Vespa je kultovní značka, je to legenda a už jako malej jsem vždycky obdivoval design a velkou oblíbenost skútrů téhle značky. Mezi testovacími stroji pro letošní rok byl také model Elettrica, který má na sobě zelené linky. No, volba byla jasná. Elektromobilita je dneska hodně probírané téma, tak jsem se rozhodl okusit i tuto stránku. Nastal den „D“ a ja se vydávám pro stroj. Elettrica na mě čeká schovaná uvnitř prodejny. Vyřizujeme doklady a jdeme na seznámení se skútrem.
Zapínáme zapalování a nabíhá úvodní obrazovka. Na levém řidítku jsou ovladače pro přepínání blikačů, tlačítko klaksonu a přepínač dálkových světel. Uprostřed se nachází displej, který zobrazuje venkovní teplotu, hodiny, zvolený jízdní režim, indikátor rekuperace, aktuální rychlost, dojezd na baterii, ujeté kilometry, čas a indikátor záběru motoru. Na pravém řidítku je vypínač pohonu, přepínač palubního počítače a tlačítko MAP. Tím se mění jízdní režim a jeho dlouhým stiskem se daný režim potvrdí. Teprve tomto potvrzení se rozsvítí kontrolka „ready“ a skútr je teprve připraven k jízdě.
Vespa Elettrica přichází na trh, předobjednávky probíhají na internetu
Na výběr má Vespa z režimu ECO, kdy skútr jede maximálně 30 km/h, ale má cca o 30 km větší dojezd. Při režimu POWER jede maximálně 55 km/h, ale logicky s mnohem menším dojezdem. Na výběr je ještě jeden jízdní režim a to REVERSE. Ano, Vespa má zpátečku, jako pomoc při manévrování po městě, aby se nemusel řidič, nebo spíše řidička, zbytečně trápit. U režimu REVERSE je ještě akustický podkres, který zaručí, že půlka města bude vědět o tom, že s Vespou couváte.
Uprostřed pod řidítky je odkládací přihrádka s USB nabíječkou. Na druhé straně od kastlíku – pod sedlem – je integrovaný háček na zavěšení tašky s nákupem. Další odkládací místo je pod sedlem, kam se vejde přilba, a kde najdeme víčko, pod nímž je dobíjecí kabel, který je se skútrem pevně spojen. Víčko má elektronickou pojistku, takže se nemůže stát, že vyrazíte s kabelem v zásuvce.
Vespu jsem tahal jen po městě, kam je primárně určená. Jedná se o obratný skútr, za kterým se otočí snad každý. Ten, kdo se nepodíval hned, tak po projetí se otočil ihned. Není totiž slyšet zvuk motoru, ale jen typické elektrosvištění. Nejedná se samozřejmě o žádného trhače asfaltu a tudíž rozjezdy z křižovatek a semaforů jsou jen otázkou elegance. Když za to řidič pořád tahá, tak je to logicky ihned znát na zbývajícím dojezdu.
Posez je celkem příjemný, ale není to na žádné dlouhé výlety, o tom ale ještě později. Podvozkově je Elettrica skvěle naladěná, nikde jsem necítil žádné kopance od kol a ani se nestalo, že by kolo jakkoliv odskočilo. Brzdy jsou plně dostačující, a když si člověk ještě nastaví rekuperaci ze stupně ‚1‘ na ‚2‘, tak na brzdovou páčku téměř není potřeba sahat. I proto možná bylo slyšet při každém přibržďování pískání od předního kotouče, který se do práce prakticky nemusí zapojovat…
Vespu jsem „vyjel“ skoro do prázdna (5% stavu akumulátoru) a nabíjení do 100 % hlásil palubní displej za 250 min. Jako největší výzvu jsem ale měl výlet Prahy, abych Vespu vrátil. Cesta je to dlouhá 57 kilometrů. Před cestou jsem baterku nabil na 100% a dojezd ukazoval 75 km při režimu POWER. To by těch 57 kilometrů mělo na běžný režim v pohodě vystačit. Jelikož to mám směrem do Prahy spíš do kopce, tak po dvou kilometrech mi klesla kapacita baterie o 5 %. Začal jsem se trošku bát, ale je to o tom, jak člověk tahá za plyn a využívá jízdu z kopce k rekuperaci a podobně. Do Prahy jsem dojel asi po hodině a půl ale s dojezdem ještě 26 km!
Nejhorší na cestě ale bylo to, že mě asi po 20 km bolel ze sedla tak zadek, že jsem už nevěděl, jak si sednout. Nakonec mi pomohlo si dát nohy na stupačky pro spolujezdce a tím se mi ulevilo. Věřím ale tomu, že řidiči menší než 170 cm nebudou mít problém.
Co mě nejvíc dostalo bylo to, že Vespa Elettrica je vybavena plně LED osvětlením, ale v blikačích jsou halogenové žárovičky. Zkoušel jsem, jestli je to znát na odběru, a když necháte zapnuté zapalování a blikače, tak mizí kapacita baterie skoro před očima. Nechápu, všude nacpou LEDky a blikače nechají s žárovkou…
Jednalo se o mojí premiéru s elektroskútrem a byl jsem mile překvapen. Skútry jsou městské stroje, kde malý dojezd nevadí a naopak je výhodou lokálně bezemisní provoz. Dobíjení sice není nekratší, ale dojezd je dostačující. Vespa Elettrica překvapila a do své moto garáže bych ji bral všema deseti.