Češi si stále častěji pořizují silnější motorky. O skútry a mopedy nejnižších kubatur není zájem

2020 HONDA REBEL

Zatímco před deseti lety si Češi pořizovali nejčastěji malý motocykl s objemem motoru do 50 kubických centimetrů, dnes se těchto maloobjemových motorek prodá minimum. Nahradily je stopětadvacítky s automatickou převodovkou, k jejichž řízení stačí řidičský průkaz skupiny B na automobil.

V posledních deseti letech se počty registrací nových motocyklů v Česku nijak zásadně nezměnily. Za loňský rok u nás bylo podle dostupných statistik zaregistrováno celkem 18 744 nových motocyklů, což je o pouhých 1,6 procenta více než v roce 2010. Významné změny se ovšem odehrávají v poptávaných motorizacích. Statistiky totiž ukazují, že Češi dávají stále častěji přednost nákupu výkonnějšího stroje. „Zatímco před deseti lety se nejmenší motorky o objemu do 50 kubických centimetrů podílely na celkovém počtu registrací nových motocyklů 37 procenty, loni nedosáhlo jejich zastoupení ani jednoho procenta. Naopak ve stejném období trojnásobně vzrostl počet registrací nových motocyklů o objemu do 125 kubíků. Ty se loni podílely na celkovém počtu registrací necelými 33 procenty,“ uvádí ke statistikám Ladislav Gruber, analytik portálu ePojisteni.cz.

Prodeje stopětadvacítek skokově vzrostly v roce 2013. Tehdy se totiž změnila pravidla a k řízení těchto motorek s automatickou převodovkou nově stačil řidičský průkaz skupiny B. Především menší skútry dnes využívají lidé mnohem častěji pro rychlé přesuny po městě. Oproti automobilům totiž snáze projedou dopravní zácpou, jejich řidiči rychleji najdou místo k parkování a velmi příznivé jsou také provozní náklady. „Maloobjemové motorky a skútry si v posledních letech pořizují stále častěji nejen mladí lidé do 29 let, ale také překvapivě čtyřicátníci, a naopak postupně klesá zastoupení osob ve věkové skupině 30 až 39 let a starších 50 let,“ odvozuje ze statistik sjednaného povinného ručení Ladislav Gruber.

Mohlo by vás zajímat:  Stát v Pelhřimově prodal formou elektronické aukce historický motocykl JAWA za 52 000 Kč

Zatímco maloobjemové skútry a mopedy slouží lidem jako každodenní dopravní prostředek na krátké vzdálenosti, silné motorky si pořizují spíše pro zábavu. Loni se ve srovnání s rokem 2010 počet registrací nových motocyklů v nejvyšší objemové třídě nad 800 kubických centimetrů ztrojnásobil. Nejvýkonnější motorky se na počtu registrací nových motocyklů podílejí necelými 20 procenty. V posledních letech se zvyšuje také zájem o čtyřkolky, které si lidé pořizují pro práci či zábavu. „Majitelé motocyklů, kteří si platí povinné ručení jen na část roku, by si měli na začátku sezony zkontrolovat jeho platnost. Určitě stojí za úvahu i sjednání životního a úrazového pojištění. I když motorkáři zaviní méně nehod než řidiči automobilů, následky bývají obvykle vážnější,“ uzavírá Gruber.

Nové registrace motocyklů podle objemu motoru v letech 2010 a 2019

Zdroj: Statistiky SDA

Statistiky sjednaného povinného ručení po letech a kubaturách:

MOTO – celkem 2020 2019 2018 2017 2016
1. Honda Honda Honda Honda Honda
2. Yamaha Yamaha Yamaha Yamaha Yamaha
3. Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki
4. Kawasaki Kawasaki Kawasaki Kawasaki Jawa
5. BMW JAWA JAWA Jawa Kawasaki
6. JAWA BMW BMW BMW BMW
7. KTM KTM Aprilia Aprilia Aprilia
8. Aprilia Aprilia KTM KTM KTM
9. Piaggio Piaggio Piaggio Piaggio Piaggio
10. Ducati Kentoya Maxon Kentoya Kentoya

* čerpáno meziročně z cca 15 000 ks smluv

Mohlo by vás zajímat:  Obliba skútrů roste, současně s tím ale roste počet jejich nehod
MOTO – do 50 ccm 2020 2019 2018 2017 2016
1. Jawa Jawa Jawa Jawa Jawa
2. Simson Simson Simson Simson Simson
3. Kentoya Kentoya Kentoya Kentoya Kentoya
4. Yamaha Keeway Aprilia Yamaha Yuki
5. Keeway Peugeot Peugeot Peugeot Peugeot

* čerpáno meziročně z cca 2 000 ks smluv

MOTO – 51 – 350 ccm 2020 2019 2018 2017 2016
1. Honda Honda Honda Honda Jawa
2. Jawa Jawa Jawa Jawa Honda
3. Yamaha Yamaha Yamaha Yamaha Yamaha
4. Piaggio Piaggio Piaggio Maxon Maxon
5. Kymco Maxon Maxon Kentoya Piaggio

* čerpáno meziročně z cca 5 000 ks smluv

MOTO – 351 – 500 ccm 2020 2019 2018 2017 2016
1. Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki
2. Kawasaki Honda Kawasaki Honda Honda
3. Honda Kawasaki Honda Kawasaki Kawasaki
4. CF Moto Yamaha Yamaha Yamaha Yamaha
5. Linhai CF Moto KTM Piaggio KTM

* čerpáno meziročně z cca 2 000 ks smluv

MOTO – nad 500 ccm 2020 2019 2018 2017 2016
1. Honda Yamaha Yamaha Yamaha Honda
2. Yamaha Honda Honda Honda Yamaha
3. Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki Suzuki
4. Kawasaki Kawasaki Kawasaki BMW Kawasaki
5. BMW BMW BMW Kawasaki BMW
Mohlo by vás zajímat:  Epidemie snížila počet nehod, o prázdninách více bourali motorkáři

* čerpáno meziročně z cca 8 000 ks smluv

Foto: Honda - Zdroj: ePojisteni.cz, SDA