Od samého počátku Honda usilovala o dosažení vrcholu v oblasti motoristického sportu. Aby dokázal naplnit svůj sen stát se světovou jedničkou, ohlásil Soichiro Honda, zakladatel společnosti, v roce 1954 vstup značky do závodu Isle of Man TT, který byl součástí Mistrovství světa FIM (Mezinárodní motocyklová federace) v silničních závodech (WGP), což byla v té době nejvyšší soutěžní třída. Během následujících pěti let se Honda pracovala na vývoji závodních strojů a 3. června 1959 se stala prvním japonským výrobcem motocyklů, který se závodu Isle of Man TT zúčastnil. Od okamžiku, kdy Junzo Suzuki, Naomi Taniguchi, Giichi Suzuki a Teisuke Tanaka usedli na své závodní stroje RC142 ve třídě 125 cc, právě uplynulo 60 let.
Historie Hondy v boji o vrchol v motoristickém sportu se však neomezuje pouze na jednostopou kategorii: V roce 1964 Ronnie Bucknum usedl při příležitosti Velké ceny Německa do svého stroje RA271 v nejvyšší automobilové závodní kategorii – Mistrovství světa Formule 1 pořádaném FIA (Mezinárodní automobilová federace). Kromě účasti v nejnáročnějších motoristických závodech se však značka Honda zapojila do celé řady dalších závodů určených pro jednostopá i dvoustopá vozidla s cílem dále vylepšovat své technologie a rozvíjet své pracovníky. A také se o zábavu, radost a nadšení podělit se svými zákazníky.
Při příležitosti 60. výročí od první účasti na Isle of Man TT, která znamenala začátek účasti značky v motoristickém sportu, společnost Honda připravila celou řadu akcí pod souhrnným názvem „Honda Racing Anniversary Year“, kterými si toto jubileum připomene a podělí se tak o radost se svými zákazníky a motoristickými fanoušky, kteří její závodní aktivity po šest desetiletí podporovali. Tyto události mají za cíl předat smysl a historii závodů současné i budoucí generaci.
Fotografie z prvních závodů velkých cen, kterých se Honda zúčastnila:
Akce při příležitosti Honda Racing Anniversary Year
Oslava 60. výročí účasti ve WGP
V rámci oslavy bylo za přítomnosti hostů připomenuto 60. výročí první účasti Hondy na závodě Isle of Man TT.
- Den a čas konání: Pátek 28. června, 11:45 hod.
- Místo konání: Prostor pro hosty týmu Honda, padok na okruhu TT Circuit Assen
- Přednášející:
- Jorge Viegas (Prezident FIM)
- Carmelo Ezpeleta (Generální ředitel Dorna Sports)
- Kunimitsu Takahashi (vítěz Velké ceny Německa z roku 1961, první Japonec, který zvítězil ve velké ceně)
- Freddie Spencer (stal se nejmladším šampiónem, když v roce 1983 vyhrál ve třídě GP500, a v roce 1985 pak prvním závodníkem, který zvítězil jak ve třídě GP250, tak ve třídě GP500)
- Mick Doohan (pětkrát v řadě zvítězil ve třídě GP500 (v letech 1994 až 1998))
- Marc Márquez (Repsol Honda Team)
- Tetsuhiro Kuwata (Provozní ředitel pro závody, Honda Racing Corporation)
Na závodních strojích bude umístěno logo 60. výročí účasti ve WGP
Na továrních strojích, které soutěží v kategorii MotoGP, bude umístěno logo 60. výročí účasti ve WGP. Totéž platí i pro závodní stroje soutěžící v rámci Mistrovství světa superbiků (FIM), v 8hodinovém vytrvalostním závodě v Suzuce (5. kolo Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIM), i v dalších závodech, například v trialu, motokrosu, i na závodních automobilech.
Barevné provedení Moto3 u příležitosti 60. výročí
Honda Team Asia, který soutěží v kategorii Moto3, se od 28. června zúčastnil holandského závodu Dutch TT v barvách stroje RC143, který značce Honda v roce 1961 přinesl první vítězství ve WGP.
Ukázková jízda u příležitosti 60. výročí WGP
Ukázkové jízdy (repliky) stroje RC142, který se zúčastnil závodu Isle of Man TT, a stroje NSR500.
- Den a čas konání: 13:21 – 13:26, neděle 30. června
- Místo konání: Závodní trať TT Circuit Assen
- Stroje / jezdci: RC142 (replika stroje ze závodu Isle of Man TT (1959)) / Kunimitsu Takahashi NSR500 (model 1989) / Mick Doohan
Ukázkové jízdy na Festivalu rychlosti v Goodwoodu
V rámci oslav 60. výročí účasti značky Honda na závodech WGP se při příležitosti Festivalu rychlosti v Goodwoodu, který se koná od 4. do 7. července ve Spojeném Království, uskuteční předváděcí jízdy závodních strojů RC142, NSR500 a RC213V a monopostu McLaren Honda MP4/4 (který zvítězil v Poháru jezdců i Poháru konstruktérů ve Formuli 1 z roku 1988).
Slavnostní akce se bude konat také při příležitosti 8hodinového závodu v Suzuce a během Velké ceny Japonska v MotoGP.