Už z dálky byla vidět. Stála tam v řadě, kolem ní spousta dalších, společnost jí dělaly i krásky v barvách Městské policie. Ona stroze černobílá, ale hodně výrazná. HONDA CTX 700N.
Zcela neobvyklý vzhled, že se pro mnohé stává terčem připomínek a symbolem něčeho, co je za hranou „motorkové designocé přijatelnosti“. A to mě právě baví.
Pomalu ji obcházím a zjišťuji, co je na ní díky automatu jiného. Chybí spojka, na levé straně jsou mrňavé páčky (ruční řazení) a černé dělené kolečko (ruční brzda!). Marně pátrám i po řadící páce u stupačky. No nic, uvidíme. „Zvykneš si na ni rychle,“ říká technik a podává mi klíčky. Ujímám se tedy té černobílé krásky a chci mu věřit.
Start. Nádhera. Zvuk má jako dospělá, krásně si brouká. „Zařazuji“ jeden z provozních systémů (pro začátek „D“, ale má i sportovní „S“), motorka odpoví krátkým cuknutím a pobrukuje si dál. Přidávám plyn a vyrážím vstříc několika dnům s automatem. Honda CTX 700 N mě svým neotřelým vzhledem opravdu nadchla a tak očekávám, co mi řekne dál.
Už po prvních pár metrech je mi jasné, že v pohodlném, nízko položeném sedle s nohama mírně dopředu, bude jízda příjemným zážitkem. Přes mé očekávání nemám ani žádné problémy s automatickým řazením a v poklidu spolu polykáme kilometry pražských cest prokládané křižovatkami se semafory.
Motorka šlape v pohodě, a tak mám i čas sledovat další prvky z její výbavy. Jasně, měl bych se věnovat silničnímu provozu. Věřte, Honda si poradila s řazením a já zvládal řízení i poznávání.
Přehledná digitální palubní deska zobrazuje všechny údaje nezbytné pro jízdu. Osobně jsem ocenil výraznou numerickou hodnotu aktuální rychlosti. Nechybí počítač celkově ujetých kilometrů a dva režimy pro dílčí vzdálenost, otáčkoměr, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a zvoleného režimu převodovky a jsou tam i hodiny nebo stav paliva v nádrži. Extravagantně působí nádrž, která pojme 12,4 litru. Její tvary jsem ocenil při nepřízni počasí. Schoval jsem do „vybrání“ kolínka. A jak jim tam bylo teploučko, dědečku…
Ale zpátky k tomu automatu s dvouspojkovou převodovkou DCT. Volit je možné mezi variantou „D“ nebo „S“. Třetí polohou přepínače je N, tedy neutrál. Režim D je taková pohodovka, která mě ale občas „tahala za uši“. V určitých chvílích jsem s převodovkou nesdílel její názor o zařazeném rychlostním stupni. Naštěstí jsem mohl využít ručního řazení, protože lze do obou automatických režimů vstupovat a řadit jiné stupně manuálně. Jízdní režim S už byla jiná káva. Pro zpestření jízdy jsem volil ruční řazení. Musím přiznat, že byly chvíle, kdy jsem rád využíval přízně automatické převodovky a na druhé straně mi jízda s automatem připadala jako nuda. Nepochybně se automat může hodit pro pohodovou, poklidnou, nenarušovanou jízdu, pro začínající řidiče nebo lenochy a samozřejmě pro využití ve městě. Možná bych ale pro dlouhodobé používání do města volil raději skútr.
S automatem přišla i špatná zpráva pro „lovce“. Moc špatně se řadí s meziplynem, moc špatně je možné před křižovatkou protúrovat plyn, moc špatně je opakovaným otáčením plynu oznámit přitažlivé slečně u krajnice či na plovárně, že se blíží „velký kluk“ na skvělé motorce. Když už zastavíte, málokterá se vás nevšimne. Vzhledem Honda zaujme určitě a to nejen děvčata…
CTX je zkratkou pro Comfort-Technology-Experience (komfort, technologie, zážitek) a je jasné, že u tohoto modelu Honda tuto filosofii naplňuje. Honda CTX 700 N umí zaujmout nejen vzhledem, ale i suverénními vlastnostmi a extrémně nízkou spotřebou paliva.
Myslím, že si své spokojené majitele nemusí hledat. Je sice pravdou, že adrenalin z rychlé a agresivní jízdy je potřeba hledat jinde, to ovšem neznamená, že nedokáže poskytnout dostatek pohodlí i zážitků při delším cestování a ve městě se bude chovat jako ryba ve vodě. Osobně bych ji doporučil zejména řidičům menšího vzrůstu, začátečníkům, poklidným lidem, ale i třeba ženám řidičkám. Pro mě milý zážitek z jízdy na širokém pohodlném sedle s příjemně širokými, dozadu nasměrovanými řídítky a mírně dopředu vystrčenými nohami. A když si k tomu člověk dopřeje i (bohužel na té testované odejmuté) kufry, pak s ní můžete vyrazit stejně tak stejně dobře do školy, do práce, na výlet nebo dovolenou.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ:,Honda CTX 700 N DCT ABS
Motor:,Kapalinou chlazený čtyřtaktní osmiventilový paralelní dvouválec SOHC
Spouštění motoru:,elektrické
Karburace:,Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem motoru:,670 ccm
Výkon:,35 kW/48 koní při 6 250 ot./min
Točivý moment:,60 Nm při 4 750 ot./min
Převodovka:,automatická (DCT); šest rychlostí
Pohotovostní hmotnost:,227 kg
Rozměry (D x Š x V):,2 250 x 840 x 1 155 mm
Výška sedla:,720 mm
Světla výška:,130 mm
Objem nádrže:,12.4 litru
Cena:,224 900 Kč
[/table]