EM1 e: je první elektrický skútr značky Honda určený pro evropské zákazníky od oznámení ze srpna 2022, kdy společnost zveřejnila svůj plán představit do roku 2025 celosvětově nejméně 10 elektrických jednostopých modelů. Jedná se zároveň o první významný krok ke splnění cíle společnosti Honda, kterým je dosažení uhlíkové neutrality všech jejích motocyklů během 40. let tohoto století.
Ačkoliv se jedná o kompaktní, snadno použitelný a čistý dopravní prostředek se svěžím novým vzhledem, většina EM1 e: je konvenční: ocelový rám, teleskopická vidlice, dva zadní tlumiče a kotoučová brzda vpředu doplněná o bubnovou zadní brzdu jsou klasickými prvky většiny skútrů.
Přelomovou novinkou je elektromotor zabudovaný v kole a zdroj energie Honda Mobile Power Pack e: vyvinutý společností Honda, který lze ze stroje vyjmout a doma snadno nabít pomocí k tomu určené nabíječky. Model EM1 e: je plně vybaven digitálním přístrojovým panelem, kvalitními ovládacími prvky, dlouhou podlahou, úložnou schránkou pod sedlem či USB zásuvkou. V seznamu výbavy nechybí ani stupačky pro spolujezdce, zadní nosič či boční stojan pro rychlé parkování. Užitečný dojezd dosahuje 41,3 km a maximální rychlost činí 45 km/h.
Nový je také způsob prodeje. Aby zákazníci nemuseli nést odpovědnost za likvidaci nebo recyklaci baterií, bude model EM1 e: společně se zdrojem Honda Mobile Power Pack e: a nabíječkou dostupný formou pronájmu, zapůjčení nebo předplatného (v závislosti na konkrétní zemi). Zákazníci se tak po celou dobu životnosti stroje EM1 e: nebudou muset starat o výkonnost napájecího zdroje Honda Mobile Power Pack e: ani o jeho případnou likvidaci.
Model EM1 e: pro rok 2023 bude k dispozici ve třech moderních barevných provedeních:
- bílá perleťová Pearl Sunbeam White
- stříbrná metalíza Digital Silver Metallic
- matná černá metalíza Matte Ballistic Black Metallic
Baterie a nabíječka
Napájení modelu EM1 e: zajišťuje 50V zdroj energie Honda Honda Mobile Power Pack e:, který byl společností Honda vyvinut se stejným důrazem na odolnost, spolehlivost a kvalitu, jakými jsou již dlouho známé její spalovací motory. Užitečný dojezd na jedno nabití činí 41,3 km, případně přibližně 48,0 km v režimu ECON za interních testovacích podmínek společnosti Honda (30 km za zkušebních podmínek třídy 1 dle Honda Mobile Power Pack e) a napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: byl navržen tak, aby odolal různým teplotám, vlhkostem, nárazům a vibracím.
Jak název napovídá, Honda Mobile Power Pack e: je vyměnitelná baterie, kterou lze z EM1 e: snadno vyjmout a doma ji pohodlně nabít. Obsluha je jednoduchá: nabíječka vybavená ventilátorem, který zajišťuje její chlazení, odebírá energii z jednofázové domácí sítě 100–240 V a produkuje maximální výkon 270 W. Hmotnost nabíječky je 5,3 kg a průběh nabíjení je indikován 4 LED diodami. Samotný napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: váží přibližně 10 kg a díky praktické rukojeti jej lze snadno přenášet a vyměňovat.
Doba potřebná pro nabití prázdné baterie je přibližně 6 hodin; k nabití z 25 % na 75 % postačují pouze 2,7 hodiny (160 minut). Díky proslulé odolnosti výrobků značky Honda lze napájecí zdroj Honda Mobile Power Pack e: nabít více než 2 500krát (za interních zkušebních podmínek
Jmenovitý výkon motoru v kole činí 0,58 kW a jeho maximální výkon dosahuje 1,7 kW. V režimu ECON je výkon omezen na 0,86 kW. Maximální rychlost dosahuje 45 km/h a 10° stoupání EM1 e: zvládá se zatížením 75 kg. V režimu ECON dochází ke změkčení funkce plynové rukojeti a ke snížení maximální rychlosti, čímž se užitečný dojezd zvýší přibližně na 48,0 km.
Vzhled a výbava
Model EM1 e: byl záměrně navržen tak, aby se odlišoval od svých sourozenců se spalovacími motory. Jeho proporce jsou štíhlé a kompaktní, hladké organické křivky na přídi se v nich snoubí s účelně navrženou zadní částí. Systémy skútru napájí 12V baterie a veškeré osvětlení je tvořeno LED diodami. Jednoduchý digitální přístrojový panel přehledně zobrazuje všechny důležité informace včetně zbývající úrovně nabití baterie v procentech.
