Nové BMW R 1300 GS Adventure

Velké BMW GS Adventure s plochým dvouválcovým boxerem je již více než dvě desetiletí synonymem pro dálkové cesty se spolujezdcem a spoustou zavazadel.

„Vzhled nového BMW R 1300 GS Adventure zcela jistě vzbudí pozornost. Velké GS se od své téměř subtilního sourozence liší více než jen vizuálně. Ještě nikdy se nepodařilo tak harmonicky sladit jízdní komfort, ergonomii sezení a ochranu proti větru a povětrnostním podmínkám s precizním ovládáním, výjimečným komfortem podvozku a jemností jízdy. Nové BMW R 1300 GS Adventure si dalo za cíl stát se etalonem mezi velkými cestovními endury,“ Christof Lischka, vedoucí vývoje BMW Motorrad.

Pokud jde o motocyklová dobrodružství a dálkové cestování, nové BMW R 1300 GS Adventure je v kategorii cestovních endur spolehlivým a stabilním partnerem. Tento téměř zcela nově navržený model nabízí vylepšené schopnosti pro dobrodružství ve všech ohledech. Ať už se jedná o přejezd Sahary ve spalujícím horku, zdolávání Himálají nebo objevování amazonských pralesů – velké BMW GS Adventure s plochým dvouválcovým boxerem je již více než dvě desetiletí synonymem pro dálkové cesty se spolujezdcem a spoustou zavazadel. Aby tomu tak bylo i v budoucnu a aby společnost BMW Motorrad poskytla dobrodružně založeným motocyklistům ještě více zážitků, kompletně přepracovala motor, podvozek, kapotáž, design a koncept úložných prostorů nového modelu R 1300 GS Adventure, a posunula tak základní pilíře BMW GS Adventure na novou úroveň.

Srdcem nového modelu R 1300 GS Adventure je opět legendární dvouválcový motor boxer. Nová konstrukce, poprvé představená v modelu R 1300 GS, je díky převodovce umístěné pod motorem a novému uspořádání pohonu vačkového hřídele kompaktnější než kdykoli předtím. Z objemu 1300 cm3 generuje výkon 107 kW (145 k) při 7750 1/min. Maximální točivý moment činí 149 Nm při 6500 1/min. Jedná se tak o zdaleka nejvýkonnější sériově vyráběný motor BMW boxer. Hlavním prvkem nového podvozku je hlavní mostový rám svařený z ocelových plechů, který kromě toho, že je výrazně upraven z hlediska zástavbového prostoru, nabízí také vyšší tuhost než u předchozího modelu. Místo předchozí ocelové trubkové konstrukce má nyní nové R 1300 GS Adventure zadní rám z hliníkových trubek a kovaných dílů. Ještě větší přesnost řízení a jízdní stabilitu zajišťuje také vedení předního kola EVO Telelever s pružinou a přepracované vedení zadního kola EVO Paralever.

Nový systém elektronického nastavování podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jako volitelná výbava s dynamickým přizpůsobením tlumení a pružení a také s vyrovnáváním zatížení. Předchozí elektronické nastavení podvozku Dynamic ESA Next Generation samo o sobě poskytovalo vysokou úroveň bezpečnosti a radosti z jízdy v nejrůznějších druzích terénu díky dynamickému nastavení tlumení a regulaci dorazu zadní pružiny. Nové elektronické nastavování podvozku Dynamic Suspension Adjustment (DSA) jde nyní v závislosti na zvoleném jízdním režimu, jízdních podmínkách a prováděných manévrech ještě o krok dále a kombinuje dynamické nastavení tlumení vpředu a vzadu s odpovídajícím nastavením tuhosti pružiny. Automatické nastavení klidové polohy pružiny zajišťuje vyrovnávání zatížení. Díky tomu je jízda na všech površích ještě intenzivnější. Ať už sólo, ve dvojici nebo s objemnými zavazadly – podvozek DSA zajišťuje ještě vyšší úroveň bezpečnosti, schopností v zatáčkách a komfortu jízdy.

