Honda Gold Wing byla od svého představení v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy tím nejlepším pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu.
GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 proto nabírá nový směr a přichází jako zcela nový stroj. Jeho základem zůstává plochý šestiválcový motor disponující lavinou točivého momentu a stále se jedná o vlajkovou loď značky Honda v segmentu cestovních motocyklů. Přestože je menší, o mnoho lehčí a mnohem agilnější, stále zůstává ryzím „motocyklem pro jezdce“.
Nový Gold Wing, který bude vycházet z platformy sdílející stejný motor a podvozek, bude nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem, u níž bude v nabídce také verze s DCT převodovkou a airbagem. V závislosti na variantě se oproti předcházejícímu modelu hmotnost snížila až o 48 kg.
Motor a podvozek byly navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.
Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý šestiválcový motor nic ze svého výkonu, točivého momentu a návykového charakteru. Nově je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, jež nabízí 4 jízdní režimy: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist – HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.
Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje 7 rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace.
Nový Gold Wing pro rok 2018 přináší především zcela nový pocit svobody, zejména díky velké změně v podobě ryzího potěšení z jízdy. Vylepšené výkony jsou spojeny s ještě větší úrovní pohodlí: stylová a přitom aerodynamická kapotáž odklání proudící vzduch pryč od jezdce, elektricky ovládaný štít si každý může nastavit podle svých preferencí a sedadla poskytují dostatek komfortu pro celodenní jízdu. K tomu se přidávají nové praktické funkce, jako je inteligentní klíč, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.
Velká pozornost byla u modelu Gold Wing věnována také jeho laku. Horní část kapotáže je lakována hlubšími tóny překrytými silným průhledným lakem, se kterými ladí sedadla vyrobená z prvotřídního hrubozrnného materiálu. Spodní část stroje je opatřena živými texturami, jež představují silný vizuální prvek.
Předcházející generace modelu Gold Wing se vyznačovala velkými rozměry i charakterem. Gold Wing se od svého předchůdce výrazně liší a nahrazuje uvolněné linie končícího modelu vybroušenějšími a atletickými prvky. Hlavní výrazy, které designéři značky Honda při vývoji nového stroje používali, byly „vytříbené tvary, napjatý styling“.
Klíčová linie stroje, která sahá od přídě až na záď, zdůrazňuje odlišné funkce jeho vrchní a spodní části, a přitom dává zřetelně najevo jeho menší celkové rozměry. Centrálním prvkem je kapotáž vyznačující se ostrými a jednolitými rovnými povrchy, a jemnými aerodynamickými detaily. Na odiv dává novinka také použitou techniku – zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny, plochý šestiválcový motor, výfuky.
Rozměrná kapotáž předcházejícího modelu byla navržena tak, aby za sebou vytvářela kapsu klidného vzduchu; nový přístup spočívá ve vedení proudícího vzduchu kolem jezdce a spolujezdce tak, aby je příjemně ochlazoval. Nižší aerodynamický odpor také přispěl ke snížení spotřeby paliva.
Pryč je i rozměrný plexi štít. Nahradilo ho menší plexi s elektrickým ovládáním pomocí tlačítka na levé rukojeti. To poskytuje vynikající ochranu před větrem (i díky tomu, že jezdec i spolujezdec jsou mu blíže než kdykoli v minulosti), ale zároveň v případě potřeby nabízí i pocit prostoru a svobody. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy.
Jezdec a spolujezdec sedí na samostatných sedadlech, podobně jako u předcházejícího modelu – jezdec si může vychutnávat ovládání stroje, zatímco spolujezdec může relaxovat a užívat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb, díky němuž si může vychutnat dynamiku nového Gold Wingu a zároveň snadno dosáhne na zem.
Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.
Také tempomat pro nový Gold Wing prošel dalším vývojem. Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je nyní zobrazena v dolní levé části ukazatele rychlosti.
Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu.
Vrchní kufr u verze Tour pojme 2 integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky.
Objem palivové nádrže je o 4 litry menší a činí 21 litrů. Vzhledem k tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou, je díky nižší spotřebě (5,6 litru/100 km) dojezd na nádrž stejný, jako u předchozí generace.
Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image.
7palcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné.
Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.
Na čestném místě – uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči – se nachází nový emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. S jeho pomocí lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč u sebe.
Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání; stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedadla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.
Gold Wing je nyní kompatibilní se systémem Apple CarPlay, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a systém umožňuje připojení dalších zařízení pomocí USB kabelu.
