Společnost Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě představí své nejnovější koncepty elektrifikovaných městských vozidel – koncepty vozu SUSTAINA-C a motocyklu Pocket.
Obě vozidla doplní skútr SH125i „Vetro“; dohromady předvedou inovativní použití materiálů a jedinečnou estetiku designu, které lze vytvořit při současném snížení emisí CO2 vznikajících při výrobním procesu v továrně Honda Italia Industriale v Atesse, Itálii Jedná se o jeden ze způsobů, kterými společnost Honda sleduje svůj cíl dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality u všech produktů a provozních činností firmy.
Koncept SUSTAINA-C, který byl poprvé představen na autosalonu Japan Mobility Show 2024, zkoumá, jak by společnost mohla překonat omezené zdroje. Přichází spolu s konceptem Pocket, kompaktním motocyklem, který lze uložit do zavazadlového prostoru a zajistit tak mobilitu v posledním úseku přepravy.
Panely jsou vyrobeny z recyklované akrylové pryskyřice pocházející z použitých koncových světel. Výsledkem jsou vnější panely, které nevyžadují lakování, což společnosti Honda umožňuje vytvořit jedinečný nelakovaný povrch, který tradiční materiály neumožňují. Tento materiálový přístup by mohl snížit emise při výrobě až o 45 % – částečně díky použitým recyklovaným materiálům, ale také díky tomu, že se panely nelakují – lakování může představovat až 80 % emisí CO2 z automobilky.
Model vystavený v Miláně se vyznačuje černobílým mramorovým efektem, kterého bylo dosaženo smícháním barev s různými body tání a jejich nanesením na panely při formování – po usazení materiálu ve formě se vytvoří mramorování.
Vedle poutavého vzhledu jsou panely vozidla odolné proti prasklinám a mají schopnost vrátit se po lehkých nárazech do původního tvaru. Vykazují také vysokou úroveň odolnosti proti povětrnostním vlivům a podléhají jen minimální degradací vlivem slunečního záření.
Díky vynikající průhlednosti akrylové pryskyřice bylo možné dveře zavazadlového prostoru konceptu SUSTAINA-C vytvořit z jediného panelu, který funguje jako displej chytrého telefonu. Tento mini-LED displej umožňuje komunikovat s ostatními účastníky silničního provozu prostřednictvím jednoduchého textu nebo obrázků a nabízí tak potenciální nový směr v designu exteriéru budoucích vozidel.
V neposlední řadě použití akrylové pryskyřice dokládá možný budoucí přístup, který využívá oběh zdrojů. Technologie byla vyvinuta ve spolupráci se společností Mitsubishi Chemical a spočívá v tom, že se použitá koncová světla z vyřazených vozidel rozdrtí a zpracují a poté se z nich vyrobí panely pro koncept SUSTAINA-C. Jedná se o jeden ze způsobů, kterými se společnost Honda snaží omezit spotřebu primárních surovin, a o součást jejích snah získat energeticky účinnější, nízkouhlíkové a nákladově efektivní pokročilé recyklační technologie a vytvořit oběhový hodnotový řetězec od vozidla k vozidlu.
Kento Ishii, mluvčí pro koncept SUSTAINA-C, uvedl: „SUSTAINA-C dokládá, jaké máme možnosti, když přemýšlíme udržitelněji. To platí nejen pro samotné panely, ale i pro prvky, které nejsou zvenčí vidět. Ať už se jedná o získávání ekologičtější oceli pro podvozek nebo recyklovaných materiálů pro interiér, existuje mnoho způsobů, jak se můžeme zasadit o výrobu vozidel, která bude šetrnější k životnímu prostředí. A nijak tím nemusí utrpět vzhled našich produktů – využíváme nové materiály, vytváříme jedinečnou estetiku a zajišťujeme vyšší hodnotu pro naše zákazníky.“
Společnost Honda již nyní hledá způsoby, jak snížit emise CO2 při výrobě svých produktů zde v Evropě, jak dokazuje verze „Vetro“ nesmírně populárního skútru SH125i vyráběná v továrně Honda Italia Industriale v italské Atesse. „Vetro“, což v italštině znamená sklo, je speciální edice modelu s výraznými poloprůhlednými nelakovanými zelenými panely kapotáže, při jejichž výrobě se uvolňuje o 9,5 % méně emisí CO2 než u tradiční lakované kapotáže.
Tento nový materiál, vyvinutý ve spolupráci se společností Honda Motor v Japonsku, je náhradou za plast ABS, který se tradičně používá pro nekonstrukční díly a komponenty. Nový materiál zajišťuje elegantní, jednotný styl karoserie a prémiový vzhled.
Elegantní vzhled modelu SH125i Vetro se snoubí s jeho bezproblémovou praktičností a účinností. Jedná se o první model Honda vyrobený v Atesse, který splňuje nové emisní cíle EURO5+ – zákonný požadavek, který musí do konce roku 2024 splňovat všechny nové typy modelů.
Marcello Vinciguerra, výkonný ředitel společnosti Honda Italia Industriale, uvedl: „Model SH125i Vetro je ukázkou toho, jak mohou mít malé změny v použitých materiálech hmatatelný přínos pro životní prostředí. V naší továrně v Atesse tvrdě pracujeme na zefektivnění našich výrobních metod a zaměřujeme se i na snižování emisí, které produkujeme. Těší nás tato možnost dále přispívat ke globálním cílům společnosti Honda v oblasti uhlíkové neutrality prostřednictvím pokračujících inovací a vývoje produktů.“
Snížení emisí CO2 prostřednictvím inovativního využití materiálů, jak dokládá model SH125i Vetro, je jen jedním z kroků, kterými společnost Honda zde v Evropě přispívá ke globálnímu cíli společnosti dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality u všech produktů a provozních činností firmy.
Ústředním bodem těchto snah je iniciativa společnosti Honda „Triple Action to Zero“ (Tři cesty k nulovému vlivu na životní prostředí), která zahrnuje uhlíkovou neutralitu, čistou energii a oběh zdrojů – v posledním případě se společnost Honda bude snažit zavést oběh zdrojů mezi vozidly a používat až 100 % udržitelných materiálů. Koncepty SUSTAINA-C i Pocket jsou prvními příklady toho, co přinese budoucnost.
Victoria Friend, vedoucí oddělení společnosti Honda Motor Europe pro soulad produktů s předpisy a jejich udržitelnost, uvedla: „Koncepty SUSTAINA-C a Pocket i SH125i Vetro ztělesňují změnu, kterou chceme projít. Snažíme se urychlit přechod od modelu založeného na hromadné spotřebě k oběhovému modelu. K tomu nemůže dojít přes noc. Zjišťujeme, které postupné kroky můžeme udělat už nyní – například ty, které se realizují v naší továrně v Atesse. Můžeme zavádět stále účinnější opatření, která nám pomohou na cestě k uhlíkové neutralitě u všech našich produktů a provozních činností firmy do roku 2050.“
Stánek společnosti Honda se bude na akci „Garden of Ideas“ časopisu Vanity Fair Italia během festivalu Milan Design Week nacházet na nádvoří Museo Diocesano. Jeho vnější zrcadlové stěny byly navrženy tak, aby splynul s historickým prostředím. Má po celé své šířce duhová okna, která vytvářejí organický prostor akcentující přírodu a podtrhující vystavená témata udržitelného rozvoje.
Uvnitř si návštěvníci mohou prohlédnout tři vystavené modely spolu s ukázkami z výrobního procesu konceptu SUSTAINA-C, které ukazují cestu akrylové pryskyřice od použitého koncového světla až po panel karoserie vozidla.