Na scénu pro rok 2021 vstupuje nová Honda CRF300L – lehčí, výkonnější a s celou řadou drobných vylepšení. Přitom ve všech ohledech zůstává univerzálním víceúčelovým motocyklem, jakým byl i model CRF250L. Jen je opět o něco lepší.
O 14 % většího zdvihového objemu jednoválcového kapalinou chlazeného DOHC motoru (z 250 cm3 na 286 cm3) se podařilo dosáhnout prodloužením zdvihu na 63 mm oproti původním 55 mm. Zachováno zůstalo vrtání 76 mm i kompresní poměr 10,7:1. Maximálního výkonu 20,1 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., točivý moment vrcholí hodnotou 26,6 Nm při 6 500 ot./min. (nárůst z 18,2 kW při 8 500 ot./min. a 22,6 Nm při 6 750 ot./min.). Vylepšení výkonu a točivého momentu motoru však nejlépe ilustrují křivky z dynamometru: nový motor je výrazně silnější v celém rozmezí nad 2000 ot./min.
Pro vyhlazení síly motoru a pro lepší rozjezd i akceleraci byly převodové poměry 1. až 5. rychlostního stupně zkráceny, zatímco u 6. rychlostního stupně je převodový poměr delší, což umožňuje příjemnější jízdu po hlavních silnicích. Využitím pomocné kluzné spojky se snížila síla potřebná k ovládání páčky o 20 % a zároveň se odbouralo „odskakování“ zadního kola při rychlém podřazování, což je prospěšné pro lepší kontrolu nad strojem na silnici i v terénu. Maximální rychlost pro jízdu na dálnici vzrostla ze 129 km/h na 132 km/h .
Revidované časování sací vačky se zaměřily na posílení odezvy motoru v nízkých a středních otáčkách, které jsou při jízdě ve městě a v terénu využívány nejčastěji. Ke stejnému cíli přispěly také nový vzduchový filtr, výfukový svod (o 660 g lehčí než předchozí typ), koncovka výfuku a časování zapalování. Účinnost spalování i ekologické parametry dále zlepšují iridiová svíčka spolu s přesným měřením množství paliva v systému vstřikování PGM-FI. Konstrukce motoru využívá posunutý válec, který snižuje vnitřní ztráty třením, a píst vyrobený ze speciálního materiálu, jenž je opatřen molybdenovým povlakem. Olejové čerpadlo je vybaveno interním odlehčovacím zařízením, které brání zavzdušnění oleje. Klikový čep využívá půlené nalisované kovové ložisko, zatímco v klikovém ložisku je použito litinové pouzdro. K dalšímu snížení vibrací přispívá primární vyvažovací hřídel.
Chladicí soustava je tvořena 12,7 kW chladičem umístěným na levé straně stroje, který je chráněn polypropylenovou mřížkou tvarovanou tak, aby zlepšovala proudění vzduchu. Chladicí ventilátor s tenkým vodicím kroužkem slouží k zajištění nízké teploty i při nízkých rychlostech – například při jízdě v hustém provozu či při jízdě v terénu. Motor modelu CRF300L nově splňuje emisní normu EURO5.
Díky novému podvozku se hmotnost modelu CRF300L podařilo snížit o plné 4 kilogramy. Pohotovostní hmotnost tak nyní činí 142 kg. Rám tvořený ocelovou semi-dvojitou kolébkou je zcela nový a k celkovému úbytku hmotnosti přispívá plnými 2,15 kg. Pro lepší ovladatelnost a pro zajištění trakce obou kol byla vyladěna jeho pružnost, takže rám se nově vyznačuje o 25 % nižší boční tuhostí. Toho se podařilo dosáhnout snížením šířky hlavní svislé trubky, spodními trubkami s menším průměrem (25,4 mm oproti dosavadním 28,6 mm) a zúžením centrální výztužné trubky. Vyvážený celek doplňuje jednodílné kyvné rameno z hliníkové slitiny, které je nejen o 550 g lehčí, ale vyznačuje se navíc o 23 % menší boční tuhostí. V prostoru za upevňovacím čepem je o 15 mm užší a jeho hladký průřez přispívá k dosažení rovnoměrného ohybu. Pro nastavení řetězu slouží prvek z extrudovaného hliníku. Ocelový spodní bod pro upevnění vidlice použitý u předchozí konstrukce byl nahrazen hliníkovým, čímž se ušetřilo 730 g v místě vysoko nad těžištěm stroje, a zároveň se tak zrychlila odezva řízení.
