
Spojka je jednou z nejdůležitější součástí motorky, abyste se vůbec mohli rozjet. Jde o součástku mezi motorem a převodovkou. Díky ní se lze rozjet a při jízdě měnit rychlostní stupně.
K ovládání spojky slouží na motorce levá páčka na řídítkách, která ji po stisknutí páčky uvolní a pak je možné přeřadit. To se provádí levou nohou. Pohybem nohou nahoru se zpravidla řadí vyšší rychlosti a pohybem dolů ty nižší. Mezi jedničkou a dvojkou bývá zpravidla neutrál, ale například Honda Super Cub měla rychlosti za sebou a neutrál byl úplně dole. Po zařazení rychlosti se páčka hladce pouští, aby se spojil zvolený převod s motorem.
Při řazení vyšších rychlostních stupňů lze ovšem u většiny dnešních motorek řadit bez spojky. Všechny dnešní moderní motorky totiž mají polo-automaty, které umožňují řadit nahoru bez použití spojky. Při řazení vyššího rychlostního stupně stačí jen ubrat plyn, abyste odlehčili převodovce, a v tu chvíli přeřadit. Takové řazení je pak dokonce rychlejší i plynulejší a ocení ho zejména spolujezdec.
Při řazení nižších rychlostí se pro zjemnění dají navíc dávat meziplyny. Ty totiž pomohou srovnat rychlost motoru a převodovky a tím pádem bude brzdění plynulejší a po uvolnění spojky motorka tolik necukne.
Závady spojky
Spojka je ovšem pouze součást techniky, která se může porouchat. Podívejme se na její nejčastější možné závady.

Může se stát, že i když je zařazena rychlost a spojka je vypnutá (tedy stisknutá páčka na řidítkách), motorka pořád táhne dopředu. V tomto případě je spojka špatná a málo vypíná. Takovou poruchu může způsobovat několik možností. Mohou být například poškozené (zdeformované nebo zprohýbané) mezikroužky z ocelového plechu, ale může to být způsobeno i poškozenými lamelami.
Pokud je přeřazení hlučné a z převodovky se ozývají rány, může to být buď problém samotné převodovky anebo naopak toho, že spojka vypíná nedostatečně. V takovém případě je potřeba spojku i převodovku zkontrolovat.
Spojka také může jít příliš ztuha, takže na stisknutí páčky budete muset vyvinout hodně síly. To může být způsobeno buď ztuhlým lankem nebo třeba poškozenými spojkovými lamelami. V první řadě bude potřeba zkontrolovat lanko, v tom dalším pak rozebrat spojku a zkontrolovat lamely a samotný spojkový koš. Pokud zjistíme poškození, je potřeba jej odstranit. U drobného poškození lze koš opatrně zbrousit hranou pilníku (piliny musíme pečlivě odstranit, aby se nedostaly do bloku motoru). Jestliže je závada vážnější (například vrypy či trhliny na spojkovém koši), je potřeba díly vyměnit.
Pokud se vám páčka anebo samotná spojka po uvolnění nevrací, může za tím opět stát samotné lanko, spojkové lamely anebo spojkový koš. V takovém případě je opět potřeba všechny tyto součástky postupně zkontrolovat.
Ze spojky také mohou vycházet nepříjemné zvuky. Pokud se tak stane, bývá na vině poškození spojkového koše. To mohou způsobovat prasklé ocelové mezikroužky, případně poškozené těsnící O-kroužky na dně koše.
A co dělat, když motor po přeřazení rychlosti nezabírá hned? V tomto případě prokluzuje spojka. To se dá poznat i sluchem. Může pomoci seřízení spojky pomocí lanka. Pokud se však situace nezlepší, pak mohou být poškozené anebo vychozené přítlačné pružiny u spojkového koš, případně opotřebené lamely. Tyto díly je pak nutné vyměnit.