Pod sedlem se nachází úložná schránka o objemu 3,3 l, na levé straně přední kapotáže je pak umístěna vnitřní kapsa, do které se pohodlně vejde 500ml PET láhev; na pravé straně se pak nachází praktická USB zásuvka na nabíjení telefonu. K dispozici je také praktický háček na zavěšení tašky a madla pro spolujezdce. Součástí standardní výbavy je i zadní nosič, zatímco stupačky spolujezdce lze v době, kdy nejsou zapotřebí, elegantně sklopit na vyhrazené místo v kapotáži.
Jako volitelné příslušenství bude brzy k dispozici praktický 35litrový vrchní kufr a zadní nosič.
Podvozek
Ačkoli je na modelu EM1 e: mnoho nového, jeho podvozek je dobře známý a snoubí se v něm efektivita, jistota, lehkost a odolnost, přičemž cílem všech těchto vlastností je zajistit snadné a jisté ovládání. Stroj je mimořádně kompaktní, jeho délka činí pouhých 1 860 mm a sedlo se nachází v příjemné výšce 740 mm. Světlá výška dosahuje příjemných 135 mm a pohotovostní hmotnost je pouhých 95 kg včetně baterie.
Základem stroje je odolný ocelový rám; 31mm teleskopická vidlice je doplněna dvojitým zadním odpružením vybaveným dvěma trubkovými tlumiči. Sklon vidlice a závlek jsou 27°/77 mm a rozvor dosahuje 1 300 mm. Pneumatiky mají rozměr 90/90-12 vpředu a 100/90-10 vzadu. Přední kolo je vyrobeno z hliníkové slitiny, zadní je pak tvořeno kombinací oceli a hliníku. Brzdy – 190mm kotoučová s jednopístovým třmenem vpředu a 110mm bubnová vzadu – jsou pro lepší kontrolu při brzdění propojeny kombinovaným brzdovým systémem CBS. Při aktivaci zadní brzdy systém CBS přenáší brzdnou sílu i na přední brzdový třmen.
Technické parametry
MOTOR | |
Elektromotor, typ | třífázový bezkartáčový motor v kole |
Maximální rychlost | 45 km/h |
Maximální výkon | 1,7 kW |
Max. točivý moment | 90,0 Nm |
Dojezd (v jednotlivých režimech) | Režim WMTC (třída 1) – 30,0 km* Užitečný dojezd (za interních testovacích podmínek) – 41,3 km Užitečný dojezd v režimu ECON (za interních testovacích podmínek) – 48,0 km
*Zkoušky provedené v režimu WMTC udávají dojezd při plném výkonu. S omezeným výkonem lze ujet vzdálenost až 41,3 km. |
Spotřeba energie (WMTC třída 1) | 47 Wh/km |
BATERIE | |
Typ baterie | Lithium-iontová |
Napětí baterie | 50,3 V |
Kapacita baterie | 29,4 Ah |
Celkový počet baterií | 1 |
Způsob montáže baterie | Vyjímatelná |
Technologie baterie | Honda Mobile Power Pack e: |
Hmotnost baterií | 10,3 kg |
Rozměry baterie | 298 mm (D) x 177 mm (H) x 156 mm (V) |
Typ nabíječky | Oddělená Jednofázová, střídavé napětí 100–240 V 50/60 Hz |
Doba nabíjení (0–100 %) | 6,0 hodin. Doba nabíjení se může lišit v závislosti na prostředí, ve kterém se nabíjení provádí. |
Doba nabíjení (25–75 %) | 2,7 hodiny (160 minut). Doba nabíjení se může lišit v závislosti na prostředí, ve kterém se nabíjení provádí. |
Jmenovitý výkon | 270 W |
Životní cyklus baterie | Přes 2 500 nabíjecích cyklů (za interních testovacích podmínek) |
PODVOZEK | |
Typ rámu | Ocelový |
Rozměry (D x Š x V) | 1 860 mm x 680 mm x 1 080 mm |
Rozvor kol | 1 300 mm |
Záklon rejdového čepu | 27 stupňů |
Závlek | 77 mm |
Výška sedla | 740 mm |
Světlá výška | 135 mm |
Hmotnost vozidla (s baterií) | 95 kg |
Poloměr otáčení | 2,0 m |
Přední vidlice | Teleskopická vidlice |
Zavěšení zadního kola | Dva tlumiče |
KOLA | |
Přední kolo | Lehká slitina |
Zadní kolo | Kompozitní |
Pneumatika vpředu | 90/90 – 12 |
Pneumatika vzadu | 100/90 – 10 |
BRZDY | |
Typ | CBS |
Brzdy vpředu | Kotoučová |
Brzdy vzadu | Bubnová |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |
USB | Ano – typ A |
Typ klíče | Standardní |
OSTATNÍ | |
Nosnost | 180 kg |
Délka sedla | 590 mm |
Počet míst | 2 |
Stoupání | 10° při zatížení 75 kg |