První model Super Cub C100 byl představen v roce 1958, kdy značka Honda slavila 10. výročí své existence. Téměř o 60 let později, v roce 2017, byl vyroben 100miliontý Super Cub, čímž se definitivně potvrdil jeho status nejpopulárnějšího motorového vozidla na světě. Do roku 2022 vstupuje evropská verze modelu Super Cub 125 s dalšími vylepšeními.
Úsporný a odolný vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Super Cub 125 kombinuje spodní část (s přepracovanou klikovou skříní) aktuální japonské verze C110 s SOHC dvouventilovou hlavou a vrchní částí motoru převzatou z modelu MSX Grom. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0 : 1. Maximálního výkonu 7,2 kW (nárůst o 0,1 kW) motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,4 Nm při 6 250 ot./min. Díky vyhlazení průtoku vzduchu sacími kanály má nový motor menší vzduchovou komoru. Ta, společně s upravenou přívodní trubkou a polohou vstřikovače, zlepšuje jízdní dynamiku stroje. Vnější vzhled tlumiče výfuku — jednoho z řady charakteristických rysů modelu Super Cub — zůstal zachován, změnily se však jeho vnitřní komponenty. Zatímco u předchozího motoru byly použity dva katalyzátory, nový motor si díky účinnějšímu spalování pro splnění normy EURO5 vystačí s jedním efektivnějším katalyzátorem. Řídicí jednotka ECU byla přeprogramována s důrazem na vyšší výkon a nižší spotřebu. Motor je také vybaven výkonnějším alternátorem. Motor modelu Super Cub C125 se vyznačuje mimořádně nízkou spotřebou 1,5 l/100 km (v režimu WMTC), což mu s nádrží o objemu 3,7 l poskytuje dojezd přibližně 250 km.
Převodovka zůstává 4stupňová (s neutrálem ve spodní poloze) a v souladu s tradicí Super Cub se ovládá „automatickou“ odstředivou spojkou, která eliminuje potřebu spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů. Stálý převod pomocí ozubených kol se 14 a 35 zuby má poměr 2,50. Šnekovitý primární převod snižuje „mechanický“ hluk.
Časem prověřený charakteristický vzhled modelu Super Cub 125, který lze ihned rozpoznat podle chráničů nohou a zakrytých mechanických částí, zůstal nezměněn. Jedná se o design, který vychází z jediného slova: „univerzálnost“. Hlavní součástí je vpřed nakloněná silueta ve tvaru písmene „S“, která prochází od prostoru pro nohy až k zadnímu blatníku a je tak zárukou snadného nastupování i vystupování. Novinkou pro modelový rok 2022 je standardně montované sedlo spolujezdce se stupačkami. Dalším výrazným prvkem modelu Super Cub je jeho „jednotka“ řízení, která spojuje jinak samostatné prvky – vidlici, řídítka a chrániče nohou – do jednoho nedílného celku. U původního stroje byla řídítka ve tvaru ptačích křídel příjemná na dotek a mezi zákazníky velmi oblíbená. Na originální řešení navazuje i nový Super Cub C125 s kovanými zkosenými řídítky obalenými zakřiveným lisovaným plastem, v němž se nacházejí spínače a přístroje.
Všechna světla jsou tvořena moderními LED diodami, zatímco přístrojový panel dotváří celkový design stroje pomocí dvou kruhových přístrojů oddělených chromovými rámečky. Vnější prstenec ohraničuje ručičku analogového ukazatele rychlosti a nacházejí se zde kontrolky. Ve vnitřním kruhu se nachází digitální displej. Moderním prvkem je také inteligentní klíč Smart Key, který ovládá imobilizér a zvyšuje tak ochranu proti odcizení. Klíč je také vybaven funkcí „odpovědi“, kdy ukazatele směru po stisknutí tlačítka zablikají a usnadní tak nalezení stroje na zaplněných parkovištích.
Fakta o Super Cub
- První prototyp nevznikl na papíře, ale ve formě hliněného modelu, jehož vzhled silně ovlivnil přímo pan Honda po návratu ze své „průzkumné“ cesty do Evropy v roce 1956.
- Rám s nízkou podlahou (pro snadné nastupování), velké chrániče nohou (na ochranu před prachem při jízdě po nezpevněných cestách), plně „zapouzdřená“ kapotáž (ukrývající motor a převody), racčími křídly inspirovaná řídítka a blankytně modrý lak prvního Super Cub C100 v roce 1958 vytvořily univerzální šablonu pro nadcházející dekády.
- Kola o velikosti 17 palců (relativně velká, aby se lépe vypořádala s nerovnými japonskými vozovkami) byla navržena a vyrobena exkluzivně pro Super Cub.
- Stroj byl již od svého vzniku v roce 1958 vždy vybaven čtyřtaktním motorem.
- Jedním z požadavků byla absence spojkové páčky, aby kurýři mohli stroj ovládat jednou rukou a na levém rameni držet štos krabiček se Soba nudlemi.
- Model Super Cub se vyráběl v 16 továrnách v 15 různých zemích a prodával se celkem ve 160 zemích.
- Výroba modelu Super Cub v Evropě byla zahájena ve společnosti Honda Belgium (jednalo se o druhou zámořskou továrnu, kde se tento model vyráběl).
- Ještě známější se tento model stal díky skupině Beach Boys a jejich písni „My Little Honda“ z roku 1964.
- Původní plány počítaly s prodejem až 30 000 kusů za měsíc, což byl mimořádný počet vzhledem k tomu, že celková výroba motocyklů v Japonsku se v té době pohybovala kolem 40 000 kusů za měsíc. Nakonec se ukázalo, že i tento odhad byl podhodnocený.
- V říjnu 2017 se v závodě Kumamoto značky Honda konala pro Super Cub typicky skromná oslava při příležitosti 100. miliónu celosvětově vyrobených kusů tohoto stroje.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily |
Zdvihový objem | 124 cm3 |
Vrtání x zdvih | 50 x 63,1 mm |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Maximální výkon | 7,2 kW při 7 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 10,4 Nm při 6 250 ot./min. |
Olejová náplň | 1,1 litru |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 3,7 litru |
Spotřeba paliva | 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC) |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Baterie | 12 V — 3,5 Ah |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová spojka a automatická odstředivá spojka |
Typ převodovky | 4rychlostní |
RÁM | |
Typ | Jednopáteřní ocelový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (DxŠxV) | 1 915 x 720 x 1 000 mm |
Rozvor kol | 1 245 mm |
Záklon rejdového čepu | 26,5° |
Závlek | 71 mm |
Výška sedla | 780 mm |
Světlá výška | 125 mm |
Pohotovostní hmotnost | 110 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 26mm teleskopická vidlice |
Typ vzadu | Dva tlumiče |
KOLA | |
Typ vpředu | Litá, hliníková |
Typ vzadu | Litá, hliníková |
Pneumatika vpředu | 70/90-17M/C 38P |
Pneumatika vzadu | 80/90-17M/C 50P |
BRZDY | |
Typ ABS | Jednokanálový systém ABS |
Typ vpředu | Hydraulická, s jedním 220mm kotoučem |
Typ vzadu | 110mm bubnová brzda |
SVĚTLA | |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |