Do modelového roku 2021 vstoupil model CB650R po výrazné modernizaci. Hlavní novinkou bylo použití 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Separate Function Big Piston) – prvotřídního odpružení, které výrazně zlepšilo ovladatelnost stroje. Plnění emisní normy EURO5 se u motoru podařilo dosáhnout bez nutnosti snížení maximálního výkonu; mezi další vylepšení patřil lépe čitelný LCD displej a USB-C nabíjecí zásuvka pod sedlem. Změny se dotkly také reflektorů světlometů, bočních panelů a zadního blatníku.
Barevné provedení: K dispozici bude i nadále červená Grand Prix Red a matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic. Pro rok 2023 obě provedení získají nový černý blok motoru a kryty vačkových hřídelů, a také výraznou novou grafiku.
Podvozek
Ocelový kosočtvercový rám Hondy CBR650R je tvořen lisovanými deskami pro upevnění čepu kyvného ramene a dvěma páteřovými prvky z elipsovitých profilů, jejichž tuhost byla specificky naladěna (tužší kolem osy vidlice a „pružnější“ v oblasti profilů) tak, aby nabízela vyváženou ovladatelnost s vysokou úrovní zpětné vazby. Sklon vidlice je 25,5° a závlek 101 mm; rozvor kol činí 1 450 mm. Pohotovostní hmotnost činí 208 kg.
1mm inverzní vidlice Showa’s Separate Function Big Piston (SFF-BP) se vyznačuje prvotřídní reakcí odpružení. Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Centrální tlumič, jehož předpětí lze nastavit v 10 stupních, je přímo spojen se zakřiveným, gravitačně litým kyvným ramenem. Čtyřpístové, radiálně upevněné přední brzdové třmeny spolupracují s 310mm vlnovitými plovoucími kotouči a jsou doplněny jednopístovým zadním třmenem s 240mm kotoučem. Systém ABS je dvoukanálový. Ráfky z lehké slitiny jsou obuty do pneumatik 120/70-ZR17 vpředu a 180/55-ZR17 vzadu.
Vzhled a výbava
Zatímco čtyřválcový motor stroje zůstává stále na očích, kapotáž modelu CBR650R vyzdvihuje jeho sportovní appeal. Dva LED světlomety hledí nekompromisně vpřed, zatímco svalnatá horní a dolní kapotáž se mísí s tenkými liniemi a úhly. Také sedlo je kompaktní a směrem k zádi stroje se zužuje, což ještě více podtrhuje jeho sportovní účel. Minimalistické rysy dotvářejí boční panely, v čemž jim sekunduje také ocelový zadní blatník s držákem registrační značky. Agresivní polohu při jízdě zajišťují dělená řídítka umístěná pod hlavou vidlice a dozadu posunuté stupačky. K dispozici je také USB-C zásuvka umístěná pod sedlem, která umožňuje pohodlné nabíjení mobilních zařízení. Výška sedla je 810 mm. Stylový a dobře čitelný LCD přístrojový panel obsahuje indikátor řazení na vyšší rychlostní stupeň, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor maximálních otáček (Peak Hold). 16ventilový DOHC motor o objemu 649 cm3 byl vyladěn tak, aby poskytoval co nejčistší a nejzábavnější výkony, jaké jsou u čtyřválcového motoru této střední kategorie možné, kdy se motor tradičně rychle „sbírá“ v celém rozmezí otáček a vyznačuje se silným zátahem až k vysoko umístěné hranici maximálních otáček, kterou jsou řadové čtyřválce Honda pověstné. Maximálního výkonu 70 kW motor dosahuje při 12 000 ot./min., přičemž nejvyšší hodnota točivého momentu činí 63 Nm při 9 500 ot./min. Pro držitele řidičského oprávnění A2 je k dispozici snadná konverze na výkon 35 kW. Za účelem splnění normy EURO5 byla revidována řídicí jednotka ECU, palce vaček, časování sání, výfukové potrubí, katalyzátor a tlumič výfuku. Nově přibyl snímač polohy klikového hřídele.
