Honda Super Cub 125 se představuje pro modelový rok 2022

22YM HONDA SUPER CUB 125

První model Super Cub C100 byl představen v roce 1958, kdy značka Honda slavila 10. výročí své existence.  Téměř o 60 let později, v roce 2017, byl vyroben 100miliontý Super Cub, čímž se definitivně potvrdil jeho status nejpopulárnějšího motorového vozidla na světě. Do roku 2022 vstupuje evropská verze modelu Super Cub 125 s dalšími vylepšeními.

Úsporný a odolný vzduchem chlazený motor o objemu 124 cm3 v modelu Super Cub 125 kombinuje spodní část (s přepracovanou klikovou skříní) aktuální japonské verze C110 s SOHC dvouventilovou hlavou a vrchní částí motoru převzatou z modelu MSX Grom. Vrtání a zdvih jsou 77 mm x 80 mm a kompresní poměr dosahuje hodnoty 10,0 : 1. Maximálního výkonu 7,2 kW (nárůst o 0,1 kW) motor dosahuje při 7 500 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 10,4 Nm při 6 250 ot./min. Díky vyhlazení průtoku vzduchu sacími kanály má nový motor menší vzduchovou komoru. Ta, společně s upravenou přívodní trubkou a polohou vstřikovače, zlepšuje jízdní dynamiku stroje. Vnější vzhled tlumiče výfuku — jednoho z řady charakteristických rysů modelu Super Cub — zůstal zachován, změnily se však jeho vnitřní komponenty. Zatímco u předchozího motoru byly použity dva katalyzátory, nový motor si díky účinnějšímu spalování pro splnění normy EURO5 vystačí s jedním efektivnějším katalyzátorem. Řídicí jednotka ECU byla přeprogramována s důrazem na vyšší výkon a nižší spotřebu. Motor je také vybaven výkonnějším alternátorem. Motor modelu Super Cub C125 se vyznačuje mimořádně nízkou spotřebou 1,5 l/100 km (v režimu WMTC), což mu s nádrží o objemu 3,7 l poskytuje dojezd přibližně 250 km.

Mohlo by vás zajímat:  Vylepšená ergonomie, inovované technologie a další nový člen j modelové řady CMX značky Honda

Převodovka zůstává 4stupňová (s neutrálem ve spodní poloze) a v souladu s tradicí Super Cub se ovládá „automatickou“ odstředivou spojkou, která eliminuje potřebu spojkové páčky. Před rozjezdem jezdec nožní páčkou na levé straně jednoduše vybere požadovaný rychlostní stupeň a po otočení plynem se spojka aktivuje automaticky. Stejný princip se uplatňuje i při změnách rychlostních stupňů nahoru i dolů. Stálý převod pomocí ozubených kol se 14 a 35 zuby má poměr 2,50. Šnekovitý primární převod snižuje „mechanický“ hluk.

Časem prověřený charakteristický vzhled modelu Super Cub 125, který lze ihned rozpoznat podle chráničů nohou a zakrytých mechanických částí, zůstal nezměněn. Jedná se o design, který vychází z jediného slova: „univerzálnost“. Hlavní součástí je vpřed nakloněná silueta ve tvaru písmene „S“, která prochází od prostoru pro nohy až k zadnímu blatníku a je tak zárukou snadného nastupování i vystupování. Novinkou pro modelový rok 2022 je standardně montované sedlo spolujezdce se stupačkami. Dalším výrazným prvkem modelu Super Cub je jeho „jednotka“ řízení, která spojuje jinak samostatné prvky – vidlici, řídítka a chrániče nohou – do jednoho nedílného celku. U původního stroje byla řídítka ve tvaru ptačích křídel příjemná na dotek a mezi zákazníky velmi oblíbená. Na originální řešení navazuje i nový Super Cub C125 s kovanými zkosenými řídítky obalenými zakřiveným lisovaným plastem, v němž se nacházejí spínače a přístroje.

