Kořeny modelu Ténéré sahají až do roku 1976, kdy Yamaha představila adventure enduro XT500. Všestranný čtyřdobý jednoválec se silným točivým momentem a kompaktním rámem okamžitě zaznamenal velký úspěch. Koncem sedmdesátých let byl model XT500 v řadě evropských zemí nejprodávanějším motocyklem značky Yamaha a jen ve Francii se během 14 let výroby prodalo přes 60 000 kusů.
Schopnost projet jakýkoli terén, robustní konstrukce a výjimečná spolehlivost nabídly mnoha jezdcům nová dobrodružství, a stejné kvality z něj také učinily ideální volbu jezdců prvního ročníku rallye Paříž-Dakar, ve kterém zvítězil francouzský jezdec Cyril Neveu právě na modelu XT500.
XT500 si rychle získal pověst nejodolnějšího motocyklu pro pouštní rallye a stal se základním modelem pro adventure jezdce a enduro soutěže. Dnes je považován za jeden z nejvýraznějších a nejkultovnějších motocyklů konce 20. století, s aktivními kluby majitelů XT500 po celém světě.
Na konci sedmdesátých let se model XT stal legendou mezi evropskými jezdci a v roce 1983 společnost Yamaha představila model XT600Z, který se stal prvním motocyklem nové kategorie Adventure pojmenovaným Ténéré, což v řeči Tuaregů znamená „poušť“ nebo „divočina“.
Od té doby se modely Ténéré nepřetržitě vyvíjely, a tak se na konci osmdesátých let objevil dvouválec XTZ750 Super Ténéré, následovaný počátkem devadesátých let jednoválcem XTZ660 Ténéré. Během tohoto období zvítězily motocykly Yamaha kategorie Adventure v mnoha soutěžích Rallye Dakar – Francouz Stéphane Peterhansel v devadesátých letech dosáhl 6 vítězství na továrním speciálu upraveném z modelu XTZ750.
Dnešní řada Yamaha Adventure nabízí sofistikované modely XT1200Z a XT1200ZE Super Ténéré, které byly představeny v roce 2010, a také exkluzivní a technologiemi nabitý model XT1200ZE Raid Edition.
Ténéré 700 World Raid: Testováno do extrému
První známkou vývoje nového motocyklu Yamaha Adventure bylo představení konceptu T7 v roce 2016. Nový koncept, který se objevil na motocyklových výstavách po celém světě, vzbudil nesmírný zájem a očekávání. V roce 2017 Yamaha skutečně představila prototyp Ténéré 700 World Raid, který byl opět o krok blíž konečnému sériovému motocyklu.
Od roku 2017 absolvoval prototyp Ténéré 700 World Raid intenzivní turné po důležitých místech na celém světě. Během této vývojové fáze prošel nejnáročnějšími testy v mimořádně těžkém terénu a velmi náročných klimatických podmínkách.
Profesionální jezdci, včetně vícenásobného dakarského vítěze Stéphana Peterhansela a jezdců oficiálního týmu Yamalube Yamaha Rally Team Adriena van Beverena a Rodneyho Faggotera, testovali prototyp World Raid až na samé hranice možností po celém světě, od nehostinného australského vnitrozemí až po jihoamerické pouště.
Současně s tisícovkami hodin věnovanými vývoji byl v programu Ténéré 700 World Raid představen design motocyklu velkému počtu místních jezdců, které společnost Yamaha pozvala, aby svými cennými připomínkami pomohli dotvořit finální produkční model.
Zcela nový model Ténéré 700: Lehký motocykl kategorie Adventure pro jakýkoli terén
Všechny motocykly Yamaha Adventure mají dobrodružného ducha a jsou odolné, schopné a spolehlivé. Každý model Ténéré v segmentu Adventure otevírá nové možnosti nekonečného cestování a umožňuje jezdci objevit pocit neomezené svobody. Jedinou hranicí je jezdcova představivost. Příští horizont je váš.
