Za svou oblibu model v minulosti vděčil roztomilému designu, který si každý ihned oblíbil, malým rozměrům a mimořádně nízké hmotnosti. Zlomovým v historii modelu Monkey byl rok 1978. Motocykl získal nový vzhled s nádrží ve tvaru kapky a stal se mimořádně oblíbeným mezi zástupy řidičů obytných vozidel, kteří hledali praktický dopravní prostředek použitelný poté, co s obytným vozem někde zaparkují.
Motor
Pro rok 2023 je Honda Monkey vybavena novým SOHC dvouventilovým vzduchem chlazeným motorem o objemu 124 cm3 (který je odvozen od agregátu použitého u MSX Grom), jenž se vyznačuje vrtáním 50 mm, zdvihem 63,1 mm a kompresním poměrem 10,0 : 1. Maximálního výkonu 6,9 kW motor dosahuje při 6 750 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 11 Nm při 5 500 ot./min. Proud nasávaného čerstvého vzduchu upravuje nová korekční deska, přes kterou vzduch putuje do sacích kanálů, jež byly společně s přívodní trubkou navrženy s důrazem na hladké proudění. Také tvar vzduchové komory byl upraven tak, aby podporoval hladké proudění vzduchu, pomáhal zvyšovat točivý moment a zlepšovat ovladatelnost. Efektivní plnění emisní normy EURO5 zajišťuje přepracovaný katalyzátor s menšími rozměry. Délka svodu byla upravena s ohledem na úpravy provedené v systému sání, zatímco tlumič výfuku má namísto tříkomorové nově jednokomorovou konstrukci, která zlepšuje výkon a přispívá k charakteristickému zvuku motoru.
Nová 5stupňová převodovka, která nahradila starší 4stupňovou jednotku, má lépe odstupňované převody a nabízí tak více pohodlí i při delších cestách. Maximální rychlost dosahuje 91 km/h. Ruční ovládání spojky připomíná velké motocykly, zatímco 12palcová kola umožňují agilní pohyb po městě. Malé rozměry a vynikající rovnováha v nízkých rychlostech modelu Monkey usnadňují pohyb v hustém městském provozu. Jeho motor se vyznačuje nízkou spotřebou 1,5 l / 100 km (v režimu WMTC), a to díky využití technologií pro snižování tření, jako je například předsazený válec nebo válečkové vahadlo pro pohon ventilů. Účinné spalování zajišťuje nejmodernější elektronická řídicí jednotka PGM-FI.
Podvozek a vzhled
Ocelový páteřový rám u modelu Monkey je vyladěn s ohledem na rovnováhu mezi tuhostí a poddajností. Díky tomu se skvěle hodí pro celou řadu podmínek, pro které byl navržen. Kyvné rameno s oválným průřezem prvků odráží kruhové designové téma, které se prolíná celým strojem. Inverzní vidlice disponuje zdvihem 100 mm a je opatřena prémiovým alumitovým povrchem. Dva zadní tlumiče jsou nově vybaveny dvoustupňovými pružinami a revidovanými vložkami, jež přispívají ke komfortnější jízdě na nerovných komunikacích a snižují rázy při plném stlačení tlumičů. Tlumiče zajišťují v ose kola zdvih 102 mm; maximální světlá výška dosahuje 175 mm. O bezpečné zastavení se stará 220mm přední kotouč a 190mm zadní kotouč v kombinaci se systémem ABS propojený s jednotkou IMU. Široká kola s blokovým dezénem jsou zárukou hladké jízdy a jejich rozměr činí 120/80-12 65J vpředu a 130/80-12 69J vzadu. Kola mají rozvor 1 145 mm, sklon přední vidlice a závlek dosahují 25°/82 mm a poloměr otáčení činí pouhých 1,9 m. Pohotovostní hmotnost dosahuje pouhých 104 kg a sedlo se nachází ve výšce 775 mm. Měkké sedlo je pro maximální komfort vyrobeno z uretanové pěny s vysokou hustotou.
Klasický styl modelu Monkey (se zkosenými řídítky, chromovanými blatníky, zvednutým výfukem s lisovaným ochranným krytem, širokými pneumatikami, čalouněným sedlem a typicky tvarovanou nádrží) navazuje na odkaz svého předchůdce a svými vlastnostmi dokáže oslovit nejen starší zájemce, ale i mnohem mladší generaci. Starší jezdci si při pohledu na něj vzpomenou na 70. léta a na pocit svobody poté, co poprvé usedli na motocykl, zatímco mladší jezdci, které oslovuje retro styl, ocení nejen vzhled, ale i netradiční pojetí, které jim umožní odlišit se od jejich přátel. Jedna věc, která všechny spojuje bez ohledu na to, zda Monkey řídí, nebo kolem něj pouze prochází, je „faktor úsměvu“. Ten je s tímto motocyklem neoddělitelně spojen.