Přímo poháněná vačka přispívá ke kompaktním rozměrům hlavy motoru; vrtání a zdvih činí 67 mm x 46 mm, kompresní poměr dosahuje 11,6 : 1. V motoru jsou použity iridiové svíčky a zdvojené sací vedení – po obou stranách palivové nádrže – zajišťuje dostatek vzduchu ve vzduchové komoře a přispívá k hrdelnímu dunivému zvuku motoru. Asymetrické boky pístů minimalizují kontakt s vrtáním a snižují tření. Železné trny na vnějším povrchu vložek válců snižují spotřebu oleje (a tření) a zlepšují přenos tepla, zatímco tichý SV vačkový řetěz snižuje ztráty třením díky vanadovému povlaku jeho čepů. Vedením chladicí kapaliny vnitřními kanály v hlavě válců se konstruktérům povedlo odbourat většinu vnějších hadic.
Motor využívá kompaktní vnitřní architekturu, u níž jsou šestistupňová převodovka a startér umístěny na sobě. Blok válců je nakloněn vpřed pod úhlem 30°. Pomocná kluzná spojka usnadňuje řazení na vyšší rychlostní stupeň a zároveň brání zablokování zadního kola při prudkém brzdění a rychlém podřazování. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) dbá na zachování trakce zadního kola; na přání jezdce je možné tento systém vypnout. Spotřeba paliva 4,9 l/100 km (v režimu WMTC) umožňuje dojezd na 15,4litrovou nádrž přes 300 km.
Příslušenství
Pro model CBR650R bude k dispozici široká nabídka originálního příslušenství Honda.
- panely předního blatníku, boční kryty, kryt sedla spolujezdce (hliníkové díly nebo hliníkové vložky),
- polepy kol,
- tankbag a taška na sedlo,
- rychlořazení,
- vyšší plexi štít – čirý nebo zatmavený,
- vyhřívané rukojeti.
Technické parametry
MOTOR | |
Typ | Kapalinou chlazený 4taktní 16ventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC |
Zdvihový objem (cm³) | 649 cm3 |
Vrtání x zdvih (mm) | 67,0 mm x 46,0 mm |
Kompresní poměr | 11,6 : 1 |
Maximální výkon | 70 kW při 12 000 ot./min |
Max. točivý moment | 63 Nm při 9 500 ot./min. |
Olejová náplň | 2,7 l |
Hluk | Lwot – 80 Lurban – 76 |
PALIVOVÝ SYSTÉM | |
Karburace | Elektronické vstřikování paliva PGM-FI |
Objem palivové nádrže | 15,4 l |
Spotřeba paliva | 4,9 l/100 km |
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA | |
Startování | Elektrické |
Kapacita baterie | 12 V / 8,6 Ah |
Výkon alternátoru | 370 W |
HNACÍ ÚSTROJÍ | |
Typ spojky | Mokrá lamelová spojka |
Typ převodovky | 6stupňová |
Stálý převod | Řetěz |
RÁM | |
Typ | Ocelový, kosočtvercové profily |
PODVOZEK | |
Rozměry (DxŠxV) | 2 120 x 750 x 1 150 mm |
Rozvor kol | 1 450 mm |
Záklon rejdového čepu | 25,5° |
Závlek | 101 mm |
Výška sedla | 810 mm |
Světlá výška | 130 mm |
Pohotovostní hmotnost | 208 kg |
Poloměr otáčení | |
ZAVĚŠENÍ KOL | |
Typ vpředu | 41mm inverzní přední vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)) |
Typ vzadu | Tlumič Monoshock s předpětím nastavitelným v 10 stupních, zdvih 43,5 mm |
KOLA | |
Velikost ráfku přední | 6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem |
Velikost ráfku zadní | 6paprsková z hliníkové slitiny, s dutým profilem |
Pneumatika vpředu | 120/70 ZR17 M/C (58 W) |
Pneumatika vzadu | 180/55 ZR17 M/C (73 W) |
BRZDY | |
Systém ABS, Typ | 2kanálový, dva hydraulické kotouče 310 mm vpředu, hydraulický kotouč 240 mm vzadu |
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA | |
Přístrojový panel | Digitální ukazatel rychlosti, digitální čárový otáčkoměr, dvě denní počítadla, digitální ukazatel množství paliva, ukazatel zařazeného rychlostního stupně a indikátor řazení, digitální hodiny |
Světlomet | LED |
Zadní světlo | LED |