HONDA FORZA 350 se představuje pro modelový rok 2021

Jméno Forza má v řadě jednostopých modelů značky Honda své nezaměnitelné místo. Historie tohoto prémiového skútru střední kategorie se datuje do roku 2000: tehdejší první model nastavil vysokou laťku co se týče živých jízdních vlastností, objemných odkládacích prostor, či inovativní kombinované brzdové soustavy. Byl velmi dobře přijat po celé Evropě, přičemž majitelé oceňovali zejména jeho univerzálnost pro všechny aspekty každodenního života. Nyní nastal čas pro další vylepšení. Forza 350 pro rok 2021 je rychlejší, ještě praktičtější a samozřejmě i stylová a atraktivní.

Nový motor „enhanced Smart Power+“ u modelu Forza 350 dosahuje díky rozsáhlému využití technologií pro snižování tření nejen vynikajících ekologických parametrů, ale také vysokého výkonu. Díky nárůstu zdvihového objemu o 50 cm3 (z 279 cm3 na 330 cm3, aniž by tím došlo k nárůstu pohotovostní hmotnosti) vzrostl maximální výkon kapalinou chlazeného čtyřventilového SOHC motoru s elektronickým vstřikováním paliva z 18,5 kW na 21,5 kW při 7 500 ot./min a maximum točivého momentu vrcholí na 32,2 Nm při 5 250 ot./min. Porovnání křivek naměřených na dynamometru lépe ilustruje rozsah vylepšení, kdy jak výkon, tak točivý moment, výrazně narůstají již od 3 500 ot./min. Vliv na výkony v reálném provozu je markantní: hodnota maximální rychlosti vzrostla o 8 km/h na 137 km/h a akceleraci z klidu na vzdálenost 200 m Forza 350 překoná o 0,7 s rychleji, tj. za 10,4 s. Zvýšení zdvihového objemu bylo dosaženo zvětšením vrtání ze 72 mm na 77 mm a zvýšením zdvihu na 70,7 mm. Kompresní poměr činí 10,5:1. Pro co nejlepší využití vyššího zdvihového objemu byla optimalizována délka a časování zdvihu ventilů. Oproti předchozímu modelu došlo ke zpoždění zavírání sacích ventilů a otevírání/zavírání výfukových ventilů o 5°. Zdvih ventilů se zvýšil o 0,3 mm. Časování otevírání sacích ventilů zůstalo nezměněno.

Mohlo by vás zajímat:  Michek z ORION – Moto Racing Group vyrovnal 10. místem nejlepší český výsledek na Dakaru mezi motocyklisty

Přepracován byl také klikový hřídel, který je nově o 10 % lehčí. Toho se podařilo dosáhnout bez jakékoliv změny rozměrů čepů hřídele a při zachování pevnosti a tuhosti potřebné pro přenos vyšších výkonů. Válečkové vahadlo, radiální kluzná ložiska klikového hřídele a uzavřená kliková skříň jsou zárukou dlouhodobé spolehlivosti i vysokého výkonu. Lepšímu chlazení pístu napomáhá olejová tryska pocházející z modelu CRF450R, která rozstřikuje olej na spodní stranu pístu, čímž se zlepšuje časování zapalování a zvyšuje se účinnost spalování. Objem olejové náplně činí 1,7 litru.