Zdvih 43mm inverzní vidlice Showa se zvýšil o 10 mm na 260 mm, hmota pružin a nastavení tlumení byly upraveny s ohledem na přesnou kontrolu v širokém rozmezí terénů a rychlostí. Zadní odpružení Pro-Link nyní nabízí zdvih 260 mm (oproti 240 mm) a tlumič Showa. Světlá výška vzrostla z 255 na 285 mm a rám i motor jsou díky úpravám spodní části rámu, klikové skříni a otvoru pro vypouštění oleje posazeny o 20 mm výše. Sklon přední vidlice a závlek nově dosahují 27,5°/109 mm (oproti 27,6°/113 mm) a rozvor kol narostl o 10 mm na 1455 mm. Poloměr otáčení činí 2,3 m.
Přední kolo je opatřeno jedním 256 mm brzdovým kotoučem spojeným s dvoupístovým třmenem, na zadním kole se nachází 220mm kotouč s jednopístovým třmenem; stejně jako u závodních modelů CRF má zadní hlavní brzdový válec novou lehkou integrovanou konstrukci. Kotouče mají vlnovitý okraj, který byl rovněž převzat přímo z CRF250R / CRF450R, a vyznačují se výjimečnou samočisticí schopností i v nepříznivých podmínkách. 2kanálový systém ABS je součástí standardní výbavy. K dalšímu snížení hmotnosti přispívají lehké hliníkové ráfky; pro rok 2021 byl alumitový povrch vyleštěn do snadno udržovatelné lesklé podoby. Terénní pneumatiky ve stylu enduro (vpředu 80/100-21 51P, vzadu 120/80-18 62P) zajišťují trakci v různých jízdních situacích. 21palcové přední kolo a 18palcové zadní kolo zvyšují stabilitu v těžším terénu a v případě potřeby umožňují obutí speciálních terénních pneumatik. Použitím obráběné zadní rozety a šroubů o rozměru M8 (namísto M10) a duté osy zadního kola pomohlo ušetřit 240 g, respektive 160 g.
Díky ještě větší inspiraci závodními stroji CRF je model CRF300L oděn do nové kapotáže s výraznou grafikou. 7,8litrová nádrž je o 190 g lehčí a štíhlejší než její předchůdce, což společně s užší přední částí sedla usnadňuje pohyb jezdce směrem vpřed. Také nosič registrační značky byl výrazně zmenšen, což představuje úsporu dalších 300 g.
Přepracovaný o 70 g lehčí LCD displej zobrazuje jezdci černé číslice na jasném bílém pozadí, čímž je zaručena jejich dobrá čitelnost. Číslice ukazatele rychlosti jsou navíc o 6 mm větší (23 mm). Zobrazované údaje zahrnují informaci o zařazeném rychlostním stupni, dojezd na palivo v nádrži a spotřebu, průměrnou rychlost, stopky a otáčkoměr.
Příslušenství navržené speciálně pro CRF300L zahrnuje 38litrový vrchní kufr, zadní nosič s úchyty a ochranný kryt vany motoru.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený jednoválec DOHC |
Zdvihový objem (cm³) | 286 cm3 |
Počet ventilů na válec | 4 |
Vrtání ´ zdvih (mm): | 76,0 x 63,0 |
Kompresní poměr | 10,7:1 |
Maximální výkon | 20,1 kW / 8 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 26,6 Nm / 6 500 ot./min. |
Olejová náplň | 1,8 l |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 7,8 l |
Spotřeba paliva | 3,1 l/100 km |
Emise CO2 dle WMTC | 73 g/km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Kapacita baterie | 12 V – 7 AH |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová, pomocná kluzná spojka |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelová semi-dvojitá kolébka |
PODVOZEK | |
Rozměry (DxŠxV) | 2 230 x 820 x 1 200 mm |
Rozvor kol | 1 455 mm |
Záklon rejdového čepu | 27,5° |
Závlek | 109 mm |
Výška sedla | 880 mm |
Světlá výška | 285 mm |
Pohotovostní hmotnost | 142 kg |
Poloměr otáčení | 2,3 m |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 43mm inverzní teleskopická vidlice |
Typ vzadu | Prolink |
KOLA | |
Přední kolo | Hliníková s drátěným výpletem |
Zadní kolo | Hliníková s drátěným výpletem |
Pneumatika vpředu | 80/100-21M/C 51P |
Pneumatika vzadu | 120/80-18M/C 62P |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový systém ABS |
Brzdy vpředu | Kotouč o rozměrech 256 mm x 3,5 mm s dvoupístovým třmenem |
Brzdy vzadu | Kotouč o rozměrech 220 mm x 4,5 mm s jednopístovým třmenem |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | LCD |
Světlomet | Žárovka |
Zadní světlo | Žárovka |