Obrovské zkušenosti společnosti Yamaha s terénními soutěžemi a celou řadu vítězství nelze přehlédnout. Nastal čas, aby značka Yamaha opět zaujala přední příčku v segmentu Adventure. Představujeme zcela nový model Ténéré 700 – lehký a nekompromisní model Adventure se špičkovými specifikacemi ve své třídě a jeden z nejzajímavějších a nejvýraznějších Adventure modelů představených v posledních letech.
S úspěšným řadovým dvouválcem CP2 689 ccm a zcela novým podvozkem je model Ténéré 700 připraven nabídnout špičkové jízdní vlastnosti a ovladatelnost na nezpevněném povrchu a současně schopnost rychlého překonávání dlouhých vzdáleností na silnici – představuje tak mimořádně schopný a všestranný Adventure motocykl.
Přehled modelu Ténéré 700
- Rallye design Dual Sport T7 s nezaměnitelnou DNA Ténéré
- Lehký, kompaktní, hbitý
- Výjimečné terénní schopnosti
- Schopnost celoročního provozu
- Vysoký potenciál dálkových terénních jízd, dojezd více než 350 km
- Silný motor s vysokým točivým momentem, kultivovaným chodem a nízkou spotřebou
- Možnost vypínání ABS při jízdě v terénu
- Účinný štít a kryty rukou pro dokonalou ochranu před nepřízní počasí
- Nejmodernější odpružení s dlouhým zdvihem
- K dispozici ve 3 barevných variantách
Čtyřdobý motor CP2 689 ccm s charakteristikou Adventure
Značka Yamaha způsobila ve světě motocyklů revoluci svou konstrukční filozofií klikového hřídele „crossplane“, kterou využívají motory nejprodávanějších modelů Yamaha, a také vyhlášený řadový dvouválec 698 ccm nového modelu Ténéré 700.
Klíčovou vlastností kompaktního motoru CP2 je jeho výrazný točivý moment s lineárním průběhem, který zajišťuje okamžitou reakci na pohyb plynovou rukojetí a bezkonkurenční akceleraci, díky tomu je nepřekonatelný v terénu i na silnici. Maximální točivý moment při 6 500 ot/min představuje ideální poměr výkonu a ovladatelnosti a se svou výjimečně nízkou spotřebou paliva zajišťuje modelu Ténéré 700 schopnost překonávat dlouhé vzdálenosti bez zastávek na doplnění paliva.
Sekundární převod je optimalizovaný tak, aby vyhovoval specifickým potřebám jezdců v kategorii Adventure, a společně s řadou specifických nastavení vstřikování paliva tak ještě více zvyšuje pozoruhodnou všestrannost a nadstandardní výkony v různých jízdních podmínkách.
Nový lehký dvojitý kolébkový ocelový rám
Při vývoji Ténéré 700 byl jedním z klíčových cílů štíhlý, agilní a pocitově lehký podvozek, který by stejně dobře vyhovoval pro jízdu v terénu i na silnici. Aby bylo možné tyto požadavky splnit, vyvinuli konstruktéři společnosti Yamaha zcela nový lehký dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, který spojuje nízkou hmotnost s vysokou pevností a dokonale se hodí do různých podmínek.
Robustní podvozek s kompaktním rozvorem 1 590 mm a štíhlým profilem zajišťuje modelu Ténéré 700 citlivé řízení, zatímco světlá výška 240 mm udržuje bezpečnou vzdálenost od země i v nejtěžším terénu.
Štíhlý, kompaktní a ergonomický design a sedlo
Možnost přenášet váhu těla dopředu a dozadu je zásadní pro udržení naprosté kontroly při jízdě v terénu – proto je nový model Ténéré 700 vybaven plochým, 880 mm vysokým sedlem s úzkým profilem, které jezdci dává maximální volnost pohybu. Kompaktní tvary a úzká nádrž rovněž umožňují sevřít motocykl koleny při jízdě vsedě i vestoje, a zvýšit tak stabilitu a ovladatelnost v každé situaci, v terénu i na asfaltu.
