Honda Forza 750 se představuje pro modelový rok 2021

21YM HONDA FORZA 750

Již 20 let jsou v Evropě skútry Forza uznávaným pojmem, přičemž tento název sám o sobě představuje značku v rámci celé produktové řady Honda. Pro rok 2021 se k modelům Forza 125 a Forza 350 přidává vysokoobjemový sourozenec – Forza 750.

Jak se na GT skútr sluší, ukazatele směru a zpětná zrcátka jsou u modelu Forza 750 integrovány ve štíhlé přední kapotáži, která zároveň nabízí vynikající ochranu proti větru při vysokých rychlostech, aniž by představovala přebytečnou masu omezující agilitu stroje při jízdě v městském provozu; také plexi štít napomáhá vytvoření klidné vzduchové kapsy pro jezdce i spolujezdce. Samozřejmě záleží i na praktických detailech. V přední části stroje je spousta místa na nohy, pečlivě tvarované sedlo je pohodlné a umožňuje jezdci snadno dosáhnout na zem. Sedlo se nachází ve výšce 790 mm. Schránka pod sedlem má objem 22 l a umožňuje uložení integrální přilby. USB zásuvka se nachází v její zadní části. Na pravé straně vnitřní kapotáže se nachází praktická a snadno přístupná schránka na rukavice.

Součástí rozhraní u modelu Forza 750, které je dostupné prostřednictvím 5palcového TFT displeje, je i nový systém hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control, který jezdci nabízí možnost propojení s jeho chytrým telefonem a umožňuje hlasové ovládání telefonních hovorů, e-mailů, přehrávání hudby a navigace. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se k přístrojovému panelu připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Ovládání systému Honda Smartphone Voice Control je možné také prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti.

Mohlo by vás zajímat:  Největší motocyklový sraz v Evropě European Bike Week letos opět nabitým programem bavil na maximum

Pro ještě více pohodlí využívá model Forza 750 inteligentní klíč Smart Key, který má jezdec po celou dobu v kapse a pro ovládání zapalování, víčka palivové nádrže a sedla jej nemusí vyndávat. Má-li jezdec inteligentní klíč u sebe, lze jedním stiskem hlavního tlačítka na stroji odemknout řízení a zapnout zapalování, zatímco pomocí dvou kolébkových spínačů se ovládá víčko palivové nádrže a zámek sedla. Pomocí klíče se zamyká a odemyká i volitelný inteligentní vrchní kufr a stroj nabízí funkci „odpovědi“ bliknutím ukazatelů směru, díky které jej majitel snadno najde i z větší dálky. Spojkový mechanismus v hlavním spínači zabraňuje násilnému odemknutí řídítek.

Zadní ukazatele směru u modelu Forza 750 jsou vybaveny funkcí nouzových brzdových světel. Pokud při rychlosti nad 53 km/h jezdec aktivuje kteroukoliv brzdu a záporné zrychlení přesáhne hodnotu 6,0 m/s2, začnou výstražná světla blikat, aby na prudké brzdění upozornila ostatní účastníky silničního provozu. V případě, že je aktivován systém ABS, se hranice pro aktivaci této funkce při stejné rychlosti snižuje na záporné zrychlení nejméně 2,5 m/s2.

Navíc mají nově také funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na situaci vypnout.

Kapalinou chlazený 8ventilový řadový dvouválcový motor SOHC nabízí v modelu Forza 750 vysokou dynamiku v nízkých a středních otáčkách. Maximální výkon činí 43,1 kW při 6 750 ot./min., točivý moment vrcholí na 69 Nm při 4 750 ot./min. Motor je schopen dosáhnout až 7 000 otáček. Rozjezd na 50 m Forza 750 zvládne za 3,9 s a při rychlosti 60 km/h pracuje motor pouze na 2 500 ot./min.