Automatická odstředivá spojka přenáší sílu motoru na převodovku V-Matic s převodovými poměry zvolenými s ohledem na pružnou reakci v nízkých rychlostech a na dynamickou akceleraci. Koncový převod je zajištěn klínovým řemenem. V rámci vylepšení pro rok 2021 získal stroj inovovaný kryt motoru, který dobře doplňuje novou kapotáž. Motor modelu Forza 350 je vybaven systémem nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC). Systém detekuje rozdíl mezi otáčkami předního a zadního kola, vypočítává případný prokluz a na základě těchto údajů upraví pomocí vstřikování točivý moment motoru tak, aby se obnovila trakce zadního kola. Systém HSTC lze zapnout nebo vypnout spínačem na levé rukojeti. Zásah systému HSTC při jízdě je indikován blikající ikonou „T“ na digitálním displeji. Motor je homologovaný podle emisní normy EURO5, která od 1. ledna 2020 zavedla výrazně přísnější požadavky na emise, než do té doby platná norma EURO4. Mezi tyto požadavky patří významné snížení povolených emisí oxidu uhelnatého, více než 40% snížení celkových emisí uhlovodíků, důslednější detekce nesprávného zapalování a zavedení limitu na emise pevných částic. Spotřeba paliva činí pouhých 3,3 l/100 km (v režimu WMTC); 11,5litrová palivová nádrž tak umožňuje dojezd přes 340 km.

Linie modelu Forza 350 plynule vycházejí od elektricky nastavitelného štítu (ovládaného tlačítkem na levé rukojeti), který v rámci vylepšení pro rok 2021 získal nový tvar a o 40 mm širší rozsah nastavení (celkem 180 mm). Jeho konstrukce poskytuje ochranu před větrem (tím, že proud vzduchu odklání nad hlavu jezdce a kolem ní) a snižuje aerodynamický hluk. Stabilitu a komfort při vyšších rychlostech – a na delších cestách – lze zasunutím štítku v okamžiku zaměnit za větší pocit volnosti ve městě. Ostré designové linie modelu Forza 350, ze kterých kromě stylu vyzařuje i skvělá aerodynamika, dodávají stroji čisté a hladké moderní rysy a vytvářejí dojem energických sportovních vlastností kombinovaných s prémiovou atraktivitou. Hlavní motto designérů – agresivita, technika a výkon – je ztělesněno novým spoilerovým lemem pod úrovní světlometu, novými bočními panely s výraznou linií ve tvaru písmene Z a ostře spadající linií zadních bočních panelů, která stroji dodává vpřed skloněný, odhodlaný výraz.

Mohlo by vás zajímat:  "10 km před cílem jsme hledali WayPoint," říkají jezdci z Jantar Teamu

Madla pro spolujezdce jsou namísto z hliníku nově plastová, čímž se podařilo ušetřit 1 407 g a ještě více zlepšit centralizaci hmoty i agilitu stroje. Pro zajištění komfortu při vyšších rychlostech byl zvětšen přední vzduchový otvor, který reguluje podtlak v prostoru před jezdcem a snižuje tak přirozený účinek větru, který jezdce tlačí směrem vzad. Do schránky pod sedlem lze uložit dvě integrální přilby. Schránku je také možné přepažit a do jedné části uložit přilbu, zatímco druhá část poslouží pro uložení vybavení do deště, které má formát balíčků o velikosti listu A4. Schránka umístěná v levé přední části kapotáže je uzamykatelná a její vnitřní prostor si může jezdec uspořádat podle svých požadavků, například pro uložení telefonu nebo láhve s vodou. Zde se nachází také USB konektor, který nahradil dosavadní 12V zásuvku. Všechna světla jsou vybavena LED diodami.

Aby mohl jezdec zůstat neustále ve spojení, může být Forza 350 volitelně vybavena systémem hlasového ovládání Honda Smartphone Voice Control system, který umožňuje propojení jezdce s jeho telefonem i během jízdy, díky čemuž je možné hlasem ovládat telefonní hovory nebo přehrávání hudby. Pro využití této funkce je zapotřebí komunikátor v přilbě. Telefon se připojí prostřednictvím technologie Bluetooth. Systém Honda Smartphone Voice Control se ovládá prostřednictvím tlačítek na levé rukojeti a na přístrojovém panelu.

Inteligentní klíč Smart Key u modelu Forza 350 dokáže kromě standardního ovládání zapalování a schránky pod sedlem také zamykat a odemykat také volitelný 45litrový vrchní kufr. S inteligentním klíčem v kapse jezdce se kufr automaticky odemkne a poté, co jezdec od stroje odejde, se opět zamkne. Je možné ho zamknout také přímo klíčem. Aby byl jeho vnitřní prostor co největší, je ovládací mechanismus umístěn na zadní části stroje.