Agresivní maska ve stylu rallye se čtyřmi LED světlomety
Nová Ténéré 700 se pyšní nezaměnitelným designem světlometů, který přímo odkazuje na nejnovější tovární speciály Yamaha a koncept T7. Celkem čtyři LED světlomety poskytují výkonné světelné paprsky, které dokonale osvětlí i ta nejtemnější zákoutí. Uspořádání světlometů 2+2 za čirým ochranným štítem a dvě LED obrysová světla v dolní části zvýrazňují dojem vysokovýkonného stroje, který dotváří impozantní charakter tohoto nového motocyklu kategorie Adventure.
Nastavitelná 43mm USD vidlice s dlouhým zdvihem
Když jezdíte po nezpevněném povrchu, potřebujete nejlepší možné odpružení. A dlouhozdvihová vidlice modelu Ténéré 700 je nesporným důkazem, že před vámi stojí skutečný Adventure motocykl se špičkovými terénními schopnostmi. 43mm vidlice s vysokou tuhostí v ohybu odolává i nejextrémnějšímu terénu a zajišťuje přesné řízení a plynulé odpružení. Se zdvihem 210 mm představuje přední odpružení špičkové úrovně, se kterým se můžete sebevědomě pustit i do nejnáročnějších terénů.
Možnost kompletního nastavení tlumení znamená vysokou úroveň komfortu a lehkou ovladatelnost na silnici, a tím činí z modelu Ténéré 700 jeden z nejschopnějších motocyklů pro jízdu na dlouhé vzdálenosti.
Dálkově seřiditelný zadní tlumič
Model Ténéré 700 je vybaven zadním odpružením s přepákováním rallyového typu s progresivní charakteristikou pro maximální jízdní komfort a dokonalé jízdní vlastnosti.
Lehká hliníková kyvná vidlice přispívá ke snížení neodpružených hmot a její zdvih 200 mm, podobný jako u předního odpružení, dovoluje jízdu v nejnáročnějších terénních podmínkách a současně poskytuje pohodlí při jízdě na silnici. Další významnou funkcí je dálkově ovládané nastavení předpětí pružiny tlumiče, které umožňuje rychle a jednoduše přizpůsobit charakter odpružení aktuálním jízdním podmínkám.
Rallyový přístrojový panel a tapered řídítka
Usedněte za řídítka nové Ténéré 700 s přístrojovým panelem ve stylu rallye před sebou, nasajte nezaměnitelný dakarský charakter nového modelu Adventure a nechte se inspirovat k dlouhým expedičním výpravám. Kompaktní přední kapotáž s rallyovým štítem poskytuje vynikající ochranu před větrem a zachovává štíhlý a lehký design, zatímco tapered řídítka v soutěžním stylu nabízejí uvolněnou jízdní polohu vsedě i vestoje.
21palcové přední a 18palcové zadní kolo
Stejně jako špičkové přední a zadní odpružení, také kola s drátěným výpletem jednoznačně demonstrují dokonalou způsobilost pro náročné terénní jízdy. Svou schopností účinně absorbovat neustálé nárazy při jízdě v drsném terénu, a v kombinaci s dlouhými zdvihy odpružení, vám lehká drátěná kola zajistí špičkovou ovladatelnost a jízdní vlastnosti.
Jako originální obutí jsou použity pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR, ale protože Ténéré 700 používá soutěžní kombinaci 21palcového předního kola a 18palcového zadního kola, máte možnost vybrat si ze široké nabídky pneumatik takové, které budou nejlépe vyhovovat vašim požadavkům – od enduro vzorku pro převážně offroadové ježdění po sportovní typy s duálním dezénem pro terénní i silniční použití.
Štíhlá nádrž o objemu 16 litrů pro dlouhý dojezd
Při vývoji tohoto Adventure motocyklu nové generace byly mezi požadavky na nový model Ténéré 700 špičkové schopnosti v terénu, vynikající jízdní vlastnosti na silnici a skutečně dlouhý dojezd.
