BMW Motorrad představuje nové BMW R 1250 RT pro modelový rok 2021

Již více než čtyři desetiletí platí ve světě rychlých cestovních motocyklů zkratka „RT“ od BMW Motorrad za synonymum pro kombinaci komfortu na dlouhých cestách a radost z dynamické jízdy na okresních silnicích. Víc než to, BMW RT vždy v této třídě stanovovalo měřítka. Aby bylo zajištěno, že tomu tak bude i v budoucnu, provedlo BMW Motorrad u nového modelu R 1250 RT rozsáhlé změny a inovace, jejichž cílem je přinést ještě větší radost z jízdy a potěšení z cestování té nejvyšší úrovně. Suverénní cestování a dynamický pohon zajišťuje stejně jako dříve legendární dvouválcový motor typu boxer. Stále má objem spalovacích prostorů 1254 cm3 a i v současné emisní normě EU5 nabízí výkon 100 kW (136 k). Díky technologii BMW ShiftCam s variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů poskytuje vynikající výkon v celém spektru využitelných otáček, extrémně hladký a tichý chod a vynikající hodnoty spotřeby paliva a produkce emisí.

Standardně dodávaná funkce Dynamic Traction Control (DTC) přináší zásluhou nejlepší možné trakce vysokou úroveň bezpečnosti. Nový standardně dodávaný jízdní režim „Eco“ vybízí jezdce k co nejhospodárnějšímu stylu jízdy. Nové R 1250 RT může být z výroby vybaveno volitelnými jízdními režimy Pro. Další novou součástí jízdních režimů Pro je nově také dynamické brzdění motorem MSR: lze jej použít k bezpečnému vyhnutí se nestabilnímu chování motocyklu při jízdě setrvačností nebo při zablokování zadního kola v důsledku necitlivého podřazení.

Mohlo by vás zajímat:  FMX Gladiator Games se chystají na jubilejní 20. ročník

Ve svém nejnovějším vydání je R 1250 RT standardně vybaveno systémem BMW Motorrad Full Integral ABS Pro. Jedná se o brzdový systém, který využívá ruční brzdovou páčku k aktivaci přední i zadní brzdy zároveň. V kombinaci s vlastnostmi systému ABS Pro, který bere v potaz i úhel náklonu motocyklu a dynamické rozložení brzdné síly, je systém Full Integral ABS Pro dokonalým brzdným systémem pro cestovní motocykl, jako je R 1250 RT. Nový systém Full Integral ABS Pro nového R 1250 RT poskytuje základ pro další inovace: elektronický dynamický systém pro udržování rychlosti DCC a aktivní systém pro udržování rychlosti ACC jsou k dispozici jako volitelná tovární výbava. V případě standardně dodávaného dynamického systému pro udržování rychlosti DCC „dynamický“ znamená, že nastavená rychlost je udržována i při jízdě z kopce. Pokud brzdný účinek motoru nestačí, automaticky se aktivuje plně integrovaná brzdová soustava, která zvolenou rychlost udrží. To znamená větší pohodlí i bezpečnost jízdy. V rámci volitelné výbavy dostupný aktivní systém pro udržování rychlosti ACC je oproti němu o krok dále a nabízí zcela nové zážitky z jízdy. Umožňuje uvolněné cestování s kontrolou vzdálenosti, aniž by jezdec musel svými zásahy přizpůsobit rychlost podle vpředu jedoucího vozidla. 

