O víkendu 25. a 26. července proběhlo na Červenohorském sedle dopravně bezpečnostní opatření zaměřené na motorkáře. Policisté společně s BESIPem zde představili kampaň „Nechoď za svůj LIMIT“, jehož tváří je motocyklový závodník Lukáš Pešek.
Tato kampaň se zaměřuje na školu bezpečné jízdy, aby každý motorkář poznal svůj limit, za který by neměl jít. Motorkáři tak měli možnost potkat se nejen s tímto slavným závodníkem, ale také se s ním projet. Lukáš Pešek je pak upozornil na chyby, kterých se za jízdy dopouštějí. Nesměly také chybět rady, jak se bezpečně pohybovat v silničním provozu, aby každý dojel do svého cíle. Ti, kteří měli zájem, obdrželi motorkářské reflexní šle.
Preventivní akce se během víkendu zúčastnilo 150 motorkářů. Osm z nich se dopustilo přestupku, které policisté vyřešili na míst. Jednalo se o překročení nejvyšší povolené rychlosti a nesprávný způsob jízdy.
Cílem kampaně LIMIT je poukázat na neuspokojivou bilanci fatálních následků nehod s účastí motocyklistů. Během aktuální dekády (pozn. období 2011-2019) bylo každoročně usmrceno v průměru 78 motocyklistů a dalších 488 těžce zraněno.
Hlavní tvář kampaně, motocyklista Lukáš Pešek, k tomu dodává: „Na většinu motorkářů i řidičů doma čeká rodina nebo někdo blízký. To je hodně dobrý důvod dojet v klidu do cíle,“ Lukáš, který dlouhodobě propaguje bezpečné chování na motocyklech, se na kampani osobně podílí jak v médiích, tak také v terénu.
A proč právě na Červenohorském sedle? Od 9. června 2017, kdy byla komunikace po rekonstrukci uvedena do provozu, do 30. června 2020 bylo v úseku Kouty nad Desnou – Červenohorské sedlo evidováno 33 nehod se zraněním, z toho 3 nehody se zraněním smrtelným (všechno motocyklisté ve věku 28 let, 37 let a 44 let), 9 nehod s těžkým zraněním (všechno motocyklisté) a 21 nehod se zraněním lehkým (z toho 19 motocyklistů).
Nejrizikovější skupina? Motocyklisté ve věku 35-44 let
Data z uplynulého roku hovoří jasně. Nejvíce motocyklistů bylo usmrceno v situaci, kdy viníky byli motocyklisté ve věkových kategoriích 25-34 a 35-44 let (shodně 13 usmrcených). Nejvíce těžce zraněno (63) viníky-motocyklisty bylo ve věkové kategorii 35-44 let.
Nejčetnější faktory, které přispívají ke vzniku nehod motocyklistů:
- nepozornost řidiče motocyklu
- vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti jízdy stavu vozovky
- nezkušenost motocyklisty
- nesprávné vyhodnocení situace
- vědomé nerespektování pravidel silničního provozu
- reakce v panice