Motorkářská sezona je na samém začátku. Od začátku roku už ale zahynulo 6 jezdců

nehoda-motorka
Ilustrační foto | Zdroj: Wikimedia Commons - Optimal claim / CC BY-SA

V roce 2018 zahynulo na českých silnicích celkově 75 motocyklistů a dalších 413 bylo těžce zraněno. Jejich podíl na celkovém počtu obětí dopravních nehod byl 14 procent. Každý sedmý mrtvý na silnicích byl jezdec v jedné stopě. Pokud se jedná o těžce zraněné, podíl motorkářů byl dokonce 20%. Pohled do statistik nehod napoví, že dlouhodobě je jazýček pomyslných vah podílu zaviněných smrtelných nehod vychýlen v neprospěch motocyklistů. Potvrdil to i loňský rok, kdy vinou samotných motocyklistů zemřelo 48 osob. To odpovídá zhruba 2/3 z celkového počtu mrtvých motorkářů. Ovšem zbývající třetina zemřela vinou automobilistů.

„Při vzájemném střetu to bývají právě motorkáři, kdo zaplatí i za cizí vinu. Jsou to právě jezdci v jedné stopě, kdo by měl počítat i s možným pochybením někoho jiného a včas tomu přizpůsobit svou jízdu,“ říká Roman Budský z Platformy VIZE 0.

Pro motocyklisty na začátku sezony více než kdy jindy platí, že by měli jezdit maximálně bezpečně, předvídavě a také počítat s možnými chybami druhých:

  • Každý rok řidičům automobilů i ostatním účastníkům provozu chvíli trvá, než si po zimě zvyknou na přítomnost motocyklů a začnou je reálně vnímat.
  • Rychlost jízdy by měli volit takovou, aby byli schopni v případě nebezpečí dostatečně zpomalit či dokonce zastavit svůj stroj. Brzdná dráha motocyklu je delší, než je tomu u osobního vozu.
  • Defenzivní styl jízdy by pro ně měl být alfou a omegou. Ve svém zájmu by měli velmi pozorně sledovat ostatní účastníky silničního provozu a počítat s jejich případným pochybením či rizikovým manévrem.
  • Na silnici musí jezdit tak, aby byli pro ostatní dostatečně viditelní. Rozhodně by si měli být vědomi toho, že v určitých situacích by je mohli řidiči automobilů ve zpětném zrcátku snadno přehlédnout.
  • Měli by volit pestré zabarvení oblečení a přilby, za zhoršené viditelnosti jim pomůže zviditelnit se i reflexní vesta či přinejmenším vhodně umístěný a dostatečně rozměrný reflexní doplněk.
  • Na motocykl je třeba usedat v kvalitním motorkářském oblečení (nešetřit na kvalitních rukavicích a botách). A také v kvalitní a řádně upevněné přilbě.

Motocyklisty ohrožuje riskantní jízda více než koronavirus

V každém případě by měli motorkáři pamatovat i na možné chyby své:

  • Po několikaměsíční zimní jezdecké pauze je opatrnost na místě. Přece jen chvilku trvá, než se dostanou do odpovídající jezdecké kondice.
  • Při jízdě za chladného počasí tělo snadno prochladne, nemůže pak podat stoprocentní výkon při reakci na náhlé nebezpečí. „A také jarní únava snižuje výkonnost řidičů,“ doplňuje Roman Budský.
  • Nejednou jezdí po studených vozovkách, místy stéká tající sníh a někde v hlubokém stínu může být silnice i namrzlá.
  • Po zimě se mohou na silnicích nacházet zbytky posypového materiálu a také číhat nebezpečné výmoly.
  • Slunce je přece jen ještě nízko, snadno účastníky silničního provozu oslní, ti pak nemusí včas zaregistrovat hrozící nebezpečí, především rychle jedoucí řidiči také mohou snadno ztratit orientaci.
Mohlo by vás zajímat:  Husqvarna Factory Racing a ProTaper obnovují dlouhodobé partnerství pro rok 2025

„Skalní motorkáři se nesporně těšili, jak si novou sezonu náramně užijí. Aby to bylo i bezpečné, chce to jezdit s chladnou hlavou a respektem k ostatním. Každý zbytečně vyhaslý lidský život nebo trvale poškozené zdraví jsou daní, která je opravdu zbytečná,“ uzavírá Roman Budský.