Stejně jako je nový Gold Wing lehčí a kompaktnější, také jeho výkonný audio zesilovač prošel vývojem. Lehké reproduktory jsou rozmístěny tak, aby vyhovovaly nové pozici jezdce, a vyznačují se kvalitním a čistým zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.
Data navigačního systému se zobrazují na 7palcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Nyní je součástí navigace i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je nyní možné i za jízdy.
Pan Yutaka Nakanishi, vedoucí projektu GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018
„Chtěli jsme, aby si náš nový Gold Wing zachoval svůj luxus, ale aby zároveň byl ‚univerzálnějším‘ motocyklem. Takovým, který bude pro svého majitele užitečný ve městě i na cestách. A se kterým bude jízda více vzrušující, než kdykoli v minulosti. Proto jsme začali s čistým listem papíru a navrhli jsme Gold Wing menší a ostřejší. K tomu jsme přidali veškerou techniku a software, jaké si moderní jezdec může přát. Nyní, stejně jako v roce 1975, zůstává vlajkovou lodí značky Honda a my jsme velmi pyšní, že můžeme pro tak důležité jméno začít psát novou kapitolu.“
A co soudíte vy?
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“312″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní 24ventilový plochý šestiválec |
Zdvihový objem | 1 833 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání x zdvih | 73 mm x 73 mm |
Kompresní poměr | 10,5:1 |
Maximální výkon | 93 kW / 5500 ot./min. |
Max. točivý moment | 170 Nm / 4500 ot./min. |
Olejová náplň | 4,4 litru (MAN) / 5,6 litru (DCT) |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Průměr škrticí klapky | 50 mm |
Vzduchový filtr | Viskózní; papírová filtrační vložka |
Objem palivové nádrže | 21,1 litru |
Spotřeba paliva | 5,6 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Integrovaný startér/alternátor |
Kapacita baterie | 12 V/20 AH |
Výkon alternátoru | 12 V/120A |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | (MAN) Hydraulická mokrá lamelová spojka s pružinami, pomocná kluzná vačka (DCT) Hydraulická mokrá lamelová spojka s ovládáním tlaku oleje |
Typ převodovky | 6stupňová MAN (včetně rychloběhu. Plus elektrická zpátečka) DCT se 7 stupni vpřed a zpátečkou |
Primární redukce | 1,795 (79/44) |
Převodové poměry | (DCT) 1.: 2,167 2.: 1,696 3.: 1,304 4.: 1,038 5.: 0,821 6.: 0,667 7.: 0,522 Zpátečka: 1,190 (MAN) 1.: 2,200 2.: 1,417 3.: 1,036 4.: 0,821 5.: 0,667 6.: 0,522 |
Koncová redukce | Na straně motoru 0,972 Na straně kola 2,615 |
Stálý převod | Zapouzdřený hřídel |
RÁM | |
Typ | Hliníkový, litý, zdvojený |
PODVOZEK | |
Rozměry (DxŠxV) | Gold Wing D: 2475 mm Š: 925 mm V: 1340 mm
Gold Wing ‘Tour’ D: 2575 mm Š: DCT 905 mm / MAN 925 mm V: 1430 mm
|
Rozvor kol | 1695 mm |
Úhel přední vidlice | 30,5° |
Závlek | 109 mm |
Poloměr otáčení | 3,4 m |
Výška sedla | 745 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Pohotovostní hmotnost | Gold Wing: 365 kg
Gold Wing ‘Tour’: MAN 379 kg / DCT 383 kg
|
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | Se dvěma příčnými rameny |
Typ vzadu | Pro Link |
KOLA | |
Typ vpředu | 130/70R 18 |
Typ vzadu | 200/55R 16 |
Velikost ráfku Přední | 18 x MT3,5 |
Velikost ráfku Zadní | 16 x MT6,0 |
BRZDY | |
Systém Typ | Elektronicky řízený kombinovaný systém ABS |
Typ vpředu | 320 x 4,5 mm dvě kombinované hydraulické kotoučové brzdy s 6pístovými třmeny, plovoucími rotory a destičkami ze sintrovaného materiálu |
Typ vzadu | 316 x 11 mm ventilovaný kotouč s 3pístovým třmenem a destičkami ze sintrovaného materiálu |
CO2 emise:
Gold Wing a Gold Wing ‘Tour’ MT verze:128 g/km
Gold Wing ‘Tour’ s DCT a airbagem: 131 g/km
Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.
** Upozornění: uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky jsou prováděny na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.