Pro držitele řidičského oprávnění kategorie A2 je dostupná verze s výkonem 35 kW, kterou může dealer Honda ve vhodnou chvíli snadno přeměnit na verzi s plným výkonem. Stejně tak může dealer Honda omezit výkon silnější verze na 35 kW výměnou standardní škrticí klapky a úpravou softwaru řídicí jednotky ECU. Motor Hondy Forza 750 je mimořádně střídmý – spotřeba naměřená v režimu WMTC činí pouze 3,6 l/100 km, což představuje až 370km dojezd na 13,2litrovou nádrž – a splňuje nyní emisní normu EURO5. Vzhledem k tomu, že výkon a charakter motoru ovládá elektronicky řízená škrticí klapka, může si jezdec vybrat ze 3 režimů určených pro široké rozmezí jízdních podmínek. Výběr režimů se provádí tlačítky na levé rukojeti a je indikován na TFT displeji.

  • STANDARD se vyznačuje vyváženým výkonem motoru, brzděním motorem, i zásahy systému HSTC. Systém ABS zasahuje častěji.
  • SPORT nabízí agresivnější přísun výkonu motoru i brzdění motorem, systém HSTC v tomto režimu zasahuje pouze minimálně, zatímco ABS zasahuje častěji.
  • RAIN se vyznačuje nízkým výkonem motoru a brzděním motorem, systémy HSTC a ABS zasahují častěji.
  • USER nabízí možnost individuálního nastavení nízké/střední/vysoké úrovně výkonu motoru / brzdění motorem a nízké/střední/vysoké úrovně nebo úplného vypnutí HSTC.

Systém nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC) jezdce svými zásahy neruší a nabízí vytříbenou regulaci přenosu síly motoru na zadní kolo díky elektronicky řízené škrticí klapce. Systém nabízí 3 úrovně:

  • Úroveň 1 se vyznačuje minimálními zásahy a nejmenší kontrolou prokluzu zadního kola.
  • Úroveň 2 je implicitní nastavení a nabízí jistou trakci pro běžné každodenní použití.
  • Úroveň 3 nabízí maximální kontrolu při jízdě na kluzkých vozovkách.

Systém HSTC je také možné zcela vypnout.

Technologie převodovek DCT značky Honda využívá dvě spojky: jednu pro rozjezd a pro 1., 3. a 5. rychlostní stupeň a druhou pro 2., 4. a 6. rychlostní stupeň. Hlavní hřídel jedné spojky se nachází uvnitř druhého, což umožnilo dosažení velmi kompaktních rozměrů. Každá spojka je nezávisle řízena vlastním elektrohydraulickým okruhem. Při řazení systém předvolí požadovaný rychlostní stupeň pomocí spojky, která v daném okamžiku není používána. První spojka je následně elektronicky odpojena a ve stejném okamžiku je připojena spojka druhá. Tím, že dvě spojky přeřazují z jednoho rychlostního stupně na další s minimálním přerušením přenosu hnací síly na zadní kolo, navíc prakticky odpadají všechny rázy a podélné náklony stroje, takže řazení je nejen přímé, ale i hladké. Převodovka DCT s sebou přináší i další výhody, mezi které patří odolnost (neboť jednotlivá ozubená kola se nemohou poškodit nesprávným zařazením), nemožnost přetížení motoru, snadná jízda ve městech či nižší únava jezdce. 

Mohlo by vás zajímat:  Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports se představuje pro rok 2025

Systém DCT nabízí dva různé způsoby ovládání – automatický režim s naprogramovanými mapami řazení, které průběžně sledují rychlost jízdy, zvolený rychlostní stupeň a otáčky motoru, a na základě toho rozhodují o momentu přeřazení, a dále manuální režim, ve kterém může jezdec sám řadit tlačítky na levé rukojeti.

Díky využití elektronicky řízené škrticí klapky má jezdec k dispozici 3 mapy pro automatické řazení a jeden uživatelský režim USER. Úroveň 1 je nejuvolněnější, kdy k řazení nahoru i dolů dochází při relativně nízkých otáčkách; tato mapa je využívána v jízdním režimu RAIN. Na druhé straně, úroveň 4 řadí nahoru při vyšších otáčkách a také k podřazování dochází dříve, čímž je umocněn efekt brzdění motorem; tato mapa je využívána v režimu SPORT. Úroveň 2 je propojena s jízdním režimem STANDARD, zatímco úroveň 3 se nachází mezi režimy STANDARD a SPORT.

V uživatelském režimu USER si může jezdec zvolit kteroukoliv z map řazení převodovky DCT v kombinaci s ostatními parametry – výkonem motoru, brzděním motorem a úrovní nastavení systému HSTC. 

