Od svého představení v roce 2012* se model NC750X těší v celé Evropě neutuchající oblibě. Důvodů úspěchu je několik: průlomový dvouválcový motor vyznačující se nízkou spotřebou paliva a vysokým točivým momentem, uvolněná jízdní pozice s dostatkem prostoru, širokými řídítky a pohodlným sedlem, svou roli však hrají i čitelné odpružení a výrazný enduro styl.
Motor
Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu NC750X vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Náklon motoru směrem vpřed snižuje těžiště stroje a napomáhá jeho optimální stabilitě. Další vylepšení spočívající v pečlivě vyváženém zpoždění časování ventilů (které je navíc pro každý z válců nastaveno jinak) a v použití elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) společně s vylepšením výfukového potrubí dodávají motoru vyšší výkon a umožnily posunutí červeného pole otáček až na hranici 7 000 ot./min. Kromě vyššího výkonu motor disponuje také vyšším točivým momentem až za hranici 5 000 ot./min.
Hodnota maximálního výkonu vzrostla o 3 kW na celkových 43.1 kW při 6 250 ot./min., zatímco maximální točivý moment činí 69 Nm při 4 750 ot./min. Kromě navýšení výkonu došlo u motoru ke zkrácení převodových poměrů u prvního, druhého a třetího rychlostního stupně (jak u manuální verze, tak u verze DCT), čímž se zlepšilo zrychlení při rozjezdu z místa i dynamická akcelerace na každý z těchto rychlostních stupňů. Z rychlosti 30 km/h zvládne NC750X zrychlení na 20 m za 1,7 s a na 50 m za 3,2 s; při rychlosti 60 km/h pracuje motor pouze na 2 500 ot./min. Čtvrtý, pátý a šestý převodový stupeň jsou nově naopak delší pro větší úsporu paliva.
Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW výměnou standardní škrticí klapky a úpravou software řídicí jednotky ECU.
Vibrace při vyšších otáčkách pomáhají eliminovat dva setrvačníky. Výsledkem je nejen hladší chod motoru, ale i jeho charakteristické „dunění“ díky posunu klikových hřídelů o 270° a nerovnoměrným intervalům zapalování. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm. Kdykoliv je to možné, zastávají jednotlivé komponenty více rolí: vačkový hřídel pohání vodní čerpadlo, zatímco jeden z vyvažovacích hřídelů pohání olejové čerpadlo. Díky této minimalizaci počtu dílů zůstává motor lehký, úsporný a spolehlivý. Nová třecí spojka, kterou motor získal, snižuje zatížení páčky o 20 % a zabraňuje blokování zadního kola při rychlém podřazování manuální 6stupňové převodovky během zpomalování. Lehká pětiúhelníková koncovka výfuku obsahuje dvě komory spojené děrovanou spojovací trubkou, jež fungují jako konečné rezonátory a vytvářejí charakteristický hluboký zvuk s typickým pulsem. Katalyzátor s dvouúrovňovou konstrukcí přispívá k menšímu množství škodlivin ve výfukových plynech.
Motor Hondy NC750X je velmi střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,5 l/100 km, což představuje až 400 km dojezd na 14,1litrovou nádrž umístěnou pod sedlem – a splňuje nyní emisní normu EURO5.
Motor a elektronika
Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru nově řídí elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 3 režimů určených pro různé jízdní podmínky. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti a je indikován na LCD displeji.
- SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně a převodovka DCT pracuje v režimu 4.
- RAIN nabízí nejméně agresivní výkon motoru i brzdění motorem, systém HSTC zasahuje nejčastěji a převodovka DCT pracuje s mapou řazení pro úroveň 1.
- STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Převodovka DCT pracuje v režimu 2.
- USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké/střední/vysoké úrovně výkonu motoru a brzdění motorem, nízké/střední/vysoké úrovně zásahů systému HSTC (nebo jeho úplné vypnutí) a čtyři různé vzorce řazení převodovky DCT.
Systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) je u NC750X součástí standardní výbavy jak u verze s manuální převodovkou, tak u verze DCT. Nyní nabízí mnohem měkčí a jemnější kontrolu nad chováním stroje, neboť přenos točivého momentu na zadní kolo řídí prostřednictvím elektronicky řízené škrticí klapky a oproti dosavadním 2 má nově 3 úrovně zásahů:
- Úroveň 1 znamená minimální zásahy a umožňuje určitý prokluz zadního kola (například na štěrkových nebo nezpevněných cestách). Úroveň zásahů byla v tomto případě oproti předcházející verzi snížena.
- Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.
- Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.
Systém HSTC je také možné zcela vypnout.
Dvouspojková převodovka (DCT)
Unikátní technologie DCT převodovek značky Honda, která byla poprvé představena v roce 2010 u stroje VFR1200F, letos slaví své jedenácté výročí. Od představení této technologie se v Evropě prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT, přičemž u modelu NC750X si v roce 2019 převodovku DCT vybralo plných 52 % zákazníků. Snadná a „přímá“ technologie DCT se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3., 5. a 7. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Mezi další výhody patří například odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech, nižší únava jezdce, či uvolnění duševní kapacity jezdce, který se tak může lépe koncentrovat na ostatní aspekty jízdy.
I u převodovky DCT si může jezdec zvolit manuální režim, kdy řadí pomocí páček na levé rukojeti, nebo automatický režim. V automatickém režimu jsou u modelu NC750X dostupné 4 různé mapy řazení, přičemž 3 z nich jsou implicitně nastavené: Úroveň 1 je nejplynulejší a používá se v režimu RAIN; úrovně 2 a 4 řadí směrem nahoru při vyšších otáčkách a uplatňují se u jízdních režimů STANDARD a SPORT. V uživatelském jízdním režimu může být zvolena čtvrtá mapa řazení převodovky DCT – nacházející se z hlediska „agresivity“ mezi režimy STANDARD a SPORT. Adaptivní ovládání spojek je funkce, pomocí které převodovka DCT u NC750X ovládá množství točivého momentu přenášeného jednotlivými spojkami. Při otevření či zavření škrticí klapky tato technologie funguje podobně jako klasická spojka, a přispívá tak k hladší jízdě.
Vzhled a výbava
Model NC750X se vyznačuje výraznější identitou, za kterou vděčí zejména přepracované a zmenšené vrchní i spodní kapotáži, jež dále zdůrazňuje ostře řezanou palivovou nádrž. Nový LED světlomet a světlo pro denní svícení dodávají přídi stroje charakteristický výraz. Nový štítek poskytuje jezdci lepší ochranu před větrem a před povětrnostními vlivy. Boční panely a boční kryty jsou štíhlejší a společně s úzkou sedačkou jsou zvýrazněny tlumičem výfuku, který ještě více zdůrazňuje postoj stroje s koncentrací hmoty v jeho přední části. Přepracované zadní LED světlo odráží tvary předního světlometu. Doplňují je LED ukazatele směru. Unikátní rys modelové řady NC – odkládací schránka v místě, kde se běžně nachází palivová nádrž – vzrostla o 1 litr na 23 litrů a přispěla k úspoře 1 kg hmotnosti; její revidovaný vnitřní tvar nyní umožňuje snadné uložení integrální enduro přilby. Volitelná USB-C zásuvka ukrytá v levé horní části schránky.
Nový je také LCD přístrojový panel, který umožňuje nastavení jízdních režimů pomocí přepínacích tlačítek na levé rukojeti. Zadní ukazatele směru nově disponují funkcí signalizace nouzového brzdění (Emergency Stop Signal – ESS): pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. Při stejné rychlosti se snižuje hranice pro zásah systému ABS – na mokru – na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2. Klíč s vnitřním výbrusem obsahuje čip imobilizéru Honda Ignition Security System (HISS). Pokud se identifikační data v čipu zabudovaném v klíči a ID v řídicí jednotce motoru neshodují, motor nenastartuje.
Podvozek
Při neviditelném – avšak významném – vylepšení podvozku modelu NC750X začali konstruktéři společnosti Honda u rámu z lichoběžníkových trubek. Díky pečlivému přepracování (s využitím proměnlivé tloušťky a hmotnosti trubek) se nejen podařilo ušetřit 1,8 kg oproti předcházejícímu modelu, ale zároveň se díky přemístění baterie a úpravě tvaru vzduchové komory uvolnil cenný prostor pro odkládací schránku. Úpravy detailů na všech částech podvozku pomohly ušetřit 1,2 kg.
Poloha jezdce za řídítky je vzpřímená, neutrální a dobrý výhled umožňuje včasné rozpoznání případného nebezpečí. Další výhodou této pozice jezdce je skvělá kontrola nad strojem v nízkých rychlostech. Ta v kombinaci s nízko umístěným těžištěm a s velkorysým úhlem natočení kola poskytuje jezdci perfektní kontrolu a rovnováhu. Snížení sedla se podařilo dosáhnout mírným zmenšením zdvihu odpružení. 41mm teleskopická vidlice Showa má nyní zdvih 120 mm (oproti 153,5 mm) a je vybavena dvojitým průtokovým ventilem s poměrem optimalizovaným pro tlumení v kompresi i odskoku. Díky tomu vidlice již od nízkých rychlostí vytváří tlumicí sílu přesně odpovídající rychlosti pohybu pístu a zvyšuje tak kvalitu i komfort jízdy.