Pomocí radarových čidel integrovaných v přední kapotáži s dosahem přibližně 120 metrů motocykl buď automaticky zrychlí podle rychlosti vpředu jedoucího vozidla, nebo podle situace na vozovce zasáhne nový, standardně dodávaný plně integrovaný brzdový systém a motocykl přibrzdí. Pro náročného majitele cestovního motocyklu to znamená větší pohodlí, bezpečnost a zároveň je vyžadováno při jízdě méně pozornosti. Rychlost a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla lze pohodlně nastavit pomocí tlačítka. Vzdálenost je možné nastavit ve třech stupních a požadovanou rychlost v rozmezí 30 až 160 km/h. Individuální nastavení je trvale viditelné na TFT displeji. Lze zvolit jednu ze dvou charakteristik: „komfortní“ nebo „dynamické“, což podle potřeby ovlivňuje jak akceleraci, tak zpomalení. Systém ACC také zajišťuje obzvláště bezpečné zatáčení. V případě potřeby systém automaticky sníží rychlost, čímž jezdci nastaví správnou rychlost pro pohodlný a bezpečný úhel náklonu. S rostoucím úhlem náklonu je dynamika brzdění a zrychlení omezená. Výsledkem je stabilní zážitek z jízdy a pocit bezpečnosti. ACC kdykoliv umožňuje plnou kontrolu nad strojem: odpovědnost vždy zůstává na jezdci, který může kdykoliv zasáhnout. Jezdec může podle potřeby přidáním plynu fungování systému vypnout. ACC se také deaktivuje použitím brzdy nebo otočením rukojeti plynu vpřed za nulovou polohu. Funkci udržování vzdálenosti lze v případě potřeby vypnout, což přináší možnost použití pouze dynamického systému pro udržování rychlosti DCC. Ten automaticky udržuje požadovanou rychlost v rozmezí od 15 do 220 km/h. ACC reaguje pouze na jedoucí vozidla. Stojící vozidla, například na konci dopravní zácpy, nejsou detekována. V takovém případě jezdec musí zabrzdit sám. 

Nové R 1250 RT standardně vybaveno nejmodernějšími LED světelnými jednotkami. Nový full-LED světlomet s technologií LED čoček a ikonickým denním svícením (volitelný doplněk, v závislosti na trhu) osvětluje silnici bezkonkurenčně zářivě a jasně, což podtrhuje prestiž nového modelu R 1250 RT. Světelná jednotka se skládá z jednoho LED modulu s celkem sedmi LED diodami pro potkávací světlo a dvou dalších LED modulů se čtyřmi LED diodami pro každý z modulů dálkových světel.

Volitelně dodávaný, nově vyvinutý světlomet s natáčecí funkcí modelu R 1250 RT jde ještě o krok dál. Jeho potkávací světlo mění tvar standardních LED světlometů v závislosti na náklonu motocyklu. Světlomet tak dokonale osvětluje zatáčky a světelný kužel míří tam, kam motocykl jede. Díky funkci natáčení (±35°) zůstává světelný horizont konstantní a je harmonicky a plynule přizpůsoben příslušnému náklonu motocyklu. Zásluhou funkce natáčení je potkávací světlomet schopen vozovku osvětlovat obzvláště širokým a homogenním světelným kuželem.

Tato technologie je navíc využívána také k tomu, aby dálková světla udržovala konstantní dosvit tím, že natočí světlomet a zachová světelnou výšku (±2°) dvou dálkových modulů podle zatížení, a tedy jízdní polohu motocyklu. K tomu dochází také při dynamické jízdě, kdy jsou pohyby motocyklu kompenzovány natáčením modulu. Dálková světla překrývají světlo potkávacího světlometu působivým jasem a poskytují nejdelší dosvit ze všech LED světlometů motocyklů BMW.

Nové R 1250 RT je vybaveno 10,25palcovým barevným TFT displejem s integrovanou navigací a konektivitou. Jeho vynikající čitelnost, přehledné navigační menu a vysoce integrovaný koncept ovládání staví nové R 1250 RT na vrchol nabídky sériově vyráběných motocyklů. U motocyklu vůbec poprvé použitý nový 10,25palcový barevný displej umožňuje v přístrojovém štítu zobrazit navigační mapu, takže žádný další displej už není zapotřebí. Pro hrubější zacházení s motocyklem během jízdy je displej opatřen tvrzeným, a tedy extrémně robustním skleněným krytem. Pro optimální zobrazení je opatřen antireflexní vrstvou a před znečištěním je chráněn povlakem proti zanechávání otiskům prstů. Full-HD rozlišení s 1920 x 720 pixely nabízí jedinečné detaily a ostrost. Plná funkčnost displeje vyjde najevo v režimu celé obrazovky. Alternativní zobrazení rozdělené obrazovky na druhou stranu umožňuje zobrazit několik funkcí současně a přehledně, což umožňuje používání multifunkčního otočného ovladače. Hlavní displej, nebo „Pure Ride Screen“, zobrazuje rychlost a otáčky, jakož i základní funkce a nabídku menu. Alternativně se zobrazí také navigační mapa, pokud je navigace spuštěna prostřednictvím aplikace BMW Motorrad Connected. Další rozdělená obrazovka zobrazuje buď palubní počítač, počítadlo ujetých kilometrů, šipkovou navigaci, aktuální telefonní hovor nebo rádio/média. Zobrazené dlaždice lze použít k výběru položek „Můj motocykl“, „Rádio“, „Navigace“, „Média“, „Telefon“ a „Nastavení“. K dispozici je komplexní propojení displeje a ovládání volitelných jízdních režimů Pro, systému ACC a audia/rádia: to usnadňuje ovládání, stejně jako u standardních funkcí. Displej nového R 1250 RT má dvě antény pro připojení například k přilbě nebo chytrému telefonu. Jedna anténa je k dispozici pro Bluetooth, druhá umožňuje výměnu dat prostřednictvím bezdrátové sítě WiFi a Bluetooth.

