Kymco Xciting 400i ABS. Už když jsem si pro něj přišel, bylo mi jasné, že mně čeká překvapení. Byl jsem připravený na skútr a tam stál „manekýn“ s ostře řezanými rysy mezi jednotlivými partiemi a celkově překvapivě kompaktním dojmem. Xciting 400i ABS je ukázkou toho, že i vyvedený designerský kousek může být velmi dobře prakticky využitelný, a co se týká jízdních vlastností, excelentní mašinka.
Ještě před první jízdou jsem začal objevovat fajnovosti, kterých má „čtyřstovka“ několik. Na první pohled musí každého zaujmout netradičně nastavitelná a zpětná zrcátka , skrytá externí zásuvka na 12V pro připojení telefonu, šikovně výklopné stupačky pro spolujezdce, zajímavě umístěné víko nádrže, dvojí jištění uzamčení sedla a dvě plynové vzpěry, LED osvětlení úložného prostoru pod sedlem, před pravým kolenem umístěná ruční brzda nebo důmyslná spínací skříňka.
Byl to boj. Zaujaly mě víc tyhle vychytávky nebo celkový pohled na kvalitně propracovaný, sportovně vyhlížející a komfortním provedením se vyznačující celek? Citlivě zapracovaná LED směrová světla, diody obstarávající i denní svícení a zadní osvětlení jsou nepřehlédnutelnou záležitostí.
Otočit klíčkem, kontrolky mě pozdraví jasným světlem a můžeme vyrazit. Prvním pozitivně vnímaným dojmem je pro mě pohodlné sedlo s kvalitním polstrováním s dobře padnoucí a vykrojenou bederní opěrkou. Přístrojové desce vévodí otáčkoměr, vidím tu teplotu chladicí kapaliny, množství paliva, trip počítadlo, stav akumulátoru a výrazný ukazatel rychlosti. Nechybí kontrolka mazání, dobíjení, nízkého stavu paliva, kontrolka ABS, zatažené ruční brzdy a připojení mobilního telefonu. Mám pocit, že displej není úplně optimálně čitelný na slunci , ale podstatné informace jsou rozpoznatelné. Navíc při prvním průjezdu tunelu (a pak pokaždé při snížené viditelnosti) se displej nádherně modře podbarví a pocit špatné čitelnosti je v nenávratnu.
Dost toho, co vidí oči. Začínám si tedy současně uvědomovat i skvělý motor o objemu 400 ccm se čtyřventilovou technikou a vstřikováním paliva. S výkonem 26,5 kW/36 koní a maximálním točivým momentem s hodnotou 37,7 Nm bez rozmýšlení reaguje na každé otočení plynu. Nadšení. S přibývající rychlostí se mi začíná zdát, že se do designu skútru dokonale zapadající větrný štítek začal snižovat. „Možná by mohl být vyšší,“ říkám si. Hned takovou myšlenku zaháním. Představa vysokého štítku jako doplňku k jinak kompaktně, moderně až luxusně vyhlížejícímu stroji se sportovními rysy mi “nejde pod vousy“…
Tvrdší nastavení podvozku s 15“ 120/70 koly vpředu a 14“ 150/70 vzadu ho samo o sobě předurčuje spíše k jízdě na kvalitnějším povrchu a spíše k jízdám, které jsou hodně vzdálené rodinným výletům či víkendovým poznávacím jízdám krajinou. V této souvislosti jsem osobně ocenil plotny na nohy a hlavně možnost změnit polohu nohou, které se dají položit skoro až pod řídítka. Příjemná změna polohy, prevence tuhnoucích zad a bolavé kostrče.
Dobře vypadající, živě jezdící. A co brzdy? Brzdová soustava se systémem ABS, jež pochází od renomovaného specialisty firmy Bosch, snad nemá u nás v této kategorii plnohodnotného soupeře. Reakce je okamžitá a účinek a zakousnutí do zubatých kotoučů nevadnoucí. Skútr o pohotovostní hmotnosti 209 kg není zrovna žádná „podvýživa“ a přesto reaguje a zpomaluje i z vyšších rychlostí s naprostou jistotou a samozřejmostí. Z mého pohledu naprostá špička.
Kymco Xciting 400i ABS je pro mě opravdovým překvapením. Moje nadšení plyne nejen po stránce motorizace, neopakovatelné kvalitě brzd, ale i svými doplňky a celkovým zpracováním. Viděl bych ho jako téměř ideálního kamaráda pro denní cesty třeba do práce pro vzdálenosti tak do 30 km od města i pro přesuny přecpaným městem. Při objemu nádrže 12,5 litru a námi ověřené spotřebě lehce nad 4 litry na 100 km budete těžko hledat lepší variantu. KYMCO nabízí za cenu 159 900 Kč skutečně hodně.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ:,KYMCO Xciting 400i ABS
Typ motoru:,vodou chlazený jednoválcový čtyřtaktní
Zdvihový objem:,399.6 ccm
Výkon:,26.5 kW/36 koní
Točivý moment:,37.7 Nm
Max. rychlost:,140 km/h
Brzdy vpředu:,kotoučové
Brzdy vzadu:,kotoučové
Brzda parkovací:,ano
Hmotnost pohotovostní/celková:,209 kg / 374 kg
Celková šířka:,820 mm
Celková výška:,1 285 mm
Celková výška sedadla:,830 mm
Objem palivové nádrže:,12.5 l
Startér:, elektrický
Velikost předního kola:,120/70-15
Velikost zadního kola:,150/70-14
Brzdové páčky stavitelné:,ano
Světlo přední:,halogenové
Převodové ústrojí:,variátor
Pérování vpředu:,hydraulická teleskopická vidlice
Pérování vzadu:,hydraulické stavitelné
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]