Pro rok 2023 je k dispozici jako volitelné příslušenství stylový trubkový zadní nosič, který umožňuje přepravu předmětů o hmotnosti až 3,0 kg. Lesklá 5,6litrová palivová nádrž lakovaná stejnou barvou jako rám, kyvné rameno a zadní tlumiče, hrdě nese historické 3-D Classic Wing designové logo Honda.
Pro rok 2023 bude model Monkey dostupný v nové perleťové černé Pearl Shining Black a v pozměněných provedeních žluté Banana Yellow a perleťové červené Pearl Nebula Red. Všechny tři verze obsahují barevně sladěný rám, vidlici, kyvné rameno a zadní tlumiče, tartanový potah sedla a stylové prvky na nádrži, které odkazují na klasický Monkey styl z konce 60. let minulého století.
Elektronika
Klasický vzhled je protkán moderními technologiemi: kruhový přístrojový panel s digitálním LCD displejem obsahuje ukazatel rychlosti (který při zapnutí zapalování hravě zabliká), tachometr se dvěma denními počítadly ujetých kilometrů, či šestidílný ukazatel stavu paliva; všechna světla jsou vybavena LED diodami; klíč s vnitřním výbrusem (na němž je rovněž umístěno logo Classic Wing) nabízí funkci „odpovědi“, kdy po stisku tlačítka světla stroje zablikají, což majiteli usnadní nalezení stroje na přeplněném parkovišti; jednokanálový systém ABS je spojen s jednotkou pro měření setrvačného momentu (IMU), která omezuje „zvedání“ zádi při silném brzdění.
Milníky modelu Monkey
- 1961 Z100 První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho motor o objemu 49 cm3 disponoval výkonem 3,1 kW
- 1963 První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.
- 1967 První model prodávaný v Japonsku – se „sklopným“ sedlem
- 1970 První verze s rychle demontovatelným předním kolem umožňující přepravu v kufru malého automobilu
- 1978 První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů
- 1984 Limitovaná edice „Gold“
- 1987 Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem a přední hydraulickou kotoučovou brzdou
- 1991Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety
- 2004 SpecialV barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100
- 2009 Monkey Ltd.První verze s elektronickým vstřikováním paliva, válečkovým vahadlem a předsunutým válcem 2017 Nová verze na oslavu 50. výročí zahájení prodeje v Japonsku
- 2018 Na evropské silnice vstupuje zcela nový model Monkey 125 přepracovaný pro 21. století
Technické parametry
MOTOR
Hluk (dB) | Lwot – 75, Lurban – 74 |
Typ | Vzduchem chlazený, čtyřtaktní, s rozvodem SOHC a se 2 ventily |
Zdvihový objem | 124 cm3 |
Vrtání x zdvih | 50 x 63,1 mm |
Kompresní poměr | 10,0 : 1 |
Maximální výkon | 6,9 kW / 6 750 ot./min. |
Max. točivý moment | 11 Nm / 5 500 ot./min. |
Olejová náplň | 1,1 litru |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 5,6 litru |
Spotřeba paliva | 1,5 l / 100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Baterie | 12 V, 3,5 Ah |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová spojka |
Typ převodovky | 5stupňová |
RÁM | |
Typ | Páteřový ocelový rám |
PODVOZEK | |
Rozměry (DxŠxV) | 1 710 x 755 x 1 030 mm |
Rozvor kol | 1 145 mm |
Záklon rejdového čepu | 25° |
Závlek | 82 mm |
Výška sedla | 775 mm |
Světlá výška | 175 mm |
Poloměr otáčení | 1,9 m |
Pohotovostní hmotnost | 104 kg |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | inverzní vidlice, zdvih v ose kola 100 mm |
Typ vzadu | Dva tlumiče, 102 mm zdvih v ose kola |
KOLA | |
Typ vpředu | 10paprskové, z lehké slitiny |
Typ vzadu | 10paprskové, z lehké slitiny |
Pneumatika vpředu | 120/80-12M/C 65J |
Pneumatika vzadu | 130/80-12M/C 69J |
BRZDY | |
Typ vpředu | Jedna hydraulická s 220 mm kotoučem, ABS s jednotkou IMU |
Typ vzadu | Jedna hydraulická se 190mm kotoučem |
SVĚTLA | |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |