Každý šestý člověk, který na silnicích zemře, je motorkář

statistiky-nehody-motorkaru-ilustracni

Motorka je symbolem nespoutanosti, volnosti, možná i rebelství. Bohužel ale také platí, že každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Z policejních statistik vyplývá, že motorkáři sice zavinili v loňském roce každou padesátou dopravní nehodu, ale každý šestý mrtvý na silnici byl právě z jejich řad. Na vysokou nehodovost motorkářů upozorňuje kampaň ‚Ty to zvládneš‘ pod záštitou Asociace Záchranný kruh.

Oproti cestujícím v automobilech umírají motorkáři až 24krát častěji. „Řidiči na motocyklech nemají k dispozici airbagy ani bezpečnostní pásy. Navíc se ve vysoké rychlosti zužuje periferní vidění. Jednostopé vozidlo má také výrazně delší brzdnou dráhu a jízda na něm zvyšuje adrenalin, který povzbuzuje k dalšímu přidávání plynu. To všechno jsou faktory, které ovlivňují vysokou úmrtnost motorkářů,“ říká Lukáš Hutta z Asociace Záchranný kruh, která kampaň ‚Ty to zvládneš‘ zastřešuje.

Roste počet nehod u střední generace

Mezi hlavní příčiny dopravních nehod na motocyklu patří rychlost a nezkušenost. „Nejvíce fatálních nehod způsobují sice jezdci s praxí do pěti let, nicméně v posledních letech zaznamenáváme obrovský nárůst dopravních nehod na motocyklu mezi třicátníky a čtyřicátníky. Hraje zde roli nejen relativně snadná dostupnost této formy zábavy, ale i změny v životním stylu lidí ve středním věku související patrně s kultem věčného mládí,“ upozorňuje Pavel Žíha, vedoucí odboru dopravní policie z krajského ředitelství policie Karlovarského kraje.

Ve věku 35 – 44 let je každá třetí oběť dopravní nehody motorkář. A ačkoliv tato věková kategorie jezdců používá zpravidla kvalitní výstroj, nic to nemění na skutečnosti, že u motorkáře jde rána při dopravní nehodě přímo na tělo, což mívá fatální následky. Také platí, že s rostoucí rychlostí roste také riziko dopravní nehody.

Mohlo by vás zajímat:  Nové modely Honda NT1100 se představují pro rok 2025

„Tunelové vidění, způsobené vysokou rychlostí, může zúžit zorný úhel jezdce až k nule a ten pak vnímá jen omezený výsek silnice. V takové chvíli je motorkář obzvláště zranitelný. Nejen že narůstá riziko jeho vlastní chyby, ale není schopen ani včas a správně zareagovat na chyby ostatních účastníků silničního provozu,“ doplňuje Igor Karpowitz, lékař Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.

Helma, kvalitní vybavení a reflexní prvky jsou nutností

Každá nehoda na motocyklu znamená výrazně vyšší riziko vážných zranění či smrti. Samotná přilba snižuje riziko těžkého zranění hlavy až o sedmdesát procent, pomáhá i kvalitní oblečení. Důležité je také být viděn, jezdit maximálně předvídatelně, brát ohled na vlastní nezkušenost a řídit se skutečnou rychlostí a ne tou pocitovou.

„Výrazně zbarvená reflexní vesta, defenzivní jízda, maximální pozornost, vhodně zvolená rychlost či absolvování kurzu bezpečné jízdy. To vše může řidiči motocyklu výrazně pomoci k bezpečnému návratu,“ radí Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, která sdružuje záchranářské subjekty a další instituce, se kterými vyvíjí a realizuje projekty týkající se informování, vzdělávání a prevence v oblastech běžných rizik a mimořádných událostí.

Asociace zaštiťuje kampaň Ty to zvládneš, ve které představuje úderná a inovativní instruktážně analytická videa vycházející z reálných dopravních nehod. „V našem projektu představujeme divákům unikátní spojení reálných záběrů složek IZS ze zásahů společně s analýzou nehod a preventivně emotivním sdělením z úst záchranářů. Díky analytické části a výpovědím záchranářů zasahujících na místě události seznamujeme diváka jak s průběhem zásahu, tak hlavně s důvody vzniku nehody a zejména pak specifikací chyb. Našim cílem je, aby si divák uvědomil rizika a samozřejmě si přejeme, abychom tímto projektem snížili počet dopravních nehod na minimum,“ uzavírá Krajsová.

Mohlo by vás zajímat:  Kawasaki Z500 a Ninja 500 roku 2025

https://www.facebook.com/tymsilnicnibezpecnosti/videos/445593439329556/