Významná událost pro domácí motorsport! Od letošního roku bude mít Česko zastoupení v prestižním šampionátu superbiků. Oliver König podepsal smlouvu se španělským týmem Orelac Kawasaki a stane se šestým českým pravidelným účastníkem elitní motocyklové série. Tam bude nejmladším závodníkem. Navíc se stává prvním motocyklovým jezdcem v historii, který se z nejslabší třídy Supersport 300 přesunul rovnou do superbiků.
„Zprávu jsem se dozvěděl o Vánocích. Reakce na to byla: no do prd… Krásné! I když je to velký skok, smysl to dává. Litrové motorky mi sedí a věřím, že to zvládnu,“ prohlásil 19 letý König, který si motocykl ze třídy superbiky zkusil v posledním loňském závodě v Indonésii. A právě zajeté časy, které tam dokázal pražský závodník předvést, byly pro přestup rozhodující. Smlouvu podepsal na rok.
V minulém roce bojoval v nejslabší třídě Supersport 300, kde skončil jedenáctý a v Mostě byl dokonce třetí. To zásadní ale přišlo v posledním závodě třídy superbiků v Indonésii, kterého se účastnil také Oliver König. „Přitom původně jsme se tam měli ukázat v nižší kategorii supersportů, ale s týmem Pedercini jsme si zcela nerozuměli a Oliver se tak svezl s nejlepšími,“ popisoval Miloš Čihák, bývalý závodník a Oliverův manažer. Právě tam na sebe český jezdec upozornil. Vždyť v kvalifikaci v rámci Superpole skončil s odstupem méně než tří vteřin na loňského šampiona Topraka Razgatliogla. A na předposledního Španěla Tita Rabata, šampiona Moto2 a bývalého jezdce MotoGP, ztratil pouze 0,6 vteřin.
„Tohle byl z mého pohledu zásadní faktor. Kawasaki sbírá data, viděli Olivera, jak za víkend pořád na litrové motorce zrychloval v těžkých deštivých podmínkách. A to i když v tréninku moc nenajezdil. Určitě si toho všimli,“ popisoval Čihák, podle kterého litrová motorka Königovi sedí. „Může za to jeho stavba těla a výška. Má velký cit pro plyn a talent. Dokáže si závod skvěle strategicky rozvrhnout, zaútočit v pravý moment. A důležité je, že zbytečně nepadá, neblázní.“
Königa tak v letošní sezoně čeká ohromná změna, bude závodit proti nejlepším jezdcům světa na sériových motorkách se závodními úpravami. Hlavními hvězdami superbiků jsou Turek Razgatlioglu, Jonathan Rea a Scott Redding. „Bude to velký skok, protože jdu z motorky, která měla 50 koní na stroj se 250 koňmi. Jenže na litrové motorce se cítím o dost lépe. Je to více o jezdci, než o tom, jestli se umím vyvést a jak je motorka silná. Je to o tom, jestli má závodník cit a koule na to brzdit později. A to mi vyhovuje, protože nejsem ten klasický obloučkář, co se vyváží za jinými,“ prohlásil König.
Cíl? Nedávat si cíle…
V týmu Orelac Kawasaki by měl nahradit Španěla Isaaca Vinalese. Cíle si nedává, dokonce ani nemůže. „Podmínkou smlouvy se španělským týmem bylo, abych si nekladl cíle. Chci se poučit z chyb, které jsem udělal v Indonésii a postupně předvádět progres, který má smysl. Na tom litru se učí stále každý, ale je to neuvěřitelně zábavná motorka,“ dodal König.
„Velmi důležitý bude začátek sezony. Vůbec nepochybuji, že výsledky přijdou. Máme největší obavu v tom, aby to ustál hlavou a nechtěl být hned vpředu,“ dodal Čihák, který však jeho cíle dokázal určit. „Kdyby si občas škrtnul na bod, tak by to bylo více než dobré. První sezona bude hodně těžká.“
König se tak zúčastní 12 závodů po Evropě, ale pojede také v Argentině, Indonésii a v Austrálii. Nejvíce se těší na závody v Mostě, které se budou pořádat koncem července. „Je to krásná trať, která mě moc baví a třeba tam ukážeme hezký výsledek,“ prohlásil König.
Šéf týmu Orelac: Oliver se stane profesionálem
Do Prahy přijel také José Calero, šéf týmu Orelac Kawasaki. Na tiskové konferenci pak společně podepsali smlouvu. „Moc se těším na spolupráci. Pro nás je důležité, že je Oliver mladým závodníkem, potřebujeme novou krev v našem týmu. Má skvělou osobnost a jeho tělo je stavěné na litrovou motorku,“ prohlásil Calero, šéf španělského týmu. „Určitě první sezona bude ta nejdůležitější, věříme, že bude dojíždět skvěle. Zároveň si vážíme českých fanoušků, kteří v Mostě byli skvělí.“
Šéf Calero byl v jednání o angažmá v nové sezoně například se závodníky Tomem Sykesem nebo Tito Rabatem. „Pro nás je nejpodstatnější, že můžeme pracovat s jezdcem, kterého můžeme rozvíjet. U Olivera vidíme talent a potenciál. Naší filozofií je dostat mladé kluky nahoru.“ Ve španělském týmu bude mít König kolem sebe šest lidí a v plánu jsou přípravné testy.
V Mostě fanoušci do paddocku?
Königovu účast v superbicích uvítali také zástupci Automotodromu Most. Ten se zároveň stal jedním z partnerů českého jezdce. „V minulém roce se nám společně s Autoklubem ČR podařilo získat pro Českou republiku mistrovství světa superbiků a tak stálé angažmá českého zástupce v nevyšší třídě je ta nejlepší zpráva, kterou jsme si mohli přát. Oliverovi se loni v Mostě dařilo skvěle, je to špičkový jezdec a tak i spojení s naším okruhem je logickým krokem,“ dodal Josef Zajíček, předseda představenstva společnosti AUTODROM MOST.
Prioritou pořadatelů bude umožnit fanouškům vstup do paddocku. „Děláme pro to maximum. Výhled nabízí příznivé zprávy. Vše se bude odvíjet od epidemiologické situace, ale pevně věříme, že si fanoušci už letos užijí atmosféru mistrovství světa skutečně naplno. Podrobnosti bychom měli vědět na začátku sezóny s prvním závodem seriálu,“ dodal Zajíček, podle kterého se areál v Mostě neustále vylepšuje. „Máme nový povrch, rozšířené bezpečnostní zóny a tak čekáme, že letos budou padat rekordy. Určitě se bude na co dívat.“
U podpisu smlouvy byl přítomný také Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR. „Chtěl jsem moc pogratulovat Oliverovi, moc mu to přeju. A gratuluji také španělskému týmu, že ulovil jezdce, který má velký potenciál,“ prohlásil Šťovíček, podle kterého v MS superbiků český zástupce uspěje. „Určitě má na to, aby vybojoval několik bodů během sezony. Jsem rád, že odchází ze třístovek, kde občas jezdí horké hlavy. Superbiky jsou bezpečnější a určitě sem patří.“