Honda X-ADV se představuje s novinkami pro modelový rok 2021

2021 HONDA X-ADV

Honda X-ADV vstupuje do roku 2021  s výkonnějším motorem, nižší hmotností ještě výraznějším stylem a vyšší praktičností. Hlavními změnami u motoru X-ADV, který nově splňuje emisní normu EURO5, jsou o 3 kW vyšší maximální výkon a posunutí červeného pole otáčkoměru o dodatečných 600 ot./min. Těchto vylepšení se podařilo dosáhnout díky úpravám časování ventilů a efektivity sání a výfuku. Kratší převodové poměry pro první, druhý a třetí rychlostní stupeň zajišťují lepší akceleraci, zatímco delší čtvrtý, pátý a šestý rychlostní stupeň umožňují uvolněnější jízdu vyšší rychlostí a přispívají k nižší spotřebě paliva. Elektronicky řízená škrticí klapka (Throttle By Wire – TBW) s sebou přináší možnost úprav charakteristiky motoru prostřednictvím 4 přednastavených jízdních režimů: RAIN, STANDARD, GRAVEL a SPORT. K dispozici je také nastavitelný režim USER. Tato technologie také umožňuje ještě hladší funkci systému nastavitelné kontroly trakce (HSTC), který má nově 3 úrovně zásahů. Dvouspojková převodovka DCT disponuje mapami pro automatické řazení, které jsou provázány s jednotlivými jízdními režimy.

Díky novému rámu a drobným úpravám se podařilo ušetřit 1 kg hmotnosti. Kapotáž nového X-ADV se vyznačuje ostřejšími a agresivnějšími rysy, zatímco dva LED světlomety jsou – podobně jako u CRF1100 Africa Twin – vybaveny pro denní svícení (DRL). Nově tvarované boční okraje sedla umožňují jezdci lépe dosáhnout na zem. Objem schránky pod sedlem díky úpravám narostl a schránka nově obsahuje i nabíjecí USB zásuvku; přemístěním parkovací brzdy na pravou rukojeť se zvýšila praktičnost tohoto prvku a uvolnil se prostor pro praktickou novou schránku na rukavice. Nový TFT přístrojový panel je vybaven technologií hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control System.

Mohlo by vás zajímat:  Česká elita poměří síly v Chebu

Díky své konstrukci nabízí kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC v modelu X-ADV vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Architektura motoru s relativně velkým zdvihem a speciální tvar spalovací komory společně s klikovým hřídelem s vysokou setrvačností vytvářejí vysoké hodnoty točivého momentu již od nízkých otáček. Náklon motoru směrem vpřed snižuje těžiště stroje a napomáhá jeho optimální stabilitě; díky vylepšením pro rok 2021 je agregát o 1,4 kg lehčí. Díky pečlivě vyvážené 5% změně doby otevření ventilů (která je navíc pro každý z válců nastavena jinak) a v použití elektronicky řízené škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) společně s vylepšením výfukového potrubí dodávají motoru vyšší výkon a umožnily posunutí červeného pole otáček až na hranici 7 000 ot./min. Kromě vyššího výkonu motor disponuje také vyšším točivým momentem až daleko za hranici 5 000 ot./min. Hodnota maximálního výkonu vzrostla o 3 kW na celkových 43,1 kW při 6 750 ot./min., zatímco maximální točivý moment činí 69 Nm při 4 750 ot./min. Kromě navýšení výkonu došlo u motoru ke zkrácení převodových poměrů u prvního, druhého a třetího rychlostního stupně, čímž se zlepšilo zrychlení při rozjezdu z místa i dynamická akcelerace na každý z těchto rychlostních stupňů. Z rychlosti 30 km/h zvládne X-ADV zrychlení na 20 m za 1,7 s, na 50 m za 3,2 s a při rychlosti 60 km/h pracuje silný motor pouze na 2 500 ot./min. Čtvrtý, pátý a šestý převodový stupeň jsou nyní o něco delší, což přispívá k nižší spotřebě paliva a k lepšímu využití dostupného výkonu. Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW úpravou software řídicí jednotky ECU. Motor Hondy X-ADV je velmi střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje až 366 km dojezd na 13,2litrovou nádrž. Motor také nově splňuje emisní normu EURO5, která oproti dosavadní normě EURO4 od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na obsah škodlivin ve výfukových plynech. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic.

Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru nově řídí elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 4 režimů pokrývajících všechny jízdní podmínky. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti.

  • Režim STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje nejčastěji.
  • Režim SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně, zatímco ABS zasahuje častěji.
  • Režim RAIN se vyznačuje nízkým výkonem motoru a brzděním motorem, systémy HSTC a ABS zasahují častěji.
  • Režim GRAVEL využívá vysoký výkon motoru i brzdění motorem, zatímco systému HSTC a ABS zasahují pouze málo.
  • USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké / střední / vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC.

Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) nově nabízí mnohem měkčí a jemnější kontrolu, neboť pomocí elektronicky řízené škrticí klapky TBW může lépe regulovat přísun síly na zadní kolo. Oproti 2 úrovním u dosavadního systému jsou nově k dispozici úrovně 3:

  • Úroveň 1 znamená minimální zásahy a umožňuje určitý prokluz zadního kola (například na štěrkových nebo nezpevněných cestách). Úroveň zásahů byla v tomto případě oproti předcházející verzi snížena.
  • Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.
  • Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.

Systém HSTC je také možné zcela vypnout.

Technologie převodovek DCT značky Honda vstupuje do jedenáctého roku své sériové výroby. V Evropě již prodalo přes 140 000 motocyklů vybavených převodovkou DCT. Tato převodovka se vyznačuje plynulým a spolehlivým řazením nahoru i dolů, na které si jezdec velmi rychle zvykne. Využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Výsledkem je konzistentní, rychlé a plynulé řazení. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce.  Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.

Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici 5 map pro automatické řazení. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORT. V jízdním režimu GRAVEL využívá X-ADV relativně sportovní mapu řazení „G“; tento režim se kromě dalších parametrů vyznačuje nižší úrovní „prokluzu“ spojek při přechodu s plně otevřené nebo zavřené škrticí klapky. Jezdec tak získává přímější kontrolu nad trakcí zadního kola a může se v terénu pohybovat řízeným smykem. Zatímco tato funkce se v minulosti aktivovala samostatným tlačítkem G, je nyní integrována do nové mapy řazení „G“ v rámci převodovky DCT. V uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systémů ABS a HSTC. 

Mohlo by vás zajímat:  FIM SuperMoto of Nations 2024 je minulostí

Silueta stroje zůstává vzpřímená, každý panel kapotáže byl však přepracován s důrazem na ostřejší a výraznější proporce. Porovnání nového a končícího modelu jasně ukazuje, o kolik výraznější je nový styling. Agresivnější, ostřejší a atraktivnější. Jinými slovy – více X-ADV. Přepracované zdvojené LED světlomety jsou vybaveny světly pro denní svícení (DRL), která se automaticky přizpůsobují intenzitě okolního světla a díky svému jasu a vysoké viditelnosti přispívají k vyšší bezpečnosti při jízdě. Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Z hlediska ergonomie má jezdec díky sedlu ve výšce 820 mm a širokým řídítkům ve výšce 910 mm zajištěný vynikající výhled. Sedlo má nový tvar se štíhlejšími boky, díky čemuž jezdec snáze dosáhne na zem. Nový plexi štít u X-ADV lze pro dojíždění do zaměstnání i pro dlouhé cesty nastavit bez použití nástrojů do jedné z 5 poloh, v nichž nabízí slabší, nebo silnější proudění vzduchu. Celkový výškový rozdíl je 139 mm a úhel sklonu mezi koncovými polohami dosahuje 11°. Součástí rozhraní u modelu X-ADV, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti. Robustní plastové chrániče rukou chrání jezdce před větrem i deštěm a při jízdě v terénu napomáhají k lepší ochraně rukou i páček před odlétajícími kameny. Spodek stroje je chráněn brokovaným, 2,5mm silným hliníkovým ochranným krytem.

Objem schránky pod sedlem vzrostl o 1 l na 22 litrů, takže schránka bez problémů pojme integrální přilbu. Schránka je navíc osvětlená integrovaným LED světlem, jehož povrchová textura zajišťuje rovnoměrné osvětlení bez oslňování. Nabíjecí USB zásuvka nahrazuje dosavadní 12voltovou autozásuvku a nachází se v zadní části schránky. Parkovací brzda byla přemístěna z pravé kapotáže níže na pravou rukojeť, čímž se uvolnil prostor pro užitečnou a snadno přístupnou schránku na rukavice. Součástí standardní výbavy je středový stojan s náklonovým čidlem, který umožňuje X-ADV zaparkovat na svahu, aniž by hrozilo jeho převrácení.

Pro ještě více pohodlí využívá model X-ADV inteligentní klíč, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Praktická je také funkce „odpovědi“, která umožňuje snadné nalezení stroje na větší dálku pomocí zablikání směrových světel, a pomocí tlačítek se také zamyká a odemyká volitelný „chytrý“ horní kufr. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.

Přední a zadní ukazatele směru u modelu X-ADV jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2. 

Mohlo by vás zajímat:  Sezona českého mistrovství v supermotu se uzavře v Mýtě

Ukazatele směru jsou vybaveny funkcí automatického vypnutí. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout. 

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro nový model X-ADV zahrnuje:

  • Zadní nosič
  • „Chytrý“ horní kufr
  • 38litrový / 50litrový vrchní kufr s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou
  • Nosiče bočních kufrů
  • Boční kufry – pravý 26 l, levý 33 l s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou
  • Tašku na středovou konzoli
  • Nástavce chráničů řídítek
  • Boční ochranné lišty
  • Mlhové světlomety
  • Vyhřívané rukojeti

Technické parametry

MOTOR 
TypKapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2 válec SOHC splňuje EURO5
Zdvihový objem745 cm3
Vrtání a zdvih77 mm x 80 mm
Kompresní poměr10,7 : 1
Maximální výkon43,1 kW při 6 750 ot./min.
Max. točivý moment69 Nm při 4 750 ot./min.
Olejová náplň4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže13,2 litru
Spotřeba paliva3,6 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartérElektrický
Kapacita baterie12 V/11 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová, hydraulická 2spojková
Typ převodovky6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypKosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK 
Rozměry (D x Š x V)2 215 mm x 940 mm x 1 370 mm
Rozvor kol1 590 mm
Úhel přední vidlice27°
Závlek104 mm
Výška sedla820 mm
Světlá výška165 mm
Pohotovostní hmotnost236 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředuInverzní 41mm, zdvih 120 mm
Typ vzaduTlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm
KOLA 
Typ vpředuPaprskové kolo
Typ vzaduPaprskové kolo
Velikost ráfku přední17M/C x MT3.50
Velikost ráfku zadní15M/C x MT4.50
Pneumatika vpředu120/70-R17M/C
Pneumatika vzadu160/60-R15M/C
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový
Typ vpředu296mm dvojité kotouče se 4pístovými třmeny
Typ vzaduJeden 240mm kotouč s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panel5palcový barevný TFT panel
Zabezpečovací systémSystém s inteligentním klíčem Smart Key
SvětlometLED, světla pro denní svícení
Zadní světloLED

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

#Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.