Projekt Indian FTR-R Fast Arrow, americký fun bike s českým dopingem

Značka Indian Motorcycle přiváží v posledních letech do motocyklového světa zcela nové trendy, a to především díky dvěma zcela novým a dříve naprosto nemyslitelným kategoriím motocyklových závodů: King of the Baggers® & Super Hooligan®. Vzhledem k jejich atraktivitě a celosvětové sledovanosti bylo jen otázkou času, kdy se tyto závody přesunou také do Evropy. To se povedlo v loňském roce a letos se Indian Motorcycle Česká republika rozhodl být také u toho.

Na základě tohoto rozhodnutí vznikl zcela unikátní projekt závodního motocyklu, který ve všech ohledech poukazuje na to, že je to motorka na závodění pro každého.

Na začátku projektu FTR-R Fast Arrow bylo 7 cílů:

  • Ukázat na atraktivitu a špičkové jízdní vlastnosti motocyklů Indian FTR
  • Předvést, že tato motorka je už v základu postavená ze špičkových komponentů a není třeba ji nějak zásadně upravovat. Je totiž možné pracovat s maximálním počtem původních dílů a součástek
  • Ukázat, že se závodní prototyp amerického motocyklu dá postavit i uprostřed Evropy a pouze ve spolupráci s lokálními firmami a výrobci.
  • Vyvinout a zkonstruovat speciální závodní komponenty tak, aby si je mohl u dealerů Indian Motorcycle koupit každý a doplnit jimi svůj originální motocykl
  • Zjistit, na jakou minimální hmotnost lze odlehčit model FTR
  • Postavit americký motocykl Indian proti srovnatelné evropské a japonské konkurenci, a to v tuzemských i zahraničních závodech
  • Nadchnout pro amatérské závody a sportovní modely Indian Motorcycle nové zákazníky
Mohlo by vás zajímat:  Motorkáře pomůže vycvičit neuronová síť

Jako základ projektu FTR-R Fast Arrow posloužil nejlehčí a nejsportovnější model FTR R Carbon. Ten byl celý rozebrán a postupně postaven znovu. U každého dílu se však řešila jeho hmotnost a účel. Velká část z nich byla odlehčena a spousta z nich se na motocykl už ani nevrátila.

Projekt FTR-R Fast Arrow ale neměl za cíl být pouze rychlý a výkonný, aby byl řádnou oslavou 10 let Indian Motorcycle na českém a slovenském trhu, musel být také atraktivní. Za návrhem celkového designu stojí Aleš Exler a společnost RideRace. Poniklovaný rám a kyvnou vidlici má na svědomí Michal Vrbacký z FSB Brno. Původní podvozek Öhlins byl přestavěn přesně podle přání a potřeb pilota firmou Vangelas Racing z Brna, stejně tak byl upraven původní brzdový systém. A protože každý motocykl, se kterým chce jeho jezdec být mrštnější do zatáček, nutně potřebuje lehčí kola, padla volba jasně na Titax Racing Wheels, aktuálně nejlehčí a nejpevnější kovaná kola pro FTR na světě, která se navíc vyrábí v ČR. Díky nim činí celková úspora rotačních hmot přes 10 kg.

Aby byl motor v závodech více než konkurenceschopný, musel projít dílnou Strapina Racing motorového inženýra Pavla Strapiny, který provedl všechny úpravy podle technických regulí pro Super Hooligan®. Celý motor byl rozebrán a znovu sestaven, stejně jako celý motocykl, nicméně díky sérii úprav má o 12 kg méně. Při dalším ladění motoru se pak pracovalo s původní řídící jednotkou, o jejíž naladění a zbrusu nové mapy se postarali ve společnosti Motoshop DNX z Hodonína.

Mohlo by vás zajímat:  All American Fest nabídne nabitou family zónu v režii MGA a ZAPF Creation

Výfukový systém laděný především na maximální výkon a točivý moment se vyvíjel více než dva měsíce u nejlepších českých výfukářů RP Tuning z Neslovic. Kromě vyššího výkonu přinesl tento systém i další znatelnou úsporu hmotnosti. Kit otevřeného závodního sání pak byl velkým překvapením. Jako podporu projektu jej dodali přímo vývojáři továrního týmu Indian Motorcycle Racing (S&S, USA), je určen pouze pro tovární speciály a běžně neprodejný. Kvůli vyššímu zatížení má motor velký přídavný olejový chladič a výrazně vyšší výkon si vyžádal také použití závodního spojkového kitu značky Rekluse.

Použité kovové díly byly odlehčeny a upraveny u Funk Soul Brothers v Brně a dostaly novou odolnou povrchovou úpravu od Aeron CZ také v Brně. Drobné duralové a karbonové díly jsou pak dílem legendárních brněnských MCR café Racers. Závodní přepákování bylo vyvinuto a vyrobeno v ARP Racing Parts ve Velkém Meziříčí, systém rychlořazení a blipper k tomuto kompletu vyvinul Ing. Mirek Rollinger ze Shifting ContRoll v Kuřimi a sedlo přesně podle specifikace jezdce vyrobili v Milita Seats v Pucově. Dalším velkým pomocníkem se speciálními závodními díly a spojovacím materiálem byla pak firma Larsson Czech z Brna. Finální kabát projektu FTR-R Fast Arrow má na svědomí airbrush studio Flat´n´Roll Customs z Černuci, hydrografiku Pugner Design z Doks a celá stavba a montáž byla provedena v dílnách Indian Motorcycle Česká republika v Praze.

Jako pilot tohoto motocyklu byl vybrán Marek Červený No. 45, špičkový český závodník a mnohokrát korunovaný král Road Racingu. Tato volba byla logická i proto, že sám Marek je úspěšným konstruktérem vítězných závodních motocyklů a na stavbě speciálu se přímo podílel.

Mohlo by vás zajímat:  Kawasaki předvádí na EICMA pět nových modelů 2025

Spolupráce tolika šikovných českých rukou a mozků na jednom motocyklu je dalším historickým unikátem tohoto projektu.

Indian FTR-R Fast Arrow, unikátní hybrid mezi sportovním customem a ultimátním závodním strojem, se letos objeví v tuzemských seriálech Bagger Race, Dafit a Motoriders. Navíc bude reprezentovat české barvy a české zastoupení Indian Motorcycle také v mezinárodním seriálu Bagger Party Race.

Technické parametry:
FTR-R Fast Arrow
Objem motoru: 1 203 cm3
Výkon: 153 koní
Točivý moment: 148 Nm
Objem nádrže: 13 l
Hmotnost: 176 kg (-45 kg oproti originálnímu modelu)
Závodní speciál postavený podle specifikace třídy Super Hooligan®