Mohlo by vás zajímat:  Kawasaki vstupuje do roku 2025 s novým Versys 1100

Všechna světla jsou tvořena moderními LED diodami, zatímco přístrojový panel dotváří celkový design stroje pomocí dvou kruhových přístrojů oddělených chromovými rámečky. Vnější prstenec ohraničuje ručičku analogového ukazatele rychlosti a nacházejí se zde kontrolky. Ve vnitřním kruhu se nachází digitální displej. Moderním prvkem je také  inteligentní klíč Smart Key, který ovládá imobilizér a zvyšuje tak ochranu proti odcizení. Klíč je také vybaven funkcí „odpovědi“, kdy ukazatele směru po stisknutí tlačítka zablikají a usnadní tak nalezení stroje na zaplněných parkovištích.

Fakta o Super Cub

  • První prototyp nevznikl na papíře, ale ve formě hliněného modelu, jehož vzhled silně ovlivnil přímo pan Honda po návratu ze své „průzkumné“ cesty do Evropy v roce 1956.
  • Rám s nízkou podlahou (pro snadné nastupování), velké chrániče nohou (na ochranu před prachem při jízdě po nezpevněných cestách), plně „zapouzdřená“ kapotáž (ukrývající motor a převody), racčími křídly inspirovaná řídítka a blankytně modrý lak prvního Super Cub C100 v roce 1958 vytvořily univerzální šablonu pro nadcházející dekády.
  • Kola o velikosti 17 palců (relativně velká, aby se lépe vypořádala s nerovnými japonskými vozovkami) byla navržena a vyrobena exkluzivně pro Super Cub.
  • Stroj byl již od svého vzniku v roce 1958 vždy vybaven čtyřtaktním motorem.
  • Jedním z požadavků byla absence spojkové páčky, aby kurýři mohli stroj ovládat jednou rukou a na levém rameni držet štos krabiček se Soba nudlemi.
  • Model Super Cub se vyráběl v 16 továrnách v 15 různých zemích a prodával se celkem ve 160 zemích.
  • Výroba modelu Super Cub v Evropě byla zahájena ve společnosti Honda Belgium (jednalo se o druhou zámořskou továrnu, kde se tento model vyráběl).
  • Ještě známější se tento model stal díky skupině Beach Boys a jejich písni „My Little Honda“ z roku 1964.
  • Původní plány počítaly s prodejem až 30 000 kusů za měsíc, což byl mimořádný počet vzhledem k tomu, že celková výroba motocyklů v Japonsku se v té době pohybovala kolem 40 000 kusů za měsíc. Nakonec se ukázalo, že i tento odhad byl podhodnocený.
  • V říjnu 2017 se v závodě Kumamoto značky Honda konala pro Super Cub typicky skromná oslava při příležitosti 100. miliónu celosvětově vyrobených kusů tohoto stroje.

Technické parametry

MOTOR 
TypVzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem124 cm3
Vrtání x zdvih50 x 63,1 mm
Kompresní poměr10,0 : 1
Maximální výkon7,2 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment10,4 Nm při 6 250 ot./min.
Olejová náplň1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže3,7 litru
Spotřeba paliva1,5 l / 100 km (v režimu WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
Baterie 12 V — 3,5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová spojka a automatická odstředivá spojka
Typ převodovky4rychlostní
RÁM 
TypJednopáteřní ocelový rám
PODVOZEK 
Rozměry (DxŠxV)1 915 x 720 x 1 000 mm
Rozvor kol1 245 mm
Záklon rejdového čepu26,5°
Závlek71 mm
Výška sedla780 mm
Světlá výška125 mm
Pohotovostní hmotnost110 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředu26mm teleskopická vidlice
Typ vzaduDva tlumiče 
KOLA 
Typ vpředuLitá, hliníková
Typ vzaduLitá, hliníková
Pneumatika vpředu70/90-17M/C 38P
Pneumatika vzadu80/90-17M/C 50P
BRZDY 
Typ ABSJednokanálový systém ABS
Typ vpředuHydraulická, s jedním 220mm kotoučem
Typ vzadu110mm bubnová brzda 
SVĚTLA 
SvětlometLED
Zadní světloLED