Přední a zadní ukazatele směru u modelu Forza 350 jsou nově vybaveny funkcí nouzových brzdových světel s automatickou deaktivací. Pokud modulátor systému ABS zaznamená prudké brzdění, začnou ukazatele směru rychle blikat, aby upozornily ostatní účastníky silničního provozu.

Přístrojový panel je tvořen analogovým ukazatelem rychlosti a otáčkoměrem (s novými číselníky), mezi nimiž se nachází digitální displej, na kterém je možné zvolit jeden ze 3 režimů: 1) počítadlo kilometrů, zbývající dojezd a aktuální spotřeba, 2) denní počítadlo ujetých kilometrů, průměrná spotřeba a ukazatel času a 3) ukazatel venkovní teploty a informace o stavu baterie.

Srdce modelu Forza 350 tvoří robustní, avšak lehký rám z ocelových trubek, který je zárukou jistých jízdních vlastností. Rozvor činí 1 510 mm, sklon přední vidlice dosahuje 26,5° a závlek má hodnotu 89 mm. Chladič je s ohledem na lepší chlazení nově umístěn před palivovou nádrží, zatímco baterie se nachází mezi palivovou nádrží a schránkou pod sedlem, čímž přispívá k centralizaci hmoty. Pohotovostní hmotnost zůstala pro rok 2021 nezměněna a dosahuje 182 kg. Sedlo je umístěno ve výšce 780 mm, takže pozice jezdce je přirozeně vzpřímená a přispívá k vynikajícímu výhledu do všech stran. Řídítka jsou široká 755 mm, příď stroje je široká 580 mm a šířka v oblasti zrcátek dosahuje 860 mm – kompaktní rozměry usnadňují proplétání se provozem v rušných ulicích.

Mohlo by vás zajímat:  Kolekce oblečení Functional Apparel Collection 2021 od společnosti Husqvarna Motorcycles

Pro model Forza 350 bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda. Patří sem:

  • 45litrový vrchní kufr ovládaný inteligentním klíčem
  • Zadní nosič (pro přímé upevnění)
  • Vnitřní tašky
  • Vyhřívané rukojeti
  • Alarm
  •  

Technické parametry                                                                    

MOTOR  
Typ čtyřtaktní, čtyřventilový, kapalinou chlazený
Zdvihový objem  330 cm3
Vrtání a zdvih  77 mm x 70,7 mm
Kompresní poměr 10,5:1
Maximální výkon 21,5 kW při 7 500 ot./min.
Max. točivý moment 32 Nm při 5 250 ot./min.
Olejová náplň 1,7 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace PGM FI
Objem palivové nádrže 11,7 l
Spotřeba paliva 3,3 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Startování Elektrické
Kapacita baterie 12V-8,6 Ah
Výkon alternátoru 340 W
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Automatická odstředivá suchá spojka
Typ převodovky CVT
Stálý převod Klínový řemen
RÁM  
Typ ocelový, trubkový
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 2 140 mm x 755 mm x 1 470 mm
Rozvor kol 1 510 mm
Úhel přední vidlice 26,5°
Závlek 89 mm
Výška sedla 780 mm
Světlá výška 135 mm
Pohotovostní hmotnost 182 kg
Poloměr otáčení 2,4 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu průměr 33 mm, teleskopické
Typ vzadu dva tlumiče
KOLA  
Velikost ráfku přední 15 palců
Velikost ráfku zadní 14 palců
Pneumatika vpředu 120/70R15
Pneumatika vzadu 140/70R14
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový
Vpředu Jeden 256mm kotouč
Vzadu Jeden 240mm kotouč

 

Foto: Honda Motor Europe Ltd- Zdroj: Honda Motor Europe Ltd