Honda CRF300 RALLY se odhaluje pro modelový rok 2021

2021 CRF300 Rally

Vzhled stroje vychází přímo z dakarského závodního speciálu HRC CRF450 RALLY a model CRF250 RALLY, vycházející z civilní verze CRF250L, tak při svém představení v roce 2017 přinesl na trh opět něco nového. Nejenže podle vzhledu byl připraven zúčastnit se pouštní rychlostní zkoušky, ale zároveň nabídl skutečné dobrodružství všem jezdcům, kteří preferují lehký a snadno ovladatelný stroj.

Díky zdvihovému objemu 286 cm3 nyní nový motor modelu CRF300L dosahuje o 10 % vyššího výkonu (20,1 kW při 8 500 ot./min.) a o 18 % vyššího točivého momentu (26,6 Nm při 6 500 ot./min.). O 14 % většího zdvihového objemu jednoválcového kapalinou chlazeného DOHC motoru (z 250 cm3 na 286 cm3) se podařilo dosáhnout prodloužením zdvihu na 63 mm oproti původním 55 mm. Zachováno zůstalo vrtání 76 mm i kompresní poměr 10,7:1. Maximálního výkonu 20,1 kW motor dosahuje při 8 500 ot./min., točivý moment vrcholí hodnotou 26,6 Nm při 6 500 ot./min. (nárůst z 18,2 kW při 8 500 ot./min. a 22,6 Nm při 6 750 ot./min.). Vylepšení výkonu a točivého momentu motoru však nejlépe ilustrují křivky z dynamometru: nový motor je výrazně silnější v celém rozmezí nad 2000 ot./min. Pro vyhlazení síly motoru a pro lepší rozjezd i akceleraci byly převodové poměry 1. až 5. rychlostního stupně zkráceny, zatímco u 6. rychlostního stupně je převodový poměr delší, což umožňuje příjemnější jízdu po hlavních silnicích. Využitím pomocné kluzné spojky se snížila síla potřebná k ovládání páčky o 20 % a zároveň se odbouralo „odskakování“ zadního kola při rychlém podřazování, což je prospěšné pro lepší kontrolu nad strojem na silnici i v terénu. Maximální rychlost pro jízdu na dálnici vzrostla ze 129 km/h na 135 km/h. Konstrukce motoru využívá posunutý válec, který snižuje vnitřní ztráty třením, a píst vyrobený ze speciálního materiálu, jenž je opatřen molybdenovým povlakem. Olejové čerpadlo je vybaveno interním odlehčovacím zařízením, které brání zavzdušnění oleje. Klikový čep využívá půlené nalisované kovové ložisko, zatímco v klikovém ložisku je použito litinové pouzdro. K dalšímu snížení vibrací přispívá primární vyvažovací hřídel.

Mohlo by vás zajímat:  BMW Motorrad představuje nová látková zavazadla

Chladicí soustava je tvořena 12,7 kW chladičem umístěným na levé straně stroje, který je chráněn polypropylenovou mřížkou tvarovanou tak, aby zlepšovala proudění vzduchu. Chladicí ventilátor s tenkým vodicím kroužkem slouží k zajištění nízké teploty i při nízkých rychlostech – například při jízdě v hustém provozu či při jízdě v terénu.

Díky novému podvozku se hmotnost modelu CRF300 RALLY podařilo snížit o plné 4 kilogramy. Pohotovostní hmotnost tak nyní činí 153 kg. Rám tvořený ocelovou semi-dvojitou kolébkou je zcela nový a k celkovému úbytku hmotnosti přispívá plnými 2,15 kg. Pro lepší ovladatelnost a pro zajištění trakce obou kol byla vyladěna jeho pružnost, takže rám se nově vyznačuje o 25 % nižší boční tuhostí. Světlá výška vzrostla z 270 na 275 mm. Sklon přední vidlice a závlek nově dosahují 27,5°/109 mm (oproti 27,6°/113 mm) a rozvor kol narostl o 10 mm na 1455 mm. Přední kolo je opatřeno jedním 296mm brzdovým kotoučem spojeným s dvoupístovým třmenem, na zadním kole se nachází 220mm kotouč s jednopístovým třmenem; stejně jako u závodních modelů CRF má zadní hlavní brzdový válec novou lehkou integrovanou konstrukci. Kotouče mají vlnovitý okraj, který byl rovněž převzat přímo z CRF250R / CRF450R, a vyznačují se výjimečnou samočisticí schopností i v nepříznivých podmínkách. 2kanálový systém ABS je součástí standardní výbavy. K dalšímu snížení hmotnosti přispívají lehké hliníkové ráfky; pro rok 2021 byl alumitový povrch vyleštěn do snadno udržovatelné lesklé podoby. Terénní pneumatiky ve stylu enduro (vpředu 80/100-21 51P, vzadu 120/80-18 62P) zajišťují trakci v různých jízdních situacích. 21palcové přední kolo a 18palcové zadní kolo zvyšují stabilitu v těžším terénu a v případě potřeby umožňují obutí speciálních terénních pneumatik. Použitím obráběné zadní rozety a šroubů o rozměru M8 (namísto M10) a duté osy zadního kola pomohlo ušetřit 240 g, respektive 160 g.

