažovacími hřídeli, které absorbují nežádoucí vibrace, a intervalem zapalování 270 °. Hlavním cílem této výměny bylo zvýšit výkon motoru i jeho točivý moment a v neposlední řadě také snížit spotřebu paliva. Objem nového motoru činí 853 ccm (ve srovnání se 798 ccm předchozího modelu). Tento dvouválec má solidní zátah ve středních otáčkách a velmi ochotně jde za plynem, přičemž člověk téměř nepociťuje vibrace. Dynamika jízdy je velmi dobrá. O maximální rychlost, která je udávána 190 km/h, jsem se nepokoušel a se spotřebou jsem se pohyboval pod 4,5 l na 100 km.

Za určitě povedenou inovaci považuji nový přístrojový štít, který vedle řady kontrolek tvoří analogový rychloměr a multifunkční displej. Přístrojový štít je tvořen 6,5 palcovým barevným displejem, který nabízí opravdu značné množství nejen základních přímo pro jízdu potřebných informací. Pohodlně, jednoduše a třeba i za provozu může řidič (pomocí otočného kolečka na levé rukojeti) listovat mezi jednotlivými obrazovkami plnými různých informací. Rozmístění i čitelnost je příjemnou skutečností. Osobně bych možná zauvažoval o zvětšení šipek ukazatelů směru, což by jistě rozměry displeje dovolily.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility představuje TE 125 své řady pro pro rok 2025

Já jsem měl motorku půjčenou bez navigace a tak jsem nemohl ocenit výhody cestovních informací a pokynů zobrazujících se přímo na barevném displeji, což umožňuje Aplikace BMW Motorrad Connected. Ta je dostupná v obchodech s aplikacemi Google a Apple. Nemohl jsem tedy být zásoben ani řadou dalších atraktivních funkcí, jako zaznamenávání projetých tras a zobrazování jízdních statistik a informací. Podobně jsem dopadl i s možností pohodlně využívat vymožeností výbavy Connectivity umožňující telefonování a poslech hudby. Proč? Protože nevlastním helmu vybavenou komunikačním systém BMW Motorrad. Proto si na rychlý a přímo snobácký přístup pomocí TFT displeje do historie přehrávané hudby a k funkcím telefonu musím počkat do příště. Mohl jsem ovšem tyto telefonní a multimediální funkce používat bez nutnosti instalovat aplikaci a to pomocí Bluetooth připojení.

test-BMW-F-750-GS- (5)

Výbava motorek BMW se již standardně vyznačuje nejen bohatou výbavou v základu, ale značným množstvím prvků na individuální objednávku. Jedná se o různé výšky sedel a větrných štítů, nový čelní LED světlomet, volitelnou konektivitu s barevným displejem či tísňové volání eCall a další podobné vychytávky. Proto není překvapením ani skutečnost volby jízdních režimů. Na testované motorce jsem mohl volit mezi čtyřmi, „Rain“, „Road“ „Pro – „Dynamic“ a „Enduro“. Standardně dodávané systémy ABS a DTC jsem si mohl taky užít. K přepínání režimů či ovládání zmíněných bezpečnostních systému není nutné zastavovat a klidně jsem je mohl ovládat za jízdy.

Systém ovládání a množství informací ke sledování a vyhodnocování je u F 750 skutečně hodně, přičemž má každý možnost se procesu sledování a práci s ovládacími prvky věnovat za jízdy. Stejně tak může méně zkušeného řidiče nebo řidiče hazardéra se za jízdy intenzívněji věnovat zacházení s navigací, telefonem nebo přehrávačem hudby. Pozornost okolnímu provozu se tím výrazně snižuje. Skoro se obávám, aby stále bohatší výbavou a rozšiřováním „komfortu“ nezačala trpět bezpečnost. To je ale spíš věcí motorkářů samotných než výrobců.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje Automatický asistent řazení (ASA)

Po pár dnech, kdy jsem chystal motorku vrátit, se mi v hlavě zase vynořila záležitost s tím silničním lišejem na obou bocích. A jsem rád, že jsem se nezařadil do „party pokladačů“. Osobně se mi BMW F 750 vůbec nezdála nebezpečná, špatně ovladatelná a ani těžká. Dokonce po těch společných chvilkách přesvědčený, že BMW F 750 GS je motorka, kterou by si mohl dopřát každý. Nemám v tuto chvíli na mysli cenu, ale jízdní vlastnosti. Mohla by to být motorka pro málo zkušené, trochu vyježděné, ale nenudila by ani zkušenější jezdce. Tohle tvrzení má možná jednu malinkatou komplikaci, spočívající ve škále nabízené výbavy na přání. Každý, kdo má o koupi F 750 zájem, by si měl v prvé řadě rozmyslet, co od motorky očekává a co by měla splňovat. Má-li jasno a motorku pořídí ve správné konfiguraci, pak je vskutku jedno, do které vzpomínané skupiny náleží.

A co ty odřené boky? Dospěl jsem k názoru, že o svezení na F 750 je tak velký zájem, že vzhledem k počtu zájemců se prudce zvyšuje pravděpodobnost řidiče, který nemá dostatek zkušeností nebo třeba jen z pouhé frajeřiny přecení svoje schopnosti. Motorka sice přijme každého, ale musí dodržovat jisté zásady. Ona za karamboly na silnicích většinou nemůže. To ten v jejím sedle!