Jako volitelná výbava pro podvozek nového modelu R 1300 GS Adventure je k dispozici adaptivní regulace výšky a komfortní adaptivní regulace světlé výšky se snížením motocyklu. Díky adaptivní regulaci světlé výšky nabízí nový model R 1300 GS Adventure plně automatické nastavení světlé výšky v závislosti na provozních podmínkách. Tím zajišťuje nejvyšší možný komfort, a to bez kompromisů v oblasti jízdní dynamiky či omezení náklonů v zatáčkách. Při stání a v nízkých rychlostech se výška motocyklu sníží o 30 mm. Nové R 1300 GS Adventure může být také vybaveno volitelným komfortním systémem adaptivní regulace světlé výšky pro menší jezdce nebo pro obzvláště dobré nasedání a ještě snazší ovládání. Má všechny vlastnosti a funkce regulace světlé výšky a o 20 mm nižší standardní světlou výšku. I ve standardní výbavě má nyní nové R 1300 GS Adventure čtyři jízdní režimy namísto tří, tím se lépe přizpůsobí individuálním preferencím jezdce. Jízdní režimy „Rain“ a „Road“ umožňují adaptaci jízdního projevu motocyklu na většinu podmínek na silnici. S jízdním režimem „Eco“ je možné dosáhnout maximálního dojezdu na jednu nádrž paliva, zatímco režim „Enduro“ umožňuje díky specifickému nastavení pro jízdu v terénu vylepšit jízdní zážitky mimo zpevněné cesty.

Mohlo by vás zajímat:  Königa sejmul v úvodním kole zezadu soupeř

S novým asistentem řazení (ASA) nabízí BMW Motorrad inovativní technické řešení, které usnadňuje a zpříjemňuje jízdu. V souladu s mottem „Simplify your ride“ (Usnadněte si svoji jízdu) pomocí automatického ovládání spojky a řazení dále umocňuje zážitek z jízdy, protože nedochází z pohledu emocí ke ztrátě důležité dynamiky řazení. Automatický asistent řazení (ASA) bude od modelového roku 2025 k dispozici jako volitelná výbava také pro BMW R 1300 GS. Pokud jde o bezpečnost motocyklů a s ní související inovace, je BMW Motorrad považováno za skutečného průkopníka. V souladu s tím přichází nový model R 1300 GS Adventure standardně s novým, velmi malým full-LED světlometem s výrazným novátorským světelným prvkem. Světelná jednotka se skládá ze dvou LED jednotek pro potkávací a dálková světla spolu se čtyřmi dalšími LED jednotkami pro denní svícení a boční osvětlení. Nový model R 1300 GS Adventure je rovněž vybaven dvěma mimořádně plochými přídavnými LED světlomety, které harmonicky a bezpečně splývají s karoserií. Tato kombinace osvětluje silnici s nebývalou jasností, takže zajišťuje ještě lepší viditelnost. Koncepci osvětlení nového modelu R 1300 GS doplňují nejmodernější světelné jednotky LED s nově navrženými LED směrovými ukazateli – vpředu zabudovanými do chráničů rukou, vzadu integrovanými.

Nové R 1300 GS Adventure je již standardně vybaveno dynamickým systémem pro udržování rychlosti (DCC) s brzdnou funkcí. Výbava Riding Assistant nabízí mnoho dalších funkcí v rámci volitelné tovární výbavy. Skládá se z aktivního systému pro udržování rychlosti (ACC), upozornění na čelní srážku (FCW), upozornění při změně jízdního pruhu Lane Change Warning a z nového systému varování před nárazem zezadu (RECW). Nový systém varování před nárazem zezadu signalizuje ostatním účastníkům provozu hrozící kolizi zezadu vyšší frekvencí blikání výstražných světel. Systém varování před nárazem zezadu (RECW) bude od modelového roku 2025 k dispozici také v loni představeném BMW R 1300 GS.

Robustní hliníkový horní kufr o objemu 37 litrů a držák horního kufru s tlumicí základnou pro snížení vibrací, elektrické rozhraní pro osvětlení a nabíjecí zásuvku USB, jakož i integrovaná madla pro spolujezdce jsou k dispozici jako volitelné příslušenství pro nový model R 1300 GS Adventure. Nosnost je až 8 kg. Nové hliníkové kufry s nosností až 10 kg jsou navrženy pro pohodlný a bezpečný převoz zavazadel. Celkový objem přesahuje 73 litrů, rozdělený mezi levý kufr (37 litrů) a pravý kufr (36,5 litru). Snadno se připevňují k inovativním držákům z kovaného hliníku, což zajišťuje rychlou a bezpečnou instalaci. V levém kufru je integrována magnetická spojka sloužící jako USB nabíjecí rozhraní. Dostupné rozšíření objemu o 10 litrů na každý kufr poskytuje ještě více úložného prostoru. Kufry jsou vyrobeny z vysoce kvalitního hliníku a nabízejí jednoduchou a rychlou montáž.

