Test: KTM 1190 Adventure

Hodně svižný cestovatel – tak by se dala označit nová KTM 1190 Adventure. To, co mi v posledních dnech tato velká oranžová kráska předvedla, jsem ještě na žádném cestovním stroji nezažil.

V podstatě se není čemu divit. Rakouský výrobce do modelu 1190 Adventure dodal neskutečné množství elektroniky, které dávají jízdě úplně jiný rozměr. Tím nejzásadnějším a nejzajímavějším je rozhodně systém Bosch MSC (Motorcycle Stability Control). Systém, který KTM vyvinula společně s firmou Bosch jako asistenta při brždění v náklonu z důvodu eliminace nehod.  Řídící jednotka na základě vyhodnocení náklonu, intenzity brždění a rychlosti otáčení kol upraví brzdný účinek tak, aby nedošlo k podklouznutí předního kola, případně narovnání motocyklu.

adv_016

Neméně zajímavou vychytávkou je elektronicky plně stavitelný podvozek WP. Volit můžete z 3 režimů – Sport, Street a Comfort. To ale není vše! Dále lze nastavit zatížení motocyklu (celkem ve 4 stupních). Aby toho nebylo málo, tak lze nastavení měnit za jízdy a to už není k zahození. Tuto perfektní záležitost využívám především pro mé oblíbené úseky, které jsem zvyklý jezdit svižněji. Přenastavení podvozku je otázkou pár vteřin.

adv_010

Další elektronickou vychytávkou jsou jednotlivé jízdní režimy. Ty jsou téměř identické jako u námi testovaného SuperDuka. Navíc přibyl režim „Offroad“, který shodně jako režim „Rain“ nabízí zaříznutý výkon na 100 koní. ABS i kontrola trakce funguje pro každý jízdní režim jinak a mimo nastavení v několika stupních lze tyto pomocníky i úplně vypnout. Většinu času v sedle trávím v režimu „Sport“ a užívám si tak nejen plný výkon 150 koní, ale i bleskurychlou odezvu na plyn. Nenechte se však mýlit, každý jízdní režim má něco do sebe a bohužel jsem našel využití i pro „Rain“. Nižší výkon v tomto režimu je skvělým pomocníkem za deště především na kočičích hlavách.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená ergonomie, inovované technologie a další nový člen j modelové řady CMX značky Honda

Decentní displej nabídne mimo standardních funkcí ještě například informace o tlaku v pneumatikách. K dispozici je i položka oblíbené, která je lehce editovatelná, a díky tomu můžete nejdůležitější údaje mít stále na očích bez proklikávání celého nastavení. Nedá mi to, abych nezmínil, že elektronika do dnešních motorek prostě patří. KTM 1190 Adventure je vzorným příkladem toho, že během pár cvaknutí v menu můžete dostat pod zadek nabroušený supersport, ale i cestovní motocykl schopný absolvovat výlet mimo silnice.

Neméně zábavnou záležitostí je i kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1195ccm. Ten se v jízdním režimu Sport tak moc žene kupředu, že je Vaším nejlepším kamarádem kontrola trakce, která Vám neustále blikáním na displeji dává najevo čeho je motor schopen. Na výjezdech ze zatáček, případně při prudkém akcelerování zajisté oceníte tlumič řízení, který je dodáván již v sérii. Kombinace silného motoru a skvěle poskládané převodovky dává motocyklu slušný fun factor. První stupně převodovky jsou příjemně krátké a není tak problém držet přesně otáčky, jaké chcete. Na druhou stranu na šestý převodový stupeň při dálniční maximální povolené rychlosti točí motor necelých 5tis. ot./min. a je tedy i dostatečně úsporný k vaší peněžence.

adv_002

Přiznám se, že stroj ve mně příliš cestovatelských choutek nevzbudil a tomu odpovídala i moje spotřeba v průběhu testu. Po většinu času jsem si užíval zatáčky na silnicích všech tříd. V podvozkovém režimu „Comfort“ jsem si chrochtal blahem a objevil na východ od Prahy spoustu zajímavých silnic pro tento typ motocyklů. Ruku na srdce – s takto výkonným a skvěle fungujícím strojem se hned tak někdo kochat krajinou nebude.

Mohlo by vás zajímat:  2025 Honda MSX125 Grom

Pokud však patříte mezi jezdce, které uhánění vysokou rychlostí nebaví, pak zajisté oceníte nízké těžiště, které usnadní manévry v nízkých rychlostech a příjemný posez. Ten je přirozený, nikam si nemusíte lámat nohy, a i spolujezdec si rozhodně nemá na co stěžovat. Na bocích podsedlového rámu jsou připraveny držáky bočních kufrů a na vrchu je místo pro další. Zde jsou k dispozici i madla pro spolujezdce. Adventure se tak nezalekne ani pořádně dlouhých cest, pro které je připravena bohatá příplatková výbava. Za zmínku nejen pro cestovní komfort rozhodně stojí i nastavitelný plexi štítek a výška sedla – obojí ve dvou polohách.

Brzdy? Opět skvělá záležitost. Radiální čtyřpístkové Brembo prostě brzdí výborně. Stejné brzdy jsem chválil již u SuperDuka. U modelu 1190 Adventure je na zadním kole k dispozici ještě větší kotouč.

adv_015

Během testování se naskytla příležitost pro porovnání s předchůdcem – KTM 990 Adventure R. Musím však konstatovat, že v tomto případě je to srovnávání nesrovnatelného. Zatímco eRková verze 990 Adventure je záležitost především offroadová, KTM 1190 Adventure je opravdu vyloženě silniční motocykl. Na první pohled je předchůdce hubenější a vyšší. Rozdíl ve velikosti předního kola je znát především při jízdě mimo silnici. Na druhou stranu 1190 Adventure je znatelně pohodlnější a má mnohem účinnější brzdy.

Co ovšem oceňuji na předchůdci je zakrytování motoru v oblasti vnitřní strany nohou. To je pravděpodobně i jediná slabina, kterou bych motocyklu vytkl. Díky absenci plastů v těchto partiích motor nepříjemně topí na vnitřní stranu stehen, což je při pomalém popojíždění poněkud nepříjemné.

Mohlo by vás zajímat:  Nový radarový asistenční systém Bosch poprvé použitý společností KTM

Závěrem bych rád uvedl, že KTM 1190 Adventure dokáže nabídnout skvělé svezení na dlouhých cestách, při lehkém offroadu, ale i při sportovní jízdě. Díky této různorodosti je pravděpodobné, že si najde majitele všech věkových kategorií i jízdních zaměření.

Technické údaje
Motorvidlicový dvouválec V 75
Objem1195 ccm
Počet válců2
Počet ventilů8
Vrtání105 mm
Zdvih69 mm
Kompresní poměr12,5:1
Krouticí moment125 Nm při 7500 ot. / min.
Výkon110 Kw při 9500 ot. / min.
Brzdy předníRadiální čtyřpístkové Brembo
Brzdy zadníDvoupístková Brembo
Výška sedla860/875 mm
Objem nádrže23 L + 3,5 L rezerva
Spotřeba udávaná výrobcem5,7 L / 100 km
Spotřeba během testu7,5 L / 100 km
Suchá hmotnost212 kg
Odpružení předníWP USD vidlice
Odpružení zadníWP monoshock
Sekundární převodŘetěz
Rozměr pneu přední120/70 R 19
Rozměr pneu zadní170/60 R 17
Doporučená cena393.000,- Kč