Honda Monkey se představuje pro rok 2023

23YM HONDA MONKEY 125

Za svou oblibu model v minulosti vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti. Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Motocykl získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozem někde zaparkují.

Motor

Pro rok 2023 je Honda Monkey vybavena novým SOHC dvouventilovým vzduchem chlazeným motorem o objemu 124 cm3 (který je odvozen od agregátu použitého u MSX Grom), jenž se vyznačuje vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 6 750 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 11 Nm při 5 500 ot./min. Proud nasávaného čerstvého vzduchu upravuje nová korekční deska, přes kterou vzduch putuje do sacích kanálů, jež byly společně s přívodní trubkou navrženy s důrazem na hladké proudění. Také tvar vzduchové komory byl upraven tak, aby podporoval hladké proudění vzduchu, pomáhal zvyšovat točivý moment a zlepšovat ovladatelnost. Efektivní plnění emisní normy EURO5 zajišťuje přepracovaný katalyzátor s menšími rozměry. Délka svodu byla upravena s ohledem na úpravy provedené v systému sání, zatímco tlumič výfuku má namísto tříkomorové nově jednokomorovou konstrukci, která zlepšuje výkon a přispívá k charakteristickému zvuku motoru.

Mohlo by vás zajímat:  Noví hráči z rodin W a Meguro v řadě Kawasaki 2025

Nová 5stupňová převodovka, která nahradila starší 4stupňovou jednotku, má lépe odstupňované převody a nabízí tak více pohodlí i při delších cestách. Maximální rychlost dosahuje 91 km/h. Ruční ovládání spojky připomíná velké motocykly, zatímco 12palcová kola umožňují agilní pohyb po městě. Malé rozměry a vynikající rovnováha v nízkých rychlostech modelu Monkey usnadňují pohyb v hustém městském provozu. Jeho motor se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Účinné spalování zajišťuje nejmodernější elektronická řídicí jednotka PGM-FI.

Honda Monkey 2023

Podvozek a vzhled

Ocelový páteřový rám u modelu Monkey je vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, pro které byl navržen. Kyvné rameno s oválným průřezem prvků odráží kruhové designové téma, které se prolíná celým strojem. Inverzní vidlice disponuje zdvihem 100 mm a je opatřena prémiovým alumitovým povrchem. Dva zadní tlumiče jsou nově vybaveny dvoustupňovými pružinami a revidovanými vložkami, jež přispívají ke komfortnější jízdě na nerovných komunikacích a snižují rázy při plném stlačení tlumičů. Tlumiče zajišťují v ose kola zdvih 102 mm; maximální světlá výška dosahuje 175 mm. O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Široká kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu. Kola mají rozvor 1 145 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 104 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.

Mohlo by vás zajímat:  První veřejná ukázka motocyklu s vodíkovým motorem na světě

Klasický styl modelu Monkey (se zkosenými řídítky, chromovanými blatníky, zvednutým výfukem s lisovaným ochranným krytem, širokými pneumatikami, čalouněným sedlem a typicky tvarovanou nádrží) navazuje na odkaz svého předchůdce a svými vlastnostmi dokáže oslovit nejen starší zájemce, ale i mnohem mladší generaci. Starší jezdci si při pohledu na něj vzpomenou na 70. léta a na pocit svobody poté, co poprvé usedli na motocykl, zatímco mladší jezdci, které oslovuje retro styl, ocení nejen vzhled, ale i netradiční pojetí, které jim umožní odlišit se od jejich přátel. Jedna věc, která všechny spojuje bez ohledu na to, zda Monkey řídí, nebo kolem něj pouze prochází, je „faktor úsměvu“. Ten je s tímto motocyklem neoddělitelně spojen.


Pro rok 2023 je k dispozici jako volitelné příslušenství stylový trubkový zadní nosič, který umožňuje přepravu předmětů o hmotnosti až 3,0 kg. Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, hrdě nese historické 3-D Classic Wing designové logo Honda.

Pro rok 2023 bude model Monkey dostupný v nové perleťové černé Pearl Shining Black a v pozměněných provedeních žluté Banana Yellow a perleťové červené Pearl Nebula Red. Všechny tři verze obsahují barevně sladěný rám, vidlici, kyvné rameno a zadní tlumiče, tartanový potah sedla a stylové prvky na nádrži, které odkazují na klasický Monkey styl z konce 60. let minulého století.

Honda Monkey 2023

Elektronika

Klasický vzhled je protkán moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Classic Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.

Mohlo by vás zajímat:  Yamaha MT-09 Y-AMT: Symbióza s temnotou

Milníky modelu Monkey

  • 1961 Z100 První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho motor o objemu 49 cm3 disponoval výkonem 3,1 kW
  • 1963 První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.
  • 1967 První model prodávaný v Japonsku – se „sklopným“ sedlem
  • 1970 První verze s rychle demontovatelným předním kolem umožňující přepravu v kufru malého automobilu
  • 1978 První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů
  • 1984 Limitovaná edice „Gold“
  • 1987 Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem a přední hydraulickou kotoučovou brzdou
  • 1991Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety
  • 2004 SpecialV barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100
  • 2009 Monkey Ltd.První verze s elektronickým vstřikováním paliva, válečkovým vahadlem a předsunutým válcem  2017 Nová verze na oslavu 50. výročí zahájení prodeje v Japonsku
  • 2018 Na evropské silnice vstupuje zcela nový model Monkey 125 přepracovaný pro 21. století

Technické parametry

MOTOR

Hluk (dB)Lwot – 75, Lurban – 74
TypVzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily
Zdvihový objem124 cm3
Vrtání x zdvih50 x 63,1 mm
Kompresní poměr10,0 : 1
Maximální výkon6,9 kW / 6 750 ot./min.
Max. točivý moment11 Nm / 5 500 ot./min.
Olejová náplň1,1 litru
PALIVOVÝ SYSTÉM
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže5,6 litru
Spotřeba paliva1,5 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA
StartováníElektrické
Baterie12 V, 3,5 Ah
HNACÍ ÚSTROJÍ
Typ spojkyMokrá lamelová spojka
Typ převodovky5stupňová
RÁM
TypPáteřový ocelový rám
PODVOZEK
Rozměry (DxŠxV)1 710 x 755 x 1 030 mm
Rozvor kol1 145 mm
Záklon rejdového čepu25°
Závlek82 mm
Výška sedla775 mm
Světlá výška175 mm
Poloměr otáčení1,9 m
Pohotovostní hmotnost104 kg
ZAVĚŠENÍ KOL
Typ vpředuinverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm
Typ vzaduDva tlumiče, 102 mm zdvih v ose kola
KOLA
Typ vpředu10paprskové, z lehké slitiny
Typ vzadu10paprskové, z lehké slitiny
Pneumatika vpředu120/80-12M/C 65J
Pneumatika vzadu130/80-12M/C 69J
BRZDY
Typ vpředuJedna hydraulická s 220 mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU
Typ vzaduJedna hydraulická se 190mm kotoučem
SVĚTLA
SvětlometLED
Zadní světloLED