Mohlo by vás zajímat:  Díky příznivému počasí se v prvním pololetí dařilo trhu s motocykly. O pětinu však stoupl i počet nehod

Nový model R 1300 GS Adventure přináší zcela nový design, který jej ještě víc odlišuje od sesterského modelu R 1300 GS. Významnou součástí vnější kapotáže ve střední části nového R 1300 GS Adventure je 30litrová palivová nádrž z hliníkového plechu, částečně odkrytá, která navíc plní funkci nosiče zavazadel. Pro inženýry BMW Motorrad bylo klíčové, aby tato nádrž s velkým vnějším pláštěm také prakticky sloužila jako nosič dalšího vybavení. Proto na horní část nádrže přibyly tři upevňovací body, což umožňuje snadné doplňování paliva a rychlý přístup k nabíjení chytrého telefonu. Toto inteligentní řešení zahrnuje také jednotlivá upevňovací oka pro zavazadla a kloubové uchycení se západkovým zámkem pro 12litrovou tašku s vodotěsným vnitřním vakem a vnějšími kapsami, která je k dispozici jako volitelné příslušenství. Šířka nádrže vzbuzuje důvěru a poskytuje účinnou čelní ochranu před povětrnostními vlivy. Velký větrný štít v kombinaci se dvěma velkými průhlednými větrnými štítky rovněž poskytuje účinnou ochranu před větrem a povětrnostními vlivy, což zajišťuje jedinečně tichou a pohodlnou jízdu i na dlouhých cestách. Součástí standardní výbavy jsou také pogumované odkládací plochy na nádrži vlevo a vpravo od horních krytů nádrže, které díky protiskluzové úpravě poskytují bezpečné odložení vybavení během zastávek.

Ani v základní verzi nenechává nové R 1300 GS Adventure nikoho na pochybách o svém účelu. Motocykl v pastelově červené barvě Racing Red má sportovní, precizně vyrýsovaný vzhled, který vybízí k motocyklovému dobrodružství. Stříbrná nádrž, černo-červená sedla, černá řídítka, černé ráfky a červené nástavce chráničů rukou vytvářejí výrazný kontrast. V provedení Triple Black ukazuje nový model R 1300 GS Adventure svou elegantní tvář. Detaily v dokonale sladěných odstínech černé barvy a hliníková palivová nádrž opatřená vysoce kvalitním bezbarvým lakem jsou poznávacími znaky této výjimečné varianty. Černé prvky, jako je standardně dodávaný ochranný rám motoru se stříbrnými doplňky, řídítka a ráfky kol, jsou kombinovány s šedými nástavci chráničů rukou, velkými hliníkovými kryty chladiče a černo-šedými vyhřívanými sedly, které vytvářejí tradiční barevné schéma Triple Black.

Vzhled Triple Black doplňuje nosič zavazadel a vysoký čelní štít s velkými větrnými štítky. Model GS Trophy se vyznačuje sportovním barevným provedením. Modrý metalický lak Racing Blue doplňují atraktivní pruhy v pastelové bílé Light White a pastelové červené Racing Red. Texturované díly lakované matným metalickým lakem Avus Black vytvářejí vzrušující kontrasty s hliníkovými prvky. Červená a černá sedla spolu s červenými nástavci chráničů rukou tvoří v kombinaci s ochranným rámem motoru z nerezové oceli a černými vyplétanými koly atraktivní barevné schéma. Černé ochranné kryty před chladiči a přídavnými světlomety poskytují účinnou ochranu před kameny. Sportovní charakter GS Trophy dále podtrhuje menší sportovní čelní štít a sportovní madla pro spolujezdce. Velké kryty chladiče s upínacími oky a odkládací hliníkové plochy palivové nádrže rovněž nabízejí robustní kotvicí body. Option 719 Karakorum představuje model R 1300 GS Adventure v exkluzivním matném zeleném metalickém laku Aurelius Green. Vysoce kvalitní vzhled dotvářejí zlaté linky a paket frézovaných dílů Shadow, stejně jako nápis „Opt. 719“ na víčku nádrže. Obzvláště nápadné jsou zlatě eloxované komponenty, jako jsou ráfky kol a řídítka. Standardní ochranný rám motoru je lakován černě a nástavce chráničů rukou jsou šedé. Kromě malých hliníkových krytů chladiče a ochranné mřížky na přídavných světlometech jsou k dispozici dvě černo-šedá vyhřívaná komfortní sedla, nosič zavazadel a malý sportovní čelní štít.

