Jaký je typický český motorkář? Podle statistik je to muž středního věku a většinou řídí silnou motorku

test-2019-harley-davidson-fxdr-114- (44)

Počet motocyklů na českých silnicích rok od roku roste. Nic na tomto trendu nezměnila ani pandemie koronaviru. V loňském roce si totiž Češi podle statistiky Svazu dovozců automobilů zaregistrovali více než 21 tisíc nových a přes 15 tisíc ojetých motocyklů. V meziročním srovnání vzrostl počet motorových vozidel v této kategorii o necelá tři procenta.

„Podle našich statistik propadají kouzlu motorek především muži. Zákonné pojištění motorového vozidla neboli povinné ručení na motorku si v 90 procentech případů sjednávají právě oni. Ze statistik rovněž vyplývá, že motorku si Češi dopřejí až v pokročilejším věku. Téměř dvě třetiny pojistníků jsou starší 40 let. Náš nejstarší klient letos oslavil 98 let a vlastní motocykl JAWA ČZ 1964 z roku 1964,“ uvádí Ladislav Gruber, analytik portálu Srovnejto.cz.

Mohlo by vás zajímat:  Při dopravní nehodě v Jablonci nad Nisou skončil motorkář na zahradě cizího domu

Povinné ručení na motocykl podle věku pojistníka

Věk pojistníka

Podíl

do 18 let

0,4 %

18 až 20 let

2,1 %

21 až 30 let

15,2 %

31 až 40 let

25,4 %

41 až 50 let

34,7 %

51 až 60 let

15,1 %

61 až 70 let

5,7 %

nad 70 let

1,4 %

Zdroj: databáze Srovnejto.cz

Úsporu přináší sezónní pojištění

Nejvíce nových i ojetých motocyklů se prodá nebo změní majitele od března do září, tedy v měsících, kdy v Česku panuje hlavní motorkářská sezóna. V tomto období je rovněž největší zájem o povinné ručení, přičemž mezi nejsilnější měsíce patří březen a duben. Tuzemské pojišťovny nabízejí jak celoroční, tak i sezónní pojištění. Ladislav Gruber k tomu dodává: „Kdo jezdí na motorce pouze pár měsíců v roce, bude pro něj cenově výhodnější sezónní pojištění. U této varianty pojištění platí pojistná smlouva po celý rok, ale pojišťovna kryje škody jen v předem stanovených měsících. Velkou výhodou je, že majitel motocyklu neodevzdává registrační značky do depozitu.“

Mohlo by vás zajímat:  FIM SuperMoto of Nations 2024 je minulostí

Češi chtějí silné stroje

Cena povinného ručení se podobně jako v případě pojištění automobilů odvíjí od věku motorkáře, místa jeho bydliště, nasbíraných bonusů a také kubatury a stáří motocyklu. Pojišťovny zpravidla rozdělují motocykly dle kubatury do čtyř kategorií. Podle statistik Srovnejto.cz připadá více než polovina uzavřených smluv o povinném ručení na motocykly o zdvihovém objemu nad 500 kubických centimetrů. Druhou nejsilnější skupinou jsou stroje se zdvihovým objemem od 51 do 350 kubických centimetrů (28,7 %). Sem spadají především v posledních letech stále oblíbenější skútry. Samostatnou a nejmladší kategorií jsou elektrické motocykly. Těch je v současné době v Česku zaregistrováno přes pět tisíc.

Češi jsou milovníky veteránů

Při pohledu do statistik na první pohled překvapí stáří motocyklů. Podle dat Sdružení dovozců automobilů to je v průměru přes 33 let, což je nejvíce ze všech sledovaných kategorií vozidel. Statistiky navyšují především starší motocykly značky Jawa a ČZ vyrobené ještě v době socialismu. O vysokém stáří motocyklů vypovídají i statistiky sjednaných smluv povinného ručení. „Více než čtvrtina námi sjednaných smluv o povinném ručení je na motocykl starší 21 let. Každá desátá motorka byla dokonce vyrobena před 31 a více lety. Motocykly do pěti let věku se podílejí na celkovém počtu sjednaných smluv o povinném ručení necelými 18 procenty,“ uvádí Ladislav Gruber.

Rozdělení sjednaných smluv povinného ručení podle stáří motocyklů

Staří motocyklu

Podíl

Do 1 roku

7,5 %

2 až 3 roky

5,7 %

4 až 5 let

4,7 %

6 až 10 let

15,9 %

11 až 15 let

21,4 %

16 až 20 let

18,1 %

21 až 30 let

15,5 %

31 let a více

11,1 %

Zdroj: databáze Srovnejto.cz

Mohlo by vás zajímat:  Díky příznivému počasí se v prvním pololetí dařilo trhu s motocykly. O pětinu však stoupl i počet nehod

O havarijní pojištění není zájem

Kromě povinného ručení si mohou čeští motorkáři dobrovolně sjednat i havarijní pojištění. Zájem o něj je ovšem minimální. Podle Ladislava Grubera je to způsobeno především cenou havarijního pojištění, která je extrémně vysoká. Oproti osobním vozidlům hrozí v případě motocyklů mnohonásobně vyšší riziko krádeže, což výrazně ovlivňuje cenu pojištění. Vcelku malá je i nabídka havarijního pojištění na motocykly, protože většina pojišťoven toto pojištění ani nenabízí.