Štíhlý design palivové nádrže proto umožňuje natankovat až 16 litrů paliva a současně díky úzké zadní části nabízí jezdci volnost pohybu a možnost pevně sevřít motocykl koleny. Kompaktní rozměry nádrže vám tak umožní bez překážek přenášet váhu těla jak při jízdě vsedě, tak při jízdě vestoje, a díky výjimečně nízké spotřebě paliva dvouválcového motoru nové Ténéré 700 vám 16 litrů vystačí na více než 350 km dlouhé jízdy jakýmkoli terénem v jakémkoli ročním období.
Kompaktní multifunkční přístrojový panel ve stylu rallye
Dalším příkladem využití technologií převzatých ze světa rallye je kompaktní multifunkční přístrojový panel Ténéré 700. Umístění lehkého přístrojového panelu ve střední části za štítem zajišťuje dokonalou čitelnost přehledně uspořádaných informací, které lze zkontrolovat rychlým pohledem bez ztráty vizuálního kontaktu s povrchem vozovky. Multifunkční LCD displej zobrazuje komplexní informace včetně indikátoru zařazeného převodového stupně, množství paliva, dvou denních počítadel kilometrů a odhadovaného dojezdu, průměrné a okamžité spotřeby paliva a mnoha dalších údajů.
Design přední části je přizpůsoben možnosti instalace navigačních zařízení různých výrobců a umožňuje doplnit motocykl vybavením dle vlastních požadavků, například GPS, roadbookem nebo telefonem.
Vypínatelné ABS pro snadné nastavení
Brzdový systém se skládá ze dvou 282mm předních vlnitých kotoučů a 245mm vlnitého zadního kotouče a poskytuje dobře dávkovatelný brzdný výkon ve všech rychlostech, v terénu i na silnici.
Před jízdou v terénu můžete kdykoli zastavit a spínačem systém ABS dočasně vyřadit. S vypnutým systémem ABS máte nad motocyklem naprostou kontrolu a můžete tak využívat úmyslného zablokování zadního kola, například v ostrých zatáčkách nebo při sjíždění strmých svahů.
Dobrá ochrana jezdce
Přední kapotáž a štít poskytují při jízdách na dlouhé vzdálenosti ochranu před větrem a nepříznivým počasím, zatímco štíhlá a kompaktní konstrukce motocyklu umožňuje jezdci skrýt se před hlavním proudem vzduchu. Odolné plastové kryty rukou nejen odklánějí vítr a déšť, ale také chrání před kamínky odletujícími od vozidel před vámi a poskytují ochranu proti větvím a listí při jízdě v divočině. V případě pádu také pomáhají ochránit páčky a plynovou rukojeť.
Hlavní technické prvky
- Čtyřdobý řadový dvouválec CP2 689 ccm s vysokým točivým momentem
- Nový lehký dvojitý kolébkový ocelový rám
- Štíhlý, kompaktní a ergonomický design a sedlo
- Agresivní maska ve stylu rallye se čtyřmi LED světlomety a dvěma LED obrysovými světly
- Nastavitelná 43mm USD vidlice se zdvihem 210 mm
- Dálkově nastavitelný zadní tlumič se zdvihem 200 mm
- Kompaktní rallyový přístrojový panel a tapered řídítka
- Lehké 21palcové přední a 18palcové zadní kolo s drátěným výpletem s pneumatikami Adventure
- Štíhlá nádrž o objemu 16 litrů pro dojezd více než 350 km
- Kompaktní multifunkční přístrojový panel ve stylu rallye
- Vypínatelný systém ABS pro nastavení za provozu
- Štít a kryty rukou pro ochranu jezdce
Dostupnost
Nová Ténéré 700 bude u evropských dealerů Yamaha dostupná ve druhé polovině roku 2019.
Barvy
- Ceramic Ice
- Competition White
- Power Black