Hlavní vlastnosti nového BMW R 1300 GS Adventure:

  • Automatický asistent řazení (ASA) s automatickým ovládáním spojky zvyšuje komfort jízdy a poskytuje vzrušující zážitek díky automatickému řazení přizpůsobenému zvolenému jízdnímu režimu.
  • Zcela nově navržený motor boxer s převodovkou umístěnou pod ním a technologií BMW ShiftCam pro variabilní časování a zdvih sacích ventilů.
  • Nejvýkonnější motor BMW boxer všech dob.
  • Razantní reakce v celém rozsahu otáček, příkladná spotřeba paliva, nízké emise, hladký chod a kultivovanost.
  • Výkon a točivý moment: 107 kW (145 k) při 7750 1/min a 149 Nm při 6500 1/min.
  • Senzor klepání pro optimální jízdní vlastnosti.
  • Zcela přepracovaný podvozek ve srovnání s předchozím modelem s hlavním mostovým rámem svařeným z ocelových plechů a zadním rámem z hliníkových trubek a kovaných prvků. Ještě citlivější reakce a větší jízdní stabilita díky novému vedení předního kola EVO Telelever s pružinou a přepracovanému odpružení zadního kola EVO Paralever.
  • Protiblokovací systém BMW Motorrad Full Integral ABS Pro jako součást standardní výbavy.
  • Čtyři jízdní režimy jako součást standardní výbavy.
  • Regulace točivého momentu motoru (MSR), dynamický brzdový asistent (DBC) a asistent rozjezdu (HSC) jako součást standardní výbavy.
  • Driving Modes Pro s dalšími jízdními režimy jako volitelná tovární výbava.
  • Dynamická kontrola trakce DTC jako součást standardní výbavy.
  • Systém elektronického nastavování podvozku (DSA) jako volitelná tovární výbava s dynamickým přizpůsobením tlumení a pružení a také s vyrovnáváním zatížení.
  • Komfortní adaptivní regulace světlé výšky a sportovní podvozek jako volitelná tovární výbava.
  • Matrixové LED světlomety a nově vyvinuté přídavné světlomety integrované do karoserie jako součást standardní výbavy.
  • Adaptivní světlomet Headlight Pro jako volitelná tovární výbava.
  • Chrániče rukou s integrovanými směrovkami jako součást standardní výbavy.
  • Hliníková nádrž o objemu 30 litrů.
  • Dynamický systém pro udržování rychlosti (DCC).
  • Riding Assistant s aktivním systémem pro udržování rychlosti (ACC), upozornění na čelní srážku (FCW), upozornění na změnu jízdního pruhu a systém varování před nárazem zezadu (RECW) pro bezpečnou a pohodlnou jízdu jako volitelná tovární výbava.
  • Standardní přihrádka pro nabíjení chytrého telefonu s integrovaným USB portem a 12V palubní zásuvkou.
  • Vyhřívání sedadla jezdce a spolujezdce pro lepší cestovní vlastnosti jako volitelná tovární výbava.
  • Nástavce řídítek umožňující zvýšení až o 30 mm jako volitelná tovární výbava.
  • Široká škála výšek sedla jako volitelná tovární výbava.
  • Konektivita: multifunkční přístrojový panel s 6,5palcovým TFT displejem a mnoha funkcemi.
  • RDC, Keyless Ride a vyhřívané rukojeti jako součást standardní výbavy.
  • Inteligentní tísňové volání jako součást standardní výbavy (v závislosti na trhu).
  • Atraktivní základní provedení spolu s variantami Triple Black, GS Trophy a Option 719 Karakorum.
  • Rozsáhlá nabídka volitelné výbavy, originální příslušenství BMW Motorrad.
Mohlo by vás zajímat:  Světový šampion Krajčovič bude řádit v Pardubicích

Rozšířená standardní výbava nového BMW R 1300 GS Adventure ve srovnání s předchozím modelem:

  • Vyhřívané rukojeti.
  • Bezklíčkový systém Keyless Ride (řízení, zapalování a zámek palivové nádrže).
  • Kontrola tlaku v pneumatikách.
  • Regulace točivého momentu při brzdění motorem.
  • Protiblokovací systém BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Dynamický systém pro udržování rychlosti DCC s brzdnou funkcí.
  • Systém elektronického nastavování podvozku DSA.
  • Přídavná světla.