Robustní rám z lichoběžníkových ocelových trubek umožňuje praktické uložení veškeré techniky, a zároveň poskytuje dostatek prostoru pro odkládací schránku pod sedlem. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/104 mm, rozvor kol činí 1 590 mm. Celková pohotovostní hmotnost dosahuje 235 kg. Zadní tlumič s nastavením předpětí je prostřednictvím přepákování Pro-Link spojen s hliníkovým kyvným ramenem tvořeným obráběným prvkem s dutým průřezem a rameny s průřezem ve tvaru U.

17palcové přední a 15palcové zadní kolo z lehké slitiny jsou zárukou jisté ovladatelnosti a stability; pneumatiky mají rozměr 120/70 R17 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Dva radiální čtyřpístové brzdové třmeny spolupracují s 310mm kotouči a jsou vybaveny systémem ABS.

Mohlo by vás zajímat:  Závěr sezony OPEN MČR Supermoto ovládl opět suverénní Sitnianský

Kompletní nabídka originálního příslušenství Honda vyvinutého pro nový model Forza 750 zahrnuje:

  • Vyhřívané rukojeti
  • Horní/dolní deflektory v prostoru nohou
  • Kryt na nohy
  • Zadní nosič
  • 50L „Chytrý“ horní kufr
  • 38litrový vrchní kufr s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou
  • Nosiče bočních kufrů
  • Boční kufry – pravý 26 l, levý 33 l s hliníkovou/barevně sladěnou vložkou

Technické parametry

MOTOR 
TypKapalinou chlazený, 4taktní, 8ventilový, řadový 2válec SOHC
Zdvihový objem745 cm3
Vrtání a zdvih77 mm x 80 mm
Kompresní poměr10,7 : 1
Maximální výkon43,1 kW / 6 750 ot./min. (35 kW / 6 000 ot./min.)
Max. točivý moment69 Nm / 4 750 ot./min. (65 / 4 000 ot./min.)
Olejová náplň4,0 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže13,2 litru
Spotřeba paliva3,6 l / 100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartováníElektrické
Kapacita baterie12 V/11,2 Ah
Výkon alternátoru480 W / 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá lamelová, hydraulická dvouspojková
Typ převodovky6stupňová dvouspojková převodovka
Stálý převodŘetěz
RÁM 
TypKosočtvercový; ocelové trubky
PODVOZEK 
Rozměry (D x Š x V)2 200 mm x 790 mm x 1 484 mm
Rozvor kol1 580 mm
Úhel přední vidlice27°
Závlek104 mm
Výška sedla790 mm
Světlá výška135 mm
Pohotovostní hmotnost235 kg
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředuInverzní 41mm, zdvih 120 mm
Typ vzaduTlumič Monoshock, kyvné rameno Pro-Link, zdvih 120 mm
KOLA 
Typ vpředuPaprskové kolo
Typ vzaduPaprskové kolo
Velikost ráfku přední17 M/C x MT 3,50
Velikost ráfku zadní15M/C x MT4.50
Pneumatika vpředu120/70-R17M/C
Pneumatika vzadu160/60-R15M/C
BRZDY 
Systém ABS, Typ2kanálový systém ABS
Typ vpředuHydraulické, se dvěma 310mm kotouči a radiálními 4pístovými třmeny
Typ vzaduHydraulická, s jedním 240mm kotoučem a s 1pístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panel5palcový barevný TFT panel
Zabezpečovací systémInteligentní systém (Smart Key system)
SvětlometLED
Zadní světloLED

 

Veškeré parametry jsou předběžné a mohou být bez předchozího upozornění změněny.

# Upozornění: Uvedené hodnoty jsou výsledky naměřené společností Honda při standardních zkušebních podmínkách stanovených WMTC. Zkoušky se provádí na rovné vozovce se standardní verzí vozidla, s jedním jezdcem a bez dodatečné volitelné výbavy. Skutečná spotřeba paliva se může lišit v závislosti na způsobu jízdy, údržbě vašeho stroje, povětrnostních podmínkách, stavu vozovky, tlaku pneumatik, instalovaném příslušenství, nákladu, hmotnosti jezdce a spolujezdce a dalších faktorech.