Nové BMW R nineT/5 k výročí představení řady /5 a 50 let výroby BMW Motorrad

Nový R nineT /5 představuje další přírůstek do úspěšného světa motocyklů BMW Motorrad Heritage, tentokrát se zvláštními historickými kořeny: model je oslavou 50. výročí legendární série /5 a současně spuštění výroby v berlínském závodě BMW Motorrad ve Spandau před 50 lety.

Protože se v šedesátých letech dramaticky zvýšila výroba automobilů BMW, bylo rozhodnuto, že motocykly BMW budou vznikat v Berlíně. Vše se rozběhlo v roce 1969 s počtem přibližně 400 zaměstnanců a novou řadou motocyklů /5 v podobě modelů R 50/5, R 60/5 a R 75/5. Nové motocykly BMW dokonale zapadly do doby, kterou zmítaly sociální nepokoje, vlna rockové hudby a silná touha po svobodě.

Výroční BMW Motorrad model R nineT /5 ovšem neodkazuje pouze na 50. výročí série /5 a 50 let výroby BMW Motorrad v Berlíně Spandau. R nineT /5, které vznikne pouze v omezeném počtu kusů a jež nabízí vyhřívané rukojeti ve standardní výbavě. Výroční model má například moderní měkčené opěrky kolen, stejně jako propracovanou modrou metalickou barvu kapotáže Lupine Blue s kouřovým efektem a zdvojenou linku na palivové nádrži, která nese znak výročí. Chromovaná zrcátka a svody výfukového potrubí jsou taktéž návratem k historickému archetypu, stejně jako sedadlo pro dva cestující tvarované ve stylu řady /5 s křížovým prošívaným reliéfem svrchní části, zádržnými páskami a bílým lemováním, nebo manžety na teleskopické přední vidlici. Hliníkově stříbrná povrchová úprava motoru, převodovky, kluzných pouzder vidlice, nábojů kol a jejich paprsků také stylově evokuje legendární modely /5, stejně jako komponenty vyvedené v černé barvě, jako je rám a kryt hnacího hřídele.  

Mohlo by vás zajímat:  2025 Kawasaki Ninja 1100SX: Trans-Europe Express

BMW R nineT /5 pohání vzduchem/olejem chlazený motor typu boxer, známý z ostatních modelů R nineT, s vrtáním 101 mm a zdvihem 73 mm, tudíž se zdvihovým objemem 1170 cm3. Maximální výkon dosahuje 81 kW/110 koní při 7750 ot./min a maximální točivý moment 116 Nm vrcholí v 6000 ot./min, přičemž maximální otáčky motoru dosahují hranice 8500 ot./min.

R nineT /5 je vybaven výfukovým systémem s leštěným zadním tlumičem modelu R nineT Racer, stejně jako chromovými výfukovými svody. Těsně obepíná svalnaté tvary R nineT /5 a stylově podtrhuje štíhlý vzhled, který byl pro řadu /5 před 50 lety typický. Výfukový systém má servomotorem ovládaný akustický ventil, který na jednu stranu zajistí sonorní zvukový projev motoru boxer a zároveň splnění hlukových norem ECE R41-04. Velký katalyzátor navíc zabezpečuje ještě účinnější čištění výfukových plynů.

Nabídka Originálního BMW Motorrad příslušenství zákazníkům nabízí celou řadu možností individualizace přizpůsobení autentického charakteru R nineT /5 osobnímu vkusu.

Test BMW R NINE T: motorka, o které se mluví

Stejně jako ostatní modely R nineT, také R nineT /5 má speciální koncepci rámu z prostorové struktury vytvořené z ocelových trubek. Tvoří ji tři části: hlavní přední část, zadní část s integrovaným koncovým dílem a rám pro spolujezdce. Tyto tři rámové komponenty jsou k sobě přišroubovány. Díky odnímatelnému rámu spolujezdce nabízí R nineT /5 také dostatek prostoru pro změnu vzhledu, a tedy i charakteru „boxeru“ BMW zcela podle osobního vkusu.Výška sedadla jezdce je přibližně 825 mm, což ve spojení s úzkým vybráním pro nohy poskytuje příjemné pohodlí pro něj i jeho spolujezdce.

Mohlo by vás zajímat:  Nová generace supersportů: 2025 Yamaha R9

Pro obzvláště autentický a klasický vzhled zcela ve stylu R 75/5 je R nineT /5 vybaveno koly s rozměry 3,5 x 17 palců vpředu a 5,5 x 17 palců vzadu, s pneumatikami 120/70 ZR 17 a 180/55 ZR 17. Bezpečné zpomalení zajištují čtyřpístkové brzdové třmeny vpředu spolu s plovoucími brzdovými kotouči o průměru 320 milimetrů a ABS. Standardně dodávaný systém ASC předchází prokluzu kola na kluzkém povrchu.

Hlavní vlastnosti BMW R nineT /5:

  • Výkonný boxer s objemem 1170 cm³ a výkonem 81 kW/110 koní, který splňuje emisní normu EU4.
  • Drátěná kola 3,5 x 17 palců vpředu a 5,5 x 17 palců vzadu.
  • Dvojice předních kotoučů s průměrem 320 mm.
  • Standardně ABS.
  • Standardně systém ASC.
  • Standardně vyhřívané rukojeti.
  • Výfukový systém 2-do-1 z ušlechtilé oceli s chromovými rozvody a leštěný zadní tlumič.
  • Chromovaná zpětná zrcátka.
  • Palivová nádrž s měkčenými kolenními opěrkami a propracované lakování modrou metalickou barvou Lupine Blue s kouřovým efektem a dvojitými linkami.
  • Přední blatník v modré metalické barvě Lupine Blue s dvojitými linkami. 
  • Dvojité sedadlo s chromovanými ozdobnými prvky a bílým lemováním, evokujícím historického předchůdce.
  • Kluzná pouzdra vidlice, náboje kol a jejich paprsky v hliníkově stříbrném provedení. 
  • Teleskopická vidlice s manžetami.
  • Kvalitní detaily, jako jsou můstky vidlice a opěrky nohou z kovaného eloxovaného hliníku.
  • Limitovaná edice.