Zadní tlumič umožňuje nastavení předpětí pružiny a rovněž se vyznačuje zdvihem 120 mm (oproti dosavadním 150 mm). Tlumič je spojen s mechanismem Pro-Link, který nabízí optimální rovnováhu mezi měkkým počátečním pohybem při přejezdu nerovností v nízkých rychlostech a vynikající ovladatelností. Přední vlnovitý kotouč o průměru 320 mm s dvoupístovým třmenem poskytuje dostatek snadno regulovatelné brzdné síly. Doplňuje jej 240mm vlnovitý kotouč s jednopístovým třmenem na zadním kole. Lehký dvoukanálový systém ABS zajišťuje rychlé a bezpečné zastavení i na kluzké nebo mokré vozovce. Přední a zadní kola z lehké slitiny – o rozměru 17 x 3,50 palce vpředu a 17 x 4,50 palce vzadu – jsou obuta do pneumatik 120/70 ZR17 a 160/60 ZR17. Kované ventilky v ráfcích mají tvar písmene L pro snazší kontrolu a úpravu tlaku.
Příslušenství
- Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro model NC750X zahrnuje:
- USB-C nabíječku ve vnitřní schránce
- Plastový zadní nosič
- 38/50litrový vrchní kufr s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou
- Nosiče bočních kufrů
- Boční kufry – pravý 26 l/32 l, levý 33 l s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou
- Vyšší plexi štít
- Deflektory na nohy
- Boční padací rám ve stříbrné metalické barvě
- Mlhové světlomety
- Vyhřívané rukojeti
Technické parametry
MOTOR | |
Hluk (dB) | L-wot – 77 L-urban – 72 |
Typ | Kapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC splňuje EURO5 |
Zdvihový objem | 745 cm3 |
Vrtání a zdvih | 77 mm x 80 mm |
Kompresní poměr | 10,7 : 1 |
Maximální výkon | 43.1 kW při 6 250 ot./min. |
Max. točivý moment | 69 Nm při 4 750 ot./min. |
Olejová náplň | 4L |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 14,1 litru |
Spotřeba paliva | MAN: 3,5 l/100 km (v režimu WMTC) DCT: 3,5 l/100 km (v režimu WMTC, testováno v režimu D) |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startér | Elektrické |
Kapacita baterie | 12 V/11 AH |
Výkon alternátoru | Man.: 420 W při 5 000 ot./min. DCT: 450 W při 5 000 ot./min. |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | MAN: Mokrá lamelová spojka DCT: Mokrá lamelová, hydraulická 2spojková |
Typ převodovky | MAN: 6stupňová manuální převodovka DCT: 6stupňová dvouspojková převodovka |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Kosočtvercový; ocelové trubky |
PODVOZEK | |
Rozměry (D x Š x V) | 2210 mm x 846 mm x 1330 mm |
Rozvor kol | 1535 mm |
Úhel přední vidlice | 27° |
Závlek | 110 mm |
Výška sedla | 800 mm |
Světlá výška | 145 mm (minimum) |
Pohotovostní hmotnost | MAN: 214 kg DCT: 224 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41 mm teleskopická vidlice, zdvih 120 mm |
Typ vzadu | Tlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm |
KOLA | |
Typ vpředu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Typ vzadu | Vícepaprskové kolo z hliníkové slitiny |
Velikost ráfku přední | 17 M/C x MT 3,50 |
Velikost ráfku zadní | 17 M/C x MT 4,50 |
Pneumatika vpředu | 120/70-ZR17 M/C (58 W) |
Pneumatika vzadu | 160/60-ZR17 M/C (69 W) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový systém ABS |
Typ vpředu | Hydraulická, s jedním 320mm vlnovitým kotoučem, 2pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |
Typ vzadu | Hydraulická, s jedním 240mm vlnovitým kotoučem, 1pístovým třmenem a pryskyřičnými destičkami |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, čárový otáčkoměr, hodiny, čárový ukazatel stavu paliva, dvě denní počítadla, ukazatel zařazeného rychlostního stupně, údaj o okamžité a průměrné spotřebě paliva a výstražná kontrolka teploty chladicí kapaliny. |
Zabezpečovací systém | HISS |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |