Ročně jsou v ČR ukradeny motorky za 23 milionů, majitelé podceňují hlavně zabezpečení garáží

Letní motorkářská sezona je v plném proudu a stejně jako loni se ani letos neobejde bez krádeží motorek. Ačkoliv počet ukradených strojů v České republice se meziročně zásadně nemění, výrazně stoupá výše škody, kterou zloději majitelům jednostopých vozidel způsobí. Za loňský rok se vyšplhala na 23 milionů korun, což je o pět a půl milionu více než v roce předchozím. Slabinou některých majitelů motorek ovšem stále zůstává zabezpečení, a to jak volně stojících strojů, tak i garáží a objektů, v nichž parkují.

Podle aktuálních statistik je v České republice každý týden ukradeno osm motorek, a to napříč všemi kraji ČR, ačkoliv nelichotivé první místo s přehledem zaujímá hlavní město Praha. Jedna taková krádež znamená kromě nepříjemností pro majitele stroje také průměrnou škodu 54 tisíc korun. I když se motorkáři naučili využívat více dostupných typů zabezpečení, stále jsou případy, kdy situaci podcení. Potvrzuje to i Kateřina Brázdová ze společnosti TOKOZ: „Motorkáři už berou jako samozřejmou součást své výbavy kotoučové zámky i odolné řetězy. Často ale zapomínají na zabezpečení garáží nebo vozidel, v nichž motorky převážejí, a zloději se velice rychle naučili této slabiny využívat.“

Jak efektivně zabezpečit motocykl

Základním „kamenem“ kvalitního zabezpečení motocyklu je samozřejmě zámek. Pokud jde o klasický řetězový, měl by být z materiálu, který odolá pokusům o přeřezání a přestřihnutí. Zároveň by se měl umět dobře vypořádat s nepříznivými klimatickými podmínkami, extrémními teplotami, ale třeba i vysokou prašností. Mnohé nenechavce dobře odradí také kotoučový zámek na přední kolo s alarmem, který při neoprávněné manipulaci spustí alarm o hlasitosti 110 dB. Doplňky včetně helmy lze k motorce připevnit kódovým lankovým zámkem z oceli, přes který se zloděj jen tak snadno nedostane.

Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Mobility povzbuzuje jezdce k dalšímu objevování s expedicí Norden 901 Expedition 2025

Pozor na garáže

Garáže jsou jedním z nejslabších míst v zabezpečení objektů, a pro zloděje tudíž pravým zlatým dolem – najdou v nich sezonní výbavu, jízdní kola, zahradní sekačky a samozřejmě také motorky. Majitelé je sice uzamknou zámkem, ale na zajištění uvnitř garáže už nemyslí. Nejlepším zabezpečením přitom vždy bývá kombinace více prvků. Hodí se především uzavírací mechanismy typu xBox, které lze navrtat či navařit na strop, stěnu nebo podlahu garáže a k nim pak stroj připevnit pevným zámkem odolným vůči mechanickému poškození. Uzamykací mechanismus lze navíc využít i na další cenné věci, uložené v garáži, takže jde o investici, která se rozhodně vyplatí.

Opatrnost při transportu

Motorky ovšem nebývají v bezpečí ani při převážení třeba na srazy, závody nebo dovolené. Zloději si právě takovéto akce často vytipují jako vhodný cíl a často také kvůli chatrnému zajištění vozů uspějí. Nákladní či zavazadlový prostor dodávek, které motocykly převážejí, je proto vhodné vybavit přídavným zámkem, který pokus o krádež výrazně ztíží nebo zcela znemožní a ochrání přepravovaný náklad včetně jednostopého „pokladu“.