Test Harley-Davidson Forty-Eight: Síla pro radost

Harley Davidson Forty-Eight ve svém označení nese vzpomínku na rok 1948. Rok, kdy se u nás měnily poměry a… Tak takhle ne. To bylo v Americe a něco se taky začalo. Svět poprvé spatřil  palivovou nádrž, která i dnes zdobí krásné motorky. Nádrž typu burák.

test-jaguar-xf-s-awd-p1

O Forty-Eight už jsem slyšel a dost jsem se načekal. V původním termínu to nevyšlo, a tak jsem pro něho v den D s radostí vyrazil. Velikostí mezi ostatními nevyniká, ale přehlédnout ho je těžké. Široká přední pneumatika, litá hliníková kola, velká vidlice. „48“ v designu Dark Custom je další H-D, který musí zaujmout.

Nízko položené sedlo je ve spojení s 250 kg i pro menší postavy příslibem poklidné jízdy bez potřeby používání nadstandardně nabyté síly. Pohodlně jsem se v sedle usadil, nohy mám ve stabilním kontaktu se zemí. Už chybí jen spustit motor. Evolution 1200 ccm je pořádná porce výkonu. A tak už jen schovat klíček do kapsy a neztratit ho. Čtyřicet-osmička má totiž jako nejeden motocykl z rodu H-D bezklíčkové startování. Taková příjemná vychytávka. Jakmile se přiblížíte s klíčkem v kapse, posadíte se, elektronika vás zaregistruje a můžete startovat. Automatický alarm si pak sympaticky pípne, když odcházíte od motorky. No, a zkuste zapomenout, kam jste klíček uschovali!

Nastartuji, motor harleyovsky zaburácí, mašina při zařazení kvaltu stylově poskočí a já vyrážím do ulic. Příjemná poloha, nohy lajdácky dopředu. Už první metry potvrzují, že to bude fakt příjemné ježdění. A nic na tom nezmění ani zpětná zrcátka, umístěná zcela netradičně pod řídítky dole.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená ergonomie, inovované technologie a další nový člen j modelové řady CMX značky Honda

test-harley-davidson-forty-eight-p1

Člověku by se mohlo zdát, že zrcátka dole budou spíš líp vypadat než fungovat. Osobně si myslím, že opak je pravdou. Zrcátka jsou šikovně schovaná a nikam netrčí. Zatím jsem na „menších H-D“ měl se zpětnými zrcátky víceméně trable. Ač normálního vzrůstu v zrcátkách jsem běžně vídával svoje ramena či ruce. Drobnost, kterou jsem eliminoval menšími či většími úklony a pohyby stranou. Světe div se, na „48“ jsem žádné cvičení provozovat nemusel a přitom jsem mohl sledovat, co se za mnou děje. Netradiční řešení, které mi ale nadmíru vyhovovalo.

„Dolní“ zpětná zrcátka dodávají atraktivnímu designu Forty-Eight ještě více na zajímavosti. S potěšením jsem vnímal pohledy a zájem okolí. Na každém semaforu, u benzínky, za jízdy. Kdekoliv jsem se s Forty-Right objevil, zájem byl zaručený. Dokonce i před muzeem starých motorek, kam jsme zavítali, si „48“ přitáhla zaslouženou pozornost.

Harley-Davidson Forty-Eight je prostě stylovka. Dokonce bych ho asi vůbec nezařazoval do kategorie dopravních prostředků s cílem dopravit „zájemce“ z bodu „A“ do bodu „B“. Mnohokrát jsem si při jízdě vybavil hlášku ze známého filmu: „Pane doktore, vy jste se kochal!“ I já jsem se při jízdě se „48“ především kochal. Jen jsem musel dávat pozor, abych nedopadl jak pan doktor…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ:,Harley-Davidson Forty-Eight
Délka:, 2165 mm
Výška sedla (nezatížené):, 710 mm
Světlá výška:, 110 mm
Úhel hlavy řízení (%):, 29.6
Závlek:, 132 mm
Rozvor:, 1495 mm
Pneumatiky (přední):, 130/90B16 73H
Pneumatiky (zadní):, 150/80B16 77H
Objem palivové nádrže:, 7.9 l
Objem olejové nádrže:, 2.6 l
Suchá hmotnost:,247 kg
Pohotovostní hmotnost:,252 kg
Motor:, Vzduchem chlazený – Evolution
Vrtání:, 88.9 mm
Zdvih:,96.8 mm
Objem:, 1202 ccm
Kompresní poměr:, 10:01
Točivý moment:, 96 Nm při 3500 ot./min
Palivový systém:, Elektronické sekvenční vícebodové vstřikování paliva (ESPFI)
Primární převod:, řetězový – poměr 38/57
,RS1 9.004
,RS2 6.432
,RS3 4.783
,RS4 3.965
,RS5 3.4
Výfukový systém:, Chromovaný krátký odstupňovaný výfuk s dvěma černými useknutými koncovkami výfuku
Kola (přední):, Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem
Kola (zadní):, Černá 9-paprsková z litého hliníku se strojově opracovaným rámem
Brzdy (přední):, 2pístkové
Brzdy (zadní):, 2pístkové
Úhel náklonu (pravý):,27.1 %
Úhel náklonu (levý):,27.1 %
Spotřeba paliva:,Kombinovaná 4.9 l/100 km
Kontrolní světla:,Dálková světla; neutrál; nízký tlak oleje; směrová světla; diagnostika motoru; varování nízké hladiny paliva; slabá baterie; bezpečnostní systém; ABS
Přístroje:, Čtyřpalcový elektronický rychloměr s počítadlem ujetých kilometrů montovaný nízko na svorkách řídítek; hodiny na počítadle ujetých kilometrů; dvojité počítadlo kilometrů jednotlivých jízd; ukazatel zařazeného rychlostního stupně/otáček; kontrolka ABS; LED kontrolky
CENY:,Vivid Black 10 070 €
,Volitelné barvy 10 290 €
,Hard Candy Custom 10 470 €
[/table]