Funkce motocyklu jako „Nastavení“, „Navigace“ a „Komunikace“ se ovládají pomocí standardně dodávaného multifunkčního otočného ovladače. Tlačítko „Oblíbené“ bylo přepracováno s cílem poskytnout vylepšené a obzvláště přímé a intuitivní ovládání. Jednotka skládající se ze čtyř tlačítek je umístěna na levé straně kapotáže pod řídítky: dvoustupňové ovládání stlačením umožňuje přístup k funkcím jako „Audio“ nebo „Vyhřívané rukojeti“, což ještě více usnadňuje výběr a ovládání funkcí. Dvoustupňové potvrzování znamená, že při mírném stisknutí se zobrazí informace o tom, kterou funkci tlačítko ovládá a jaké nastavení je k dispozici. Pokud je tlačítko stisknuto plně, jeho funkce se použije. Díky novému 10,25palcovému barevnému TFT displeji je nový model R 1250 RT dokonalou platformou také pro používání úplného interaktivního zobrazení mapy ve spojení s navigačním systémem aplikace BMW Motorrad Connected. Navigace (mapa) se „zrcadlí“ na obrazovku pomocí bezdrátové sítě WiFi. Nové R 1250 RT tak nabízí zcela novou dimenzi mapové navigace pro motocykly. 10,25palcový barevný TFT displej nyní umožňuje ovládání více integrovaných navigačních možností pomocí multifunkčního otočného ovladače.

BMW Motorrad představuje BMW G 310 GS pro modelový rok 2021

Díky architektuře založené na chytrých telefonech je navigace vždy s vámi: měnit trasu během přestávky na kávu nebo sdílet trasu s přáteli nemůže být jednodušší. Aplikace pro chytré telefony jezdci nového modelu R 1250 RT pravidelně poskytuje nejnovější navigační software a mapy a současně nabízí nejnovější funkce. Aplikace také umožňuje maximální flexibilitu plánování: lze ji použít pro samotné plánování tras, import plánovaných tras z Basecampu nebo stahování návrhů tras z webových stránek. Spolu s uvedením standardní konektivity a navigační mapy zobrazované na displeji je volitelně k dispozici nová „komfortní příprava pro mobilní telefon včetně rozšířené konektivity pro chytrý telefon“. Chytrý telefon lze bezpečně uložit do úložného prostoru, který je chráněn před stříkající vodou a větrán elektrickým větrákem, a baterii je možné nabíjet indukčně nebo přes USB port. 

Výklopné víko úložného prostoru je automaticky zamykáno centrálním zamykáním, jež je také k dispozici jako volitelná výbava (obě funkce jsou součástí paketu Comfort). Uvnitř úložného prostoru je držák, do něhož lze chytrý telefon během jízdy bezpečně uložit. Indikátor nabíjení ukazuje proces indukčního nabíjení, přičemž k dispozici je nabíjecí proud až 1000 mA (ekvivalent 5 W nabíjecího výkonu). To znamená, že například během aktivní navigace je vždy zajištěno dostatečně výkonné nabíjení. Jako alternativa k indukčnímu nabíjení je k dispozici až 2100 mA nabíjecího proudu prostřednictvím USB-A portu, jenž se také nachází v úložném prostoru. Tento port v závislosti na modelu chytrého telefonu umožňuje rychlé nabíjení. Větrání elektrickým ventilátorem snižuje teplo generované pracujícím chytrým telefonem, zatímco těsnění na víku úložného prostoru jej chrání před stříkající vodou. 

S audiosystémem 2.0 poskytuje nové R 1250 RT dokonce ještě intenzivnější zvukový zážitek než jeho předchůdce. Speciálním prvkem nového audiosystému 2.0 je do kapotáže integrovaná anténa pro příjem rádia. Vizuálně lze tento systém rozpoznat podle krytů nových reproduktorů, které se skládají z vysoce kvalitních kovových mřížek s pochromovanými sponami. Zatímco předchozí audiosystém byl v motocyklu zabudován jako převážně nezávislý systém, nový audiosystém je integrován do palubního elektronického systému. Ovládání menu, možnosti nastavení a jedinečný koncept zobrazení činí zvukový zážitek dokonalým také z hlediska interakce.

Co nejrychlejší pomoc v případě nehody nebo v nouzových situacích a nebezpečích může zachránit lidské životy. Z tohoto důvodu BMW Motorrad vyvinulo systém inteligentního tísňového volání eCall, jehož cílem je co nejrychleji dostat pomoc na místo nehody. Tento systém je v případě modelu R 1250 RT k dispozici v rámci volitelné výbavy.

Mohlo by vás zajímat:  Moto Guzzi představuje unikátní futuristický projekt své nové továrny a muzea v Mandellu

Díky nově vyvinuté přední kapotáži nové R 1250 RT nejenže vypadá svěžeji a dynamičtěji, ale díky dalším aerodynamickým vylepšením má také lepší jízdní a cestovní vlastnosti. Nová přední kapotáž například nezahrnuje pouze nové Full-LED světlomety, ale ve své horní části je také nižší. Výsledkem je širší zorné pole pro jezdce a nové R 1250 RT zároveň vypadá jako lehčí a dynamičtější. 

Charakteristická prutová anténa je u nového modelu R 1250 RT minulostí: místo toho jsou pod přední kapotáží na pravé a levé straně ukryté dvě nově vyvinuté rádiové antény. Volitelná SAT anténa je umístěna na krytu přístrojového panelu pod čelním štítem. Tato změna novému R 1250 RT také dodává ještě lehčí, svěžejší a dynamičtější vzhled. 

Vlastnosti nového BMW S 1250 RT:

  • Originální motor boxer s technologií BMW ShiftCam pro proměnný zdvih a časování sacích ventilů.
  • Razantní zrychlení v celém rozsahu otáček, příkladné hodnoty spotřeby a emisí, stejně jako hladký a tichý chod motoru.
  • Výkon a točivý moment: 100 kW (136 k) při 7750 1/min a 143 Nm při 6250 1/min.
  • Senzor klepání pro účinnější spalování.
  • Nový systém BMW Motorrad Integral ABS Pro jako součást standardní výbavy.
  • Tři jízdní režimy jako součást standardní výbavy.
  • Nový standardně dodávaný jízdní režim „Eco“ pro obzvláště hospodárnou jízdu.
  • Jízdní režimy Pro s dalším jízdním režimem Dynamic a asistentem pro dynamické brzdění motorem MSR jako prvky tovární volitelné výbavy.
  • Funkce Dynamic Traction Control (DTC) jako součást standardní výbavy.
  • Elektronický podvozek Dynamic ESA „Next Generation“ s plně automatickým vyrovnáváním zatížení.
  • Hill Start Control Pro (HSC Pro) s pokročilými funkcemi jako volitelná tovární výbava.
  • Nově vyvinutá přední kapotáž se zlepšenou aerodynamikou.
  • Nový adaptivní LED světlomet jako součást standardní výbavy a nový full-LED světlomet s natáčecí funkcí.
  • Nové funkce osvětlení, cestovní světla a nová funkce směrových ukazatelů jako volitelná tovární výbava.
  • Konektivita: nový multifunkční přístrojový panel s 10,25palcovým barevným TFT displejem a mnoha dalšími funkcemi jako součást standardní výbavy.
  • Nová výbava „komfortní příprava pro mobilní telefon včetně rozšířené konektivity pro chytrý telefon“.
  • Nový audiosystém 2.0.
  • Dvoutónová houkačka jako součást standardní výbavy.
  • Inteligentní nouzové volání eCall jako součást tovární výbavy. 
  • Atraktivní základní barevné provedení a tři varianty Style: „Elegance“, „Sport“ a „Option 719“ jako volitelná tovární výbava.
  • Rozšířená nabídka volitelné výbavy a BMW Motorrad Originálního příslušenství.
Zdroj a foto: BMW Motorrad