Honda CRF300 RALLY je určena pro dlouhé cesty a její vzhled tomu odpovídá. Vychází z dílů použitých u modelu CRF450 RALLY. „Plovoucí“ štít, horní i spodní kapotáž a boční panely účinně chrání jezdce před povětrnostními vlivy. Dodatečnou ochranu poskytují kryty rukojetí, jež chrání nejen ruce, ale i brzdovou a spojkovou páku. Spodek stroje je opatřen ochranným krytem a řadicí páčka má sklopnou koncovou část. Od středu k zádi se modernizovaný stroj vyznačuje ostrými motokrosovými proporcemi; držák pro upevnění registrační značky je mnohem menší (úspora 300 g), další váhu  se podařilo ušetřit díky agresivnímu tvaru předního blatníku. Objem palivové nádrže vzrostl o 2,7 litru na 12,8 litru; s ohledem na spotřebu 3,1 l/100 km (v režimu WMTC) tak dojezd stroje činí přes 410 km. Sedlo je pro lepší komfort upevněno pomocí pryžových úchytů a také stupačky jsou opatřeny pryžovými vložkami. Sedlo je umístěno ve výšce 855 mm, což je o 5 mm více než u CRF300L a o 10 mm méně než u předchozího modelu. Podobně jako jeho sourozenec má vpředu zúžený profil, část pro sezení je však o 20 mm širší a poskytuje tak lepší komfort při delších jízdách.

Mohlo by vás zajímat:  Podmol hodlá bojovat a dojet do cíle i se zánětem šlach na ruce

  Pro snazší ovladatelnost došlo k mírnému pozměnění pozice jezdce: řídítka byla mírně posunuta směrem vzad, zatímco stupačky se nacházejí níže a více vzadu, čímž jezdci usnadňují řazení v těžkých offroadových botách. Řídítka modelu CRF300 RALLY jsou opatřena interními závažími pro snížení vibrací. Také boční stojan byl upraven, jeho (nyní) sklopná opěrná část má o 10 % větší plochu. Přepracovaný o 70 g lehčí LCD displej zobrazuje jezdci černé číslice na jasném bílém pozadí, čímž je zaručena jejich dobrá čitelnost. Číslice ukazatele rychlosti jsou navíc o 6 mm větší (23 mm). Zobrazované údaje zahrnují informaci o zařazeném rychlostním stupni, dojezd na palivo v nádrži a spotřebu, průměrnou rychlost, stopky a otáčkoměr. Kompaktní asymetrický duální světlomet je opatřen LED diodami, kterým sekunduje zadní světlo s žárovkou. Také pružně upevněné ukazatele směru jsou tvořeny LED diodami.

Technické parametry

MOTOR  
Typ Kapalinou chlazený jednoválec DOHC
Zdvihový objem (cm³) 286 cm3
Počet ventilů na válec 4
Vrtání ´ zdvih (mm): 76 mm x 63 mm
Kompresní poměr 10,7:1
Maximální výkon 20,1 kW / 8 500 ot./min.
Max. točivý moment 26,6 Nm / 6 500 ot./min.
Olejová náplň 1,8 l
PALIVOVÝ SYSTÉM  
Karburace Elektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže 12,8 l
Spotřeba paliva 3,1 l/100 km
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA  
Kapacita baterie 12 V – 7 AH
HNACÍ ÚSTROJÍ  
Typ spojky Mokrá lamelová, pomocná kluzná spojka
Typ převodovky 6stupňová
Stálý převod Řetěz
RÁM  
Typ Ocelová semi-dvojitá kolébka
PODVOZEK  
Rozměry (DxŠxV) 2 230 x 920 x 1 415 mm
Rozvor kol 1 455 mm
Záklon rejdového čepu 27,5°
Závlek 109 mm
Výška sedla 885 mm
Světlá výška 275 mm
Pohotovostní hmotnost 153 kg
Poloměr otáčení 2,3 m
ZAVĚŠENÍ KOL  
Typ vpředu 43mm inverzní teleskopická vidlice
Typ vzadu Prolink
KOLA  
Přední kolo Hliníková s drátěným výpletem
Zadní kolo Hliníková s drátěným výpletem
Pneumatika vpředu 80/100-21M/C 51P
Pneumatika vzadu 120/80-18M/C 62P
BRZDY  
Systém ABS, Typ 2kanálový systém ABS
Brzdy vpředu Kotouč o rozměrech 296 mm x 3,5 mm s dvoupístovým třmenem
Brzdy vzadu Kotouč o rozměrech 220 mm x 4,5 mm s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA  
Přístrojový panel LCD
Světlomet LED
Zadní světlo Žárovka
Zdroj a foto: Honda